Gå til innhold

Endelig en enklere hverdag økonomisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har innfridd billån, MasterCard, byggelån og et annet forbrukslån. 5000 mindre i lån per mnd. Herlig.

Pluss at vi har fått mer i inntekt.

Vi har levd med så dårlig råd lenge at dette er helt rart. Er fortsatt redd for å bruke penger enda jeg vet at nå kan jeg kjøpe meg klær uten dårlig samvittighet 😊

Vi mistet nesten alt siden vi mistet fotfeste, gikk gjennom alvorlig sykdom og mistet jobb.

Vi klarte oss. Er så glad. Reddet huset, solgte det, flyttet fra byen vi har bodd i hele vårt liv til fordel for en mindre by, men med bedre jobber. Nytt hus.

Vi sitter igjen med 32 000 når alt er betalt, for oss er dette mye. Eneste som ikke er med her er mat.

Vi har brukt 5000 på mat tidligere, er en familie på fem. Men denne posten ønsker jeg å øke litt. Hva er normalt å bruke?

Klær lå vi i snitt på 150 kr i mnd. Denne vil jeg også øke 😊😝

Anonymous poster hash: d55f2...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å vær sparsommelig, spar mye penger og unn dere ting dere trenger såklart :) skaff dere en skikkelig buffer, invester pengene deres så er dere trygge fremover :)

Anonymous poster hash: 7af73...2f4

Skrevet

Fortsett å vær sparsommelig, spar mye penger og unn dere ting dere trenger såklart :) skaff dere en skikkelig buffer, invester pengene deres så er dere trygge fremover :)

Har allerede satt av 60000 på sparekonto. Og skal ha et fast beløp i mnd til sparing. Jeg mener vi skal spare 5000, mannen syns dette er litt mye og mener 3000 er nok.

Mannen min vil bruke litt mer. Jeg vil fortsatt være forsiktig. Og mener vi skal ha et fast budsjett.

Hi

Skrevet

8000 på mat er vel bra?

Anonymous poster hash: 8e709...17a
Skrevet

8000 på mat er vel bra?

Ja tenker slik 32000 - 8000 på mat, - 5000 sparing, - 2000 på klær, - 3000 på aktiviteter. Og da resterende 14000 på uforutsette ting?

Kanskje vi skal sette det vi sitter igjen som ekstra hver mnd inn på en annen konto.

Hva gjør dere andre? Vi har alltid gått i minus så dette er uvant 😳

Hi

Skrevet

Vi har en sparekonto (buffer) som vi ikke rører og så har vi en brukssparekonto der setter vi inn penger hver måte alt etter hvor mye vi har til overs. Denne kontoen bruker vi til uforutsette utgifter som at en av ungene trenger nytt regntøy, nye støvler, vinterklær ol, julepresanger osv. Da går det heller ikke ut over hverdagsøkonomien 😊

Skrevet

Så flinke dere har vært! :) Hvordan har dere klart det??

Vi sliter litt selv, med mye forbrukslån og kreditt som vi begge hadde da vi ble sammen. Dette er gammel gjeld, ikke tatt opp noe nytt i senere tid. Så vår første pri er å få redusert gjelden slik at vi kan få hodet litt over vannet. Alt av feriepenger, skattepenger etc. går naturligvis til å betale dette, men tar gjerne imot andre enkle tips for å lette den økonomiske hverdagen mens dette står på. :)

Anonymous poster hash: c38c2...856
Skrevet

Har allerede satt av 60000 på sparekonto. Og skal ha et fast beløp i mnd til sparing. Jeg mener vi skal spare 5000, mannen syns dette er litt mye og mener 3000 er nok.

Mannen min vil bruke litt mer. Jeg vil fortsatt være forsiktig. Og mener vi skal ha et fast budsjett.

Hi

Fantastisk flinke dere er :D

Skrevet

Så flinke dere har vært! :) Hvordan har dere klart det??

Vi sliter litt selv, med mye forbrukslån og kreditt som vi begge hadde da vi ble sammen. Dette er gammel gjeld, ikke tatt opp noe nytt i senere tid. Så vår første pri er å få redusert gjelden slik at vi kan få hodet litt over vannet. Alt av feriepenger, skattepenger etc. går naturligvis til å betale dette, men tar gjerne imot andre enkle tips for å lette den økonomiske hverdagen mens dette står på. :)

Anonymous poster hash: c38c2...856

Det har vært knalltøft. Vi snudde hver en eneste krone.

Hadde vi ikke takket ja til å flytte på oss ville jo hverdagen nesten hvert det samme. Vi har flyttet 2.5 time fra hjemplassen vår. Og vips gikk mannen opp i lønn. Samme med meg. Jeg 6000, mannen 7000.

Og det beste er at han vil øke enda mer i lønn etter jul.

Utgiftene har også gått ned siden vi eier hus og ikke leilighet i borettslag. Hadde 16000 i bo utgifter der, huslån og husleie. Men her har vi 10000 totalt.

Infridd billån og andre smålån med overskuddet fra salget.

Hi

Skrevet

Hva med å betale mer ned på huslånet hver måned? Det er en trygghet å ha mindre huslån! I tillegg kan man låne opp på nytt dersom man feks må gjøre noe med huset.

Vi betaler 2000 ekstra pr måned i forhold til det vi trenger med lån på 25 år. I tillegg har vi sagt at ved rentenedgang ønsker vi å betale samme beløp som før og betaler dermed enda litt ekstra uten vi merker det.

Anonymous poster hash: 1fa7a...309

Skrevet

Hva med å betale mer ned på huslånet hver måned? Det er en trygghet å ha mindre huslån! I tillegg kan man låne opp på nytt dersom man feks må gjøre noe med huset.

Vi betaler 2000 ekstra pr måned i forhold til det vi trenger med lån på 25 år. I tillegg har vi sagt at ved rentenedgang ønsker vi å betale samme beløp som før og betaler dermed enda litt ekstra uten vi merker det.

Det var lurt. Takk.

Ber jeg bare banken trekke mer. De trekker jo beløpet fra regningskonto. Eller kanskje man kan gå inn å endre trekk beløpet selv. Skal sjekke det ut. Takk for tips. Hadde ikke tenkt i de baner en gang ☺

Hi

Skrevet

Hva har der i inntekt da?

Og hvor gamle er barna?

Hvor trygge jobber har dere?

Planlegger dere oppussing, hyttekjøp, bilkjøp de 2 neste årene?

Skrevet

Det var lurt. Takk.

Ber jeg bare banken trekke mer. De trekker jo beløpet fra regningskonto. Eller kanskje man kan gå inn å endre trekk beløpet selv. Skal sjekke det ut. Takk for tips. Hadde ikke tenkt i de baner en gang ☺

Hi

Du kan ordne det lett i nettbanken, evt kan du sette av 10.000 ekstra på boliglånet av og til når sparekontoen flyter over :P

Skrevet

Og hvor gamle er barna?

Har utbetalt 57 270 etter skatt. Som regel litt mer grunnet overtid for mannen. Jeg jobber aldri overtid.

Barna er 5, 7 og 11. Så neste år trenger vi ikke sfo på Mellomste for da blir hun med storebror hjem (jeg er ferdig på jobb klokken to, så kun en halvtime hjemme alene). Så da blir det 2600 mindre i mnd. Minste skal gå på sfo de to første år som Mellomste.

Vi har sikre jobber.

Trenger ikke pusse opp. Men vi ønsker å gjøre litt. Trenger ikke ny bil og skal ikke kjøpe hytte.

Hi

Skrevet

Det var lurt. Takk.

Hi

Vi har i tillegg gjort om 200.000 av huslånet til fleksilån. Da kan vi disponere disse som vi vil. Dette bruker vi som sparekonto. Når vi pusser opp kjøkkenet tok vi penger derfra, når feriepenger/bonus kom satte vi inn penger igjen. Har nå 425.000 kr disponibelt på denne kontoen (200.000 er jo lån). Dermed sitter vi ikke en periode med mye lån som vi betaler renter på samtidig som vi har penger på sparekonto.

Vi tenker at vi prioriterer huslånet. Huset er kun 5 år og vi har lite lån. Når barna blir eldre kan vi dermed hjelpe de inn på boligmarkedet ved å stille noe realkausjon i vårt hus. Vi vet vi kan håndtere dette om det går galt pga ikke annet lån. Eller vi kan ta opp lån og gi de forskudd på arv.

Vi tenker også at om vi blir syke, pensjonister med lite utbetalt, så vil vi være gjeldfrie.

Skrevet

Ønsker foresten å reise på ferie. Siden vi ikke har reist bort på 9 år. Bare eldste som har vært på "skikkelig" ferie.

De siste år har vi feriert hos våre foreldre. Med en svipptur innom hunderfossen av og til.

Skrevet

En ting til. Jeg sparer i fond. Tjente i fjor 45.000 på dette. Nå som kursen er lav lønner det seg å ta en tur i banken og få råd ang dette :)

Skrevet

En ting til. Jeg sparer i fond. Tjente i fjor 45.000 på dette. Nå som kursen er lav lønner det seg å ta en tur i banken og få råd ang dette :)

Oi ja kanskje det. Spennende. Vi har ikke spart på så mange år. Det er jo kjempe gøy. Føler meg så flink.

Hehe. Men slik vi har levd er heldigvis ikke normalen.

Vi har fått barn veldig unge. Derfor det lille gapet mellom eldste og Mellomste.

Så vi fikk en litt tøff start. Pluss at vi begge kommer fra familier med dårlig råd. Så har ikke fått økonomisk hjelp.

Skrevet

Oi ja kanskje det. Spennende. Vi har ikke spart på så mange år. Det er jo kjempe gøy. Føler meg så flink.

Hehe. Men slik vi har levd er heldigvis ikke normalen.

Vi har fått barn veldig unge. Derfor det lille gapet mellom eldste og Mellomste.

Så vi fikk en litt tøff start. Pluss at vi begge kommer fra familier med dårlig råd. Så har ikke fått økonomisk hjelp.

Vær stolt av dere selv :)

Veldig smart med fond om dere har lang sparehorisont (pensjon ol).

Skrevet

For meg som har god råd er det Ikkje normalt å telle. Aner Ikkje kVA eg bruker på mat og klær i mnd. Bare drar kortet.

Er deilig med romslig økonomi.

Gratulerer med bra jobba, slik at du er der du er idag.

Skrevet

Og hvor gamle er barna?

Har utbetalt 57 270 etter skatt. Som regel litt mer grunnet overtid for mannen. Jeg jobber aldri overtid.

Barna er 5, 7 og 11. Så neste år trenger vi ikke sfo på Mellomste for da blir hun med storebror hjem (jeg er ferdig på jobb klokken to, så kun en halvtime hjemme alene). Så da blir det 2600 mindre i mnd. Minste skal gå på sfo de to første år som Mellomste.

Vi har sikre jobber.

Trenger ikke pusse opp. Men vi ønsker å gjøre litt. Trenger ikke ny bil og skal ikke kjøpe hytte.

Hi

Jeg synes dere har det romslig nå. Nyt det, uten og ta helt av :) Dere kan dra på ferie, pusse opp og øke matbudsjettet.

To sikre jobber er gull verdt i dag. Høres ut som dere er gode på å planlegge også.

Bra jobba! Dere motiverer andre med historien deres :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...