Gå til innhold

Kan de gjøre dette? Lønnstrekk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer fikk baksmell på skatten, vi prøvde å ordne med en nedbetalingsavtale, men de gikk ikke med på det, og plutselig kommer et brev om at det blir trekk i lønn! Det er jo greitt nok, vi må jo betale det vi skylder, men de trekker så mye at vi ikke kan betale våre faste utgifter og ha nok til mat og drivstoff! Hva kan vi gjøre? Vi har tre barn, begge jobber fullt, ingen buffer... Alt er håpløst nå!

Anonymous poster hash: 0e1a8...684

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye trekker de da? Det skal være igjen nok til å klare seg, men det blir jo selvfølgelig en vurderingssak....

Anonymous poster hash: 0a9a6...c2f

Skrevet

Ja. Staten skal ha pengene sine.

De er lite fleksible.

Anonymous poster hash: 57a0e...a45

Skrevet

Ring og prat med de. Mannen din må oppgi hva han har av utgifter , hvor mange dere er etc og så regnes trekket ut i fra dette. Dere skal ha igjen livsoppholdsatsen. Men det blir nok stramt for dere. Hvor mye er det snakk om?

Skrevet

Ring og prat med de. Mannen din må oppgi hva han har av utgifter , hvor mange dere er etc og så regnes trekket ut i fra dette. Dere skal ha igjen livsoppholdsatsen. Men det blir nok stramt for dere. Hvor mye er det snakk om?

Det er ikke snakk om mer enn 25000, men når vi ikke har så mye til overs fra før av er det ikke lett! Ingen av oss har noe godt betalte jobber!

Skrevet

Se dekningsloven 2-7. Ta kontakt med skatteoppkreveren og be om et lavere trekk dersom dere ikke har nok til livets opphold med det trekket dere har fått.

Skrevet

Ja, de kan trekke.

Dere skal ha igjen til livsopphold. Dette er det satser på ift f.eks størrelsen på familien.

At dere ikke har igjen til "faste utgifter" kommer jo helt an på hva dere har av faste utgifter. Mulig dere finner noe her dere kan kutte ned på; si opp abbonementeter på aviser og blader, gå over til billigere mobilabonnement, redusere låneavdrag for en periode (etter avtale med banken) kutte ut utgifter til treningssenter, fritidsaktiviteter osv.

Anonymous poster hash: 7b9e7...f31

Skrevet

I følge statens innkrevingssentral skal vi ha igjen ca. 23 000 til livsopphold. Vi har veldig mye mindre enn det etter utgifter som ikke er beregnet med i livsoppholdet er betalt! Det er snakk om 8000, og det skal gå til mat, strøm, bensin, tv, Internett, lege, telefon, hygieneartikler ol... Det går jo ikke! :/

Skrevet

Men de utgiftene som ikke er beregnet med i livsopphold, hva gjelder de?

Skrevet

I følge statens innkrevingssentral skal vi ha igjen ca. 23 000 til livsopphold. Vi har veldig mye mindre enn det etter utgifter som ikke er beregnet med i livsoppholdet er betalt! Det er snakk om 8000, og det skal gå til mat, strøm, bensin, tv, Internett, lege, telefon, hygieneartikler ol... Det går jo ikke! :/

Beklager å si det, men den minst fleksible kreditoren er skatteetaten. Dere må nok dessverre innstille dere på å leve på den summen til trekket er ferdig.

Skrevet

Det er ikke snakk om mer enn 25000, men når vi ikke har så mye til overs fra før av er det ikke lett! Ingen av oss har noe godt betalte jobber!

Staten er den verste kreditoren som finnes. Dere fikk jo selvangivelsen i april, nå er det oktober. Dere burde absolutt klart å spare inn beløpet, det er jo tross alt penger dere har fått for mye i lønn hele 2014.

Dere må kontakte skatteoppkreveren, men vær forberedt at det kommer purringer og varsler. Det er faktisk lite skatteoppkrevere kan gjøre selv i disse dager da innkreving skjer sentralt og automatisert.

Anonymous poster hash: 23e0d...4bf

Skrevet

Men de utgiftene som ikke er beregnet med i livsopphold, hva gjelder de?

Husleige/huslån, barnehage, billån, andre lån.

Prøvde å spare opp litt, men for det første er det vanskelig å spare når vi ikke har så mye til overs, for det andre måtte vi bruke mye på ene bilen i sommer. Uten bil blir det ikke jobb, så den saken er jo grei...

Skrevet

Det burde så absolutt gå! Vi er en familie på 5 og bruker ikke så mye som 8000 i måneden på det, det er snakk om litt prioriteringer, snu på krona om man må, og lev deretter.

Anonymous poster hash: bee85...ea3

Skrevet

Trekket er jo foretatt utfra den informasjonen SI har om hans livssituasjon, dvs inntekt, ektefelles/ samboere inntekt og antall barn. Dersom han har andre utgifter (f.eks utgifter til bidrag) må dette dokumenteres.

Han kan klage på trekket dersom han mener det er for høyt.

HUSA at de ser på husstandene samlede inntekt. Barnetrygd blir regnet som inntekt. Likeså bidrag.

Anonymous poster hash: 7b9e7...f31

Skrevet

Ta kontakt med de og hør. Billån og andre lån tar de ikke hensyn til.

Anonymous poster hash: 1f2fe...5c6

Skrevet

Dette har dere visst siden april. Ikke syt. Dette er kun dårlige prioriteringer.

Anonymous poster hash: 866df...6df

Skrevet

Hvor mange måneder er det snakk om at de skal trekke fra lønna da??

Skrevet

Ta nå hvertfall kontakt med kemneren,og hør med de om dette trekket.

Dere har jo mottatt brev om dette, i forhold til lønnstrekk og din mann må selv ta tak i dette og komme i en dialog med de om han mener trekket er satt for høyt.

Til en annen gang. Om dere skulle få restskatt igjen, ta kontakt med de umiddelbart og få delt opp beløpet.

Det er for sent når prosessen allerede er i gang.

Så er mitt siste tips, juster skattetrekk, følg med på evn endringer gjennom året, og trekk heller litt for mye enn for lite, så vil dere mest sannsynlig unngå sånt som dette. Ved endringer i inntekt, økonomi gi skatteetaten beskjed :)

Skrevet

Jeg synes ikke 8000 var så ille jeg da. da må dere kutte til beinet. Dere skulle jo fått delt beløpet opp allerede når dere fikk restskatten. Hvor mange måneder det skal trekkes?

Anonymous poster hash: 46943...e34

Skrevet

Jeg synes ikke 8000 var så ille jeg da. da må dere kutte til beinet. Dere skulle jo fått delt beløpet opp allerede når dere fikk restskatten. Hvor mange måneder det skal trekkes?

8000

-1500 (strøm, dette kommer til å øke utover vinteren om vi ikke skal fryse i hel)

-3000 (drivstoff, dette kommer også til å øke når vi ikke kan sykle lenger i vinter)

-600 (faste utgifter telefoner)

-300 (Internett)

=2600 kr til mat, hygieneartikler, apotekvarer (jeg bruker en del medisiner for å fungere, er egenandel på 50-100kr på alle) lege (jeg må av samme grunn oftere til lege enn andre), div bursdager barna skal i, klær (barna trenger sko, vi også, men kommer til å droppe det til oss voksne),

Jeg ser ikke hvordan vi skal klare det!

Vi prøvde å dele det opp, de kommer til å trekke til januar! Har også prøvd å legge vekk fra vi fikk vite dette, men som sagt har bilen tatt alt! Uten bil hadde vi ikke kommet på jobb!

Skrevet

Og jeg skjønner ikke hvordan det har skjedd heller, for han snakket med lønningskontoret for to år siden om at han ville betale mer i skatt enn han skal for at dette ikke skulle skje! I fjor fikk han noen hundre i baksmell, men i år var det altså ille!

Skrevet

Og jeg skjønner ikke hvordan det har skjedd heller, for han snakket med lønningskontoret for to år siden om at han ville betale mer i skatt enn han skal for at dette ikke skulle skje! I fjor fikk han noen hundre i baksmell, men i år var det altså ille!

Men hvorfor fikk dere ikke delt det opp med en gang oppgjøret kom?

Skrevet

8000

-1500 (strøm, dette kommer til å øke utover vinteren om vi ikke skal fryse i hel)

-3000 (drivstoff, dette kommer også til å øke når vi ikke kan sykle lenger i vinter)

-300 (Internett)

=2600 kr til mat, hygieneartikler, apotekvarer (jeg bruker en del medisiner for å fungere, er egenandel på 50-100kr på alle) lege (jeg må av samme grunn oftere til lege enn andre), div bursdager barna skal i, klær (barna trenger sko, vi også, men kommer til å droppe det til oss voksne),

Vi prøvde å dele det opp, de kommer til å trekke til januar! Har også prøvd å legge vekk fra vi fikk vite dette, men som sagt har bilen tatt alt! Uten bil hadde vi ikke kommet på jobb!

Kjøp ved! Mye billigere og bedre å fyre med ved enn med strøm.

Anonymous poster hash: 866df...6df

Skrevet

8000

-300 (Internett)

Vi er nå i oktober og hvis du er mye hos lege så har du kanskje fått frikort eller får det rett rundt hjørnet, da forsvinner legekostnad. Har dere sjekket muligheten for om det kan lønne seg med forbrukslån for eks?

Dette gjelder fire mnd, klarer du å sette opp budsjett angående mat, lete etter tilbud, trumfpoeng e.l, kan dere låne penger av familien?

Anonymous poster hash: f8fab...45b

Skrevet

Hvor stort beløp skyldte han da? Hvor mye trekker de i måneden fram til januar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...