Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #1 Skrevet 30. september 2015 Har ett barn som går første år på videregående og må ha månedskort til bussen. Han har ikke krav på busskort men er langt å gå i regn og kulde. Jeg mener far skal spleise på busskort, far nekter og mener bidraget dekker busskort. Er det tilfelle at han kan slippe å spleise siden han betaler bidrag? Anonymous poster hash: a0869...a28
TPK Skrevet 30. september 2015 #2 Skrevet 30. september 2015 Bidraget skal vel dekke alt, bortsett fra mat og div som barnet trenger akkurat når det er hos far?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #3 Skrevet 30. september 2015 Du tar feil og far har rett. Far er for øvrig allerede med å spleiser. Anonymous poster hash: 6b58f...d6b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #4 Skrevet 30. september 2015 Selvsagt betaler du om du får bidrag. Anonymous poster hash: dc254...abe
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #5 Skrevet 30. september 2015 Måte på hva man skal pine eksen for... Faren betaler BIDRAG, til deg så du skal dekke slike ting! Anonymous poster hash: c49aa...a3f
Serepta Skrevet 30. september 2015 #6 Skrevet 30. september 2015 Bidrag kan vel brukes til det meste. For eksempel busskort.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #7 Skrevet 30. september 2015 Bidrag dekker jammen ikke alle kostnader, og de kostnadene som er regnet med bruker de SIFO satser på. Hadde det blitt brukt reelle satser så hadde nok bidraget blitt mye høyere. får 1000 kr i bidrag for elste jenta, hvis jeg skal matche det så blir det 2000 kr. 400 kr til busskort, 200 kr kontantkort. Da er det 1400 kr igjen som skal dekke maten for 28-29 dager, klær, bursdager, fritidsaktivitet, sykler, ski, strøm, bokostnader og andre ting som er listet opp på nav. Blir til at jeg må dekke mye mer en far, i tillegg til å ha gleden av å være den som har nesten all oppdrager ansvar, står ikke fritt til å ta hvilken jobb som helst. Sa nettopp nei til en lukrativ stilling som ville innebært mye reising. Far koser seg med lite ansvar, kan gjøre hva han vil med sin fritid og vit at han skal ikke betale mer en 25% av sin lønn til bidrag. Men mor, ja mor må fint bruke mye mer en det for å veie opp imot lite bidrag. Rettferdig system, NOT ! Han leier ut en leilighet i huset sitt og får de inntektene rett i lomma, skattefritt. Men ikke tatt med i bidragsutregning. Urettferdig system, bidragsfradrag bør gis pr.døgn. Ikke kom her og fortell at mannen bruker opp det fradraget på 2 dager i måneden. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #8 Skrevet 30. september 2015 Bidrag dekker jammen ikke alle kostnader, og de kostnadene som er regnet med bruker de SIFO satser på. Hadde det blitt brukt reelle satser så hadde nok bidraget blitt mye høyere. får 1000 kr i bidrag for elste jenta, hvis jeg skal matche det så blir det 2000 kr. 400 kr til busskort, 200 kr kontantkort. Da er det 1400 kr igjen som skal dekke maten for 28-29 dager, klær, bursdager, fritidsaktivitet, sykler, ski, strøm, bokostnader og andre ting som er listet opp på nav. Blir til at jeg må dekke mye mer en far, i tillegg til å ha gleden av å være den som har nesten all oppdrager ansvar, står ikke fritt til å ta hvilken jobb som helst. Sa nettopp nei til en lukrativ stilling som ville innebært mye reising. Far koser seg med lite ansvar, kan gjøre hva han vil med sin fritid og vit at han skal ikke betale mer en 25% av sin lønn til bidrag. Men mor, ja mor må fint bruke mye mer en det for å veie opp imot lite bidrag. Rettferdig system, NOT ! Han leier ut en leilighet i huset sitt og får de inntektene rett i lomma, skattefritt. Men ikke tatt med i bidragsutregning. Urettferdig system, bidragsfradrag bør gis pr.døgn. Ikke kom her og fortell at mannen bruker opp det fradraget på 2 dager i måneden. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Får du ikke barnetrygd? Anonymous poster hash: 6b58f...d6b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #9 Skrevet 30. september 2015 Bidrag dekker jammen ikke alle kostnader, og de kostnadene som er regnet med bruker de SIFO satser på. Hadde det blitt brukt reelle satser så hadde nok bidraget blitt mye høyere. får 1000 kr i bidrag for elste jenta, hvis jeg skal matche det så blir det 2000 kr. 400 kr til busskort, 200 kr kontantkort. Da er det 1400 kr igjen som skal dekke maten for 28-29 dager, klær, bursdager, fritidsaktivitet, sykler, ski, strøm, bokostnader og andre ting som er listet opp på nav. Blir til at jeg må dekke mye mer en far, i tillegg til å ha gleden av å være den som har nesten all oppdrager ansvar, står ikke fritt til å ta hvilken jobb som helst. Sa nettopp nei til en lukrativ stilling som ville innebært mye reising. Far koser seg med lite ansvar, kan gjøre hva han vil med sin fritid og vit at han skal ikke betale mer en 25% av sin lønn til bidrag. Men mor, ja mor må fint bruke mye mer en det for å veie opp imot lite bidrag. Rettferdig system, NOT ! Han leier ut en leilighet i huset sitt og får de inntektene rett i lomma, skattefritt. Men ikke tatt med i bidragsutregning. Urettferdig system, bidragsfradrag bør gis pr.døgn. Ikke kom her og fortell at mannen bruker opp det fradraget på 2 dager i måneden. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Får du ikke barnetrygd? Anonymous poster hash: 6b58f...d6b Glemte barnetrygden gitt, men hvem som helst som kan litt matte og har en tenåring vet at pengene får vinger og 3000 kr i måneden er ikke nok å dekke alt. Flaut at hun må takke nei til mange invitasjoner fra venner, da ofte de innebærer at de går ut på byen på cafe eller på kino osv. og det koster penger. Men her er det ikke penger til overs. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #10 Skrevet 30. september 2015 Jeg fikk ikke penger hjemme for å gå på cafe, kino e.l. med venner i den alderen. Allerede på ungdomsskolen tjente jeg mine egne penger ved å jobbe annenhver helg. Anonymous poster hash: 23255...63a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #11 Skrevet 30. september 2015 Hvis dere har dårlig råd, så burde hun jo tjene litt egne penger, hun hadde kanskje sommerjobb Anonymous poster hash: 6fdbe...404
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #12 Skrevet 30. september 2015 Bidrag dekker jammen ikke alle kostnader, og de kostnadene som er regnet med bruker de SIFO satser på. Hadde det blitt brukt reelle satser så hadde nok bidraget blitt mye høyere.får 1000 kr i bidrag for elste jenta, hvis jeg skal matche det så blir det 2000 kr. 400 kr til busskort, 200 kr kontantkort. Da er det 1400 kr igjen som skal dekke maten for 28-29 dager, klær, bursdager, fritidsaktivitet, sykler, ski, strøm, bokostnader og andre ting som er listet opp på nav. Blir til at jeg må dekke mye mer en far, i tillegg til å ha gleden av å være den som har nesten all oppdrager ansvar, står ikke fritt til å ta hvilken jobb som helst. Sa nettopp nei til en lukrativ stilling som ville innebært mye reising.Far koser seg med lite ansvar, kan gjøre hva han vil med sin fritid og vit at han skal ikke betale mer en 25% av sin lønn til bidrag.Men mor, ja mor må fint bruke mye mer en det for å veie opp imot lite bidrag. Rettferdig system, NOT !Han leier ut en leilighet i huset sitt og får de inntektene rett i lomma, skattefritt. Men ikke tatt med i bidragsutregning.Urettferdig system, bidragsfradrag bør gis pr.døgn. Ikke kom her og fortell at mannen bruker opp det fradraget på 2 dager i måneden.Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Får du ikke barnetrygd?Anonymous poster hash: 6b58f...d6b Glemte barnetrygden gitt, men hvem som helst som kan litt matte og har en tenåring vet at pengene får vinger og 3000 kr i måneden er ikke nok å dekke alt. Flaut at hun må takke nei til mange invitasjoner fra venner, da ofte de innebærer at de går ut på byen på cafe eller på kino osv. og det koster penger. Men her er det ikke penger til overs. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Så er det da flaut at far ikke betaler mer i bidrag eller at du ikke har bedre råd? Eller er det flaut at en ungdom forventer å få penger hjemmefra til eget forbruk? Eller er det flaut at ungdommen ikke gjør noe for å skaffe seg lommepenger selv? Anonymous poster hash: 8c7ba...a4b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #13 Skrevet 30. september 2015 Bidrag dekker jammen ikke alle kostnader, og de kostnadene som er regnet med bruker de SIFO satser på. Hadde det blitt brukt reelle satser så hadde nok bidraget blitt mye høyere.får 1000 kr i bidrag for elste jenta, hvis jeg skal matche det så blir det 2000 kr. 400 kr til busskort, 200 kr kontantkort. Da er det 1400 kr igjen som skal dekke maten for 28-29 dager, klær, bursdager, fritidsaktivitet, sykler, ski, strøm, bokostnader og andre ting som er listet opp på nav. Blir til at jeg må dekke mye mer en far, i tillegg til å ha gleden av å være den som har nesten all oppdrager ansvar, står ikke fritt til å ta hvilken jobb som helst. Sa nettopp nei til en lukrativ stilling som ville innebært mye reising.Far koser seg med lite ansvar, kan gjøre hva han vil med sin fritid og vit at han skal ikke betale mer en 25% av sin lønn til bidrag.Men mor, ja mor må fint bruke mye mer en det for å veie opp imot lite bidrag. Rettferdig system, NOT !Han leier ut en leilighet i huset sitt og får de inntektene rett i lomma, skattefritt. Men ikke tatt med i bidragsutregning.Urettferdig system, bidragsfradrag bør gis pr.døgn. Ikke kom her og fortell at mannen bruker opp det fradraget på 2 dager i måneden.Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Får du ikke barnetrygd?Anonymous poster hash: 6b58f...d6b Glemte barnetrygden gitt, men hvem som helst som kan litt matte og har en tenåring vet at pengene får vinger og 3000 kr i måneden er ikke nok å dekke alt. Flaut at hun må takke nei til mange invitasjoner fra venner, da ofte de innebærer at de går ut på byen på cafe eller på kino osv. og det koster penger. Men her er det ikke penger til overs. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Så er det da flaut at far ikke betaler mer i bidrag eller at du ikke har bedre råd? Eller er det flaut at en ungdom forventer å få penger hjemmefra til eget forbruk? Eller er det flaut at ungdommen ikke gjør noe for å skaffe seg lommepenger selv? Anonymous poster hash: 8c7ba...a4b Det er flaut at far ikke bidrar med mer slik at fordelingen ble mer rettferdig. Jeg betaler mer en det han gjør selvom han har mer i inntekt. Fantastiskt system. Ingen som sier at hun forventer å få penger hjemme til eget bruk, hun gjør ikke det men hun kan heller ikke bli med på mange av de tingene som vennene hennes inviterer til. Hvem har sagt at hun ikke gjør noe for å skaffe lommepenger selv ? Har søkt alt av jobber de siste 6 månedene. Så du kan ikke begripe at situasjoner kan være forskjellige. Hva med å stille spørsmålene: - hvorfor er det selvfølge at mor skal stille opp mer både økonomiskt og ellers når far slipper unna. Hvorfor tar nav ikke med utleie inntekt i beregningen, er inntekt skattefritt rett i lomma. Hvor mange mødre tar på seg 90% av alt ansvar når det kommer til barna, oppdragelsen, våkenetter, sykt barn dager, offrer sitt sosiale liv og mulighet for en bedre karriere for barna. Temmelig sikker på hva resultatet vile blitt om de tok en undersøkelse fra alle foreldre og spurte. - forventer hun lommepenger ? - har hun prøvd å søke jobber ? Nei, anta ditt og anta datt og legge fram påstander uten noen grunn som helst. Disse barna blir voksne en dag og de vil skjønne hvilken foreldre gjorde hva, og gjett hvem som mister respekten da. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #14 Skrevet 30. september 2015 Hvis det er så langt at eleven trenger busskort, vil skolen gi ham/henne busskort. Er det kortere enn det, må du/dere kjøpe selv. Det er noe du velger. Far har ikke noe med det å gjøre. Har ikke ungdommen en sykkel? Anonymous poster hash: e5bf1...907
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #15 Skrevet 30. september 2015 Hvis det er så langt at eleven trenger busskort, vil skolen gi ham/henne busskort. Er det kortere enn det, må du/dere kjøpe selv. Det er noe du velger. Far har ikke noe med det å gjøre. Har ikke ungdommen en sykkel? Anonymous poster hash: e5bf1...907 Skolen vil ikke gi eleven busskort i alle kommunene i norge Enkelte plasser må foreldrene betale. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #16 Skrevet 30. september 2015 Jeg trodde bidraget skulle bare dekke halvparten jeg, altså far sin del.... Anonymous poster hash: 083fc...35d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #17 Skrevet 1. oktober 2015 Er det bare jeg som synes det er merkelig at siden man betaler bidrag så fristilles man alt ansvar? Tidligere diskusjoner her inne så har mor bare måtte innfinne seg med at siden hun har satt barn til verden så må hun akseptere å måtte si fra seg skoleplass, bytte jobb, kutte sitt sosiale liv osv. Gjelder ikke det samme for far? Eller holder det at han betaler 1000kr i mnd så er alt hans ansvar kjøpt ut? Anonymous poster hash: a86e7...f07
februarprins2013 Skrevet 1. oktober 2015 #18 Skrevet 1. oktober 2015 er far som har rett her, bidraget går til busskort og, hun får bare fortsette og søke på jobb, man skal ikke leve på foreldrene sine når man er så stor
Gjest Antarctica Skrevet 1. oktober 2015 #19 Skrevet 1. oktober 2015 Hvis det er så langt at eleven trenger busskort, vil skolen gi ham/henne busskort. Er det kortere enn det, må du/dere kjøpe selv. Det er noe du velger. Far har ikke noe med det å gjøre. Har ikke ungdommen en sykkel?Anonymous poster hash: e5bf1...907 Skolen vil ikke gi eleven busskort i alle kommunene i norge Enkelte plasser må foreldrene betale. Anonymous poster hash: 9a1ad...29e Videregående skoler er ikke kommunale. De er fylkeskommunale og det er fylket som betaler.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #20 Skrevet 1. oktober 2015 Du får vel skattelette som enslig forsørger også? Du kan klage så mye du vil, men far har rett. Anonymous poster hash: 54874...e88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå