Gå til innhold

nyfødt og toåring, noen flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var toåringen i bhg? Kortere dager eller leverte og hentet pappaen før/etter jobb?

Sjalusi?

Fikk du sove noe på dagtid?

Hvordan var ettermiddagene med middagslaging, baby, toåring som ville ha oppmerksomheten til mamma(?), sliten mann etter jobb, sliten mamma etter en dag med baby...

Ja, fortell det du vil egentlig :)

Anonymous poster hash: 603fa...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja,-2 ganger;) Begge gangene har 2 åringen begynt i barnehage, og jeg har hatt lange rolige dager hjemme med baby. Ikke slitsomt, bare koselig. Mye mer stress når du går ut i jobb synes jeg, -alle kommer seint hjem og er slitne.... Men nå har jeg aldri blitt sliten etter en dag med baby, eller hatt behov for å sove på dagtid(jeg har 6 barn)

Skrevet

Tja,-2 ganger;) Begge gangene har 2 åringen begynt i barnehage, og jeg har hatt lange rolige dager hjemme med baby. Ikke slitsomt, bare koselig. Mye mer stress når du går ut i jobb synes jeg, -alle kommer seint hjem og er slitne.... Men nå har jeg aldri blitt sliten etter en dag med baby, eller hatt behov for å sove på dagtid(jeg har 6 barn)

6 barn?? Fantastisk <3 var barna i bhg fra 7-16 eller lignende, eller leverte du de?

Jeg vil helst levere og hente selv mtp litt kortere dager. Men må jo bare ta det som det kommer :)

Skrevet

2åringen gikk i barnehagen, men hadde fri innimellom. Jeg hentet og leverte og gav han korte dager.

Jeg sover aldri på dagtid! Det klarer jeg ikke, men jeg legger meg fint på sofaen og slapper av med tv eller data, så det er avslapping på gang selv om jeg ikke sover. :)

Ettermiddagene gikk fort, men syntes det var koselig. Prøvde ofte å ha middag klart (gjorde mye på forhånd, så mye man kan med en nyfødt. :P Etter hvert ble dette enklere) så når 2åringen kom hjem kunne middagen bare settes på.  Vi var mye ute. Lille i vogn eller inne med pappa, og jeg og 2åringen lekte ute. slik at begge fikk tid med begge.

Opplevd lite sjalusi.

Anonymous poster hash: ac6cb...b6f
Skrevet

2åringen gikk i barnehagen, men hadde fri innimellom. Jeg hentet og leverte og gav han korte dager.

Jeg sover aldri på dagtid! Det klarer jeg ikke, men jeg legger meg fint på sofaen og slapper av med tv eller data, så det er avslapping på gang selv om jeg ikke sover. :)

Ettermiddagene gikk fort, men syntes det var koselig. Prøvde ofte å ha middag klart (gjorde mye på forhånd, så mye man kan med en nyfødt. :P Etter hvert ble dette enklere) så når 2åringen kom hjem kunne middagen bare settes på. Vi var mye ute. Lille i vogn eller inne med pappa, og jeg og 2åringen lekte ute. slik at begge fikk tid med begge.

Opplevd lite sjalusi.

Takk for svar :) vil også at toåringen skal få litt alenetid med både mamma og pappa :)

Skrevet

jeg har hatt 2 år og 3 mnd mellom mine. mitt beste tips er å anskaffe bäresjal :-) det gjör at du har to hender til overs for å tröste og hjelpe 2 åringen samtidig som du har baby näre og gir trygghet. gjör det også lettere å lage mat såklart om babyen er urolig og må bäres. har ikke opplevd sjalusi og värt heldig, men er nok ikke bare flaks tror jeg. vi har värt flinke med å aldri bruke babyen som unnskyldning for at vi må gjöre kjedelige ting eller at 2 åringen må vente. (aldri sagt at nå må vi inn for babyen er sulten, nå må du vente for babyen skal ha bleie osv. Si noe annet som at vi må inn fordi jeg fryser, klokka er mange eller hva som helst.). og ofte har babyen fått skrike litt mens jeg har hjulpet 2åringen med noe, så de ser at babyen også må vente.  SÅnn har vi gjort det med alle våre og det har bare gått fint. Har hatt sösken i barnehagen 3 dager i uka, ca 5 timer hver dag. sove kan man gjöre når de blir tenåringer, hehe ;-)

Anonymous poster hash: f025c...efe
Skrevet

jeg har hatt 2 år og 3 mnd mellom mine. mitt beste tips er å anskaffe bäresjal :-) det gjör at du har to hender til overs for å tröste og hjelpe 2 åringen samtidig som du har baby näre og gir trygghet. gjör det også lettere å lage mat såklart om babyen er urolig og må bäres. har ikke opplevd sjalusi og värt heldig, men er nok ikke bare flaks tror jeg. vi har värt flinke med å aldri bruke babyen som unnskyldning for at vi må gjöre kjedelige ting eller at 2 åringen må vente. (aldri sagt at nå må vi inn for babyen er sulten, nå må du vente for babyen skal ha bleie osv. Si noe annet som at vi må inn fordi jeg fryser, klokka er mange eller hva som helst.). og ofte har babyen fått skrike litt mens jeg har hjulpet 2åringen med noe, så de ser at babyen også må vente. SÅnn har vi gjort det med alle våre og det har bare gått fint. Har hatt sösken i barnehagen 3 dager i uka, ca 5 timer hver dag. sove kan man gjöre når de blir tenåringer, hehe ;-)

Anonymous poster hash: f025c...efe

Takk for fantastiske tips <3

Skrevet

Var toåringen i bhg? Kortere dager eller leverte og hentet pappaen før/etter jobb?

Sjalusi?

Hvordan var ettermiddagene med middagslaging, baby, toåring som ville ha oppmerksomheten til mamma(?), sliten mann etter jobb, sliten mamma etter en dag med baby...

Jeg leverte sent og pappaen hentet som oftest. Da hadde jeg bare babyen når jeg skulle lage middag, mye enklere! Ellers ble det ofte skjermtid for eldste når jeg laget mat. Jeg sov ofte litt etter jeg hadde levert i bhg, for mini likte å stå opp kl fem en periode! Da var han god og trøtt i ni-ti-tida. Etter middag tok ofte pappaen seg av babyen en stund så jeg fikk litt alenetid med eldste, evt pappen hvilte mens jeg sjonglerte begge ungene.

Helt i begynnelsen var det pappaen som både leverte og hentet, for jeg var i dårlig form etter fødsel og sov lite.

Etter hvert hadde jeg stort sett en ettermiddag/kveld som var min, da pleide jeg å trene/gå på shopping helt alene/frisør/vennebesøk osv.

Skrevet

Sjalusi?

Toåringen var i barnehage. Jeg hentet/leverte - hvis pappaen skulle hentet og levert måtte han vært i barnehagen fra før 0700 til nærmere 16.30, og det var selvsagt helt uaktuelt.

Ikke sjalusi. Men toåringen var for liten til å kunne utsette sine egne behov, tok ikke hensyn, og var ikke spesielt interessert i lillebror i starten. Det var et skikkelig slit å ha ansvar for to barn som hadde helt ulike behov. Minstemann måtte prioriteres, sånn var det bare.

Om jeg sov på dagtid? Av og til. I perioder ikke i det hele tatt, babyen sov i lange perioder max 20-30 minutter i strekk. Ja, jeg var zombie i et halvt år. Men aller minst søvn fikk jeg da minste var ett og største var tre år - da var minste våken 10-12 ganger per natt, og i tillegg var størstemann våken en 4-6 ganger også (men aldri samtidig, de skiftet på å terrorisere meg). Jeg hang ikke sammen.

Ettermiddagene var slitsomme, for å være helt ærlig. Mannen min kom hjem sent, og jeg telte innimellom minuttene til han kom hjem. Var helt umulig å lage mat før han kom hjem, med to små barn som krevde oppmerksomhet konstant. 

Det var veldig slitsomt, men samtidig gikk det sånn jevnt over veldig greit, med unntak av marerittsperioden rundt ett års alder hvor jeg omtrent ikke sov noe som helst i flere måneder i strekk. Barnehagelevering med nyfødt på slep gikk over all forventning. Men jeg skal aldri ha to år mellom barna igjen, det er jammen sikkert!

Anonymous poster hash: 06e5e...4ee

Skrevet

Vi har underkant av 2 år mellom guttene våre.

Eldste var i bhg nesten som vanlig. Prøvde å ha kortere dager, men det likte han ikke fordi det ikke passet hans vaner (vville ha frukost i bhg og ikke hjemme, og ville ikke hentes før etter frukt..

Far leverte om morningen i 8 tida så jeg og minstemann fikk sove. Så henta jeg med dobbeltvogn i 3 tida.

Sjalusi har vi hatt lite problem med. Etter 4 uker var minstemann flaskebarn, så vi var fleksible på hvem som tok minste og hvem som fikk eldste. Som over fokuserte vi ikke på begrensingene babyen gav og vi sørget for at eldste fik mye alenetid.

Sove på dagen har jeg ikke gjort (og nesten ikke minstemann heller). Han sov godt på natta, så hadde ikke behov. Haddenok ikke hatt tid heller, når han spv ryddet jeg pog g ordna til middag etc.

Anonymous poster hash: 52c40...73f

Skrevet

Her fikk han delta så mye som mulig med baby. Han fikk rape han, hente sutt og gulpegluter.. Hjalp med å finne klær til han osv. Vi var liksom litt kompis med han, lo litt av bæsjebleiene til lillebror, og at det stiiiinket.. osv.. Det var veldig stas her. :)

Skrevet

Her er det 2,5 år mellom nr en og to, 3,5 år mellom nr to og tre, og 1,5 år mellom nr tre og fire.

Har hatt eldre søsken i barnehage som vanlig når vi har fått baby, men kortere dager og lavere terskel for en fridag om de har vært slitne, forkjølet eller pjuske. Har stort sett vært i barnehage fra ca 9 til 15 og jeg har både levert og hentet.

Sjalusi har ikke vært noe problem før vi fikk nr fire, er bare 1,5 år mellom de to yngste og de var veldig sjalu på hverandre en periode etter at yngste begynte å gå. Så fra yngste var ca 10 mnd hadde vi en ganske slitsom periode fordi de hele tiden var etter hverandre og skulle ha samme lekene, sitte på samme fanget osv. Men det gikk seg veldig greit til etterhvert som yngste fikk språket på plass (hun snakket heldigvis tidlig) så de kunne kommunisere og leke med hverandre.

Anonymous poster hash: 53fc5...feb
Skrevet

6 barn?? Fantastisk <3 var barna i bhg fra 7-16 eller lignende, eller leverte du de?

Jeg vil helst levere og hente selv mtp litt kortere dager. Men må jo bare ta det som det kommer :)

Noen ganger leverte jeg og noen ganger pappaen. Men aldri så lange dager:)

Skrevet

Noen ganger leverte jeg og noen ganger pappaen. Men aldri så lange dager:)

Ok :)

Skrevet

20 mnd mellom mine, far leverte og hentet største:) trivdes i bhg og sov også 2 timer der. Lillemor sov gjerne til 10 fram til hun var 8 mnd så vi hadde rolige dager. Hadde mye energi til største etter bhg. Nå går begge i bhg og jeg bytter på å ha de hjemme hver sin dag i uka ca. Jobber redusert de første småbarnsårene.

Anonymous poster hash: e956a...634

Skrevet

Jeg har nyfødt- 2 åring og 3 åring.

De eldste går korte dager i bhg, jeg både kjører og henter.

Med en positiv innstilling går det meste 😀

Anonymous poster hash: 8ea76...c75

Skrevet

Nøyaktig ett år mellom mine, så er ikke sikkert jeg er kvalifisert til å svare:-) Hadde ettåringen hjemme sammen med babyen. Hektisk, fikk ikke sove på dagtid.

Anonymous poster hash: fc29a...579

Skrevet

Knappe 17 mnd mellom her :) Jeg er hjemme med begge. Hektisk, men ville ikke vært foruten. Vi går 3-4 dager i uken i åpen barnehage. Hun minste sover når vi er der, så da får jeg tid til bare hun eldste. Etter barnehagen sover hun eldste 1 time, og da får jeg alenetid med minste. Selv går jeg ikke sove, men det får jeg gjøre når jeg blir pensjonist ;) Jeg opplever litt sjalusi når hun minste har klengete dager, i tillegg er hun eldste inne i en veldig mammaperiode. Men pappaen og jeg er veldig nøye med å gi begge alenetid. Gleder meg til de blir eldre slik at de kan leke sammen :) Ettermiddagen er travel, men det fungerer kjempefint pga godt samarbeid. Pappaen lager til både frokost og lunsj til oss, og den som har tid, lager middag. Noen ganger er ostesmørbrød et godt alternativ..

Jeg skal ikke rosenmale alt, fordi det er travelt. Det er grining. Det er følelse av å ikke strekke til. Men er den mest fornuftige brukte tiden i hele mitt liv! Gled deg!

Anonymous poster hash: 6e416...0a7

Skrevet

Akkurat 2 år mellom nr 3 og 4.

2 åringen er i bhg, jeg kjører og henter hver dag, faren er på jobb på sjøen annenhver mnd, så når han er på jobb er minste med, når 2 åringen er veldig sliten, kan det være litt tungvint, for må da bære begge til bilen, men har korte dager så går som regel bra.

Når faren er hjemme, er minste hjemme med han.

Sjalusien har kommet nå den siste mnd, minste er nå 6 mnd. Vil da sitte i vogna, legger seg på gulvet å gråter når minste gjør det osv.

Anonymous poster hash: 50ece...90b

Skrevet

Toåringen startet i barnepark to mnd tid etter lillesøster ble født. Det var for st storesøster skulle få litt "alenetid". Det ble mere mas på meg siden jeg måtte gå frem og tilbake med henne, men det ordnet seg greit. Lillesøster var en sovebaby, så det første halvåret gikk veldig greit for alle. Ungen spiste og sov, ikke våken på natten for å spise engang. Formen min var helt på topp, jeg hadde belaget meg på å bli helt utkjørt siden storesøster var stikk lotsatt. Hun syns nemlig søvn var tullball,hun var lys våken til alle døgnets tider. Ikke noe grining, men var bare lys våken.

Storesøste var kjempeflink, ikke sjalu eller noe. Når lillesøster ammet så hadde vi tre en kosestund i sofaen. Leste bok eller så på noe på tv. Det var jentetid i sofaen, noe storesøster syns var dagens høydepungt. Ellers gikk dagee i ett med barnepark, husarbeid, lek med storsøster og i det hele tatt. Amme tid var kosetid for oss.

Jeg hadde innstilt meg på sjalusi og en unge som var mer krevende, at huset kom til å være bomba og jeg var helt utslitt. Så dette ble bare helt herlig, hadde det blitt mer slitsomt så tror jeg det også hadde gått veldig greit siden jeg var innstilt på det.

Anonymous poster hash: 92dbd...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...