Gå til innhold

Hvor blir det av kreativiteten? Strikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en periodestrikker. Innimellom får jeg ånden over meg og produserer da i rask rekkefølge noen ting, før det kan gå mange måneder uten at jeg tar i en strikkepinne.

Når jeg først får ånden over meg, så har jeg gjerne sett for meg noe helt spesielt i hodet mitt. Dessverre er jeg ikke så veldig erfaren at jeg helt selv klarer å overføre alle oppskrifter til trådtykkelse osv, så jeg liker å be om litt tips og hjelp, men nå er det like før jeg gir opp.

For eksempel i går. Jeg har veldig lyst til å strikke en genser i ull med garn som passer til pinne 5-6, så jeg gikk inn i en garnbutikk for å høre. Damen bak disken flekket fram noen hefter med oppskrifter i og viste meg. De fleste hadde tynt garn, og jeg gjentok at siden jeg er litt utålmodig vil jeg helst ha tykkere garn. Omsider fant hun noen, men da var det to typer med dyrt, tynt garn som skulle kombineres. I mellomtiden hadde jeg helt på egenhånd oppdaget noen garnnøster og foreslo det i stedet, men nei, oppskriften passet jo ikke til akkurat det ene garnet.

Og slik er det alltid nesten. Når jeg foreslår at det vel bare er til å bruke en annen tråd, legge til noen ekstra masker el, lage et eget mønster, så blir jeg sett på som om jeg skulle ha ramlet ned av månen. Og jeg lærer jo aldri heller, så jeg er like optimistisk til å få hjelp her gang ;) Det ender som regel med at jeg går tomhendt og skuffet ut av garnbutikken, kjøper garn på Sparkjøp eller Stoff og Stil og googler meg fram til en oppskrift som i det minste ligner det jeg er ute etter, og så prøver meg fram. Stort sett med bra resultat.

Men altså, hvorfor har damer i garnbutikker så utrolig mye i mot å trå bare et ørlite skritt bort i fra oppskriftene og prøve seg fram litt? De, om noen, har jo kunnskapen til å regne om og burde være full av gode råd, men nei.

Anonymous poster hash: 170d6...44c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at de som jobber i garnbutikk helst ser at man kun bruker det garnet som står i oppskriften. Gjerne dersom det er et kostbart garn.

Å regne om er en enkel sak å lære seg. Se på antall masker per 10 cm på garntypen som "skal" brukes og garnet du ønsker å bruke, og antall cm pr størrelse. Da finner du ut hvor mange masker du trenger.

Jeg tenker at litt triksing er lov så lenger resultatet blir bra :)

Anonymous poster hash: 80b3f...21e

Skrevet

Problemet er jo nettopp det at for mange ikke har nok kunnskaper til å gå utenom mønstrene. De fleste med en slik erfaring er eldre, de vil koste arbeidsgiver mer... ergo ansettes heller yngre med mindre kunnskap.

Jeg har vært utrolig heldig, der jeg vokste opp var det to garnbutikker, på den ene var det en dame som var utrolig hjelpsom. Hun lærte meg mye, og var alltid villig til å lære fra seg. Om hun ikke hadde tid pga. for mye kunder i butikken tipset hun om når det var roligere, og ba meg komme tilbake da. Eller ha tålmodighet og bare vente så hun kunne ta litt innimellom.

Her jeg bor nå er de også veldig hjelpsomme, selv om jeg vet de har en eller to ekstrahjelpere som ikke kan like mye.

Var innom garnbutikken der senest i går, da var det en annen kunde som fikk hjelp til akkurat det du spør om - de trikset og mikset med mønster og garn og pinnestørrelser til kunden fikk tilpasset garn og mønster.

Så det finnes slike steder - men det blir nok færre av dem. Jeg har også bodd steder hvor de ikke var hjelpsomme i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e1fa2...b1d
Skrevet

Min erfaring er at de som jobber i garnbutikk helst ser at man kun bruker det garnet som står i oppskriften. Gjerne dersom det er et kostbart garn.

Å regne om er en enkel sak å lære seg. Se på antall masker per 10 cm på garntypen som "skal" brukes og garnet du ønsker å bruke, og antall cm pr størrelse. Da finner du ut hvor mange masker du trenger.

Jeg tenker at litt triksing er lov så lenger resultatet blir bra :)

Anonymous poster hash: 80b3f...21e

Ja, det er som regel det jeg ender opp med å gjøre, men jeg føler meg alltid litt usikker på forhånd fordi det da som regel er veldig lenge siden sist jeg strikket, og jeg ikke alltid vet hvordan garnet vil bli når det blir strikket. Noe blir for eksempel veldig mykt og "tynt", andre ting blir veldig tett og stivt. En prøvelapp hjelper så klart, men når jeg står der i butikken og skal kjøpe er jo ikke det til så mye hjelp (jeg kan jo ikke sette meg ned o strikke litt i butikken heller :P )

HI

Anonymous poster hash: 170d6...44c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...