Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Har et barn i relativt nær familie som barnevernet har overtatt omsorgen for. Hvorvidt det er en riktig avgjørelse er det delte meninger om. Jeg både forstår og ikke forstår avgjørelsen. Det kunne vært gjort tiltak på en mer smidig måte, men det er nå min mening. Uansett, jeg kunne godt tenkt meg å vært fostermor for dette barnet. Hadde hatt lyst til å ringt bv i den aktuelle kommunen og pratet med dem om det er mulig/ realistisk. Noen som vet noe om dette? Vi har plass og tid. Vi har 3 hjemmeboende barn, yngste i barneskolen. Anonymous poster hash: 8bc09...6fa
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 Viktig å få med barnet ikke er traumatisert og er i barnehagealder. Anonymous poster hash: 8bc09...6fa
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Ja jeg ville ringt barnevernet i den aktuelle kommunen. Der det er mulig skal barn plasseres hos biologisk familie...dere må da vurderes på lik linje som andre fosterfamilier. Anonymous poster hash: 91d82...a26
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Vet ikke noe om dette nei, men det er fullt mulig å ringe barnevernet og snakke med dem om det. Anonymous poster hash: 288a0...c19
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Da bør du kontakte barnevernet. Det hender barn får bo i fosterhjem hos familie, dersom foreldrene godtar det. Ved høyt konfliktnivå i den utvidete familien vil det vanligvis velges fosterhjem som ikke er familie. Anonymous poster hash: 1408d...540
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Fylkesnemnda krever at Bvt kartlegger familienettverk ved omsorgsovertakelse, så dere burde bli kontaktet. Men om ingen har kontaktet dere så ville jeg tatt kontakt selv. Be om å få snakke med barnets saksbehandler, og be henne om å bli vurdert som fosterhjem. Anonymous poster hash: 10484...2fd
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Forutsetninger til at barnet blir plassert i nær familie er at det ikke er et høyt konfliktnivå i familien. Dersom barnet blir plassert hos deg må du være villig til å feks følge en samværsplan og samarbeide med barneverntjenesten. Det vil si at du må si nei til feks din søster (eller hvem som er barnets mor), dersom hun ønsker å komme på besøk oftere enn hva bvt mener er hensiktsmessig for barnet. Foreldrene må også samtykke. Plassering i når familie er mindre traumatisk for barnet, komme til folk barnet kjenner. Men når du omtaler det som barnevernets "klør", stusser jeg litt.. Du må også gå på kurs, bli intervjuet og bli godkjent av barnevernet. Anonymous poster hash: 1052c...630
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #8 Skrevet 4. oktober 2015 Du kan absolutt ta kontakt med aktuell barneverntjeneste og informere om at du ønsker å være fosterhjem for barnet. Det som vil vektlegges, sånn utover deres generelle egnethet, er relasjonen til barnet, relasjonen til barnets foreldre og om barnets foreldre er enige i at dere kan være fosterhjem (sånn forutsatt at barnet uansett skal bo i fosterhjem). Det kan også være greit å gjøre henvendelsen skriftlig, i tillegg til muntlig. Da vil det legges som dokument i saken, og det vil fremkomme i fylkesnemndssaka at det har kommet en slik henvendelse. Føringene er at det alltid skal vurderes om det kan være aktuelt å plassere barnet i nettverket sitt. Forskning viser at fosterbarn som blir i slekten har bedre utvikling enn andre fosterbarn, men da altså med de ovennevnte betingelsene på plass. Anonymous poster hash: 63441...ad9
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg legger meg flat angående overskrifta, var nokså uttafor når jeg skrev. Det er ingen konflikter innad i familien som tilsier at vi ikke kan få ha barnet. Tror det kan på mange måter være godt for mor å vite at barnet er hos familie som barnet kjenner. At besøk må begrenses er også greit, det må tåles. Barnet er viktigst. Men mor har uttrykt bitterhet overfor beredskapshjem og også sjalusi. Frykt for å bli glemt. Det kan kanskje gjøre ting vanskelig... at det er hennes barn som blir i vår familie. Veldig vanskelig dette. Det blir rettsak eterhvert. Anonymous poster hash: 8bc09...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå