Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg har vært sammen med en mann en stund nå, han driver gård med melkekyr. Vi planlegger å flytte sammen på nyåret, men må finne ut av litt praktiske greier først.. Han overtok gården av sine foreldre, den har vært I familien lenge. Jeg har ingen økonomisk mulighet til å kjøpe meg inn I gården, og det er jeg usikker på om han vil la meg gjøre også. Jeg vil ha en deltagende rolle i driften, men ha en deltidsstilling utenom. Bør jeg da bli ansatt hos han? Eller burde vi ha helt felles økonomi men opprette en form for pensjonssparing? Andre forsikringer i forhold til sykdom? Jeg tenker og på det at hadde vi hatt et vanlig hus som vi hadde eid begge to hadde vi jo fått hver vår verdistigning dersom det skulle bli brudd. Det blir jo ikke sånn med en gård. Jeg håper jo vi skal dele livet sammen, men jeg vil sikre meg også.. Hvordan har dere andre i samme situasjon løst dette? Anonymous poster hash: 0910c...40c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Eier du et hus eller leilighet nå? I så fall ville jeg beholdt det, og heller leid det ut. Så har du noe av verdi du også hvis det skulle skjære seg... Anonymous poster hash: cf79a...3ec
Superdolly Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Det lureste du kan gjøre, er at dere sammen snakker om hvordan dere vil ha det. Økonomisk og i forhold til driften på gården. Så tar dere kontakt med en advokat som har greie på jussen rundt dette med gårdsbruk, og får satt opp en avtale. Det finnes en del regler rundt gårder som er annerledes enn vanlige boliger, for eksempel i forhold til konsesjonsregler og odelsrett. Derfor er det lurt å få hjelp av en som kan dette godt.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Vi er i den situasjonen. Han har gård som han skal ta over, og jeg har hus. Siden jeg har to store barn fra før, og vi har barn sammen, så kommer jeg til å beholde huset (leies ut, Just in case) og han betaler meg lønn for det jeg gjør på gården, når den tid kommer. Men det er klart at hos oss er det delt også p.g.a. evt arv i ettertid, siden det bare er våre felles barn som skal arve han. Anonymous poster hash: f6177...400
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Du kan ikke kjøpe deg inn. Er odelsrett. Så han skal ha gården uansett om dere skulle gå fra hverandre Anonymous poster hash: 8c3df...4ed
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 Ikke gå i samme fella som meg! Jeg solgte leiligheten min, brukte pengene til å bygge ut og pusse opp huset hans, men får ikke kjøpt meg inn i det. Det er ikke slutt mellom oss, og tror ikke det kommer til å bli det, men per nå eier jeg ingenting. Har snakket med advokat som mener jeg får nok en del av verdistigningen om det skulle bli slutt, men jeg kan aldri være sikker før jeg evt. står i situasjonen. Anonymous poster hash: f02f6...611
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Du kan ikke kjøpe deg inn. Er odelsrett. Så han skal ha gården uansett om dere skulle gå fra hverandre Anonymous poster hash: 8c3df...4ed Hun kan kjøpe seg inn, men hun vil ikke kunne sitte igjen med gården ved et brudd. Jeg har odelsrett, men mannen min og jeg eier sammen. Få tak i en rådgiver/advokat som hjelper dere med å lage en avtale dere er fornøyde med begge to. Skriv ektepskt eller samboeravtale. Det blir fort komplisert med særkullsbarn, så skaff dere hjelp til det juridiske. Anonymous poster hash: 10f19...721
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg hadde hus tidligere med min eks som vi solgte så jeg har litt egenkapital fra da, men jeg eier ikke hus eller leilighet nå. Hi Anonymous poster hash: 0910c...40c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Kjøpe deg inn er meningsløst når det er snakk om en odelseiendom. Kjøp noe eksternt om du kan. En liten leilighet til utleie f.eks, som gir deg del i prisstigning. Anonymous poster hash: f664d...cf4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som er god på jussen rundt gårdsbruk og fordeling ved brudd. Det er ikke så rent få ekskoner til bønder som har gått på en kjempesmell rent økonomisk (jeg kjenner flere personlig). De har hatt gode jobber utenfor gården, tjent bra med penger, som har blitt spyttet inn i gårdsdriften. MEN når det blir brudd, settes verdien på gården lavt, og de får på ingen måte med seg ut av forholdet det de har bidratt med av penger som på et eller annet vis har gått til gården. En helt annen situasjon enn om man eier et hus sammen. Generelt tror jeg det er anbefalt at du personlig eier noe fast eiendom utenom gården - hytte, hus eller lignende, slik at du får en verdistigning på eiendommen lik den du ellers ville hatt hvis dere eide et hus sammen, som de fleste "vanlige" par gjør. Du kan ikke regne med at en gjennomsnittlig gård har en verdistigning på samme måte - og ved et brudd vil det vanligvis ikke bli snakk om å selge gården, slik hus ofte blir solgt. Det er fort gjort å bli sittende med svarteper, dessverre! Anonymous poster hash: 68b8f...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå