Gå til innhold

Mørkekjøring, må de kunne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må de kunne kjøre mye før de tar Mørkekjøringen ? Jenta er veldig usikker sjåfør enda

Anonymous poster hash: 6ecbb...49d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørkekjøring ligger vel under trafikalt grunnkurs, og de skal dermed kun sitte på og ikke kjøre selv under opplæringen.

Skrevet

Mørkekjøring ligger vel under trafikalt grunnkurs, og de skal dermed kun sitte på og ikke kjøre selv under opplæringen.

Eh, nei....

Anonymous poster hash: fc5ec...3ae

Skrevet

Eh, nei....

Skrevet

Eh, jo - jeg tok det i Oslo i vår og det var kun demonstrasjon, ingen kjøring.

Anonymous poster hash: e748b...d56

Skrevet

Eh, nei....

Ok? Hvor ligger det da? Mine ungdommer har ikke kjørt selv under mørkekjøringsopplæringen.

Skrevet

Mørkekjøring er en del av trafikalt grunnkurs. Og da er det en demonstrasjon. Slik er det her jeg bor og slik har det vært siden jeg tok det.

Anonymous poster hash: 78713...2d2

Skrevet

Det ligger ikke under trafikalt grunnkurs, nei, men det er ikke eleven selv som kjører, det stemmer. Det heter mørkevisning nå, og består av en teoretisk del i klasserommet og en 'praktisk' del i bil hbor kjørelæreren kjører og elevene skal vise at de har skjønt teoridelen.

Anonymous poster hash: fe3c0...825

Skrevet

Eh, nei....

Ok? Hvor ligger det da? Mine ungdommer har ikke kjørt selv under mørkekjøringsopplæringen.

De kjører ikke selv nei. Men det er ikke en del av trafikalt grunnkurs.

Skrevet

Vi hadde mørkekjøring på traffikalt grunnkurs, da jeg var 15-16 år. Vi kjørte ingenting, bare lærte litt hvordan sjåfører ser oss med/uten refleks, kjørelys og litt sånn forskjellig.

Anonymous poster hash: 0c94b...98e
Skrevet (endret)

Eh, nei....

De kjører ikke selv nei. Men det er ikke en del av trafikalt grunnkurs.

??

Hva lærer du på trafikalt grunnkurs?
  1. Trafikkopplæring
  2. Grunnleggende forståelse for trafikk
  3. Mennesket i trafikken
  4. Øvelseskjøring og kjøreerfaring
  5. Førstehjelp
  6. Tiltak ved trafikkulykke
  7. Mørkekjøring

http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-forerkort/veien-til-f%C3%B8rerkortet/personbil-b/trafikalt-grunnkurs

Endret av HvittHus
Skrevet

Da jeg tok billappen kjørte vi med sjåførlærer. Hadde teori på trafikalt grunnkurs. Men mørkekjøring er en del av det obligatoriske.

Skrevet

Har en ikke mørke kjøring hvor en kjører selv lenger?

Anonymous poster hash: b4ce3...37c

Skrevet

Teoretisk mørkekjøring høres jo helt vilt ut

Anonymous poster hash: 2d5a8...fdc

Skrevet

Ja,hvorfor ikke alt teoretisk?

Skrevet

Teoretisk mørkekjøring høres jo helt vilt ut

Anonymous poster hash: 2d5a8...fdc

Jeg tenkte det samme, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut. Vi gjorde mange øvelser som var svært lærerike og "effektfulle".

(Holder på å ta lappen i voksen alder.)

Skrevet

Har en ikke mørke kjøring hvor en kjører selv lenger?Anonymous poster hash: b4ce3...37c

Teoretisk mørkekjøring høres jo helt vilt utAnonymous poster hash: 2d5a8...fdc

Jeg tenkte det samme, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut. Vi gjorde mange øvelser som var svært lærerike og "effektfulle".

(Holder på å ta lappen i voksen alder.) Anonymous poster hash: fe3c0...825

Til deg som tar lappen i voksen alder: jeg tenker det samme, men hvordan starte? Først ta teori, mørkedemo og så kjøretimer? Hva gjorde du? :)

Anonymous poster hash: 95699...916

Skrevet

Nå er det 14 år siden jeg kjørte opp, men dengang da var det en teoretisk del der vi satt på en kjørelærer mens en annen kjørelærer svinset rundt i mørket på en øde grusvei med og uten refleks. Så var det tavleundervisning med tegninger av hvor langt nær lys og langlys når og slikt. Skal sies at jeg kjørte opp sen høstet/ midtvinter i nord Norge så ble jo en del kjøring i mørket også.

Anonymous poster hash: 2029f...9f8

Skrevet

Har en ikke mørke kjøring hvor en kjører selv lenger?Anonymous poster hash: b4ce3...37c

Teoretisk mørkekjøring høres jo helt vilt utAnonymous poster hash: 2d5a8...fdc

(Holder på å ta lappen i voksen alder.) Anonymous poster hash: fe3c0...825

Til deg som tar lappen i voksen alder: jeg tenker det samme, men hvordan starte? Først ta teori, mørkedemo og så kjøretimer? Hva gjorde du? :)

Anonymous poster hash: 95699...916

Går til en kjøreskole og melder seg opp, skulle jeg til å si. ;) 

Men seriøst: Jeg tok trafikalt grunnkurs og har fulgt vanlig opplegg, slik som alle andre. Hadde flere kjøretimer etter grunnkurset og før vi hadde mørkevisningen, så var derfor jeg hadde glemt at det faktisk er en del av det trafikale grunnkurset. Etter litt googling har jeg sett at noen kjøreskoler også har en litt annen prising på det, slik at man betaler for grunnkurset og mørkevisningen og teorien ift det hver for seg. Har også da hatt langkjøring og glattkjøring på bane. Og masse kjøring i Oslo-gryta. Lurt å alliere seg med noen du kan øvelseskjøre med, men jeg vil anbefale deg å være "kresen" med hvem du øvelseskjører med. Du vil ikke lære andres uvaner, for å si det sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...