Gå til innhold

Når en nordlending sier :"Du e litt tysjhe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Tror det var ala det han sa) Hva mener han egentlig da?

Anonymous poster hash: 85f22...391

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tykjepelk eller han tykje er en godlynt versjon av en ramp / lømmel og et penere ord for en hestkuk

Anonymous poster hash: d0c7c...5f0
Skrevet

Så det vil si at jeg er ute på faenskap? Er det det han mener? Eller?

Anonymous poster hash: 28160...c04

Skrevet

At du er litt djevelsk, på en godlynt måte, ikke som skjellsord. "Han tykje, førr en vind det e" = "Satan, hvor det blåser".

Anonymous poster hash: 8675d...6ae

Skrevet

Har aldri hørt tykje i sammenheng med "du e litt tykje". Bare i nevnte sammenhenger over "tykje kor det bles" "Han tykje du va pen" osv.

Mulig han sa/mente noe helt annet.

Anonymous poster hash: b428b...edf

Skrevet

Sikker på at han ikke sa " du er en og ikke du er litt"?

Hadde jeg sakt noe slikt så hadde ikke det vært hyggelig meint☺

Skrevet

Ordrett var vel mer mot:

"Du er på en måte litt sånn tykje du"

Grunnen til jeg spør er at kg spurte hva han mente med det så følte jeg at han hadde forklaringsproblemer..

Så da regner jeg med at det var negativt meint, eller?

Det ble liksom så uhåndgripelig?

Hi

Skrevet

Her bare hørt: han tykje kor leile!

Det betyr at noe er moraomt, eller i den duren ;-)

Anonymous poster hash: 4ac56...b54

Skrevet

Ordrett var vel mer mot:

"Du er på en måte litt sånn tykje du"

Grunnen til jeg spør er at kg spurte hva han mente med det så følte jeg at han hadde forklaringsproblemer..

Så da regner jeg med at det var negativt meint, eller?

Det ble liksom så uhåndgripelig?

Hi

Mulig det var negativt, det kommer an på i hvilken sammenheng han sa det.

Anonymous poster hash: 8675d...6ae

Skrevet

Det menes vel på en måte at du ikke sitter stille i en krok og lar deg pille på nesa?

Anonymous poster hash: 43477...9c3

Skrevet

Tjukk?

Anonymous poster hash: 120a6...e5b

Skrevet

Vi diskuterte litt rundt forhold til ekteskap/foreldrerolle tror jeg det var. Og at jeg så på meg selv som kanskje en litt streng men varm mamma, og en kone som gjør veldig mye selv i huset/hage/oppussing ect.

Men tydeligvis at det ordet blir brukt til så mangt av dere nordafor (som så mange andre ord som vi Vestafor vind og sørafor måne forstår noe av) 😉

Skrevet

hahaha, dere altså.. Når han sier det, så mener han at du er tullete/morsom.  Ikke negativt ladet, med mindre han var sur/sint. 

Anonymous poster hash: bd5a8...ffc
Skrevet

Her bare hørt: han tykje kor leile!

Det betyr at noe er moraomt, eller i den duren ;-)

Anonymous poster hash: 4ac56...b54

Det heter "løyle", helgelending for moro/gøy.

Skrevet

Man sier ikke "litt tykje", man er enten "en tykje" eller "han Tykje" (penere navn på Jæven, Dæsiken, Gammelerik, Meisk, Svartmeisk, Faen, Satan, Stuggen, Hin Mannen..).

Hvis han ikke kan si kj-lyd er han vel heller ikke nordlending. Tysje/tyskje høres ut som noe i retning av "otyskje" (utyske).

Anonymous poster hash: e6dda...722

Skrevet

Vi diskuterte litt rundt forhold til ekteskap/foreldrerolle tror jeg det var. Og at jeg så på meg selv som kanskje en litt streng men varm mamma, og en kone som gjør veldig mye selv i huset/hage/oppussing ect.

Men tydeligvis at det ordet blir brukt til så mangt av dere nordafor (som så mange andre ord som vi Vestafor vind og sørafor måne forstår noe av) 😉

Da hadde jeg ment at du er litt vanskelig og mulig sta, og at når du har bestemt noe så har du bestemt noe ☺ men da på en positiv måte ☺

Skrevet

Ok, da får jeg tolke det til noe halvpositivtnegativt i sammenheng med hva som ble diskutert. 😜 Jammen ikke lett å forstå hva som menes noen ganger, haha.

Takk for hjelp alle dere damer norraførr! 😘

Skrevet

jeg pleier å si "tykjepelk" og da mener jeg at noen er rampete og gjør faenskap.

Kan også si "han tykje kor d blås", og da er det veldig kraftig vind ute.

Hvis noen sier at du er litt "tykje", ville jeg tolker det slik at du er ei dame som står for det du mener og ikke er redd for å si dine meninger :) trenger absolutt ikke være noe negativt over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...