Gå til innhold

Bhg vil vi skal ha felles foreldresamtale - far er gal...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bhg insisterer på å ha felles foreldresamtale med barnefar og meg. De vet kortversjonen: At samarbeidet oss imellom er anstrengt og at han har store alkoholproblemer. Det de ikke vet er ar han i tillegg har sterke personlighetsforstyrrelser (narsissistisk og paranoid) og har drevet psykisk terror mot meg i årevis - både før og etter bruddet. Nå samarbeider vi via samtaler på fvk og e-post, og han har tilsyn ved samvær... Han er dog veldig engasjert i barnet og krever å få være med på feks foreldresamtale. Jeg har bedt om separate samtaler i bhg, men det vil de altså ikke. Dialogen mellom bhg og meg vil bli mye mer anstrengt med ham tilstede iom tillitsforholdet oss imellom er ikkeeksisterende, samtidig benytter han alle anledninger til å krangle - og det har jeg spesielt lite lyst til å vise fram i bhg. Jeg har daglig omsorg og vi har felles foreldreansvar. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det her?

Anonymous poster hash: 04b2e...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke tvinge bhg til å ha to samtaler. Har dere delt foreldreansvar MÅ dere klare å være i samme rom en liten halvtime. Hvis ikke må du gå rettens vei og få ham mest mulig ut av bildet hvis han er så umulig.

Anonymous poster hash: 4bf6c...fdc

Skrevet

Forklare for barnehagen hvorfor det ikke lar seg gjøre? Du trenger jo ikke å si alle detaljer, men si litt mer enn du har gjort til nå.

Anonymous poster hash: e810e...4ad

Skrevet

Har du prøvd å være dønn ærlig med ped.leder og fortelle om diagnosene, kranglingen og problemene?

For hvis de ikke vet det, kan det godt hende de tenker at du er litt vanskelig og bitter og ikke vil oppholde deg i samme rom som ham bare fordi dere er skilt. Og de har vel ikke noe stort ønske om å holde dobbelt så mange foreldresamtaler, spesielt hvis de tenker at du kan ta deg sammen og sitte i samme rom som ham en halvtimes tid.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har kviet meg litt for å involvere bhg mer enn HELT nødvendig - både fordi jeg ikke synes det er noen god arena for å utbasunere personlige problemer og fordi at barnefar nok da vil starte en motkrig mot meg - i bhg... menja, kanskje har jeg ikke så mye annet valg.... hi

Skrevet

Kan du ikke forhåndsvarsle pedleder om barnefar på forhånd da?

Hvis det ikke er en problemunge dere har, så sjønner jeg ikke problemet st barnefar er med når du har forhåndsvarslet?

På våre barnehagesamtaler har det vært hvor flink han er til det og det. Morsomme ting han har sagt og gjort, og hva han blr trend litt mere på. Påkledning, blyantgrep og slike småting.

Og hvis det er et problembarn, får dere jo informasjonen om det likevell?

Barnefar tar seg nok sammen når han er det sammen med ped. Leder.

Og hvis det ikke går bra, så får dere heller gjøre noe annet på neste samtale, da sjønner nok ped. Leder det?

Gi samtalen et forsøk er mitt råd.

Anonymous poster hash: d9125...6b4

Skrevet

Da gir du bhg beskjed om at det dessverre ikke lar seg gjøre å ha felles foreldresamtale, grunnet konfliktnivået dere imellom, og fars psyke. Tilby bhg skriftlig bekreftelse på dette fra fvk, og be dem ta hensyn.

Anonymous poster hash: 43c8e...2e7

Skrevet

Just say no.

Du behøver ike forklare noe.

Anonymous poster hash: cd78a...66b

Skrevet

Som ped.leder vil jeg absolutt anbefale deg å snakke med din ped.leder. Skal (nesten) garantere deg at hun skjønner problemstillingen og legger til rette for 2 samtaler. Hun har heller ikke lov å fortelle noe videre til andre ansatte eller styrer om det du velger å fortelle. Det blir mellom dere to. 
Jeg har alltid tilbydd 2 foreldresamtaler til skilte foreldre, så får de heller si om de vil ha sammen.

Anonymous poster hash: 62745...1a1
Skrevet

Hvordan skulle de bli om alle skile foreldre skulle ha to samtaler med ped.leder?

Her er det barnet som skal være i fokus! 

Anonymous poster hash: 0f2aa...fae
Skrevet

Her er det mange som ikke forstår hvordan far er. Er dere voksne,eller naive ungjenter som leker lykkelig mor,far og barn,og har null peiling på livets realiteter ?

Selvfølgelig skal mor ha samtale alene! Hva er det bhg innbiller seg?

Som regel samarbeider foreldre om barna,men her er ene parten psykisk syk.

Til HI,du har ingen informasjonsplikt ifht bhg,bare gi klar beskjed om at felles samtale er uaktuelt.

Anonymous poster hash: e64d7...813

Skrevet

Takk for svar! Jeg har kviet meg litt for å involvere bhg mer enn HELT nødvendig - både fordi jeg ikke synes det er noen god arena for å utbasunere personlige problemer og fordi at barnefar nok da vil starte en motkrig mot meg - i bhg... menja, kanskje har jeg ikke så mye annet valg.... hi

Er der en arena der alle kortene bør legges på bordet så er det arenaen der barnet ditt tilbringer hele dagen. Hvordan skal de voksne kunne ivareta ditt barn og møte hans behov når du ikke vil fortelle dem bahgrunnen for behovene?

Barn vet og forstår mye mer enn du tror og hvordan barnehagen svarer på spørsmål, kommentarer og 6ndringer fra barnet samt reagerer på barnets adferd beror i stor grad på bakgrunnsinformasjon de har fått fra foreldre.

Skrevet

Tusen takk for alle kloke svar!

Det er en vesensforskjell mellom å informere bhg om konflikten og fars sykdom, og å demonstrere den in person for dem :P

Dere har nok rett i at jeg må si noe mer enn hva jeg har gjort til nå, og så håpe at de forstår og at far ikke kommer med represalier :/

Skrevet

Tusen takk for alle kloke svar!

Det er en vesensforskjell mellom å informere bhg om konflikten og fars sykdom, og å demonstrere den in person for dem :P

Dere har nok rett i at jeg må si noe mer enn hva jeg har gjort til nå, og så håpe at de forstår og at far ikke kommer med represalier :/

Jeg er enig med det Superdolly skrev.

Husk at det at du er ærlig med bhg. også kan være viktig for å fange opp hvis barnet har problemer etter samvær med far. Bhg. (da ped.leder) kan være mer oppmerksom.

Si også at du er redd for represalier hvis bf får vite at du har motsatt deg felles møte. Det er viktig at i hvert fall ped.leder vet hvordan det er stilt med far, da kan bhg. også passe på at de ikke i vanvare gjør ting som er normalt, men som kan trigge fars negative sider.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 80e0a...d8e

Skrevet

Her er det mange som ikke forstår hvordan far er. Er dere voksne,eller naive ungjenter som leker lykkelig mor,far og barn,og har null peiling på livets realiteter ?

Til HI,du har ingen informasjonsplikt ifht bhg,bare gi klar beskjed om at felles samtale er uaktuelt.

Takk for et reflektert svar! Litt av problemet er også at far vil forlange å få bli med på samtalen, og jeg tror vel igrunn ikke bhg kan nekte ham det da (med felles foreldreansvar), med mindre jeg har et besøksforbud e.l.?

Skrevet

Takk for et reflektert svar! Litt av problemet er også at far vil forlange å få bli med på samtalen, og jeg tror vel igrunn ikke bhg kan nekte ham det da (med felles foreldreansvar), med mindre jeg har et besøksforbud e.l.?

Nei, det kan ikke barnehagen nekte han, barnehagen har ingen mulighet til å ta parti i en konflikt.

Har far noe med barnehagen å gjøre ellers, henter og leverer han noen gang? For hvis han gjør det, så kan jo barnehagen ta kontakt med han og tilby han samtale. Har han ingen kontakt med barnehagen,så er det jo heller ikke naturlig at de tar kontakt med han.

Anonymous poster hash: 6643c...3aa

Skrevet

Dersom far vil være med på foreldresamtalen så ber du pedleder ha samtaler med dere hver for dere.

Forklar situasjonen og si du ønsker samtale alene. En oppegående pedleder vil forstå dette og ta en normal foreldresamtale med deg.

Om far er gal og vanskelig kan du si at du oppfordrer pedleder til å ta med styrer på samtalen.

Anonymous poster hash: 6a49a...a82

Skrevet

Kan du få noen til å skrive et brev om at de oppfordrer barnehagen til å ha separate samtaler med dere? (Siden han har samvær med tilsyn osv)

Barnehagen ønsker ikke ekstrasamtaler om det kan unngås, men du må forklare problemet ordentlig.

Be pedleder ringe deg eller be om 5 minutters samtale utenfor garderoben. Dette er ikke slikt du informerer om med sndre foreldre tilstedet.

Sier pedleder nei, da går du videre til styrer og forklarer problemet.

Anonymous poster hash: 6a49a...a82

Skrevet

Jeg glemte faktisk å informere far om samtalen i dag, men han er på kurs i dag så han hadde ikke fått blitt med uansett.. Kom ikke på det før jeg fikk mobilvarsel om timen :P

Lappen med oversikt over tidene har hengt i garderoben i flere uker, men begge hadde glemt det :(

Kan ikke du bare "glemme" å informere far? Bare send en sms en time før å si at "oi, vi har visst samtale nå i bhg, beklager men det hadde jeg glemt, rekker du å komme på så kort varsel?". Er han på jobb så rekker han vel ikke det uansett..

Vet det er et upoplært forslag, men noen ganger kan ikke alt være helt "etter boka".

Det er ikke alle foreldre som "bare kan være voksne og ta seg sammen en halvtime for barnas skyld", for noen ganger har det skjedd ting mellom foreldrene som gjør et samarbeid vanskelig og vi har så dype arr at å være i samme rom er umulig. Vi er bare mennesker, og det er ikke bare-bare å sette seg selv til side bestandig, selv om man har barn og det selvfølgelig hadde vært det beste for dem at foreldrene "bare kan ta seg sammen og sette barna først".

Dette burde brh være klar over og lagt opp til separate møter for å opprettholde et godt samarbeid med hjemmene. For; jeg vil ikke tro at hvis det er 16 barn på avd så vil alle 16 foreldrepar ha behov for separate samtaler. Tviler på at det blir SÅ mye ekstrajobb for dem med dette ene ekstra møtet.

Det var en tid da min eks og jeg ikke tålte trynet på hverandre og da fikk vi, på barnehagens initiativ, hver vår time.

(Men nå visste de akkurat HVOR kjip vår situasjon var. Fysisk, psykisk og verbal mishandling, han stakk da jeg ble gravid med nr 3 osv). 5 år etter samarbeider vi greit, men det tok sin tid. Men i andres tilfeller er det kanskje best å holde avstand til hverandre. Virker som om ikke alle forstår hvorfor...

Anonymous poster hash: 697c0...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...