Gå til innhold

Noen som erfaringer med BUP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn som har blitt anbefalt henvist til BUP, PPT har vært inne i bildet et år ca. og h*n har en egen spesialpedagog i barnehagen to dager i uken. Har prøvd å google litt om BUP men sliter med å finne sider med god og mer utfyllende informasjon. Jeg lurer derfor på om noen kan fortelle litt om sitt første møte med BUP? Vet at det er et hav av diagnoser som går innunder BUP, men hadde likevel vært greit med litt generelle erfaringer. 

Syns ikke at hun vi har kontakt med hos PPT vil si så mye om hva de egentlig "mistenker", men tror de tenker på noe slikt som asbergers eller autisme. Det som er vanskelig er at vi ikke er så veldig bekymret selv (det var barnehagen som anbefalte å henvise oss til PPT), men det som er av bekyring som ikke er helt etter normal utvikling er lite og dårlig språk i forhold til alder (3 år), lite blikkontakt, dårlig samspill med andre barn, abnormal måte å leke på osv. Har inntrykk av at disse problemene er verre i barnehagen enn hjemme da vi ikke kjenner oss like godt igjen i disse observasjonene som de i barnehagen ser ut til å gjøre...

Blir veldig glad for alle svar!

Anonymous poster hash: 6265c...f5f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Noen som HAR erfaringer med BUP?" skulle det stå!

Skrevet

Jeg har ikke erfaring per se med bup, men jobber der.

Jehmg har aldri likt når foreldre ikke får informasjon om henvisningsårsak. Det gagner absolutt ingen å utrede barn uten at dette er ønsket av foreldrene selv. Husk at dere faktisk kan si nei hvis dere vil.

Dere vil få masse informasjon om bup, rutiner og hvordan de eventuelt kan hjelpe dere i førstesamtale. Spør om alt dere lurer på!

Anonymous poster hash: ce3ca...7e2

Skrevet

Mitt møte med BUP er veldig positivt. De vi har møtt på har vært utrolig imøtekommende og hyggelige, og de har behandlet både oss og barnet med ro og respekt. Vi opplevde også hel veien å bli tatt på alvor og vist forståelse for våre bekymringer og tanker. Selv om det er vondt å få en diagnose på barnet sitt, så klarte de ansatte på BUP å vinkle alt positivt, se mulighetene osv.

Anonymous poster hash: 65378...182
Skrevet (endret)

Litt blandet erfaring, både psykologen og legen vi møtte var svært unge/nyutdannede og ikke så alt for kunnskapsrik (men hyggelig og velmenende, altså!) Særlig legen kom det mye rart fra. Vi foreldre måtte følge nøye med! Vi fikk egentlig ikke så mye hjelp, til slutt satte de et par diffuse "diagnoser" som ikke gir særlig mening. Andres instanser har i ettertid uttalt at de ikke skjønner så mye av hva vi har bedrevet et halvt år på BUP med.

Tror nok vi var litt ekstra uheldige, andre har nok helt andre erfaringer,

Endret av aanonym
Skrevet

Takk for alle svar.

Grunnen til at vi er så usikre på det hele er at vi føler at hun hos PPT er så diffus i forhold til hvorfor hun ønsker å henvise oss videre. Det er mulig at hun ikke ønsker å "skremme" oss med at hun tenker på en spesifikk diagnose, hun bare antyder ting og ikke sier ting direkte, vi føler også at hvert minste tegn til noe som ikke er helt A4 på observasjonene blir notert og gjort om til noe bekymringsverdig.
Vi vet liksom ikke hva vi kan forvente oss videre på veien. Føler det hadde vært lettere hvis vi også selv følte en reel bekymring, men det gjør vi jo ikke. Vi ser jo at h*n ligger litt bak de jevnaldrende på enkelte ting, men enkelte barn er jo bare litt senere enn andre i utviklingen. På samme tid stoler vi jo på at når fagfolk mener at dette er noe vi burde ta tak i så burde vi det...

Skrevet

Har ei jente på 12år som er i utredning hos BUP. Vi ønsket dog dette selv å måtte nesten mase å virkelig stå på for å få det igjennom. Jeg er godt fornøyd med å endelig kommet så langt at vi faktisk har begynt utredningen, men dette tar tid. Vi har "slitt" oss igjennom samtaler med psykolog, tester, samtaler osv siden 2.trinn.

Vår datter begynte med at hun "mistet fokus", hun begynte å dagdrømme og var ofte i egene tanker enn å følge med i timene.

Hjemme var behovet for ro stort når hun skulle gjøre lekser, det måtte lages gode rutiner å rammer rundt det å hun krever den dag i dag fremdeles full støtte i leksearbeid å det må være stille å rolig rundt henne.

Jeg kan ikke helt takke BUP for at skole fremgangen er blitt betydlig mye bedre og at hun nå ikke ligger langt under snitt ( i motsettning til kritisk langt under snitt som for 2år siden.) Det er kun skolens samt hjemmet sin gode samarbeid å innsats sin fortjeneste.

Vi er enda i utredning om hun kan ha noe mer underliggende enn kun "lavt arbeidsminne og konsentrasjons problemer".

Jeg har sagt i snart 5år at jeg tror jenta har ADD.

Det å føle på at det kan være noe i veien med våre barn er selvfølgelig ikke noe vi ønsker å oppleve, vi vil jo ikke at våre barn skal slite seg igjennom dagene fordi h*n har en diagnose, MEN, om man da får en diagnose så vet man gjerne hvorfor ting har vært som de har vært. Man får gjerne en del "aha opplevelser" når en diagnose blir satt, samt man kan endelig begynne å få ting tilrettelagt slik at hverdagen blir betraktlig mye lettere for barnet.

Til selve svaret ditt så er ikke jeg en av de heldige som kan si så langt at vi er stort begeistret for BUP, ikke for at vi mener BUP ikke har noen hensikt til vårt barn men fordi vi har vært uheldig med vår sak der vi byttet saksbehandler etter et par samtaler, timer ble utsatt, for lang tid og at vi faktisk selv måtte stå for å pushe på slik at vi fikk samtalene igang.

Jeg ønsker deg lykke til å et godt råd: det er alltid bedre med en sjekk for mye slik at man kan vite man har gjort sitt beste å det var faktisk ingenting å være bekymret for.

Anonymous poster hash: e7dd5...8f3
Skrevet

Takk for alle svar.

Grunnen til at vi er så usikre på det hele er at vi føler at hun hos PPT er så diffus i forhold til hvorfor hun ønsker å henvise oss videre. Det er mulig at hun ikke ønsker å "skremme" oss med at hun tenker på en spesifikk diagnose, hun bare antyder ting og ikke sier ting direkte, vi føler også at hvert minste tegn til noe som ikke er helt A4 på observasjonene blir notert og gjort om til noe bekymringsverdig.

Vi vet liksom ikke hva vi kan forvente oss videre på veien. Føler det hadde vært lettere hvis vi også selv følte en reel bekymring, men det gjør vi jo ikke. Vi ser jo at h*n ligger litt bak de jevnaldrende på enkelte ting, men enkelte barn er jo bare litt senere enn andre i utviklingen. På samme tid stoler vi jo på at når fagfolk mener at dette er noe vi burde ta tak i så burde vi det...

Jeg må bare presisere her at det IKKE er hun fra PPT som henviser dere videre. Hun kan/bør skrive et skriv der hun forklarer hva hun er bekymret for og hvorfor, og dette kan så legges ved søknaden. Men det er legen, altså den vanlige fastlegen, som henviser til BUP. Før henvisninger er det vanlig at legen foretar en somatisk undersøkelse (sjekker syn, hørsel, reflekser, tar en enkel blodprøve, urinprøve osv). Det er med andre ord kun dere foreldre som kan ta avgjørelsen om BUP skal kobles inn, og det er dere som selv må besteille time til lege for å få denne henvisningen.

Anonymous poster hash: 65378...182

Skrevet

Mitt barn var som ditt. PPT var ikke fra han var 3 (fikk assistent i bhg). Samme her og, det var ikke de samme problemene hjemme som i bhg/på skolen - ikke uvanlig. Dere er han jo helt trygge på, i bhg er det MANGE situasjoner som kan være trøblete dersom man f.eks har Asberger. 

BUP hadde vi kontakt med først da han var 8. FIkk diagnosen Asberger rett før han fylte 9 år. Positivt inntrykk av BUP og føler de følger ham/oss godt opp! (Oslo, Nordre Aker). PPT sa heller ikke noe til oss om hva de evt mistenkte, det er vanlig - de skal ikke komme med "synsing" om diagnoser som ligger under BUP å utrede. 

Anonymous poster hash: c5014...594
Skrevet

Dytter denne litt igjen jeg. Veldig glad for alle som har delt råd og erfaringer, men ønsker gjerne svar fra enda flere siden jeg fortsatt føler meg litt usikker på hva jeg kan forvente videre.

Skal til legen denne uken og få henvisning videre, er spent på veien videre...

HI

Skrevet

Jeg jobber i PPT og når vi viderehenviser barn gir vi alltid informasjon til foreldrene. Det er dere som bestemmer om deres barn skal utredes på BUP Ppt kan bare anbefale. Hvis du skal til fastlege, så be om utfyllende informasjon evt ring saksbehandler hos ppt.

Anonymous poster hash: a4d37...ba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...