Gå til innhold

"Skal du virkelig la barnet hete det samme som deg?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gått oss vill i navnejungelen. Det siste vi vurderte var å la barnet ha mitt mellomnavn. La oss si jeg heter Ida-Sofie, da ønsker vi å bruke Sofie.

Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, men er det meget sært og spesielt å bruke mellomnavnet mitt?

Blir så forbanna lei av alle meningene folk skal ha ang navn!😡

Anonymous poster hash: 70482...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gått oss vill i navnejungelen. Det siste vi vurderte var å la barnet ha mitt mellomnavn. La oss si jeg heter Ida-Sofie, da ønsker vi å bruke Sofie.

Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, men er det meget sært og spesielt å bruke mellomnavnet mitt?

Er det ikke mange som gjør det? Jeg hadde ikke reagert! :)

Anonymous poster hash: 1b2b9...89b

Skrevet

Det er jo bare en fin oppkalling :)

Gi blaffen i hva andre mener - og ikke si noe til noen før dere har bestemt dere. Ikke diskuter navnevalget med noen - bare si at dere ikke har bestemt dere enda, men at de vil bli informert når dere har valgt et navn. Da kan dere si at jenta skal hete, at dere er glade i navnet og valget og at det er endelig og ikke åpent for diskusjon.

Uansett hva dere velger vil det være noen som mener dere burde valgt noe annet. Det er ikke viktig. Det viktige er at dere som foreldre er enige om navnet. Drit i andre! :)

Anonymous poster hash: 8586a...885
Skrevet

Nei, det er vel koselig? Spesielt så lenge du ikke bruker det.

Skrevet

Kjempegod ide å bruke ditt mellomnavn synes jeg! Det dummeste man gjør er å spørre hva andre synes. Man skal bare fortelle at dette er navnet man har valgt. De færreste er kritiske da, enn om man sier "vi har tenkt på ..." Eller "hva synes dere om"...

Jeg var kjempefortvilet over negative tilbakemeldinger på navnet vi hadde falt for. Men vi klarte ikke slå det fra oss, så det ble det navnet. Angrer ikke et sekund! Og i dag sier de som var negative at de tok feil, hun kunne ikke hett noe annet.

Navnet blir nemlig naturlig og flott når man begynner å assosiere det med babyen ;)

Anonymous poster hash: e6462...ac8

Skrevet

Synes det høres koselig ut jeg. Er jo bare stas med oppkalling.

Drit i hva alle andre mener og gjør det dere vil.

Anonymous poster hash: 771f2...806

Skrevet

Min datter har mitt mellomnavn til første navn. Jeg bruker aldri mitt mellomnavn annet enn passet.

Skrevet

Gubben ville ha mitt mellomnavn som navn på minste. Ble ikke det da.

Anonymous poster hash: e2afa...5bf

Skrevet

Du mener fornavn nr. 2/ ene navnet av dobbelt fornavn?

Mellomnavn er ikke fornavn nr. 2! Sofie er ikke et mellomnavn. Det er en fornavn enten som et enkelt fornavn eller en del av et dobbelt fornavn.

Mellomnavn er et etternavn som blir brukt mellom fornavn og etternavnet. Det står i navneloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Anonymous poster hash: a672c...20e

Skrevet

Mellomnavn er ikke fornavn nr. 2! Sofie er ikke et mellomnavn. Det er en fornavn enten som et enkelt fornavn eller en del av et dobbelt fornavn.

Mellomnavn er et etternavn som blir brukt mellom fornavn og etternavnet. Det står i navneloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Du er sikkert fryktelig populær i venninnegjengen.

Anonymous poster hash: 9e3dc...5c4

Skrevet

hadde ikke brydd meg hva andre mener altså

Skrevet

Ingen som klager og jeg lider ingen nød på venninnefronten.

Skrevet

Hohoho... måtte bare le godt av de to foran her...

Så til spørsmålet - klart du kan kalle barnet ditt det samme som du selv heter. Det er mange menn som har gjort det i flere hundreår. Det heter til og med "junior". Feks. far heter Christian Sandvik. Så blir sønnen hetende Kristian Sandvik junior.. 

Hvorfor kan ikke vi jentene gjøre det samme?  

Anonymous poster hash: be936...ea3
Skrevet

Hvis du er så forbanna lei av alle meningene, hvorfor spør du her da?

Forresten er syns jeg det viser svært manglende kreativitet å kalle opp ungen etter seg selv.

Skrevet

Hvis du er så forbanna lei av alle meningene, hvorfor spør du her da?

Forresten er syns jeg det viser svært manglende kreativitet å kalle opp ungen etter seg selv.

Hvilke navn er kreative mener du da? Svært få som finner opp nye navn... Så egentlig finner man jo bare et navn som allerede eksisterer fra før og som mange heter allerede... Hvor kreativt er det da liksom?

Så handler det vel ikke om at man skal utfolde sin kreativitet i valg av navn, man skal finne et man liker og som ikke er til vesentlig ulempe for barnet. Resten betyr ingenting!

Anonymous poster hash: e6462...ac8

Skrevet

Hvis jeg hadde en datter skulle jeg gjerne kalt henne opp etter farmor - som jeg selv er kalt opp etter :)

Anonymous poster hash: 2af4d...a6b

Skrevet

På et tidspunkt i livet må man innse at man ikke kan tilfredsstille alle. Hva er viktig her? Jo deg og din familie. Andres meninger? Ikke særlig...

Anonymous poster hash: bc58e...32e

Skrevet

Tanten min fikk mellomnavnet til mormor til fornavn, ingen som tenker over det tror jeg. Har en veninne som har gitt datteren sitt egen navn som mellomnavn også. Så det er ikke uvanlig ;)

Anonymous poster hash: c9659...99f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bestemor, jeg og datteren min har samme mellomnavn. Eller fornavn nr 2 om du vil

Skrevet

Min datter har mitt mellomnavn til første navn. Jeg bruker aldri mitt mellomnavn annet enn passet.

Jeanett?

Anonymous poster hash: a32f3...c96

Skrevet

Mine foreldre ar nok litt "anderledes".

Mitt fornavn er min fars mellomnavn, men med en feminin tvist.

Min brors fornavn er mi mors mellomnavn, men med en maskulin tvist.

Anonymous poster hash: 29073...eb1
Skrevet

Jeanett?

Anonymous poster hash: a32f3...c96

Nope

Skrevet

Jeg synes det er rart.

Mange menn dom gjør det og jeg synes det er kleint og teit. Siden du spør. Like kleint og teit om damer gjør det.

Nå mener jeg også at du bør drite i hva jeg mener. Din unge, ditt valg:)

Anonymous poster hash: 124da...9c9

Skrevet

Syns det var fint jeg 😊 tradisjoner, røtter og opphav er viktig og identitetsskapende. Kjør på sier jeg.

Anonymous poster hash: 948ac...97d

Skrevet

Haha, samme tenkte jeg. Snakk om kverulant! "Se hva jeg kan..." Fullstendig irrelevant informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...