Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har en datter på 10 som tenker mye rart. På mange måter er hun ekstremt kynisk. En ting er at hun aldri har forstått poenget med å kjøpe nye ting, heller ikke som gaver, når man kan få det til en brøkdel av prisen på loppemarked. En annen ting er at hun er helt upåvirket av tiggere og grusome enkeltsjebner, mens hun vil gjøre mye for å løse de bakenforliggende problemene. Hun er ikke gjerrig og setter gjerne egne behov og ønsker på vent hvis hun er overbevist om at andre viktige oppgaver må løses, men hun har ingen forståelse for at andre er mest opptatt av å hjelpe der de ser resultatet direkte. For å ta et eksempel. Hvis for eksempel et gjerde hadde falt ned og en sau derfor hadde falt ned i et hull ville hun nesten sikkert vært mest opptatt av å få fikset gjerdet slik at det ikke skjedde noe med resten av sauene enn å hjelpe den som haddforulykket. En gang uttalte hun at det ikke var noen vits i å samle inn penger til skolegang for jenter siden det ikke var godtatt at damer hadde lønnet arid i landet likevell. Da ville hun heller gi penger til organisasjoner som jobbet for likestilling. Jeg hører jo at hun ofte er helt i utakt med vennene sine og hun sier ganske tydlig hva hun mener også. De andre synes ofte hun er ganske rar, men foreløpig har hun heldig vis likevell nære venner. Er det vanlig at barn tenker sånn? Anonymous poster hash: 4478f...480
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Hun høres veldig smart ut! Anonymous poster hash: fdb2d...66a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg synes det høres ut som hun har høy iq, men kanskje ikke så mye eq enda? Altså at hun er smart, men litt lite empatisk? Men man kan utvikle større empati. 😊 Anonymous poster hash: b6974...231
ærlig talt Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 Enig, hun høres rasjonell og smart ut. Håper det varer, snart settes hormonene på høygir 😉
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 Hun høres veldig smart ut! Anonymous poster hash: fdb2d...66a På sett og vis er hun nok det, men hun tar aldri høyde for hva som er sossialt akseptabelt. Hun nekter å forstå at brukte bøker ikke er "godkjent" gave i bursdager og innser ikke at enkelte meninger er det tryggest å ikke utbasunere alt for høyt. Anonymous poster hash: 4478f...480
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Hun høres veldig smart ut! Anonymous poster hash: fdb2d...66a På sett og vis er hun nok det, men hun tar aldri høyde for hva som er sossialt akseptabelt. Hun nekter å forstå at brukte bøker ikke er "godkjent" gave i bursdager og innser ikke at enkelte meninger er det tryggest å ikke utbasunere alt for høyt. Anonymous poster hash: 4478f...480 Egentlig er jo dette ganske kult! HUn har sine egne meninger og lar seg ikke påvirke av hva alle andre mener hvis hun selv har tenkt seg frem til at det er mindre lurt. Anonymous poster hash: fd405...311
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Det du beskriver er da ikke kynisk, men løsningsorientert. Kanskje ikke veldig empatisk, men reflektert. Og hun er bare 10 år? Synes hun tenker lengre enn det som jevnaldrende ofte gjør? Anonymous poster hash: 5a5aa...8b5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Og hun er kynisk fordi...? Kynisk som i å ikke la seg påvirke av enkeltskjebner og å ha akseptert i at noe eller noen kan ofres for en viktigere sak. Anonymous poster hash: 4478f...480
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #10 Skrevet 6. oktober 2015 Synes hun høres ut som en smart, tøff, løsningsorientert jente. Og kynisk er hun vel ikke. Hun tenker bare litt annerledes enn de fleste andre, men tanken hennes er jo fortsatt god. Anonymous poster hash: 7409f...b16
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #11 Skrevet 6. oktober 2015 Hun høres veldig smart ut! Anonymous poster hash: fdb2d...66a På sett og vis er hun nok det, men hun tar aldri høyde for hva som er sossialt akseptabelt. Hun nekter å forstå at brukte bøker ikke er "godkjent" gave i bursdager og innser ikke at enkelte meninger er det tryggest å ikke utbasunere alt for høyt. Anonymous poster hash: 4478f...480 Egentlig er jo dette ganske kult! HUn har sine egne meninger og lar seg ikke påvirke av hva alle andre mener hvis hun selv har tenkt seg frem til at det er mindre lurt. Anonymous poster hash: fd405...311 Klart det er "kult" på sett og vis, men faren er at hun kommer til å få det ganske vansklig etter hvert om hun ikke lærer seg og føyer seg etter hva som er sossialt akseptert. Anonymous poster hash: 4478f...480
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #12 Skrevet 6. oktober 2015 Datteren virker utrolig reflektert og smart for alderen. F.eks med det at hun ser sammenheng mellom skolegang til jenter og arbeidslivet til kvinner. Det er jo sant det! Det nytter jo ikke å få alle jenter inn i skolen hvis de ikke kommer til å bli akseptert i arbeidslivet senere. Det virker likevel kanskje som at hun mangler litt empati, og at hun har vanskeligheter med å se andres side av saken. For eksempel det med gaver kan du jo si noe sånt som "Jeg skjønner at du tenker at det er dumt å bruke penger på en helt ny bok når du kan finne den billigere andre steder. Men nå er det Lise som har bursdag og gjerne vil ha en ny bok, så er det viktigere at hun blir glad enn at vi sparer penger". (Så lenge dere har grei økonomi, da). Og prøv gjerne å forklare at folk ofte har forskjellige meninger, og det er ikke sånn at hun alltid må forstå hvorfor de tenker slik, men at det er viktig å respektere andres meninger. Anonymous poster hash: 87c60...7fc
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #13 Skrevet 6. oktober 2015 Vet du hva, jeg er regelrett imponert over jenta de! For meg høres det ut som at du er ute på venstresiden, mens jenta de er ute på høyresiden Anonymous poster hash: 40175...a6f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #14 Skrevet 6. oktober 2015 Vet du hva, jeg er regelrett imponert over jenta de! For meg høres det ut som at du er ute på venstresiden, mens jenta de er ute på høyresiden Anonymous poster hash: 40175...a6f I det meste er jeg enig i mange av prinsippene hennes og noe av måten å tenke på er jeg redd hun har fått fra meg. Problemet er at det gjør at hun passer dårlig inn. Anonymous poster hash: 4478f...480
Fandens Oldemor Skrevet 6. oktober 2015 #15 Skrevet 6. oktober 2015 Og hun er kynisk fordi...? Kynisk som i å ikke la seg påvirke av enkeltskjebner og å ha akseptert i at noe eller noen kan ofres for en viktigere sak. Anonymous poster hash: 4478f...480 Men det er ikke kynisme. Jeg synes det høres ut som om du har en kjempeflott jente. Synes også at anonym 7fc gir noen fine tips til hvordan hun kan bli litt mer empatisk.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #16 Skrevet 6. oktober 2015 Digger datteren din Anonymous poster hash: 425e5...b64
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #17 Skrevet 6. oktober 2015 Datteren virker utrolig reflektert og smart for alderen. F.eks med det at hun ser sammenheng mellom skolegang til jenter og arbeidslivet til kvinner. Det er jo sant det! Det nytter jo ikke å få alle jenter inn i skolen hvis de ikke kommer til å bli akseptert i arbeidslivet senere. Det virker likevel kanskje som at hun mangler litt empati, og at hun har vanskeligheter med å se andres side av saken. For eksempel det med gaver kan du jo si noe sånt som "Jeg skjønner at du tenker at det er dumt å bruke penger på en helt ny bok når du kan finne den billigere andre steder. Men nå er det Lise som har bursdag og gjerne vil ha en ny bok, så er det viktigere at hun blir glad enn at vi sparer penger". (Så lenge dere har grei økonomi, da). Og prøv gjerne å forklare at folk ofte har forskjellige meninger, og det er ikke sånn at hun alltid må forstå hvorfor de tenker slik, men at det er viktig å respektere andres meninger. Anonymous poster hash: 87c60...7fc Jeg forsøker meg med litt innspill av den typen du foresår og ofte kan hun godta å gjøre det også, men da kan hun finne på å si i bursdagen noe sånt som :"Jeg har kjøpt en ny bok siden det ikke er "sossialt akseptert" (mens hun gjør gåsetegn i luften) å gi bort brukte ting." Hun gjør det ikke så enkelt for seg selv. Anonymous poster hash: 4478f...480
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #18 Skrevet 6. oktober 2015 Bedre å være smart og heller lære seg empati fra foreldrene og omgivelsene, enn å ikke klare å se det store bildet og søke etter løsninger på bakenforeliggende problemer. Vi hadde trengt flere politikere som tenker slik din datter gjør.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #19 Skrevet 7. oktober 2015 En ting er å overse de sosiale kodene som gjelder i hennes krets, en annen ting er å ikke forstå dem. Høres ut som en veldig reflektert og moden jente, men det er viktig å forstå de sosiale kodene også! Anonymous poster hash: df69d...82d
klg,2 boys now:) Skrevet 7. oktober 2015 #20 Skrevet 7. oktober 2015 Enig med resten at hun virker veldig intelligent. Men mangler litt sosial intelligens og empati. Har en i familien med samme tankegang.spurte han om senario hvor han kunne velge og redde moren sin eller 20 ukjente.da valgte han de 20 pga de var flere og logikken hans var enkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå