Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Barna til kusina mi er seks og sju, og det virker som om de spiser hele tida! Det gjør det litt vanskelig å være sammen med dem, for da byr de på snacks, rosiner eller tilsvarende til mine barn som dermed ikke er sultne til måltidene. Deres barn er heller ikke det, og bare tuller og er utrolige ved bordet. De får vanligvis liv til å gå etter 2-4 min., og da vil mine også gå og leke. Dermed blir de sultne med en gang, får en snack eller noe sukkerholdig som gjør dem enda mer urolige i tillegg, og slik fortsetter det. De er fine barn, men uoppdragne og blir ikke stilt krav til. Jeg spurte kusina mi, moren, hvorfor de ble matet hele tiden. Hun sa at de er som faren sin: Hvis det er lenge siden de har spist blir de sure, irritable og kan slå seg helt vrange. Derfor får de noe å spise med én gang de står opp, eller et glass sjokomelk, får da klarer de seg til frokosten om en time. Jeg sa at kanskje hun burde få sjekket dette, om blodsukkeret etc. var normalt, og da ble hun forbanna og sa jeg var hypokonder. Faren er jo akkurat lik, sa hun. Jeg sa det kanskje kunne være noe arvelig, og at det virket slitsomt å holde på slik. Er dette vanlig hos flere? Ungene spiser aldri et helt måltid, men bare plukker noen biter og løper fra bordet. Selv tror jeg det er dårlige spisevaner og -rutiner det gjelder, og mistenker også at hun er redd for konfrontasjoner med barna. Hun synes jeg er fryktelig streng, men vi har bare konsekvenser, forventninger til barna og rutiner. Vi har vokst opp nære som søstre, men dette har kommet mellom oss. Beklager at det ble litt rotete fortalt, men alt henger liksom sammen i den samme dynamikken. Alle tanker og innspill tas mot med takk. Anonymous poster hash: 652a5...740
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg glemte å si at de er helt normalvektige, og jeg kjenner ikke til at de har hatt dårlig tannhelse. Anonymous poster hash: bbdb3...f06
TinaK 1990 Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Det er vanlig hos familier uten struktur, grenser og gode rutiner...
TinaK 1990 Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg glemte å si at de er helt normalvektige, og jeg kjenner ikke til at de har hatt dårlig tannhelse. Anonymous poster hash: bbdb3...f06 Mange som tror at normalvektig barn kan spise hva som helst "for de er jo så aktive". Men tenk på hvordan de ser ut på innsiden og ikke minst; de vanene de opparbeider seg. ..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Det er vanlig hos familier uten struktur, grenser og gode rutiner... Mener du det? Hun er utdannet, oppegående og sosial. Jeg ville aldri ha "mistenkt" dem for å mangle slikt i heimen. Hva med den konstante spisinga? Ikke lavt blodsukker? Hi Anonymous poster hash: bbdb3...f06
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Når barna hele tiden blir småforet så vil jeg tro at de stort sett får ting med mest karbohydrater i, og ofte raske karbohydrater. Det som da skjer er at disse barna (og pappaen) er på en konstant berg- og dalbane når det kommer til blodsukkeret. De starter dagen med lavt blodsukker, får sjokolademelk til frokost som får blodsukkeret til å skyte i været. De blir mette nok av den til å ikke spise en ordentlig frokost (jeg er villig til å gjette på at frokosten da består av hovedsaklig karbohydrater!?), kroppen reagerer på det og pumper inn insulin, blodsukkeret synker drastisk, de får lavt blodsukker, trenger energi, fyller på med flere raske karbohydrater, høyt blodsukker - rett ned i lavt blodsukker og nytt behov for å spise noe for å ikke bli for slitne, trøtte, irritable osv. Om dette fortsetter så vil jeg tro pappaen først utvikler diabetes 2 - selv om det kan ta noen år. Så vil barna også få det, selv om de kanskje er blitt ungdom eller voksne før det slår ut. De risikerer å få problemer med konsentrasjonen på skolen, de risikerer å få stadig tilbakevendende betennelser, redusert immunforsvar osv. osv. At de er normalvektige nå mens de trolig er aktive betyr ikke at det holder seg. Blir de eldre og mindre aktiv, da vil blodsukkeret svinge enda mer om de fortsetter samme kostvaner. Skulle de blir svært aktive med idrett så kommer de trolig til å måtte slite med gjentatte betennelser og andre skader. Disse foreldrene kan tydeligvis ikke noe om kosthold og risikerer å sende barna sine ut i en svært negativ helsespiral om de ikke endrer det! Men du, Hi... helt ærlig så tviler jeg på at det er noe du kan gjøre med det. Noen ønsker ikke å høre, de tar det som kritikk og det går rett på selvfølelsen deres og selvbildet deres ("tror du ikke jeg gjør mitt beste med barna mine???") - i steden for å være villig til å lytte og vurdere om det kan være noe i det du kommer med. Skal du holde kontakten så tror jeg du må svelge mange kameler :/ Blir det for ille så vurderer du en bekymringsmelding til bv. Din kusine er for steil til å ta imot råd fra deg. Det sier ikke noe om deg, men det sier mye om din kusine som setter stolthet foran sine barns helse. Anonymous poster hash: 0dbd8...3d2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Tusen takk for svar. Det blir så vanskelig å ta i, for alt blir selvsagt tatt som kritikk av henne som mor, og det er det jo egentlig også. Faren er også slank, men har et fryktelig kosthold, kanskje nettopp fordi han er slank, slik du er inne på. Det kan umulig være bra for blodsukkeret, for det blir mye raske karbohydrater, som antatt. Våre barn har sine greier de også, men er det tre-fire timer siden de spiste så sitter de fint tilbords i et kvarter, ihvertfall. Vi har en hyggelig samtale (vanligvis), så ber de om å gå fra bordet, takker for maten og tar med tallerkenen sin. De er fire og seks, og jeg tror at de finner trygghet og glede i å vite hvordan de skal oppføre seg. Kusina mi sier at de tvinger ikke barna sine til "sånt", og jeg følte en implisitt kritikk av MEG som mor (trykk på meg). Et par ganger refererte hun til mine "perfekte barn", og jeg lot det bare gå hver gang. De er veldig blide og hyggelige mennesker også, så det er vanskelig. Problemet oppstår idet vi, de grusomt strenfe, sier at våre barn ikke får iskrem rett før leggetid, f.eks., for det er jo alltid liksom bare akkurat nå. Jeg er alltid party pooper, synes de. Dessuten oppfatter kusina mi det som indirekte kritikk av hennes avgjørelser når jeg sier at de ikke trenger pastiller i bilen til restauranten. Takk ihjen for et godt svar! Hi Anonymous poster hash: bbdb3...f06
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Tusen takk for svar. Det blir så vanskelig å ta i, for alt blir selvsagt tatt som kritikk av henne som mor, og det er det jo egentlig også. Faren er også slank, men har et fryktelig kosthold, kanskje nettopp fordi han er slank, slik du er inne på. Det kan umulig være bra for blodsukkeret, for det blir mye raske karbohydrater, som antatt. Våre barn har sine greier de også, men er det tre-fire timer siden de spiste så sitter de fint tilbords i et kvarter, ihvertfall. Vi har en hyggelig samtale (vanligvis), så ber de om å gå fra bordet, takker for maten og tar med tallerkenen sin. De er fire og seks, og jeg tror at de finner trygghet og glede i å vite hvordan de skal oppføre seg. Kusina mi sier at de tvinger ikke barna sine til "sånt", og jeg følte en implisitt kritikk av MEG som mor (trykk på meg). Et par ganger refererte hun til mine "perfekte barn", og jeg lot det bare gå hver gang. De er veldig blide og hyggelige mennesker også, så det er vanskelig. Problemet oppstår idet vi, de grusomt strenfe, sier at våre barn ikke får iskrem rett før leggetid, f.eks., for det er jo alltid liksom bare akkurat nå. Jeg er alltid party pooper, synes de. Dessuten oppfatter kusina mi det som indirekte kritikk av hennes avgjørelser når jeg sier at de ikke trenger pastiller i bilen til restauranten. Takk ihjen for et godt svar! Hi Anonymous poster hash: bbdb3...f06 Strenfe= strenge. Ihen= igjen. Det er sent for mor. Hi Anonymous poster hash: bbdb3...f06
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #9 Skrevet 6. oktober 2015 Skulle tro vi hadde samme søster, for dette er helt likt hos min søster! Ett stort problem mår vi er sammen med dem, da barn leker kjempegodt sammen, og da selvfølgelig vil gjøre det samme... De får gjerne ett par kjeks når de står opp (det er jo havre kjeks, så de er jo liksom "sunne"...) og ett glass melk eller juice til - så frokost vil de ikke ha! til lunsj drikker de seg gjerne Mette på juice eller melk, og har gjerne fått en yoghurt en halvtimes tid før vi satte oss. Middag spiser ungene nesten aldri... Min søster sier alltid at vi har de "flinke" ungene, foran barna og det hele! Veldig frustrerende, og ingenting fungerer. Har snakket med henne om det så mange ganger, men hun sier bare at unger er forskjellige og har forskjellige behov...! Tar med meg alle tips som kommer her... Anonymous poster hash: 96ee8...c40
TinaK 1990 Skrevet 6. oktober 2015 #10 Skrevet 6. oktober 2015 Det er vanlig hos familier uten struktur, grenser og gode rutiner...Mener du det? Hun er utdannet, oppegående og sosial. Jeg ville aldri ha "mistenkt" dem for å mangle slikt i heimen. Hva med den konstante spisinga? Ikke lavt blodsukker? Hi Å være Anonymous poster hash: bbdb3...f06 Å være utdanner, oppegående og sosial behøver ikke bety at hun har gode rutiner og struktur hjemme rundt barna. En virkelig uting at barna skal småspise hele dagen såfremt det ikke er medisinsk betinget for disse barna hennes??
Mamma til 2 søte Skrevet 6. oktober 2015 #11 Skrevet 6. oktober 2015 Det er vanlig hos familier uten struktur, grenser og gode rutiner...Mener du det? Hun er utdannet, oppegående og sosial. Jeg ville aldri ha "mistenkt" dem for å mangle slikt i heimen. Hva med den konstante spisinga? Ikke lavt blodsukker? Hi Anonymous poster hash: bbdb3...f06 Oppegående, sosiale og høyt utdannede mister også ungene sine til bv. Ingenting som tilsier at man er en bedre mor med høyere utdanning og stort og flott hus. Selvfølgelig satt på spissen, men du skjønner greia.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #12 Skrevet 6. oktober 2015 Takk for flere svar. Jeg tror ikke dette er noen sak for BV, for barna har det fint, de. Det virker ikke som om noen andre legger merke til at dette ikke er gunstig, men jeg mistenker som sagt at foreldrenes hyggelige vesen bidrar til at ingen vil ta det opp. Takk igjen, Hi. Anonymous poster hash: bbdb3...f06
Lille krøll Skrevet 6. oktober 2015 #13 Skrevet 6. oktober 2015 Om min KID får bestemme så spiser hun en mengde som gjør at hun må spise ca 1 time senere. Siden hun er på grensen til undervektig så bestemmer jeg hvor mye hun må spise for å være mett i ca 3 timer. Når hun har spist ferdig så mater jeg henne resten. Funker for oss. Min svigerinne kommenterer dette til tross for at hennes småspiste jente blir matet med rent!!!!! Sukker for "å få opp matlysten nær hun ikke vil spise." Det ender med at jeg "belærer" min datter om hennes kusiners kosthold for å gi igjen til min svigerinne. Min svigerinne klager men forandrer seg.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #14 Skrevet 6. oktober 2015 kjenner meg igjen i min svigerinnes to jenter her, ufattelig mange trasige familiemiddager hos svigers, da hennes barn kun sitter ved bordet i max to min. Samme sak her med oppegående foreldre, der mor faktisk jobber i barnevernet, skulle tro hun viste bedre, men akk nei... Anonymous poster hash: 6b5af...40b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #15 Skrevet 6. oktober 2015 Du må oppdra dine barn og ikke andres. MEN når de er i ditt hus over tid - så bestemmer selvsagt du reglene. Det er ikke sunt hverken for kropp eller tenner å spise så ofte. Selv om ikke tennene har skader nå, så skal de tennene vare livet ut. Fordøyelsessystemet deres blir satt i gang hele tiden og får ikke jobbet skikkelig. Måltider hver 3. time og vann mellom måltidene som drikke er det sunneste. Anonymous poster hash: d6992...e3c
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Skrevet 7. oktober 2015 Veldig fint med flere innspill. Takk. Hi. Anonymous poster hash: bbdb3...f06
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #17 Skrevet 7. oktober 2015 Mine tantebarn spiser også hele tiden. Vi omgås ikke så ofte, men de gangene vi gjør det så spiser de. De spiser gjerne 4 ganger før klokka er 12 på dagen. Og de får gjerne 3 skiver til frokost, spiser en halv, får et eple, en joghurt, en pære.... blir gal av den spisingen. Alt kretser jo rundt den. .. Anonymous poster hash: 57b30...70c
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #18 Skrevet 7. oktober 2015 Samme hos oss, faktisk, jeg er litt overrasket over at så mange har det på samme måte. Jeg har gitt mine unger beskjed om atnår vi er sammen med fetterne får de ikke spise som dem. Det har vært sånn siden de var små. Jeg har også gitt min søster beskjed om det samme, at selv om hun synes det funker for sine barn så funker det ikke for mine. Ikke noe problem. Jeg kan bare oppdra mine egne Anonymous poster hash: 8a999...ec6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå