Gå til innhold

Når man skal overta foreldres hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følgende. Min bror ønsker å overta vår fars hus. Faren vår har sagt st det er greit mot at broren min betaler ut meg og at faren vår får forsette å bo der.

Det viser seg at faren vår har lån på 300 000 kr på huset. Nå får jeg beskjed av broren min at dette lånet skal deles på oss to. Jeg er arbeidsledig og har knapt til snør på skiva.

Er det riktig at vi skal betale dette lånet?

Anonymous poster hash: 53ef8...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke han betale deg ut da? Da kan du jo betale ned de 150.000 med de pengene.

Anonymous poster hash: 382bd...660

Skrevet

Det kommer jo helt an på avtalen det. La oss si at huset er verdt 2.000.000. Da er det to muligheter;

- Broren din betaler deg halvparten (1.000.000), og du overtar halve gjelden (150.000). Du sitter igjen med netto 850.000.

- Broren din beholder lånet. Verdien han da overtar er kr 2.000.000 minus lånet på kr 300.000, altså 1.700.000. Du skal da ha halvparten av dette, altså kr 850.000.

Det spiller med andre ord ingen rolle for deg hvilken av disse løsningene en velger, du sitter igjen med det samme uansett.

Anonymous poster hash: 8e0c6...29a

Skrevet

Det trekkes jo bare fra din del av arven, altså fra den summen broren din skal betale deg.

Anonymous poster hash: c3eb0...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...