Kamomille Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Hva gjør man egentlig når ungenes lærer stadig er borte pga sykdom? En av ungene her har en kontaktlærer som stadig er borte. Samme lærer er faglærer til en av de andre ungene våre. Vi snakker altså ikke om et fravær "nå og da", men veldig høyt fravær. Fraværet er nok reelt ift sykdom så det er jo ikke der det ligger for vår del...... Men læreren er veldig mye borte, ungene får forstyrret undervisningen, opplegg blir ikke gjennomført, det er ufaglærte assistenter "inn-og-ut, stadig nye påfunn fra skolen for å få kabalen til å gå opp osv. Prøver blir ikke gjennomført, lekser blir ikke rettet, de mister undervisning. Læreren har også uteblitt fra både foreldresamtaler og foreldremøter eller møter opp uforberedt. Jeg har snakket med rektor om dette, som selvfølgelig ikke kan diskutere detaljer med meg. Men som sier at "de er klar over problemet" men synes det er vanskelig å gjøre noe konkret siden personen tross alt er ansatt på skolen som lærer og må få lov til å undervise. Er det noe vi foreldre kan gjøre når lærerens fravær så tydelig går ut over elevene?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Dere kan forsøke å kreve at skolen ansetter en fast vikar som går inn og tar timer hvor det trengs vikar. Jeg er der selv nå, altså er fast vikar ved en skole og hopper inn i timer til de som er mye borte. Jeg er utdannet lærer og har en del erfaring, og nå begynner jeg også å kjenne både enkelte klasser og elever veldig godt. Om en lærer er mye borte påtar jeg meg noen av kontaktlæreroppgavene også i perioder. Dette fungerer veldig godt for elevene som da får stabilitet fordi at de vet at de får meg dersom "Siri" er borte osv. Selv har jeg så godt som aldri fravær. Anonymous poster hash: 73da1...227
Miss Chocolate Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville forsøkt å snakke med rektor om problemet. Jeg hadde selv ny lærer/masse vikarer hele tiden på barneskolen pga sykdom, svangerskap osv og det var absolutt ikke bra.
Kamomille Skrevet 29. september 2015 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2015 Dere kan forsøke å kreve at skolen ansetter en fast vikar som går inn og tar timer hvor det trengs vikar. Jeg er der selv nå, altså er fast vikar ved en skole og hopper inn i timer til de som er mye borte. Jeg er utdannet lærer og har en del erfaring, og nå begynner jeg også å kjenne både enkelte klasser og elever veldig godt. Om en lærer er mye borte påtar jeg meg noen av kontaktlæreroppgavene også i perioder. Dette fungerer veldig godt for elevene som da får stabilitet fordi at de vet at de får meg dersom "Siri" er borte osv. Selv har jeg så godt som aldri fravær. Anonymous poster hash: 73da1...227 Det du beskriver fungerer sikkert godt hvis man har mennesker som er villig til å arbeide på den måten - altså personer som ikke har eller ikke er interessert i fast jobb. Jeg antar at de aller fleste lærere primært ønsker faste stillinger, eller i det minste vikariater med forutsigbarhet, og ikke bare enkeltdager eller noen få sammenhengende dager her og der. Litt av problemer her er også at læreren sjelden er så lenge borte at det krever sykmelding utover arbeidsgiverperioden. Dermed får skolen heller ingen refusjon av sykepenger som kunne gått til vikarbruk. Jeg tipper skolen ikke har den store vikarpotten - iallefall ikke til å ha utgifter til dobbel bemanning ved så mye fravær som det her er snakk om
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb
Kamomille Skrevet 29. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år og det er dokumentert at dette fraværet alene skyldes den kroniske lidelsen. Jeg vet jo selvfølgelig ikke historien om vedkommendes enkelte fravær og jeg tror ikke jeg skal blande med inn i om arbeidsgiver har søkt refusjon eller ikke (selv om jeg har hintet om dette), eller hvilke tiltak de gjør på arbeidsgiver siden ift. tilskudd, tilrettelegging osv. Men vedkommende ER kontaktlærer og jeg er opptatt av at klassen skal få fullverdig undervisning og at kontaktlæreroppgavene skal ivaretas...... Spørsmålet er mer om vi som foreldre kan gjøre noen framstøt i forhold til dette, og hvordan vi evt. Går fram
**venter** Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Jeg er lærer, og i en periode nå er jeg tidvis sykemeld heltid ellers deltid. Her er elevenes behov for stabilitet satt foran mitt behov for å undervise, så jeg er "flyttet" til andre oppgaver (ressurs bl.a.). Tipper skolen kan søke om å få dekket fraværet til denne læreren som er borte så mye og dermed kan ha en fast vikar for vedkommende/som overtar oppgavene.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Dere må gå sammen flere, og ta opp dette med rektor, i FAU, SU. Det er trist for elever at det skal være slik, med null kontinuitet og stabilitet...og det er faktisk også trist for kollegaene til denne læreren også. Jeg er lærer på en skole nær Oslo, (har jobbet der i 10 år), og der er det to lærere som er sykemeldt titt og ofte HVERT eneste skoleår. Dette er kvinner med typiske "kvinnesykdommer", og det er alltid overraskende for dem når de blir dårlige og sykemeldingene for 2-5 uker kommer. Det er det ikke for oss andre. Jeg vet jeg høres ut som et dårlig menneske nå, men det er fryktelig slitsomt når det samme skjer gang på gang, og det er vi andre som må ta alt det ekstra arbeidet, uten ekstra lønn (kommunen har ikke råd til overtid). Vi skal feks være to lærere i en klasse, der én av oss har særlig ansvar for 7-8 elever med ekstra behov. De har kanskje andre lærebøker enn resten av klassen, pga lærevansker, språkvansker (nettopp kommet til Norge) eller må undervises i små grupper pga ADD eller andre typer konsentrasjonsvansker. Om den andre læreren, som skal ta seg av disse, er borte, er det vi som må gjøre alt. Da er alle 30 elevene samlet, én lærer må gjennomgå to typer pensum samtidig, og holde styr på/hjelpe/SE alle elevene samtidig. Det går greitt med EN sånn time. To også. Kanskje tre. Men, ikke med alle timene tre uker i strekk. Flere sånne strekk i året. År etter år. Jeg gikk ett skoleår uten noen sånn støtte fra februar til juni. Ideelt for meg? Nei! Ideelt for elevene? Nei! Ideelt for foreldrene deres? Nei! Hvem tror dere det er som får "kjeften" om elevene ikke får nok hjelp, oppfølging, eller gode nok prøveresultater? Det SLITER ut oss som er igjen på jobb. Som IKKE er sykemeldte noen uker her, noen uker der, og så noen uker her igjen. Sånn går no dagan. Det er klart det er mer lønnsomt å ha en 100% stilling, og så være sykmeldt i flere perioder hvert år enn det er å jobbe redusert. Men er det rettferdig mot alle andre? Anonymous poster hash: be296...953
Nyttårs barn Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Det er vel noe av "prisen" vi betaler for å ha såpass mange kvinner i arbeid. Kvinner er mer sykemeldt, de har oftere difuse slitenhetsplager og sliter mer med å balansere familie og jobb siden de gjerne drar hovedtyngden hjemme også.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Dette er jo skoleledelsens ansvar. Lærere er mennesker de også. Kan ikke klandre læreren for å være syk, men ledelsen må finne gode løsninger i slike tilfeller så barna får det tilbudet de skal ha. Hos oss ble også løsningen at en annen lærer, som vel var en slags ressurslærer i utgangspunktet og ikke hadde en egen klasse, i en periode var fast vikar i datteren min din klasse da de hadde en lærer som stadig var syk. Og etter møter med FAU-representantene i klassen begynte ledelsen også å informere foreldrene bedre om når det var vikarer og hvor lenge det ville vare. Anonymous poster hash: 7bce8...eaf
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Jeg vet jeg høres ut som et dårlig menneske nå, men det er fryktelig slitsomt når det samme skjer gang på gang, og det er vi andre som må ta alt det ekstra arbeidet, uten ekstra lønn (kommunen har ikke råd til overtid). Anonymous poster hash: be296...953 Dette ville jeg tatt opp med fagforeningen, for overtid uten betaling er ulovlig. Det er også ekstremt korttenkt av ledelsen! Overtid er en av de få måtene vi som arbeidstakere virkelig kan synliggjøre at det er for lite ressurser! Ingen føring av overtid = ingen registrering av overtid = overtid eksisterer ikke og da er alt bra! - i hodene til de som styrer pengesekken. Overtid SKAL føres, om ikke annet som for dokumentasjonen sin del! Anonymous poster hash: bd1af...5fb
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 Jeg vet jeg høres ut som et dårlig menneske nå, men det er fryktelig slitsomt når det samme skjer gang på gang, og det er vi andre som må ta alt det ekstra arbeidet, uten ekstra lønn (kommunen har ikke råd til overtid).Anonymous poster hash: be296...953 Dette ville jeg tatt opp med fagforeningen, for overtid uten betaling er ulovlig. Det er også ekstremt korttenkt av ledelsen! Overtid er en av de få måtene vi som arbeidstakere virkelig kan synliggjøre at det er for lite ressurser! Ingen føring av overtid = ingen registrering av overtid = overtid eksisterer ikke og da er alt bra! - i hodene til de som styrer pengesekken. Overtid SKAL føres, om ikke annet som for dokumentasjonen sin del! Anonymous poster hash: bd1af...5fb Tja. Det er beskjed fra kommunen om at vi ikke får lov til å ta betalte vikartimer lenger. Det som skjer er at vi, når vi må ta en ekstra time, så må vi gå UT av en annen time vi skal ha. Da tjener vi ikke opp ekstra lønn, for det har ikke kommunen penger til. Problemet er jo bare å bestemme HVILKEN time® vi skal gå ut av. Er der den der man er støttelærer på seks elever med annen lærebok? Den timen man egentlig skulle dele klassen i to i engelsk, for å øve på muntlig aktivitet, med 15 elever i hvert klasserom, i stedet for 30 elever i ett? Arbeidstime der man skulle være to lærere på 30 stk, men nå blir én? Slike beslutninger må vi ta hver uke. Vi FÅR ikke betalt for noe ekstra, men må flytte på timene våre når vi må inn å ta noe ekstra. Ellers går vi gratis. Det gjorde jeg så sent som i går. Brukte en "fritime" på en elev som trenger spesielt tilrettelagte prøver, og ingen andre kunne hjelpe til. Har ikke hjerte til å "ta bort" en av de resterende timene mine denne uken, så går alle som vanlig. Da blir gårsdagens time gratis. Anonymous poster hash: be296...953
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #13 Skrevet 1. oktober 2015 Det er vel noe av "prisen" vi betaler for å ha såpass mange kvinner i arbeid. Kvinner er mer sykemeldt, de har oftere difuse slitenhetsplager og sliter mer med å balansere familie og jobb siden de gjerne drar hovedtyngden hjemme også. Tja...dette gjelder faktisk en mannlig lærer, uten familie eller barn å ta seg av..... Nå er han sykmeldt på 2. uka. I tillegg har det vært flere enkeltdager han har vært borte i år sallerede. Og skoleåret har bare vart litt over en måned! Anonymous poster hash: 3a4d8...4ac
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #14 Skrevet 1. oktober 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år og det er dokumentert at dette fraværet alene skyldes den kroniske lidelsen. Jeg vet jo selvfølgelig ikke historien om vedkommendes enkelte fravær og jeg tror ikke jeg skal blande med inn i om arbeidsgiver har søkt refusjon eller ikke (selv om jeg har hintet om dette), eller hvilke tiltak de gjør på arbeidsgiver siden ift. tilskudd, tilrettelegging osv. Men vedkommende ER kontaktlærer og jeg er opptatt av at klassen skal få fullverdig undervisning og at kontaktlæreroppgavene skal ivaretas...... Spørsmålet er mer om vi som foreldre kan gjøre noen framstøt i forhold til dette, og hvordan vi evt. Går fram Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år. Dette ante ikke jeg, arbeidsgiver har fritak for å betale for meg. Er det 35 dager siste året eller 35 dager hvert år over flere år? Jeg hadde ikke 35 dager fravær i 2014, arbeidgiver har fått fritak fra 2015 Anonymous poster hash: bd69e...4ba
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #15 Skrevet 1. oktober 2015 Hva gjør man egentlig når ungenes lærer stadig er borte pga sykdom? En av ungene her har en kontaktlærer som stadig er borte. Samme lærer er faglærer til en av de andre ungene våre. Vi snakker altså ikke om et fravær "nå og da", men veldig høyt fravær. Fraværet er nok reelt ift sykdom så det er jo ikke der det ligger for vår del...... Men læreren er veldig mye borte, ungene får forstyrret undervisningen, opplegg blir ikke gjennomført, det er ufaglærte assistenter "inn-og-ut, stadig nye påfunn fra skolen for å få kabalen til å gå opp osv. Prøver blir ikke gjennomført, lekser blir ikke rettet, de mister undervisning. Læreren har også uteblitt fra både foreldresamtaler og foreldremøter eller møter opp uforberedt. Jeg har snakket med rektor om dette, som selvfølgelig ikke kan diskutere detaljer med meg. Men som sier at "de er klar over problemet" men synes det er vanskelig å gjøre noe konkret siden personen tross alt er ansatt på skolen som lærer og må få lov til å undervise. Er det noe vi foreldre kan gjøre når lærerens fravær så tydelig går ut over elevene? For en elendig holdning fra rektor! En kontaktærer stilling krever både fysisk og mental tilstedeværelse, og har man ikke helse til det så har man ikke helse til det. Da må hun omplasseres innen virksomheten, jeg er sikker på at det er mange andre arbeidsoppgaver hun kan gjøre. Det heter tilrettelegging. Jeg er i en annen type jobb, men jeg har også et stort ansvar i min jobb. Jeg ble for en tid tilbake veldig fysisk syk, jeg fikk da tilrettelagt arbeidsoppgaver, som jeg med redusert helse kunne greie. En ting var hoveddiagnose, men alt ble tyngre, ta meg av barna mine, hjemmet mitt, frykt for komplikasjoner etc. Jeg kunne da ikke gå inn i langsiktige prosjekter, det forsto både jeg og min sjef. Joda litt surt å gjøre mindre verdifulle arbeidsoppgaver, mindre penger ble det også, men det heter å ta ansvar. Er jo bedre at denne læreren tar støyten for sin egen dårlige helse og ikke uskyldige barn. Anonymous poster hash: a125e...ff5
Kamomille Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter #16 Skrevet 1. oktober 2015 Hva gjør man egentlig når ungenes lærer stadig er borte pga sykdom?En av ungene her har en kontaktlærer som stadig er borte. Samme lærer er faglærer til en av de andre ungene våre.Vi snakker altså ikke om et fravær "nå og da", men veldig høyt fravær. Fraværet er nok reelt ift sykdom så det er jo ikke der det ligger for vår del...... Men læreren er veldig mye borte, ungene får forstyrret undervisningen, opplegg blir ikke gjennomført, det er ufaglærte assistenter "inn-og-ut, stadig nye påfunn fra skolen for å få kabalen til å gå opp osv. Prøver blir ikke gjennomført, lekser blir ikke rettet, de mister undervisning. Læreren har også uteblitt fra både foreldresamtaler og foreldremøter eller møter opp uforberedt.Jeg har snakket med rektor om dette, som selvfølgelig ikke kan diskutere detaljer med meg. Men som sier at "de er klar over problemet" men synes det er vanskelig å gjøre noe konkret siden personen tross alt er ansatt på skolen som lærer og må få lov til å undervise.Er det noe vi foreldre kan gjøre når lærerens fravær så tydelig går ut over elevene? For en elendig holdning fra rektor! En kontaktærer stilling krever både fysisk og mental tilstedeværelse, og har man ikke helse til det så har man ikke helse til det. Da må hun omplasseres innen virksomheten, jeg er sikker på at det er mange andre arbeidsoppgaver hun kan gjøre. Det heter tilrettelegging. Jeg er i en annen type jobb, men jeg har også et stort ansvar i min jobb. Jeg ble for en tid tilbake veldig fysisk syk, jeg fikk da tilrettelagt arbeidsoppgaver, som jeg med redusert helse kunne greie. En ting var hoveddiagnose, men alt ble tyngre, ta meg av barna mine, hjemmet mitt, frykt for komplikasjoner etc. Jeg kunne da ikke gå inn i langsiktige prosjekter, det forsto både jeg og min sjef. Joda litt surt å gjøre mindre verdifulle arbeidsoppgaver, mindre penger ble det også, men det heter å ta ansvar. Er jo bedre at denne læreren tar støyten for sin egen dårlige helse og ikke uskyldige barn. Anonymous poster hash: a125e...ff5 Jeg ser poenget ditt. Og i teorien høres det jo greit ut å tilrettelegge for annet arbeid. Men på en barneskole er det ytterst få andre stillinger enn undervisningsstillinger. Hva skal man gjøre med en som ikke fungerer i jobb når det ikke finnes noe annet å tilby? Og hvor går grensen for å si at man ikke mestrer jobben som lærer? Han har jo lov til å være syk. Utfordringen er at det går ut over elevene......
Kamomille Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter #17 Skrevet 1. oktober 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år og det er dokumentert at dette fraværet alene skyldes den kroniske lidelsen.Jeg vet jo selvfølgelig ikke historien om vedkommendes enkelte fravær og jeg tror ikke jeg skal blande med inn i om arbeidsgiver har søkt refusjon eller ikke (selv om jeg har hintet om dette), eller hvilke tiltak de gjør på arbeidsgiver siden ift. tilskudd, tilrettelegging osv.Men vedkommende ER kontaktlærer og jeg er opptatt av at klassen skal få fullverdig undervisning og at kontaktlæreroppgavene skal ivaretas...... Spørsmålet er mer om vi som foreldre kan gjøre noen framstøt i forhold til dette, og hvordan vi evt. Går fram Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år. Dette ante ikke jeg, arbeidsgiver har fritak for å betale for meg. Er det 35 dager siste året eller 35 dager hvert år over flere år? Jeg hadde ikke 35 dager fravær i 2014, arbeidgiver har fått fritak fra 2015 Anonymous poster hash: bd69e...4ba Det benyttes skjønn, men NAV ser på fraværet knyttet til den kroniske lidelsen. I retningslinjene heter det at fraværet må være på minst 35 dager. Man ser gjerne ikke bare ett år bakover (men mindre det er en helt nyoppdaget lidelse), men vurderer fraværet over flere år. Fritak gir også gjerne for mer enn ett år av gangen.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #18 Skrevet 1. oktober 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år og det er dokumentert at dette fraværet alene skyldes den kroniske lidelsen.Jeg vet jo selvfølgelig ikke historien om vedkommendes enkelte fravær og jeg tror ikke jeg skal blande med inn i om arbeidsgiver har søkt refusjon eller ikke (selv om jeg har hintet om dette), eller hvilke tiltak de gjør på arbeidsgiver siden ift. tilskudd, tilrettelegging osv.Men vedkommende ER kontaktlærer og jeg er opptatt av at klassen skal få fullverdig undervisning og at kontaktlæreroppgavene skal ivaretas...... Spørsmålet er mer om vi som foreldre kan gjøre noen framstøt i forhold til dette, og hvordan vi evt. Går fram Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år. Dette ante ikke jeg, arbeidsgiver har fritak for å betale for meg. Er det 35 dager siste året eller 35 dager hvert år over flere år? Jeg hadde ikke 35 dager fravær i 2014, arbeidgiver har fått fritak fra 2015 Anonymous poster hash: bd69e...4ba Det benyttes skjønn, men NAV ser på fraværet knyttet til den kroniske lidelsen. I retningslinjene heter det at fraværet må være på minst 35 dager. Man ser gjerne ikke bare ett år bakover (men mindre det er en helt nyoppdaget lidelse), men vurderer fraværet over flere år. Fritak gir også gjerne for mer enn ett år av gangen. Man lærer stadig noe nytt Min arbeidsgiver har fått fritak for 3 år Anonymous poster hash: bd69e...4ba
Iiiiik Skrevet 2. oktober 2015 #19 Skrevet 2. oktober 2015 Man må kunne kreve av rektor at hun har flere tanker i hodet samtidig. Det ene er å være lojal som arbeidsgiver overfor den ansatte som har sine rettigheter når han er syk, det andre er å holde budsjettene sine, det tredje er at hun som overordnet leder er ansvarlig for at barn på hennes skole får den opplæringen de har krav på. Ta kontakt med foreldrekontakten i klassen og be om at dere gjør en felles henvendelse om barnas opplæringstilbud. Gi uttrykk for at dere er bekymret for manglende stabilitet og be om at det legges en plan som gjør at barna blir minst mulig skadelidende når lærere er syke.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #20 Skrevet 2. oktober 2015 Det er vel noe av "prisen" vi betaler for å ha såpass mange kvinner i arbeid. Kvinner er mer sykemeldt, de har oftere difuse slitenhetsplager og sliter mer med å balansere familie og jobb siden de gjerne drar hovedtyngden hjemme også. Eller så er det prisen vi betaler for at menn ikke drar mer av lasset hjemme. Kvinnehater mutch? Anonymous poster hash: d2f18...6dc
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #21 Skrevet 2. oktober 2015 Merkelig hvor mange som bare konkluderer med at dette er en kvinne, drar frem "diffuse kvinnesykdommer" (hva er det) og generelt at dette er pga kvinner er i arbeid... Føler meg dradd tilbake til 50-tallet her og har lyst til å skrike; det er en mannlig lærer i dette tilfellet! For å svare til hi; gjør som flere her sier, gå til su/fau og kom gjerne med ideer/muligheter, men stå sammen i møte med skoleledelsen. Skolen er for barna og blir ikke de fulgt opp på god nok måte så må skoleledelsen endre på noe, skolen er pliktig til det! Anonymous poster hash: d1461...797
Nyttårs barn Skrevet 2. oktober 2015 #22 Skrevet 2. oktober 2015 Det er vel noe av "prisen" vi betaler for å ha såpass mange kvinner i arbeid. Kvinner er mer sykemeldt, de har oftere difuse slitenhetsplager og sliter mer med å balansere familie og jobb siden de gjerne drar hovedtyngden hjemme også. Eller så er det prisen vi betaler for at menn ikke drar mer av lasset hjemme. Kvinnehater mutch? Anonymous poster hash: d2f18...6dc Jeg er ikke kvinnehater om det er det du mener. Og nå har det vel kommet frem at det er en mannlig lærer. Det er nok sånn at kvinner er mye mer sykemeldt, og at det å være dobbeltalbeidende sliter på kvinner mer enn menn. Ja, mange menn burde nok i større grad dratt mer av AS hjem&familie.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #23 Skrevet 3. oktober 2015 Hvis det er kronisk sykdom kan de søke om at arbeidsgiver blir frittatt for å betale i arbeidsgiverperioden. Anonymous poster hash: bd1af...5fb Det kan de, forutsatt at fraværet er over 35 dager pr år og det er dokumentert at dette fraværet alene skyldes den kroniske lidelsen. Jeg vet jo selvfølgelig ikke historien om vedkommendes enkelte fravær og jeg tror ikke jeg skal blande med inn i om arbeidsgiver har søkt refusjon eller ikke (selv om jeg har hintet om dette), eller hvilke tiltak de gjør på arbeidsgiver siden ift. tilskudd, tilrettelegging osv. Men vedkommende ER kontaktlærer og jeg er opptatt av at klassen skal få fullverdig undervisning og at kontaktlæreroppgavene skal ivaretas...... Spørsmålet er mer om vi som foreldre kan gjøre noen framstøt i forhold til dette, og hvordan vi evt. Går fram Her blander du sammen. Det må ikke dokumenteres hva fraværet skyldes. Det holder at vedkommende har fravær over 35 dager, og en kronisk lidelse. Anonymous poster hash: 37098...931
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #24 Skrevet 3. oktober 2015 Hva gjør man egentlig når ungenes lærer stadig er borte pga sykdom? En av ungene her har en kontaktlærer som stadig er borte. Samme lærer er faglærer til en av de andre ungene våre. Vi snakker altså ikke om et fravær "nå og da", men veldig høyt fravær. Fraværet er nok reelt ift sykdom så det er jo ikke der det ligger for vår del...... Men læreren er veldig mye borte, ungene får forstyrret undervisningen, opplegg blir ikke gjennomført, det er ufaglærte assistenter "inn-og-ut, stadig nye påfunn fra skolen for å få kabalen til å gå opp osv. Prøver blir ikke gjennomført, lekser blir ikke rettet, de mister undervisning. Læreren har også uteblitt fra både foreldresamtaler og foreldremøter eller møter opp uforberedt. Jeg har snakket med rektor om dette, som selvfølgelig ikke kan diskutere detaljer med meg. Men som sier at "de er klar over problemet" men synes det er vanskelig å gjøre noe konkret siden personen tross alt er ansatt på skolen som lærer og må få lov til å undervise. Er det noe vi foreldre kan gjøre når lærerens fravær så tydelig går ut over elevene? For en elendig holdning fra rektor! En kontaktærer stilling krever både fysisk og mental tilstedeværelse, og har man ikke helse til det så har man ikke helse til det. Da må hun omplasseres innen virksomheten, jeg er sikker på at det er mange andre arbeidsoppgaver hun kan gjøre. Det heter tilrettelegging. Jeg er i en annen type jobb, men jeg har også et stort ansvar i min jobb. Jeg ble for en tid tilbake veldig fysisk syk, jeg fikk da tilrettelagt arbeidsoppgaver, som jeg med redusert helse kunne greie. En ting var hoveddiagnose, men alt ble tyngre, ta meg av barna mine, hjemmet mitt, frykt for komplikasjoner etc. Jeg kunne da ikke gå inn i langsiktige prosjekter, det forsto både jeg og min sjef. Joda litt surt å gjøre mindre verdifulle arbeidsoppgaver, mindre penger ble det også, men det heter å ta ansvar. Er jo bedre at denne læreren tar støyten for sin egen dårlige helse og ikke uskyldige barn. Anonymous poster hash: a125e...ff5 Mindre penger? Tross tilrettelegging i form av andre arbeidsoppgaver en periode, så har du juridisk krav på samme lønn hele tiden. Anonymous poster hash: 37098...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå