Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg prøver å tjene opp til foreldrepenger (er student) og blir ikke å klare å overleve på bare 8500,- i måneden (stipend og lån). Men deltidsjobben jeg har nå har jeg kun utbetalt ca 2500kr i måneden. Mangler altså 1200 kroner til i måneden for å ha rett til foreldrepenger... hvordan? Er ikke noen ledige jobber her! Anonymous poster hash: b9a25...5c5
Bøø Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Du vet at du får engangsstønad hvis du ikke har rett på foreldrepenger? Så da får du en engangssum på ca 45000. Hvis du deller denne på de 10 månedene med permisjon får du ca 4500 hver månde hvis du ikke bruker alt på en gang og kommer bedre ut av det enn hvis du får foreldrepenger på en måneds intekt på 3700. En annen ting med engangsstønaden er jo at du da kan jobbe mens du har permisjon fra studiet. Første året med baby er foresten hele stipend lån ett stipend. Ellers får du jo barnetrygd på 970 kr. Hvis samboern din er litt tak i kan du jo fint jobbe noen kvelder. Han må jo også bidra til å forsørge deg og babis.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Du vet at du får engangsstønad hvis du ikke har rett på foreldrepenger? Så da får du en engangssum på ca 45000. Hvis du deller denne på de 10 månedene med permisjon får du ca 4500 hver månde hvis du ikke bruker alt på en gang og kommer bedre ut av det enn hvis du får foreldrepenger på en måneds intekt på 3700. En annen ting med engangsstønaden er jo at du da kan jobbe mens du har permisjon fra studiet. Første året med baby er foresten hele stipend lån ett stipend. Ellers får du jo barnetrygd på 970 kr. Hvis samboern din er litt tak i kan du jo fint jobbe noen kvelder. Han må jo også bidra til å forsørge deg og babis. En annen ting med engangsstønaden er at du får den selv om du bare tar permisjon de ukene som er forbeholdt mor og far tar resten. Hvis far har rett på foreldrepenger kan dere dermed klare dere minst like godt som i dag ved å la ham ta mesteparten av permisjonen. Anonymous poster hash: 4cd73...d2c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Du kan også søke om bostøtte når du er student med barn. Med barnetrygd, bostøtte, litt ekstra i studielån (som man får når man er student med barn. Vi var begge studenter, så begge fikk ca 1000kr mer i måneden. Far fra dag 1, og jeg når gratisåret var over, om jeg husker rett), så klarte vi oss strålende. Bor du dyrt, så vurderer flytting til studentbolig. Det er genialt med barn. Vi fikk litt hetta da jeg var gravid. Men har snakket mye i ettertid at vi hadde startet med barn før dersom vi hadde visst hvor greit det var å være studenter med barn. 😊 Anonymous poster hash: 2435a...dc8
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Du får vel et år med stipend pluss engsnsstønad? I tillegg kan du søke om bostøtte. Kanskje du kan få forsørgertillegg hos Lånekassen også? Anonymous poster hash: 96b0d...b00
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #6 Skrevet 7. oktober 2015 Herlighet, tusen takk for masse fine svar! Hadde helt glemt av dette med engangsstønaden. Da lyste jo plutselig fremtiden litt mer opp for oss. Så slipper jeg og jobbe ræva av meg i graviditeten også (kjenner at annenhver helg holder!) Vi kan nok ikke flytte da vi kjøpte et hus for ca 6 måneder siden. Og vi har allerede et barn på 4 år så får også forsørgerstipend. Planen er nemlig å ta en eksamen eller to i permisjonstiden og da har jeg muligheten til å jobbe litt også om far vil være hjemme. Men igjen, takk for beroligende svar. Vi var så unge når vi fikk første (19 år) så er først NÅ vi faktisk er nervøse for fremtiden. Var noe annet å bo i mamma sin kjeller med gratis middag og husleie hver dag ;-) Anonymous poster hash: b9a25...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå