Gå til innhold

Norges narkotikapolitikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde "vi" være mer liberale? For /mot legalisering av hasj? Evt til medisinsk bruk? For/mot assistert heroinbehandling? Jeg er helt klar for legalisering av hasj til medisinsk bruk, og mener generelt at rusomsorgen og narkotikapolitikken her til lands er helt elendig!

Anonymous poster hash: ffc11...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke for legalisering, men en avkriminalisering hadde vært på sin plass. Jeg har større tro på at ungdom tar gode valg gjennom realistisk og ærlig informasjon, fremfor skremselspropaganda. Og at vi bruker store politiressurser for " å ta" rekreasjonsbrukere er ødeleggende på så mange plan. Kunne man fått regulert dette på et vis ville det blitt mindre marked for å kjøpe på gata, og de som hadde vært gamle nok(21?) ville sluppet å kontakte selgere som kun er ute etter profitt og de ville dermed også blitt skjermet for en del andre stoffer som man kan bli tilbudt på det illegale markedet.

Som medisin er det allerede i bruk (sativex nesespray), Norge er svært restriktive ift andre land. Om jeg husker rett er det kun MS-pasienter som har denne rettigheten i Norge.

At opiatavhengige skal kunne få heroin utdelt er jeg derimot ambivalent til, vi har en LAR-ordning som kunne fungert godt om noen av rammene rundt hadde blitt endret. Det er selvfølgelig vanskelig for en person med lang misbrukshistorikk å forholde seg til de rammene/reglene som gjelder ift henting og inntak av substitusjonsmedikasjon. Metadon er heller ikke et fullgodt alternativ da brukere melder om stor avhengighet og svært store vansker med å kutte bruken, det er dessuten fare for gatesalg da metadon har stor omsetningsverdi. Har inntrykk av at mange rusavhengige blir dritlei av kontrollfunksjonen rundt medikamentutdelingen, enda jeg forstår at det må være en kontrollfunksjon. Veldig vanskelig tema med mange etiske avveininger..

Når det kommer til rusomsorgen og narkotikapolitikken er jeg enig med deg, den suger!

Anonymous poster hash: 020b1...05c

Skrevet

Jeg er for full legalisering.

Dette fordi:

1, Det er absurd at alkohol er et lovlig rusmiddel, mens f.eks. marihuana, MDMA og div. psykedelika er påvist mindre skadelig. Skatepotensiale ja, men fremdeles mindre skadepotensiale enn alkohol. Forbudene har blitt innført på verdensbasis for å undertrykke diverse folkeslag som har brukt ulike rusmiddel. Eller av politiske grunner for å svekke motstanderne som f.eks. har hatt høyt forbruk av hasj.

Alkohol ble legalisert igjen da man innså at skadevirkningene ble høyere av forbudet.

Ved å legalisere (og regulere) vil tilgjengeligheten minske, stoffene bli rene og man vil vite innholdet (ikke spredning av syntetisk cannabis o.l.), man vil ikke bli presset på hardere stoffer av kriminelle langere og det vil heller ikke medføre risiko å søke om hjelp for rusavhengighet.

Man kan se på rusmisbruk som en sykdom, ikke en kriminell aktivitet, og behandle misbrukeren som en syk person, ikke som en kriminell.

2, Land og stater som har legalisert cannabis, har opplevd nedgang i forbruk og dødsfall relatert til rusbruk. Statistikken taler altså for legalisering.

3, Politiet vil spare en masse penger på å sleppe å jage rekreasjonsbrukere. Pengene kan heller brukes til å jage ekte forbrytere som mordere, voldtektsmenn og pedofile, som de nå tilsynelatende ikke har noen ressurser til. Det vil heller ikke bli et problem med soningskø, og man vil ikke måtte tvangssende fanger til Nederland.

Skattepenger inntjent, kan bli direkte brukt til behandling og rehabilitering av misbrukere.

4, Man vil være med på å avvæpne den største kriminelle industrien i verden. Hundretusenvis av menneskeliv ødelegges og går tapt til narkomafiaen i Latinamerika, Afghanistan o.l.

Anonymous poster hash: 67daf...1b8
Skrevet

Vi trenger ikke et rusmiddel til. VI har alkohol, vi har nikotin (om det er rus er vel diskuterbart) og vi har diverse opiater lovlig i ulike doseringer med og uten resept. Alle disse bringer allerede med seg mange problem, direkte for brukere og indirekte for samfunn og familie.

Og avkriminalisere bruk, er kanskje en måte og gjøre det letter for tunge misbrukere og komme gjennom hverdagen,- men det bør fortsatt være ulovlig og omsette.

Hasj og marihuana bør med fordel forskes på og jobbes med slik at man kan finne og utvinne de medisinske fordelen UTEN at man oppnår/får rusen. I alle fall ikke slik det forekommer pr i dag med bruk hvor man inntar det uten at man har gjort noe for og redusere ruseffekt og maksimere medisinsk effekt.  

Og argumentere for at alkohol er mer skadelig, mer avhengighetsskapende er helt "høl i hodet";- nettopp av den grunn at det vi allerede har et "narkotikum" lovlig til salgs,- delvis regulert. Og det fører store problem med det. Vi trenger ikke et slik stoff til, "lovlig". Jeg vil heller forby alkohol enn og gjøre enda et rusmiddel lovlig. Også bør man sette flere ressurser inn i kampen mot avhengighet og lytte til familie og brukere for hva DE mener bør gjøres for og få de ut av misbruket. Så får man heller gi folk begrenset antall gang de får hjelp til og bli rusfri. Noen VIL bare ikke leve uten rus, og da må de få ruse seg til de dør. Men større ressurser og mer individuell tilpasning til de som ønsker og bli rusfri,-ja!!!! Men da må vi anta at man ikke kan gi de "uendelig" med muligheter...Flere enn en,- ja, men ikke få hjelp gang på gang på gang.......

Anonymous poster hash: 0645c...13f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...