Gå til innhold

Har jeg rett på å se hvordan far bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far her nettopp fått seg nytt sted å bo etter nesten 6 mnd uten og det er meningen barna skal bor dit i morgen. 6-åringen sa først hun ikke ville, men gikk med på å dra dit når jeg sa jeg kunne være der en stund før jeg gikk. Nevnte dette til far og han sier at jeg ikke får lov å komme inn til han.

Jeg føler han er høyst urimelig da han ikke har sett barne på over 4 uker og tryggheten til ungene er viktigst og sjansen for et flott samvær er høyere om hun føler seg trygg.

Jeg har ikke tenkt å krangle med han om dette, men jeg bare lurer... Har jeg rett på å se hvordan barna skal bo når de er på samvær hos han?

Anonymous poster hash: f1a7d...bba

Anonymous poster hash: f1a7d...bba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: b181e...24a

Skrevet

Går han inn i din leilighet? Nei? Nei, det har du ikke krav på..

Anonymous poster hash: 304da...451

Skrevet

Det at du sa til barnet at du skulle være med inn til far og være sammen med barnet der litt før du dro igjen, det var forferdelig uheldig - det burde du ha snakke med barnets far om først, da det ikke er noen selvfølge at du skal ha tilgang til hans nye hjem.

Så det at du sa det er først og fremst uheldig overfor barnet som nå vil føle at hennes følelser ikke er så viktige. Du har satt deg selv i et dilemme, for du kan ikke akkurat si at det er pappas feil heller!

Da er du med på å ødelegge jentas forhold/tillit til både deg og faren.

Når det er sagt, hvis du er bekymret for at far ikke har det elementære man trenger i et hjem, da får du ta det med ham, på fvk med ham. Er du bekymret for barnas akutte ve og vel er det barnevernet som gjelder, om du mener far ikke kan ta ansvar for omsorgen av barna - men virker ikke som det er tema?

Her bør du og far få til en god kommunikasjon, glemme problemene dere imellom og fokusere på at dere har en felles interesse - barnas beste. Hvis far har hatt så lite samvær over tid at barna er blitt utrygge på ham så bør dere kanskje finne andre løsninger de første gangene de er sammen med ham nå, ikke hoppe rett til overnattingsbesøk.

Synd at dere ikke greier å samarbeide godt nok til å løse dette for barnas beste. Prøv å snakke med far en gang til, ha fokus på at det er barnas beste dere må samarbeide for.

Anonymous poster hash: e9018...98d
Skrevet

Nei, du har ikke krav til å se inni/ være i hans bolig..

Men er jo litt merkelig at han nekter deg.. Hva er han redd du skal se? Eller vil han bare ikke være i samme rom som deg?

Anonymous poster hash: 9a8d7...6dc

Skrevet

Kontrollfreak? Hva om du ikke hadde likt det du fikk se da? Det er jo ikke noe du kan gjøre med det for å si det sånn

Anonymous poster hash: 2c0b7...d3b

Skrevet

HI her. Jeg sa det til henne fordi hun ikke ville dra og jeg trodde ikke far kom til å sette seg imot dette. Det er bare snakk om en stund, ikke flere timer. Tenkte at det ville være bedre enn at hun går rundt med den følelsen.

Jeg har ikke behov for å se hvordan ting ser ut i hans leilighet, regner med det er fin standard der. Var egentlig bare nysgjerrig på om jeg hadde rett på akkurat det.

Her er det mer det at far har stått uten bolig i nesten 6 mnd, barne har ikke sett far på 4 uker nå og hun mellomste er veldig utrygg og ville ha meg med. Trodde virkelig at far ikke kom til å ha noe imot det. Jeg føler man kan sette sine egen følelser til side for at barna skal ha det bra. Jeg har prøvd å snakke med han om det idag, men det viser seg å være unyttig. 

Skrevet

Kontrollfreak? Hva om du ikke hadde likt det du fikk se da? Det er jo ikke noe du kan gjøre med det for å si det sånn

Igjen, var bare nysgjerring på om jeg hadde rett til det. Er ikke noe jeg føler jeg mååå gjøre eller vil gjøre. Var derfor jeg skrev i hovedinnlegget "men jeg bare lurer... Har jeg rett...."

Skrevet

Går han inn i din leilighet? Nei? Nei, det har du ikke krav på..

Anonymous poster hash: 304da...451

Vel, han har nøkkel til min leilighet. Tilfelle det skulle være noe.

HI

Skrevet

Du har ikke "krav" som de andre skriver, men jeg synes vel faktisk det er far som er vrang. Barna er uskyldige i et brudd og dersom de blir beroliget av at du er der en stund før du drar så er det barnas beste.

Jeg hadde nok spurt far hvordan han ser for seg at samvær da skal gjennomføres? Det høres ikke bra ut å tvinge et urolig barn til å måtte være igjen hos far uten deg.

Jeg har vært gjennom akkurat det samme, men jeg tror ikke far oppfattet at jeg skulle være med inn for å gjøre overgangen lettere for barnet. Far ble sur og sint og irritert og barnet enda mer uttrykt. Det ville absolutt ikke være igjen hos far og jeg tok med meg barnet og dro.

Far liker fortsatt ikke at jeg kommer inn, men han har nok skjønt at det er ikke for meg men for barnet.

Det blir nok ikke mye av slikt fremover da byttene nok vil skje i barnehagen.. kanskje bag som må leveres, men...

Anonymous poster hash: 2ac0a...fe5

Skrevet

Ditt valg av ord er litt uheldig og jeg kjenner jeg blir litt provosert. Hvem tror du at du er? Den eneste som har rett til å ta seg inn i andres hjem mot deres vilje er politiet.

Du fremstår som en av disse som tror barna er DIN eiendom og at far låner sitt eget barn av deg.

Det høres ut som du har tenkt å inspirere hans nye leilighet for å godkjenne den.

Ser du sier noe annet nedover i tråden, det er likevel ikke slik de fremstår i hi.

Anonymous poster hash: e36c2...76b

Skrevet

Herrefred! Dette handler om å trygge barna når de er usikre hos en far som ikke har hatt samvær på en stund. Å la mor bli en stund så barna blir trygge vil mest sannsynlig hjelpe på for å gjøre samværene gode (noe barna har krav på) og forebygge fremtidig usikkerhet rundt far og samvær.

Små grep for å trygge barna burde være en smal sak.

Anonymous poster hash: aeb6d...c72

Skrevet

Herrefred! Dette handler om å trygge barna når de er usikre hos en far som ikke har hatt samvær på en stund. Å la mor bli en stund så barna blir trygge vil mest sannsynlig hjelpe på for å gjøre samværene gode (noe barna har krav på) og forebygge fremtidig usikkerhet rundt far og samvær.

DET er jeg enig i. Far burde se barnet her.

Nå svarte jeg på spørsmålet da. Hun har ikke RETT på å se fars hjem.

Jeg tenker også at barnet vil føle seg tryggere om de feks møtes på cafe og spiser litt sammen så kan barnet bli med far hjem etterpå.

HI sier jo ikke noe om at hun mistenker omsorgssvikt. Barnet er usikker på om vil til far, årsak ikke nevnt. Så samvær alle tre vil nok gjøre det lettere.

Skrevet

Far er vanskelig synes jeg, hva er problemet med at mor blir med en stund for barnets sin skyld? Her har også far hatt sjelden samvær og bosted av ymse salg. ..Jeg har Vært med mange ganger. Ikke fordi jeg har så veldig lyst men fordi barnet ville og da har også far sett det behovet hos barnet.

Anonymous poster hash: cde86...878

Gjest Antarctica
Skrevet

Igjen, var bare nysgjerring på om jeg hadde rett til det. Er ikke noe jeg føler jeg mååå gjøre eller vil gjøre. Var derfor jeg skrev i hovedinnlegget "men jeg bare lurer... Har jeg rett...."

Rett til å se hans hjem - nei

Rett til å forsikre deg om at hun er trygg og har det bra - ja!!

Akkurat nå er de to tingene i konflikt. Blir hun ikke trygg før du går, så ta henne med hjem.

Skrevet

Ditt valg av ord er litt uheldig og jeg kjenner jeg blir litt provosert. Hvem tror du at du er? Den eneste som har rett til å ta seg inn i andres hjem mot deres vilje er politiet.

Du fremstår som en av disse som tror barna er DIN eiendom og at far låner sitt eget barn av deg.

Det høres ut som du har tenkt å inspirere hans nye leilighet for å godkjenne den.

Ser du sier noe annet nedover i tråden, det er likevel ikke slik de fremstår i hi.

Ja mitt valg av ord kan være uheldig. Tenker ikke helt klart når jeg er så oppgitt og det er sent på kvelden. Jeg VIL at barna skal på samvær hos far og jeg VIL de skal ha et flott samvær. Trenger ikke å se hans nye leilighet jeg, jeg bare lurte. Som jeg skrev i hovedinnlgget, men jeg bare lurer.... Og det må være lov å lure på enkelte ting uten å møte dette føler jeg. Det var et enkelt spm og om svaret er nei så er det nei. Jeg var bare nysgjerrig på å vite.

Skrevet

Kan dere ikke kle dere godt og være litt ute der da? Spille litt fotball, la henne sykle(ta evnt med sykkel om far ikke har egen til barnet der). Om du ikke får komme inn så være litt ute med barnet, be også far komme ut til dere såklart!  Da får hun litt tid med dere begge før hun blir med far inn.

Anonymous poster hash: 95722...26f
Skrevet

Herlighet, hvor vanskelig skal foreldre gjøre det for de stakkars barna sine? Jeg tar det som en selvfølge at jeg er velkommen hos eksen, har også vært inne der uten ham hjemme, barna har nøkkel dit og jeg skulle kjøre dem dit. Ok, han kan nekte, men det er virkelig slemt gjort mot barnet deres! Nå hjelper det jo dessverre ikke å si det til deg, jeg blir så sjokkert over hvor lite enkelte ofrer seg for barna sine. Jeg skjønner at datteren din gruer seg for å være et helt nytt sted og faren hennes er virkelig ikke med på å gjøre det lettere. Jeg hadde beroliget barnet mitt på akkurat samme måte som deg, det hadde ikke falt meg inn at far sa nei til noe sånt.

Skrevet

Man kan jo stille spørsmål om det alltid er lurt å sende barna rundt som pakkepost. Høres merkelig ut at barnet ikke vil til far, spesielt siden hun må kjenne han godt. Dere har jo tross alt tre barn sammen. Er det du som skremmer opp barnet, og gjør det utrygt, eller er det noe i veien med far? Hvis min 6-åring ikke ville til sin far, så hadde jeg blitt mer bekymret over det, enn at jeg ikke får se hvordan far bor. Det blir ubetydelig her. Ang. leiligheten, så kan det være at far er flau over å bo så kummerlig.

Anonymous poster hash: 1a2b4...59d
Skrevet

Man kan jo stille spørsmål om det alltid er lurt å sende barna rundt som pakkepost. Høres merkelig ut at barnet ikke vil til far, spesielt siden hun må kjenne han godt. Dere har jo tross alt tre barn sammen. Er det du som skremmer opp barnet, og gjør det utrygt, eller er det noe i veien med far? Hvis min 6-åring ikke ville til sin far, så hadde jeg blitt mer bekymret over det, enn at jeg ikke får se hvordan far bor. Det blir ubetydelig her. Ang. leiligheten, så kan det være at far er flau over å bo så kummerlig.

Anonymous poster hash: 1a2b4...59d

Du har ikke opplevd et samlivsbrudd skjønner jeg? Veldig mange barn vil i perioder motsette seg samvær, og det trenger ikke være noe alvorlig bak det. 

Til selve spørsmålet - det er klart du ikke har rett til å se hvordan far bor. Det er hans hus. Om det hadde vært lurt å la deg være med? Sikkert. 

Skrevet

Snakk om vrang pappa som fokuserer mer på sine egne negative følelser overfor hi enn på barnas beste.

Nei, du har ikke noen rett til å gå inn der mot hans vilje.

Han er en total dust som nekter å innse at dette handler om at datteren hans er redd og usikker, og at om han slipper deg inn sammen med henne en liten halvtime vil det lette samværene og samarbeidet betydelig framover. Han bør, for barnas skyld, svelge denne kamelen med et smil.

Skrevet

Vel, dere har vel feil begge to her.  Far høres enten vrang ut eller så høres det ut som om han ikke forstår hva du egentlig vil og mener.  Din feil er at du har tatt en avgjørelse på hvordan problemet skal løses uten å snakke med far først.  Det du burde ha gjort, var å snakke med far først sånn at dere sammen kunne finne en løsning, ikke sånn som nå at du bestemmer og far må føye seg. 

Det burde selvfølgelig være en smal sak for far og la deg være en stund, men vi vet jo ikke hva som har skjedd mellom dere og hvordan samarbeidet ellers er og om hvordan det påvirker hvordan far reagerer.  Jeg sier ikke at far gjør det rette, nei, han burde la deg bli og så heller ta det med deg ved en annen anledning, men sånn er det tydeligvis ikke, og vi vet ikke hvorfor.

Den som er mest voksen av dere, klarer nok å løse det også.

Skrevet

HI her. Jeg får bare prøve å snakke med han litt mer. Holder foukset på barna, krangler ikke. Har sagt at jeg håper man kan sette sine egen følelser til side for barna. Jeg ser jo i ettertid at jeg ikke skulle sagt at jeg kunne være der en stund, men trodde virkelig ikke at far skulle sette seg i mot dette da alt hans samvær de siste 6 mnd har han hatt hjemme hos meg og han har nøkkel til min leilighet.

Jeg får bare håpe på det beste. 

Skrevet

du har ingen krav,men synes det uansett er merkelig at far ikke vil barnets beste og at de føler seg tryggest når mamma er med litt først

Skrevet

DET er jeg enig i. Far burde se barnet her.

Nå svarte jeg på spørsmålet da. Hun har ikke RETT på å se fars hjem.

Jeg tenker også at barnet vil føle seg tryggere om de feks møtes på cafe og spiser litt sammen så kan barnet bli med far hjem etterpå.

HI sier jo ikke noe om at hun mistenker omsorgssvikt. Barnet er usikker på om vil til far, årsak ikke nevnt. Så samvær alle tre vil nok gjøre det lettere.

Signerer på denne. Man har ikke RETT til innblikk i verken hverandres liv eller hjem, men det viser stor mangel på forståelse for barnas situasjon å nekte den andre forelderen dette. Selv skulle jeg ønske at jeg aldri behøvde å se min eksmann igjen, men fordi han er barnas far har jeg latt dem be ham inn for å se på rommene og det nye kjøkkenet og hamsteren i buret osv. Jeg vil ikke at de skal føle at det er vanntette skott mellom livene deres hos faren og hos meg.

Anonymous poster hash: 0b788...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...