Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Korte fakta om meg. fått sosialstønad i et år. Ca 10500 å leve for inkludert husleie på 8000. Har bostøtte på 3200. har ei lita jente som jeg har 40 på papiret. Søkte aap pga psykisk helse den 16.07. I brevet står det " ditt krav om arbeidsavklæringspenger en innvilget fra 16.07..." Det er i denne perioden (16-til dagens dato) framsatt krav om refusjonskrav på 7150,-. Dette vil bli trukket fra etterbetalingen. I dag fikk jeg de etterbetalte pengene på konto kr 21.000I brevet sto det også at jeg vil få ca 11.500 i månenden på AAP. I tillegg har jeg bostøtte. Har fått beskjed om at jeg kan måtte søke sosialstønad i tillegg fordi 11.000 ikke er nok å leve på i mnd som supplering. Har fått beskjed av saksbehandler om at etterbetalingen måtte jeg være forsiktig med å bruke i dag siden jeg må bruke den og posjonere den ut som sosialstønaden en tid framover. Altså at min etterbetaling på aap skal være det lille ekstra i tillegg til aap jeg lever for. Jeg mener dette er feil. Jeg har en tannlegeregning på 4.000 liggende og skylder min besteveninne over 15.000,- I fjor var jeg så deprimert at jeg ikke klarte stå opp av sengen, spiste ikke og gjorde ingenting. Regningene forfalt og derfor har jeg opparbeidet meg gjeld, pluss at å leve med et barn 50% (nå 40%) på 5000 i mnd etter husleie er betalt som skal dekke mat, regninger, transport, klær osv var så vanskelig. Opparbeidet meg regninger. Jeg fikk et lån av min besteveninne på 25.000. Hun betalte alle regningene som jeg skulle betale tilbake snarest. Hun hjalp meg fordi jeg ikke hadde annen utvei og det ville gått riktig galt for meg etter inkassjo og innkalling til møter og stenging av strøm etc. Disse regningene betalte hun både rett før og etter jeg sendte inn søknad om AAP ( den 16.07)Etter jeg har betalt tannlegeregning nå, så har jeg 17.000 igjen. jeg vil betale det tilbake til besteveninnen min fordi jeg må, og fordi jeg vil ha det av skuldrene. Så jeg vil bruke all etterbetaling på det. Saksbehandleren min sa som sagt at "det vil komme en slump med penger på kontoen din, men vær forsiktig med å bruke de da du kanskje vil måtte bruke de som sosialhjelp og posjonere det ut selv(i tillegg til aap)Og her kommer problemet. De jeg har snakket med mener at dette er mine penger og en etterbetaling som jeg egentlig bør stå fritt til å bruke som jeg vil, og i hvertfall når ønsket er på regninger og lånet som hun hjalp meg med for å hjelpe meg ut av den akutte krisen som hadde gått for langt. Snakket med ei dama på nav i dag og hun kjenner ikke til saken min, men mente at joda, dette ER jo ikke sosialstønad, dette er jo AAP etterbetaling - bruk det som du vil. Saksbehandleren min sier " du kan ikke bruke sosialstønad på regninger, og de pengene du har fått nå burde du bruke som sosialstønad siden du må søke det framover." Og jeg vil ikke få godkjent søknad om sosialstønad om jeg har 20.000 på konto i en kontoutskrift med søknaden. Det forstår jo jeg og. Føler bare saksbehandleren min vil spare penger og prøver å "lure meg" til å bruke etterbetalingen som sosialstønad. Føler det er feil og vil gjerne få betalt tilbake besteveninnen min og tannlegeregningen på over 4000. Er så sliten av å ligge bakpå økonomisk og regningene bare vokser.Noen som har peiling på regler eller stått i samme situasjon? Anonymous poster hash: 81314...2f2
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Om du bruker etterbetalingen din på å dekke gjeld, og så kort etter leverer en søknad om supplerende sosialhjelp, så kan det godt hende at du får avslag. Du har jo til og med blitt informert om at det er sånn det fungerer. Du kan ikke ta penger som kunne ha gjort at du kunne stå på egne bein økonomisk sett i noen måneder framover, bruke de på andre ting, og så forvente at kommunen skal sponse husleie og livsopphold. Når du er i en slik situasjon at du vet at du vil bli avhengig av supplering, så har du faktisk ikke råd til å betale med gjelden din nå, ihvertfall ikke den til venninna di. Jeg ville lyttet til rådene fra saksbehandleren din, og før du bruker opp etterbetalingen, så ville jeg tatt en ekstra prat med den som fatter sosialhjelpsvedtakene dine, så du ikke blir sittende med skjegget i postkassa. Anonymous poster hash: 86e4f...11b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Om du bruker etterbetalingen din på å dekke gjeld, og så kort etter leverer en søknad om supplerende sosialhjelp, så kan det godt hende at du får avslag. Du har jo til og med blitt informert om at det er sånn det fungerer. Du kan ikke ta penger som kunne ha gjort at du kunne stå på egne bein økonomisk sett i noen måneder framover, bruke de på andre ting, og så forvente at kommunen skal sponse husleie og livsopphold. Når du er i en slik situasjon at du vet at du vil bli avhengig av supplering, så har du faktisk ikke råd til å betale med gjelden din nå, ihvertfall ikke den til venninna di. Jeg ville lyttet til rådene fra saksbehandleren din, og før du bruker opp etterbetalingen, så ville jeg tatt en ekstra prat med den som fatter sosialhjelpsvedtakene dine, så du ikke blir sittende med skjegget i postkassa. Anonymous poster hash: 86e4f...11b Jeg forstår det, og jeg er veldig enig. Men å stå på egne økonomiske ben innebærer jo at jeg blir kvitt gjeld og regninger som vokser. Men jeg vil ikke gjøre noe feil heller, det er derfor jeg forhører meg. Vil ikke ta og ta og ta. Vil bare klare meg og få det jeg har "krav" på. Takk for svar. Anonymous poster hash: 81314...2f2
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Hva med å betale venninnen din halvparten ? Så har du litt ekstra til du er på beina ? Men ta det ut av konto , man får ikke sosialstøtte om man har på konto . Anonymous poster hash: 77923...39d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Hva med å betale venninnen din halvparten ? Så har du litt ekstra til du er på beina ? Men ta det ut av konto , man får ikke sosialstøtte om man har på konto . Anonymous poster hash: 77923...39d De som jobber med sosiale tjenester vet akkurat hvor mye som har blitt etterbetalt i AAP. Det får man informasjon om før det utbetales slik at det kan rettes refusjonskrav. Så selv om pengene er tatt ut av konto, så kan summen man har fått trekkes fra når regnestykket for inntekt og livsopphold settes opp. Anonymous poster hash: 86e4f...11b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå