Gå til innhold

ditt beste tips til en nybakt mamma?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke type: nyt tiden, den går så fort...

 

Men praktiske tips, ting du gjorde som du skulle gjort annerledes. Rutiner,når begynner man? Begynner man å skille mellom dag og natt fra man kommer hjem fra sykehuset?

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lytt til deg selv og dine instinkter. Ignorer råd fra andre, med mindre du selv føler at de kan være nyttige.

Ikke hør på hva alle sier om søvn og mat og gråt osv, gjør det du selv føler er best for ditt barn.

 

Kun du (og evt mannen din) er eksperter på nettopp ditt barn.

 

Og én ting til slutt, husk at dersom du føler at alle andre klarer å trøste sine barn lettere enn du klarer å trøste ditt, så er det kun fordi vi andre har prøvd og feila flere ganger enn det du har fått gjort. Man vet ikke hvordan man trøster nettopp DET barnet før man har prøvd og feila mange mange ganger.

Ting går seg til. Alltid. 😊

 

Anonymous poster hash: caa9e...096

Skrevet

Ser du skriver at "nyt tiden, den går så fort" Men må bare skrive det for det. For tida går alt for fort når en er i permisjon. Du har sikkert hørt det tusen ganger før, og det fikk jeg og høre ofte, og tenkte ikke så mye på det. Men nyt hver en dag. 

 

Sov på dagtid, viss du har mye våkenetter.

Rutiner kommer av seg selv, gjorde i hvertfall det hos oss. Men å skille på dag og natt med en gang, tror jeg kan være vanskelig. 

Ikke ha for mye planer. Bruk tid på å kose deg med den lille, og gjør det DU vil.  Prøv å ikke stress med at du skal rekke alt. Du er hjemme i permisjon for å kose deg med barnet, så la det være litt rotetet og ikke bruk for mye tid på husarbeid. Tenk at de som ikke er hjemme i perm, må jo gjøre husarbeid etter jobb, og din jobb blir jo da og være sammen med den lille. 

 

Gled deg! Det er ei veldig fin tid å være hjemme i perm, selv om jeg og var veldig klar til å begynne på jobb igjen når den tid kom :)



Anonymous poster hash: 79c8e...ad8
Skrevet

Så lenge baby responderer bra på det, start med rutiner tidlig. Ikke ta barnet ut av rommet hvis det våkner på natten. Ha det mørkt og vis forskjellen på natt og dag.

 

Men man må heller ikke stresse seg ihjel med rutiner hvis det ikke funker og baby har sin egen urokkelige døgnrytme i starten. Da er det bedre at du følger babyen og sover på dagen når babyen sover.

 

Jeg har hatt babyer av begge typene; ei som tok rutinene lett. Sovnet på puppen og sov 6 timer mellom måltidene på kvelden/natta. La seg kl 20 fra hun var noen uker gammel. Sovnet med en gang etter nattmåltidet og hadde gode rutiner.

 

Nr. 2 la seg mellom kl 23-02 på kvelden frem til hun var 3-4 mnd. Spiste hver tredke time om natta og sovnet ikke før 1 time etter måltidet. Jeg prøvde ALT for å endre døgnrytmen og få bedre rutiner. Ingenting funket og jeg stresset alt for mye med det. Når hun var 3 mnd responderte hun mye bedre på rutiner og gradvis tidligere leggetid. Jeg kunne spart meg for alt styret med å endre rytmen hennes de første 3 mnd.

 

Når det gjelder amming bør du i starten la barnet spise så mye og ofte du vil. Vær forbedredt på at det etterhvert kan komme litt magevondt og urolighet grunnet dette. Viktig å la barnet rape godt etter hvert eneste måltid hvis det sliter med luftsmerter. Mye bedre at lufta kommer ut som rap enn at lufta må presse seg gjennom de knøttsmå tarmene før det kommer ut som promp.

 

Anonymous poster hash: 49b92...ff7

Skrevet

Tenkte mest på om man burde dempe lyd og lys etter 23.00 frem til 06.00 feks, selv om babyen mest sannsylig ikke sover natta gjennom. Eller skal dagvog natt være likt,vente med å skille mellom dag/natt til babyen er større? Tenkte kanskje det var en fordel å starte tidlig selv om babyen ikke nødvendigvis skal sove... ?

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Skrevet

Det jeg aller mest skulle ønske jeg hadde gjort annerledes er å slappe av mer, stresse mindre og ikke ha så dårlig samvittighet for alt jeg ikke fikk til helt perfekt på første forsøk. ;)



Anonymous poster hash: 7a3fa...b70
Skrevet

Så lenge baby responderer bra på det, start med rutiner tidlig. Ikke ta barnet ut av rommet hvis det våkner på natten. Ha det mørkt og vis forskjellen på natt og dag.

 

Men man må heller ikke stresse seg ihjel med rutiner hvis det ikke funker og baby har sin egen urokkelige døgnrytme i starten. Da er det bedre at du følger babyen og sover på dagen når babyen sover.

 

Jeg har hatt babyer av begge typene; ei som tok rutinene lett. Sovnet på puppen og sov 6 timer mellom måltidene på kvelden/natta. La seg kl 20 fra hun var noen uker gammel. Sovnet med en gang etter nattmåltidet og hadde gode rutiner.

 

Nr. 2 la seg mellom kl 23-02 på kvelden frem til hun var 3-4 mnd. Spiste hver tredke time om natta og sovnet ikke før 1 time etter måltidet. Jeg prøvde ALT for å endre døgnrytmen og få bedre rutiner. Ingenting funket og jeg stresset alt for mye med det. Når hun var 3 mnd responderte hun mye bedre på rutiner og gradvis tidligere leggetid. Jeg kunne spart meg for alt styret med å endre rytmen hennes de første 3 mnd.

 

Når det gjelder amming bør du i starten la barnet spise så mye og ofte du vil. Vær forbedredt på at det etterhvert kan komme litt magevondt og urolighet grunnet dette. Viktig å la barnet rape godt etter hvert eneste måltid hvis det sliter med luftsmerter. Mye bedre at lufta kommer ut som rap enn at lufta må presse seg gjennom de knøttsmå tarmene før det kommer ut som promp.

 

Anonymous poster hash: 49b92...ff7

Sove på dagen og la husarbeid vente, det skal jeg klare :)

Da er det en fordel å ha det litt roligere på natta med dempet lys om babyen godtar dette? :) og heller la han sove i stua med lyd/lys rundt seg på dagtid.

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Skrevet

 

Det jeg aller mest skulle ønske jeg hadde gjort annerledes er å slappe av mer, stresse mindre og ikke ha så dårlig samvittighet for alt jeg ikke fikk til helt perfekt på første forsøk. ;)

 

Anonymous poster hash: 7a3fa...b70

:)

 

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Skrevet

Tenkte mest på om man burde dempe lyd og lys etter 23.00 frem til 06.00 feks, selv om babyen mest sannsylig ikke sover natta gjennom. Eller skal dagvog natt være likt,vente med å skille mellom dag/natt til babyen er større? Tenkte kanskje det var en fordel å starte tidlig selv om babyen ikke nødvendigvis skal sove... ?

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Med både nr 1 og nr 2 har babyene lagt seg samtidig som meg. Det vil si vi har tatt nettstellet sammen og fått mat på senga. Lagt oss og skrudd av lyset. Opp 1-2 ganger på natten for måltid der det er på med lyset og av igjen når vi sovner. Opp når storebror skal i barnehagen. Fungerer bra. Aldri stresset med til sengs klokken 20 osv.. Går seg som regel til av seg selv.

Men det er mine. du må finne rytmen til ditt barn. Prøv deg frem og ikke stress.

Skrevet

Om du føler du ikke orker besøk, så si nei! Jeg angrer så på at jeg lot alle komme på sykehus og rett etter vi kom hjem, fikk ikke tid til å nyte baby og slappe av fordi det alltid var noen der som skulle holde og styre. Lytt til hva du selv føler er riktig med tanke på besøk.

 

Anonymous poster hash: 75124...afa

Skrevet

Vink farvel til søvn.... 😐

 

Anonymous poster hash: 60757...29c

Skrevet

Jeg angrer veldig på at jeg ikke samsov med min første. Var fast bestemt på at unger skal sove i egen seng, og det endte opp med at vi sov minimalt!!! Hun brukte timesvis på å sovne, og våknet igjen med en gang hun ble lagt tilbake i egen seng...

 

Dersom ungen ikke vil sove alene... Sov sammen!!!!

 

Anonymous poster hash: 2c5ae...3e4

Skrevet

Jeg angrer veldig på at jeg ikke samsov med min første. Var fast bestemt på at unger skal sove i egen seng, og det endte opp med at vi sov minimalt!!! Hun brukte timesvis på å sovne, og våknet igjen med en gang hun ble lagt tilbake i egen seng...

 

Dersom ungen ikke vil sove alene... Sov sammen!!!!

 

Anonymous poster hash: 2c5ae...3e4

:)

 

 

Anonymous poster hash: c1e8b...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...