Gå til innhold

Øvelseskjøre 15 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om ️ jeg kan la min sønn på 15 år øvelseskjøre bittelitt på et privat område? Bare snakk om å starte bilen, kjøre et par meter og stoppe.

Anonymous poster hash: 2c6c2...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: fad87...555

Skrevet

Gjør ikke "alle" det? Husker jeg fikk gjøre det med min far en stund før jeg fylte 16 år.

Skrevet

Siste var hi

Skrevet

Gjør ikke "alle" det? Husker jeg fikk gjøre det med min far en stund før jeg fylte 16 år.

At alle gjør det, betyr jo ikke at det er lov

Anonymous poster hash: 23e89...69b

Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen som gjør det. 16 år er mer enn tidlig nok.

Anonymous poster hash: fad87...555

Skrevet

Skal vi her inne bestemme om du kan bryte loven eller ei? ?

Og når han er 17, kan han ut å kjøre bil aleine da? Er jo snart 18...

Dumme spørsmål gir dumme svar, tenk 2 ganger. .

Anonymous poster hash: 53927...a41

Skrevet

Lov er det jo ikke, så om noe skulle skje så kan du få problemer.

Men her på bøgda er nok det veldig vanlig. De fleste lærer å kjøre bil, traktor og tresker leenge før de er 16..

Anonymous poster hash: 8f692...5ef

Skrevet

Veitrafikkloven gjelder for alle veier, privat eller offentlig. Vei er vei.

Selv ikke på privat eiendom som ikke er vei har man lov til å øvelseskjøre om man ikke oppfyller kravene (f.eks. ett jorde, på plenen, kjøre bilen inn i garasjen osv.).

Og som ei over her sa, selv om alle gjør det betyr det ikke at det er lov. Og hva som var lov før gjelder mest sannsynlig ikke for reglene har endret seg enormt de siste ti årene.

Anonymous poster hash: a784a...bce

Skrevet

Legg merke til hvordan voksne også bruker "alle andre gjør det jo..".

Dere kan jo prøve noen ganger og se hva som skjer. Det vil antageligvis gå bra, men det er vel alltid en sjanse for å bli tatt, så det er kanskje like greit å vente til det ikke er noe å bli tatt for..

Anonymous poster hash: 45fb7...143

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hva slags eksempel er det du setter for dine barn? At det er greit å bryte lover og regler så lenge "alle andre gjør det"? Herregud...

Skrevet

"Alle andre drikker" også, så hvorfor ikke sende han på fest med himkok...?

Anonymous poster hash: 0723f...c23
Skrevet

Hi her...

Det er min mann som visstnok har livet dette til vår sønn som snart blir 15 år!

Jeg ble helt satt ut og sa klart i fra om at det ikke er greit.

Sønnen vår har tidligere gjort ting som er på kant med loven, og jeg synes virkelig far setter et svært dårlig eksempel her.

Han sier bare at alle gjør jo det. Men hvis jeg finner ut at de tar bilen i morgen vurderer jeg nesten å tipse politiet, så noen andre kan snakke han til vettet!

Skrevet

Hi her...

Sønnen vår har tidligere gjort ting som er på kant med loven, og jeg synes virkelig far setter et svært dårlig eksempel her.

Han sier bare at alle gjør jo det. Men hvis jeg finner ut at de tar bilen i morgen vurderer jeg nesten å tipse politiet, så noen andre kan snakke han til vettet!

Litt usikker, men jeg tror det også kan få følger for sønnen din i så fall..i form av utsettelse på førerkortet. Kommer an på hvor "snille" politiet er.

Anonymous poster hash: 0723f...c23

Skrevet

Jeg øvelseskjørte på privat område fra jeg var 13 år. Kjørte stort sett i åttetall og rygget inn mellom kjegler. På 16 årsdagen min kjørte jeg inn til byen (storby) og parkerte der. Fra jeg var 16 øvelseskjørte jeg også over lange strekker, 60 mil med pauser underveis. Stod med glans på oppkjøring da jeg var 18 og anser meg selv som en dyktig sjåfør i dag.

Dette skjedde under kontrollerte forhold av min far. Og jeg har aldri vært på kant med loven sånn ellers. Hadde nok ikke latt mitt barn på 15 gjøre dette fordi jeg ønsker å fremstå som lovlydig og et godt eksempel.

Anonymous poster hash: 4a61f...9f8

Skrevet

Jeg øvelseskjørte på privat område fra jeg var 13 år. Kjørte stort sett i åttetall og rygget inn mellom kjegler. På 16 årsdagen min kjørte jeg inn til byen (storby) og parkerte der. Fra jeg var 16 øvelseskjørte jeg også over lange strekker, 60 mil med pauser underveis. Stod med glans på oppkjøring da jeg var 18 og anser meg selv som en dyktig sjåfør i dag.

Dette skjedde under kontrollerte forhold av min far. Og jeg har aldri vært på kant med loven sånn ellers. Hadde nok ikke latt mitt barn på 15 gjøre dette fordi jeg ønsker å fremstå som lovlydig og et godt eksempel.

Kontrollert, hvor mye kontroll tror du faren din har når han sitter ved siden av hvis det går skikkelig galt?

Skrevet

Jeg var 5 år første gang jeg kjørte traktor alene, og 13 år første gang jeg kjørte bil alene. La nå gutten få prøve!!

Anonymous poster hash: ecb79...01e

Skrevet

En kamerat øvelseskjørte før han ble 16. Ble tatt og fikk ikke lov til å ta lappen før han ble 20. Han angret som en hund når ALLE andre tok lappen og han måtte fortsette å sykle:-)

Skrevet

En kamerat øvelseskjørte før han ble 16. Ble tatt og fikk ikke lov til å ta lappen før han ble 20. Han angret som en hund når ALLE andre tok lappen og han måtte fortsette å sykle:-)

Fikk den som øvelseskjørte med han straff?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg Kjørte bil med bestefar fra jeg var 8 år!! Jada, her skulle det læres tidlig! Ble dritsur når jeg kvalte bilen... djis, hva forventet han egentlig?? Og Kjørte rundt og rundt et bygg med mamma når vi henta stefaren min på jobb.... og på en svær parkeringsplass i nærheten av der vi bodde.

Men jeg kommer aldri noensinne til å la mine kjøre før de er gamle nok!

Skrevet

Fikk den som øvelseskjørte med han straff?

Det fortalte han ingenting om eventuelt så husker jeg det bare ikke. Men ifølge lovverket kan den som man bli bøtelagt av å øvelseskjøre med barn under 16.
Skrevet

Kontrollert, hvor mye kontroll tror du faren din har når han sitter ved siden av hvis det går skikkelig galt?

Han rakk både bort til ratt og nøkkel om det skulle vært superkrise. Kjørte på en flat, stor parkeringsplass, kan ikke helt se hvor det skulle gå riktig galt.

Skrevet

Min 15-åring må vente til hun blir 16, selvsagt. Hva slags holdning er det å lære dem opp til å gjøre ting som ikke er lov?

Anonymous poster hash: a77a4...dff

Skrevet

Hi her...

Da er han altså 14 år.....

Nei, dårlig forbilde!

Anonymous poster hash: 10008...f9c

Skrevet

Hi her...

Da er han altså 14 år.....

Nei, dårlig forbilde!

Anonymous poster hash: 10008...f9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...