Gå til innhold

veldig observant barn på 20 mnd. normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke hva som er normalt, men det har forundret meg mange ganger hvor observant sønnen vår er. I dag så han at dorullen var tom, da tok han av den tomme dorullen og kastet den i søppelkassa. Så gikk han til skapet der dorullene står, tok ut en dorull og satte den på plass. Har vi glemt å kastet bleia hans i søpla, gjør han det selv. Skapdører skal ikke stå på gløtt, da lukker han de igjen, hvis han ikke rekker opp, sier han klart og tydelig i fra til oss at den står på gløtt. Har teppet fått en brett, retter han det opp. Har jeg fått hår forran ansiktet eller sminke/mat, peker han eller prøver å fjere det for meg. Han fikk nesten noia da en tegneseriefigur hoppet i søyla og ble søylete på klærne. Hvis jeg flytter stoler ut på gulvet for å vaske under bordet,skyver han de på plass igjen, tre på hver side og fint på linje. Lista er lang over slike eksempler. Er dette normalt for en gutt på under to år?

Anonymous poster hash: a261e...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: fd3a6...816
Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: fd3a6...816

Godt å høre! :-)

Skrevet

Vel... Jeg tenker at det kan minne om autistiske trekk, men det er jo umulig å si bare ut fra det du skriver. Kan jo hende han bare har en fase... Men mange med asbergers må ha orden og ha ting på plass rundt seg. Kjekt å være oppmerksom på det i alle fall. Ta en diskusjon med helsestasjonen...

Anonymous poster hash: fd644...377

Skrevet

Ville ikke tenkt autisme. To av mine tre gutter har vært slike "perfeksjonister" i den alderen. Det har dessverre gått over, de er ikke like ryddige nå lengre 😟

Anonymous poster hash: 1254e...8f1

Skrevet

Mine har ikke vært slik, men det kan jo være han bare er en ryddig liten perfeksjonist.

Anonymous poster hash: 17355...e1b

Skrevet

Vel... Jeg tenker at det kan minne om autistiske trekk, men det er jo umulig å si bare ut fra det du skriver. Kan jo hende han bare har en fase... Men mange med asbergers må ha orden og ha ting på plass rundt seg. Kjekt å være oppmerksom på det i alle fall. Ta en diskusjon med helsestasjonen...

Anonymous poster hash: fd644...377

Dette var min tanke også.

Anonymous poster hash: ba085...e68

Skrevet

Min yngste er litt sånn. Rydder og ordner opp ;) hun kledde på seg skoene selv lenge før hun fylte to. Men nå er hun 2,5 og gjør det ikke lengre...sukk...men selvstendig liten dame da! Tror det er like normalt som motsatsen :)

Anonymous poster hash: d7eec...d58

Skrevet

små barn får med seg alt vi voksne gjør og imiterer oss gjerne. Synes ikke det er unormalt det du beskriver. Barn i den alderen kan ha litt trekk som kan minne om autisme, uten at det er det. De har lært noe nytt og de overdriver den nye ferdigheten en stund. Mange liker å organisere og sortere. Setter biler på rekke og rad og alt skal stå helt sånn! Hadde barnet derimot hatt samme adferd når det er over 4 år, ville jeg vært mer bekymret.

Anonymous poster hash: 4e2ab...34f

Skrevet

gutten min er sånn :)

Anonymous poster hash: b7262...e26
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville kalt ham spesielt observant, da det er helt vanlig at barn på den alderen får med seg alt som skjer. Han er nok heller ekstremt opptatt av orden.

Anonymous poster hash: 17355...e1b

Skrevet

Jeg ville ikke sagt han er "observant". Men det virker som han har et voldsomt kontrollbehov. Det trenger jo ikke være noe mer og han kan jo godt vokse det av seg. Kanskje en av dere er slik også, så han imiterer dere?

Anonymous poster hash: c2325...b7f

Skrevet

helt vanlig det der :)

Anonymous poster hash: 8c4f7...c77
Skrevet

De lærer jo av å gjøre som oss ☺

Skrevet

Jeg ville ikke sagt han er "observant". Men det virker som han har et voldsomt kontrollbehov. Det trenger jo ikke være noe mer og han kan jo godt vokse det av seg. Kanskje en av dere er slik også, så han imiterer dere?

Anonymous poster hash: c2325...b7f

Jeg er i allefall ikke sånn, så meg imiterer han ikke. Far er ett par hakk nøyere en meg, men ikke ekstrem. Vi kan begge drøye litt med å rydde opp i ting. Men barna har kanskje ikke slik tidsbegrep? At han legger merke til at ting blir gjort, men ikke at det kanskje tok en time før det ble gjort? Jeg kan f.eks drøye å bytte ut dorullen til neste dobesøk. Det hender en tissebleie kan ligge til neste bleieskift.

Skrevet

Godt å lese at det ikke er unormalt! :-)

HI

Skrevet

Helt normalt og ingenting autistisk over det. Noen barn er slik. Organiserer, rydder osv.

Anonymous poster hash: 8e2b1...30b

Skrevet

Jeg har en jente som er slik også, men i noe mildere grad. Jeg sier nemlig til henne at det går helt fint at døren står på gløtt, at gulvet ikke er helt uten støv, at stolene gjerne må stå litt på skrå akkurat nå... Hun er 2,5 år nå, og er blitt mye "flinkere" til å ikke være så pirkete. Minnet nærmest om tvangstanker før...

Anonymous poster hash: 40c9a...9f4
Skrevet

helt normalt, min begynte fra han var litt over året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...