Gå til innhold

Toåringen kan spise alt, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater sånn "barnemat", dumme barnevennlige ekle pastefigurer med smakløs (og ekstreeemt "sunn") tomatsaus osv. Sånn mat som lange unger liker, smakløs mat. Pizza med bare ost&skinke, alt jeg hater ;)

Jeg liker sterk mat, f.eks indisk. Kinesisk. Wok osv. Men toåringen nekter. Det ender da opp med 1 middag til henne og 1 til oss. Enkelte dager i uken eter vi det samme. Men det er jo ikke noe ålreit..........

Noen som har tips til matretter for hele familien? På matprat inneholder 90% av slike oppskrifter pølse.

Anonymous poster hash: f7c15...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det i mye kylling, fisk, storfe osv. Vi lager poteter/ris/pasta og hjemmelaget saus til, og det elsker toåringen. Biff i biter er en favoritt😊 Barn liker ofte rene smaker, og en toåring skal ikke ha for mye salt. Pizza elsker vårt barn, og vi har alt fra hvit pizza med spekeskinke, klassisk kjøttdeigpizza til pizza med biff og masse paprika, tomat etc. Det er jo ikke vanskelig/mye jobb å tilpasse litt, et hjørne på pizzaen med bare saus og ost f.eks.

Skrevet

Rent kjøtt /fisk med grønnsaker og evt potet/pasta/ris. Så kan voksne ha spicy saus etc ved siden av. Å være forelder handler litt om å sette sine egne behov til side har jeg hørt...

Anonymous poster hash: 44d92...742

Skrevet

Rent kjøtt /fisk med grønnsaker og evt potet/pasta/ris. Så kan voksne ha spicy saus etc ved siden av. Å være forelder handler litt om å sette sine egne behov til side har jeg hørt...Anonymous poster hash: 44d92...742

Men du er et godt forbilde med den hånlige holdningen din? Så ironisk ;)

Skrevet

Her går det i mye kylling, fisk, storfe osv. Vi lager poteter/ris/pasta og hjemmelaget saus til, og det elsker toåringen. Biff i biter er en favoritt Barn liker ofte rene smaker, og en toåring skal ikke ha for mye salt. Pizza elsker vårt barn, og vi har alt fra hvit pizza med spekeskinke, klassisk kjøttdeigpizza til pizza med biff og masse paprika, tomat etc. Det er jo ikke vanskelig/mye jobb å tilpasse litt, et hjørne på pizzaen med bare saus og ost f.eks.

Ja, pizza er en schlager, men det er her forbeholdt helgene da :) pasta likes også. Det som er dummest er at grønnsakene ikke smakes på en gang :( f.eks når vi har wok. Plukker ut kjøttet. Skulle lurt i henne noe grønt. Tenkte på pai?

Skrevet

Her går det i mye kylling, fisk, storfe osv. Vi lager poteter/ris/pasta og hjemmelaget saus til, og det elsker toåringen. Biff i biter er en favoritt Barn liker ofte rene smaker, og en toåring skal ikke ha for mye salt. Pizza elsker vårt barn, og vi har alt fra hvit pizza med spekeskinke, klassisk kjøttdeigpizza til pizza med biff og masse paprika, tomat etc. Det er jo ikke vanskelig/mye jobb å tilpasse litt, et hjørne på pizzaen med bare saus og ost f.eks.

Ja, pizza er en schlager, men det er her forbeholdt helgene da :) pasta likes også. Det som er dummest er at grønnsakene ikke smakes på en gang :( f.eks når vi har wok. Plukker ut kjøttet. Skulle lurt i henne noe grønt. Tenkte på pai?

Pizza er helgenat her også, men siden du nevnte pizza i hovedinnlegget.

Vi lager potetmos/søtpotetmos og har oppi diverse grønnsaker. Litt smør og noe urter så går det ned på høykant her. Wok er ikke noen suksess for vår del, da ligger grønnsakene igjen ja😄

Anonymous poster hash: 26479...f68

Skrevet

Skulle ikke være anonym👆👆

Skrevet

Jeg hater sånn "barnemat", dumme barnevennlige ekle pastefigurer med smakløs (og ekstreeemt "sunn") tomatsaus osv. Sånn mat som lange unger liker, smakløs mat. Pizza med bare ost&skinke, alt jeg hater ;)

Jeg liker sterk mat, f.eks indisk. Kinesisk. Wok osv. Men toåringen nekter. Det ender da opp med 1 middag til henne og 1 til oss. Enkelte dager i uken eter vi det samme. Men det er jo ikke noe ålreit..........

Noen som har tips til matretter for hele familien? På matprat inneholder 90% av slike oppskrifter pølse.

Vi er så sære at vi ikke tar hensyn til at barnet er 2 år. Her er det en middag til alle, og spiser hun ikke så får hun bare vente til neste måltid.

Nå har hun alltid fått mye mat med smak, og det var mye hvitløk, chilli, ingefær og urter i babymaten hennes.

Smak må tilvennes, så jeg ville kun ha kjørt på det. Jeg har et barn som elsker oliven, chorizo, muggoster og puled pork med chilli. Og hun hater wienerpølser og potetstappe.

Men det kommer nok mest av at hun aldri har fått et annet valg 😂

Skrevet

Rent kjøtt /fisk med grønnsaker og evt potet/pasta/ris. Så kan voksne ha spicy saus etc ved siden av. Å være forelder handler litt om å sette sine egne behov til side har jeg hørt...Anonymous poster hash: 44d92...742

Men du er et godt forbilde med den hånlige holdningen din? Så ironisk ;)Anonymous poster hash: f7c15...bb8
om dy lytter så singler det i glass rundt deg...

Anonymous poster hash: bb49f...a14

Skrevet

Men du er et godt forbilde med den hånlige holdningen din? Så ironisk ;)

Har ihvertfall en unge som spiser det hun får servert! Noen ganger betyr det at vi voksne spiser på hennes premisser (ekle pastafigurer med "sunn" saus, som du selv så pedagogisk sier det) og noen ganger blir hun utfordret. Lager aldri to middager.

Anonymous poster hash: 44d92...742

Skrevet

Her spiser vi mye "barnevennlig" mat: pølse og potetstappe, kjøttkaker, fiskekaker, tomatsuppe, fiskepinner, pannekaker med bacon, betasuppe, spaghetti og kjøttdeig, laks. I helgene går det mye i kyllingnuggets, taco, lasagne, pizza og andre klassiske "norske" retter. Men lager det aller meste fra bunnen av da, så sunnheten er grei, bruket mye grønnsaker i sauser, og potetstappa er sjelden ren potet. Jeg har prøvd, virkelig prøvd å få barna til å bli "altetende", men eldste ble kresen ganske tidlig, og når storesøster er det store forbildet har dessverre minsta også blitt sånn. Men de liker thaisuppe og laks med sweet chilisaus f.eks, så noe litt mer spennende går ned. Men det sier seg selv at toåringen ikke liker det samme som en voksen, så løsningen her er å spise en litt med spennende lørdagsmiddag etter at barna har lagt seg, eller å ha to forskjellige vrier på samme middagen. Deler f.eks. tacokjøttdeigen i to og krydrer den til oss voksne mer enn den til barna.

Vi stresser aldri med maten, men har et belønningsystem med klistremerker innimellom, der barna får klistremerker om de smaker på noe nytt eller er flinke å spise opp grønnsakene istedenfor kun kjøtt f.eks. Dette hjelper faktisk, eldstejenta har lært seg å like nye ting når hun har fått ekstra motivasjon til å smake på ting hun ikke ville smakt på ellers.

Anonymous poster hash: 808ee...cad

Skrevet

Her spiser barna det vi spiser, de elsker smak på maten sin! Mini har nettopp funnet ut at pesto og salsa er godt ☺ hvorfor ikke la barna smake på alt av mat og krydder? Bare tull og drive og lage en type mat til foreldre og egen mat til barna uten krydder og smak!

Skrevet

hadde unngått sjømat, spekemat, sushi, Nøtter og for mye salt og krydder til barnet hadde fylt 3 år, min har ikke smak på noe av disse tingene enda, han blir 3 i feb

Skrevet

hadde unngått sjømat, spekemat, sushi, Nøtter og for mye salt og krydder til barnet hadde fylt 3 år, min har ikke smak på noe av disse tingene enda, han blir 3 i feb

Har ikke ditt barn spist fisk eller fiskemat? Kan forstå sushi men hvorfor ikke spekemat og krydder?
Skrevet

Øh, ettåringen min spiser alt det vi spiser, ser ikke problemet. Ingen liker vel smakløs mat.

Anonymous poster hash: 32904...369

Skrevet

Har ikke ditt barn spist fisk eller fiskemat? Kan forstå sushi men hvorfor ikke spekemat og krydder?

Fireåringer har dødd av å spise spekemat før -så det skjønner jeg fryktelig godt! Dessuten er det altfor salt for så små barns nyrer.

Anonymous poster hash: e0093...71a

Skrevet

Fireåringer har dødd av å spise spekemat før -så det skjønner jeg fryktelig godt! Dessuten er det altfor salt for så små barns nyrer.

Ikke all spekemat er full av salt! Og hvilke barn på 4 har død spekemat? Om den har vært bedervet så hadde vem som helst blitt syk!

Anonymous poster hash: dab14...757

Skrevet

Ikke all spekemat er full av salt! Og hvilke barn på 4 har død spekemat? Om den har vært bedervet så hadde vem som helst blitt syk!

Anonymous poster hash: dab14...757

Poenget er at spekemat ikke varmebehandles. Derfor kan farlige bakterier få leve hvis kjøttet er infisert. Det er ikke sikkert en smaker om kjøttet er infisert. Voksne blir syke , -små barn har dødd, desverre....

Skrevet

Her spiser vesla stort sett det samme som oss og liker det aller meste. Vi tilpasser hennes porsjon litt mtp krydder og bruker minimalt med salt, men ellers kan hun spise det aller meste såvidt jeg vet. Peanøtter skal de vel ikke ha.

Skrevet

Spekemat og nøtter får ikke vår 1,5 åring! Hun elsker fiskeboller, fiskekaker, pannekaker, laks og grønnsaker og ja. Det kom jeg på! Liker ikke kjøttdeigretter. Pølser med tilbehør går ned. Pølsegrateng eller gryte, med potet, grønnsaker og saus. Pølselapskaus har vi hver mandag :-) hun liker ikke særlig mye til middag..

Anonymous poster hash: 3acf3...71d

Skrevet

Her har ungene spist det vi ahr spist fra de har begynt å spise. Ingen som likte middagsglass, så da ble det vanlig middagsmat som var most. Helt i starten var det litt kjedelig mat, men så fort de hadde smakt på litt så ble det mer vanlig mat på oss. Eller maten måtte være slik at den kunne moses med stavmikser, taco gikk ikke så greit feks.

Eldste barnets favoritt var ris med carrysaus da hun var 7mnd. Min favoritt når vi var i byen, og da damen i butikken begynte å maten ungen min begynte jeg å svette. Men ungen elsket det og aldri vårt ett problem. Begynte med liten dose for. Se hvordan magen reagerte, men ingen reaksjon. Det er nå en unge som er vdig glad i all mat, noe hun ikke er så glad i men elsker å smake på nyeting. Nå titter hun på nett etter nye retter vi kan lage, hun mener vi har det vanlige litt for ofte. Det kan jeg igrunn våre enig i, for tidsklemmer gjør at gleden til å finne nye oppskrifter og eksprimentere på kjøkkenet alltid er der.

Anonymous poster hash: 622e9...b72

Skrevet

han liker ikke fisk,men det er da ikke sjømat mente skalldyr og slik, er ikke abefalt med det jeg nevnte før 3 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...