Gå til innhold

Bake mange boller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha med meg minst 120 store boller til en tilstelning i helgen og jeg vet faktisk ikke hvor mange boller det blir av min vanlige oppskrift. Noen som har et estimat på omtrent hvor stor deig jeg må lage?

Hvor lenge kan en ferdighevet bolledeig stå? Jeg må belage meg på å steke i minst 6 runder, sansynlig vis 7 eller 8. Hvis jeg beregner 13 minutter pr brett blir det nesten 80 minutter. Tåler deigen det uten å bli overhevet eller må jeg lage deigen i to eller tre omganger? Når jeg tenker meg om tviler jeg på at jeg har en bakebolle som er stor nok til å ta hele deigen på en gang.

Anonymous poster hash: 3eb02...67a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da trenger du nok noen kilo med mel, et sted mellom 4-5 kilo, tenker jeg. Den tåler fint å stå såpass.

Skrevet

Jeg har en kjøkkenmaskin som gjør at jeg ikke kan dobble deigen. Så hos meg ville jeg ha bakt i 5 omganger med 24 boller i hver deig. Deigen kan ikke overheves, da den blir bedre jo lengre den får heve(jeg bruker halv pakke gjær på en deig og hever i 1,5-2t)

Anonymous poster hash: 68d06...914

Skrevet

1 kilo mel = ca store 24 boller etter oppskriften til trines matblogg

Deig kan vel klappe sammen om den heves for lenge, jo..? Men tror du da kan la den heve opp en gang til (?)

Skrevet

Hadde det vært meg, hadde jeg nok bakt i flere omganger over flere dager og heller fryst ned. Blir fryktelig mye jobb å skulle lage alt på en gang. Du klarer neppe å lage alt i en engang, deigen blir jo kjempediger.

Anonymous poster hash: a662e...25f
Skrevet

Hvis du ganger med 5 får du 120 boller.

Du får 2 brett per bolledeig og du må steke ett brett av gangen. "Må" ikke, men gjærdeig egner seg dårlig på varmluft. = 10 omganger.

Jeg ville fordelt bakingen.

Skrevet

Min oppskrift gir 36 boller, 30 om jeg lager de litt store. Jeg ville doblet den og bakt i to omganger og fryst ned.

14-15 dl mel i min oppskrift

Anonymous poster hash: 52f6b...678

Skrevet

1 kg mel blir til 32 små boller på 50-60g

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...