Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #1 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har flere barn, og har alltid fulgt den uskrevne bursdagsloven om at fram til 10-årsdagen, så inviterer man alle av samme kjønn i gruppen/klassen, eller hele gruppen/klassen. Dette har jeg gjort gjennom syv bursdager med eldstemann, syv bursdager med mellomste og så langt fem bursdager med nest minste og tre med yngste. Selv om jeg som forelder kan synes det er slitsomt og ligger som en oppvridd vaskefille etterpå ( ), har barna vært fornøyd og vi passer på at alle er inkludert. Nesten ... For nest minste var nemlig alt annet enn fornøyd sist gang. Han er en veldig sensitiv og rolig 8-åring og har vært uheldig nok til å komme i en klasse hvor de er hele 15 gutter og flere av dem er fullstendig turbo. Selv når vi leide inn hjelp fra min mor og en tante, hadde vi store problemer med å holde noenlunde ro i sist bursdag, og da var vi altså fire voksne der! Det endte med at to av guttene måtte fotfølges absolutt hele tiden, de to andre voksne fulgte med på resten for å unngå slosskamper og at de stakk av, mens bursdagsgutten selv gjemte seg i en krok med bestevennen og var helt på gråten når besøket var over. Han er heller ikke noe glad i å gå i bursdager lenger fordi det er så kaos, og han har hatt flere migreneanfall siste året fordi det er så mye bråk i klassen. For noen dager siden kom han og sa at neste gang han har bursdag vil han bare invitere noen få (ramset opp tre gutter og to jenter fra klassen). Jeg har veldig lyst til å etterkomme ønsket hans, men er det innenfor? Hva mener den gjengse dibber om dette? Anonymous poster hash: b7160...9b9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #2 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har flere barn, og har alltid fulgt den uskrevne bursdagsloven om at fram til 10-årsdagen, så inviterer man alle av samme kjønn i gruppen/klassen, eller hele gruppen/klassen. Dette har jeg gjort gjennom syv bursdager med eldstemann, syv bursdager med mellomste og så langt fem bursdager med nest minste og tre med yngste. Selv om jeg som forelder kan synes det er slitsomt og ligger som en oppvridd vaskefille etterpå ( ), har barna vært fornøyd og vi passer på at alle er inkludert. Nesten ... For nest minste var nemlig alt annet enn fornøyd sist gang. Han er en veldig sensitiv og rolig 8-åring og har vært uheldig nok til å komme i en klasse hvor de er hele 15 gutter og flere av dem er fullstendig turbo. Selv når vi leide inn hjelp fra min mor og en tante, hadde vi store problemer med å holde noenlunde ro i sist bursdag, og da var vi altså fire voksne der! Det endte med at to av guttene måtte fotfølges absolutt hele tiden, de to andre voksne fulgte med på resten for å unngå slosskamper og at de stakk av, mens bursdagsgutten selv gjemte seg i en krok med bestevennen og var helt på gråten når besøket var over. Han er heller ikke noe glad i å gå i bursdager lenger fordi det er så kaos, og han har hatt flere migreneanfall siste året fordi det er så mye bråk i klassen. For noen dager siden kom han og sa at neste gang han har bursdag vil han bare invitere noen få (ramset opp tre gutter og to jenter fra klassen). Jeg har veldig lyst til å etterkomme ønsket hans, men er det innenfor? Hva mener den gjengse dibber om dette? Anonymous poster hash: b7160...9b9 Om det er bare tre gutter (ikke flere!!) og to av jentene, så burde dette gå fint. Inviter via foreldrene, og for all del ikke gjør det på skolen! Anonymous poster hash: 8c37c...cb7
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #3 Skrevet 6. oktober 2015 Innafor! Så lenge antall inviterte inkludert bursdagsbarnet er under halvparten av barnegruppa, så er det ok. Klart gutten skal kunne kose seg i eget bursdagsselskap! Anonymous poster hash: 90a75...a1a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #4 Skrevet 6. oktober 2015 2 av 15 gutter er innafor, og så lenge det ikke er igjen kun ett par jenter som ikke blir bedt så er også det innafor. Bare husk å ikke del ut invitasjoner via skolen. Man skal ikke grue seg til å feire egen bursdag Anonymous poster hash: 68e56...0cb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #5 Skrevet 6. oktober 2015 2 av 15 gutter er innafor, og så lenge det ikke er igjen kun ett par jenter som ikke blir bedt så er også det innafor. Bare husk å ikke del ut invitasjoner via skolen. Man skal ikke grue seg til å feire egen bursdag Anonymous poster hash: 68e56...0cb Ser jeg byttet om antallet på kjønnene, men poenget er det samme Anonymous poster hash: 68e56...0cb
TinaK 1990 Skrevet 6. oktober 2015 #6 Skrevet 6. oktober 2015 Det er innafor. Men som mamma håper jeg at jeg får beskjed hvis mitt barn oppfører seg slik du beskriver i bursdag. Det tolererer jeg ikke. Sånn oppførsel altså😛
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #7 Skrevet 6. oktober 2015 Så lenge det blir under 1/3 av guttene og 1/3 av jentene som inviteres, inklusiv bursdagsbarnet, synes jeg det er tilgivlig. Anonymous poster hash: 91947...775
kristinehufine Skrevet 6. oktober 2015 #8 Skrevet 6. oktober 2015 Helt ok syns jeg 😊 Skal være noe han gleder seg til!
Tired mama Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Heeeelt innafor!! Hadde gjort det samme selv i din situasjon.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #10 Skrevet 6. oktober 2015 Enig med de andre her! Men hold deg til kjørereglene, ellers blir det ramaskrik... (ikke inviter via skolen, ikke utelat bare noen få etc) Anonymous poster hash: f6d45...4dc
Tyra79 Skrevet 6. oktober 2015 #11 Skrevet 6. oktober 2015 Så lenge det er så få, så er det så absolutt innafor! Ville også tatt opp problematikken på et foreldremøte, dere kan umulig være de eneste som sliter..!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #12 Skrevet 6. oktober 2015 Var jeg deg ville jeg nok først tatt opp problemet med de andre foreldrene. Hvis det er sånn at noen oppfører seg "helt turbo", sloss, stikker av osv, tror du ikke da foreldrene ville likt å få beskjed om dette? Jeg ville iallefall det........ Klassen til sønnen min er forøvrig også "helt turbo". Mange gutter med mye energi, og det fungerte dårlig å ha bursdag hjemme. det ble høyt støynivå, mye krangling etc. Det ble bedre da jeg skjønte at utebursdag var tingen!!. det var ikke egentig guttene i seg selv det avr noe galt med, men formatet. da vi hadde bursdag ute i skogen, var det knallsuksess for alle parter:) Anonymous poster hash: 7b7c8...ddb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #13 Skrevet 6. oktober 2015 Takk for fine svar alle sammen! Det var godt å høre at dere synes det er innenfor. Vi vil i så fall selvsagt ikke sende med invitasjoner til skolen, men ta en sms el. til foreldrene til dem det gjelder. Læreren til klassen er ganske oppgitt og ble sykemeldt to ganger i fjor pga at hun var utslitt, men ledelsen setter likevel ikke inn ekstra hjelp. Hun som har klassen er skikkelig flink altså, den mest erfarne de har, men noen av de guttene er rett og slett veldig vanskelige å håndtere. De er skikkelig skjønne og greie gutter altså, ikke noen som er slemme eller noe, men de er bare alt for full av energi og fantestreker. De er 7 jenter i klassen, så 2 er under 1/3 av dem. Jeg vet ikke helt hvordan dette i så fall skulle bli tatt opp på et foreldremøte, hva sier man da? Jeg regner jo med at læreren tar det opp med foreldrene til de som bråker mest, men jeg vet også at en del foreldre er strutseforeldre og helst ikke vil høre noe om at det kan være noe med barnet sitt, de ser det bare ikke selv. Dessuten er det lite foreldrene kan gjøre både i skolesammenheng og i bursdager, guttene er jo som nevnt ikke "slemme", de bare har makk i kroppen og klarer ikke helt å ta beskjeder. HI Anonymous poster hash: b7160...9b9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #15 Skrevet 6. oktober 2015 Når det er snakk om å invitere SÅ få så er det helt greit. Det er helt greit med en liten markering, må ikke be inn til "klassefest" om bursdagsbarnet selv ikke ønsker det.. Bare ikke gjør som naboen/klassekameraten her nettopp har gjort, der ba de 8 (pluss bursdagsbarnet selvfølgelig) av 12 gutter. Det ble litt bråk blant ungene da de andre fant ut at 3 ikke var invitert, de syns det var så dårlig gjort. Flere truet med å ikke dra.. Men hadde det vært 3 inviterte av 12 stk så hadde det stilt seg HELT annerledes.. Anonymous poster hash: b32e8...a72
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #16 Skrevet 6. oktober 2015 Når det er snakk om å invitere SÅ få så er det helt greit. Det er helt greit med en liten markering, må ikke be inn til "klassefest" om bursdagsbarnet selv ikke ønsker det.. Bare ikke gjør som naboen/klassekameraten her nettopp har gjort, der ba de 8 (pluss bursdagsbarnet selvfølgelig) av 12 gutter. Det ble litt bråk blant ungene da de andre fant ut at 3 ikke var invitert, de syns det var så dårlig gjort. Flere truet med å ikke dra.. Men hadde det vært 3 inviterte av 12 stk så hadde det stilt seg HELT annerledes.. Anonymous poster hash: b32e8...a72 Neida, det er absolutt ikke aktuelt å invitere mange og bare utelate noen få! Han har en bestevenn og to andre kamerater han leker ganske mye med, samt to venninner han er mye med på skolen. Så det er jo bare snakk om en liten gruppe, seks tykker totalt av 22. HI Anonymous poster hash: b7160...9b9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #17 Skrevet 6. oktober 2015 Når det er snakk om å invitere SÅ få så er det helt greit. Det er helt greit med en liten markering, må ikke be inn til "klassefest" om bursdagsbarnet selv ikke ønsker det.. Bare ikke gjør som naboen/klassekameraten her nettopp har gjort, der ba de 8 (pluss bursdagsbarnet selvfølgelig) av 12 gutter. Det ble litt bråk blant ungene da de andre fant ut at 3 ikke var invitert, de syns det var så dårlig gjort. Flere truet med å ikke dra.. Men hadde det vært 3 inviterte av 12 stk så hadde det stilt seg HELT annerledes.. Anonymous poster hash: b32e8...a72 Neida, det er absolutt ikke aktuelt å invitere mange og bare utelate noen få! Han har en bestevenn og to andre kamerater han leker ganske mye med, samt to venninner han er mye med på skolen. Så det er jo bare snakk om en liten gruppe, seks tykker totalt av 22. HI Anonymous poster hash: b7160...9b9 Helt greit, tenker jeg Håper han får en fin birsdagsfeiring Anonymous poster hash: b32e8...a72
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #18 Skrevet 6. oktober 2015 Når det er snakk om å invitere SÅ få så er det helt greit. Det er helt greit med en liten markering, må ikke be inn til "klassefest" om bursdagsbarnet selv ikke ønsker det.. Bare ikke gjør som naboen/klassekameraten her nettopp har gjort, der ba de 8 (pluss bursdagsbarnet selvfølgelig) av 12 gutter. Det ble litt bråk blant ungene da de andre fant ut at 3 ikke var invitert, de syns det var så dårlig gjort. Flere truet med å ikke dra.. Men hadde det vært 3 inviterte av 12 stk så hadde det stilt seg HELT annerledes.. Anonymous poster hash: b32e8...a72 Neida, det er absolutt ikke aktuelt å invitere mange og bare utelate noen få! Han har en bestevenn og to andre kamerater han leker ganske mye med, samt to venninner han er mye med på skolen. Så det er jo bare snakk om en liten gruppe, seks tykker totalt av 22. HI Anonymous poster hash: b7160...9b9 Helt greit, tenker jeg Håper han får en fin birsdagsfeiring Anonymous poster hash: b32e8...a72 Bursdag, ikke birsdag Anonymous poster hash: b32e8...a72
Leirha Skrevet 6. oktober 2015 #19 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg trodde ikke det var lov jeg? Trodde faktisk med arene at dette var gått fra å være en uskrevet "lov" til å være noe man må forholde seg til, det er en del av antimobbingtiltak som skolen jobber med.Vi har ihvertfall fått høre på foreldremøte at hvis barnet vårt skal feire bursdag å vil invitere fra klassen, så må det bli alle av samme kjønn, hvis ikke hele klassen.Dette for å unngå mobbing og utestengesle.Selvfølgelig kan dette være vanskelig i mange situasjoner, og spesielt i klasser hvor det er mobbing, men som foreldre kan man ikke bakke under om mobbing, og man skal ikke gjøre forskjell.Jeg forstår poenget ditt, men det er ikke akseptabelt, dessverre. Gruer meg ihjel til bursdagsfeiring nå nr nestemann har birsdag her, for det er så ektremt mye mobbing i klassen han går i, og mange av guttene er HELT ekstreme, sist gang ble det pizzakasting i hodet på noen av ungene og det var gråting og skriking og jeg vet ikke hva. Men vi ordnet det greit.Jeg har sagt at neste bursdag skal vi ikke fiere hjemme, men ha svømmebursdag eller klatrebursdag jeg har ihvertfall sett at det kan virke bedre mot slik atferd. Ha en bursdag hvor de får utfolde seg istedet for bare å utfolde seg med å rasere hjemmet der de er, for det gjør de.Selv kunne jeg også tenkte meg å bare invitert noen, sønnen min også, men jeg vill ikke være med på å stenge ute noen, uasnett hva grunnen er, og dessuten hadde vi ikke fått lov helle.Husker godt sist bursdagsfeiring, da ungene spiste, fikk jeg en melding på telefonen fra en mor til den ene gutten som ikke var kommet. Hun var sur fordi gutten hennes ikke var invitert i bursdagen for han hadde fortalt at det bursdagsfeiring denne dagen og hun lurte på hvorfor hennes gutt ikke var bedt.Han var bedt, men han hadde nok mistet invitasjonen og hadde ikke gitt beskjed før der og da.
sug lut Skrevet 6. oktober 2015 #20 Skrevet 6. oktober 2015 Du inviterer selvsagt til enhver tid bare de du og bursdagsbarnet faktisk ønsker å ha i huset.
sug lut Skrevet 6. oktober 2015 #21 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg trodde ikke det var lov jeg? Trodde faktisk med arene at dette var gått fra å være en uskrevet "lov" til å være noe man må forholde seg til, det er en del av antimobbingtiltak som skolen jobber med. Skolen har ingenting med hva du gjør i din fritid, enten det er bursdager, kosthold, sykling til skolen eller andre valg du gjør. Skolen kan kun ønske eller oppfordre.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #22 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg trodde ikke det var lov jeg? Trodde faktisk med arene at dette var gått fra å være en uskrevet "lov" til å være noe man må forholde seg til, det er en del av antimobbingtiltak som skolen jobber med. Skolen har ingenting med hva du gjør i din fritid, enten det er bursdager, kosthold, sykling til skolen eller andre valg du gjør. Skolen kan kun ønske eller oppfordre. Det stemmer og det gjelder også om gutten til hi ikke blir bedt til de han ikke har bedt. Anonymous poster hash: 9f204...358
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå