Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #1 Skrevet 29. september 2015 Først må jeg bare si at dette er ikke en tiggertråd, men om noen har råd å komme med Jeg har gått av AAP for å ta ferdig vgs slik at jeg kan studere ettersom NAV mente at det ikke var behov for utdanning på tross av at bedriftene jeg ble utplassert i mente behovet var der samt 3 forskjellige eksperter innenfor medisin. Jeg har kun ett år igjen for å få studiekompetansen. Nå i dag fikk jeg endelig svar fra lånekassen og jeg får tilsammen 75000 kr. I dette stipendet så får jeg forsørgerstipend, stipend for nedsatt funksjonsevne, lån og vanlig stipend. Hvordan i huttiheita skal 75000 kr rekke for et helt år?! Det er bare så deprimerende Hvis jeg begynner å jobbe så mister jeg stipendet for nedsatt funksjonsevne som er på 17 000. Og hvis jeg begynner å jobbe samtidig som jeg går skole så aner jeg ikke hvordan jeg skal få det til pga sykdommen. Samboeren studerer også kun på lån og stipend samt at det meste av forelesningene hans er på ettermiddagen/kvelden. Tilsammen så har vi inn 14 000 i lån og stipend og vi har faste utgifter på 12 000 ca. Altså to tusen skal rekke til en familie på 3, mat, bensin, klær, lege og andre ting.,Slik jeg ser det så er det enten å fortsette på skolen med 2000 kr eller gå tilbake til AAP og sitte der selv om jeg ikke kommer meg videre i livet. HJELP! Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #2 Skrevet 29. september 2015 Hvor lenge har mannen din igjen før han er ferdig utdannet, da? Kanskje du rett og slett bør utsette utdanningen din til du har råd? Og hvis han har forelesninger på kvelden, kan han da jobbe på dagtid? Anonymous poster hash: c59f0...871
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #3 Skrevet 29. september 2015 Da må samboeren din få seg en liten deltidsjobb. Det er ikke så mye jobbing som må til før dere får økonomien til å gå rundt. Dere kan også søke om bostøtte. Anonymous poster hash: db1d1...28c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #4 Skrevet 29. september 2015 Ja, her bør mannen din kunne få seg en jobb dersom han har skole på kveldstid. Det er jo helt vanlig. Anonymous poster hash: da7d6...e57
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #5 Skrevet 29. september 2015 Hvor lenge har mannen din igjen før han er ferdig utdannet, da? Kanskje du rett og slett bør utsette utdanningen din til du har råd? Og hvis han har forelesninger på kvelden, kan han da jobbe på dagtid? Anonymous poster hash: c59f0...871 Må nesten vurdere at han får seg en deltidsjobb av noe slag, men hvordan man skal få det til vet jeg ikke helt. Han er mye på forelesninger også på dagtid så det blir nok litt vanskelig i en by der allerede de fleste studentene har tatt småjobbene. Men får bare prøve på noe. Huff.. Han har 3 år igjen før han er ferdig. Ser at det fornuftige er å utsette skole, men jeg er så drita lei av å gå i nav-systemet. Det er så ufattelig nedverdigende.. Men jeg må kanskje bare bite i det sure eple. :/ Da må samboeren din få seg en liten deltidsjobb. Det er ikke så mye jobbing som må til før dere får økonomien til å gå rundt. Dere kan også søke om bostøtte. Anonymous poster hash: db1d1...28c Takk for tipset om bostøtte! HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #6 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #7 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #8 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #9 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Hun er elev på vgs, en får ikke like mye da. Anonymous poster hash: a3d86...fda
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #10 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Jeg får vel utbetalt det som tilsier 50% i studiebelastning, Jeg går på vanlig voksenopplæring. Ja, jeg mister alt av aap. NAV gav meg valget mellom å fortsette i den evige karusellen av utplasseringer eller å gå vgs for egen maskin. Jeg har vært på NAV i ca 4 år nå og det har vært utplassering på utplassering som ikke gir meg noen form for kompetanse dessverre. Etter hver utplassering har de sagt at de skulle vurdere skole, men det blir alltid funnet ut at de "skal bare prøve en gang til". Er bare så lei :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #11 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Hun er elev på vgs, en får ikke like mye da. Anonymous poster hash: a3d86...fda Voksne som tar vgs bør klare å jobbe en del i tillegg, i hvertfall helger og ferier. Det er jo ikke akurat tungt pensum. Ellers må dere rett og slett kutte ned på de faste utgiftene. Det betyr som regel å finne et billigere sted å bo og å selge bilen. Jeg trodde heller ikke det var mulig å få aap bare for å ta vgs. Du må vell være syk eller ha en eller annen annen grunn til å få aap, ikke bare at du skal ta vgs? Normalt sett har også foreldrene dine en forsørgerplikt til du har gjennomført vgs, selv om du er over 18. Du kan forsøke å sende dem et krav. Anonymous poster hash: cd4ad...941
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #12 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Jeg får vel utbetalt det som tilsier 50% i studiebelastning, Jeg går på vanlig voksenopplæring. Ja, jeg mister alt av aap. NAV gav meg valget mellom å fortsette i den evige karusellen av utplasseringer eller å gå vgs for egen maskin. Jeg har vært på NAV i ca 4 år nå og det har vært utplassering på utplassering som ikke gir meg noen form for kompetanse dessverre. Etter hver utplassering har de sagt at de skulle vurdere skole, men det blir alltid funnet ut at de "skal bare prøve en gang til". Er bare så lei :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men hvorfor kan du ikke jobbe med noe da? Det finnes mange jobber som ikke krever høy utdanning. Anonymous poster hash: cd4ad...941
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #13 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville ha sjekket om du virkelig mister all AAP hvis du studerer 50%. Det er vel et krav om minimum 50% nedsatt arbeidskapasitet og sålenge du ikke har mer enn 50% arbeidskapasitet syns jeg det høres rart ut om du ikke beholder 50% av AAPen. Anonymous poster hash: c3566...b28
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #14 Skrevet 29. september 2015 Jeg ville ha sjekket om du virkelig mister all AAP hvis du studerer 50%. Det er vel et krav om minimum 50% nedsatt arbeidskapasitet og sålenge du ikke har mer enn 50% arbeidskapasitet syns jeg det høres rart ut om du ikke beholder 50% av AAPen. Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er satt stans i utbetalingen fra nav. Hmmm. Skal undersøke videre, takk HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #15 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Jeg får vel utbetalt det som tilsier 50% i studiebelastning, Jeg går på vanlig voksenopplæring. Ja, jeg mister alt av aap. NAV gav meg valget mellom å fortsette i den evige karusellen av utplasseringer eller å gå vgs for egen maskin. Jeg har vært på NAV i ca 4 år nå og det har vært utplassering på utplassering som ikke gir meg noen form for kompetanse dessverre. Etter hver utplassering har de sagt at de skulle vurdere skole, men det blir alltid funnet ut at de "skal bare prøve en gang til". Er bare så lei :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men hvorfor kan du ikke jobbe med noe da? Det finnes mange jobber som ikke krever høy utdanning. Anonymous poster hash: cd4ad...941 Pga sykdom.. HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #16 Skrevet 29. september 2015 Er ikke summen på 75 000 pr semester og ikke pr år? Slik at du da har 150 000 pr år? Basisstøtten fra lånekassen er ihvertfall på over 50 000 pr semester... Anonymous poster hash: c3566...b28 Det er for hele året :/ HI Anonymous poster hash: d215b...1e3 Men da skal du vel studere ca 50%? Mister du all aap når du ikke studerer fullt? Anonymous poster hash: c3566...b28 Hun er elev på vgs, en får ikke like mye da. Anonymous poster hash: a3d86...fda Voksne som tar vgs bør klare å jobbe en del i tillegg, i hvertfall helger og ferier. Det er jo ikke akurat tungt pensum. Ellers må dere rett og slett kutte ned på de faste utgiftene. Det betyr som regel å finne et billigere sted å bo og å selge bilen. Jeg trodde heller ikke det var mulig å få aap bare for å ta vgs. Du må vell være syk eller ha en eller annen annen grunn til å få aap, ikke bare at du skal ta vgs? Normalt sett har også foreldrene dine en forsørgerplikt til du har gjennomført vgs, selv om du er over 18. Du kan forsøke å sende dem et krav. Anonymous poster hash: cd4ad...941 Vi har allerede levd svært stramt og har kutta inn på det meste. Bilen er vi avhengig av dessverre. Prøvde oss på å kun ta buss og kabalen gikk ikke opp .. :/ Vi bor i studentby og det å få seg noe billigere tror jeg faktisk ikke er mulig? Da må det isåfall bli en hybel. Vi har bytta til det billigste telefonabonnementet på markedet, lån på bilen har vi ikke, sett på strømtyver, kjøper kun mat/klær på tilbud, fyller bensin på søndager etc. Den neste store posten å kutte på er jo barnehagen, men den MÅ vi ha ellers kan ikke jeg fortsette på diverse utplasseringer hvis jeg skulle fortsette på NAV eller skole. Man kan få ta utdanning via AAP, men som du sier så må man ha en medisinsk årsak - og det har jeg, men saksbehandleren min har hele tiden ment at utplasseringer har vært veien til Rom selv om det er på det fjerde året. Takk for tipset om å kreve mine foreldre for penger, men det blir jeg bare ikke å gjøre selv om det skulle vært mulig. Er forresten over 25 år så tror ikke det heldigvis er en mulighet. HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #17 Skrevet 29. september 2015 Barnehagen skal ikke koste mer enn 6% av husholdningens inntekt. Betaler dere for mye? Du må søke om nedsatt betaling. Anonymous poster hash: fdada...e01
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #18 Skrevet 29. september 2015 Barnehagen skal ikke koste mer enn 6% av husholdningens inntekt. Betaler dere for mye? Du må søke om nedsatt betaling. Anonymous poster hash: fdada...e01 Takk for tips! HI Anonymous poster hash: d215b...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #19 Skrevet 29. september 2015 føler med deg HI.. jeg har startet en tråd om utdanning og AAP. Helt håpløst... Virker som om NAV heller ønsker at folk ikke kommer videre.. Folk her skjønner heller ikke at man ikke får AAP fordi man ikke har vgs eller fordi man ikke er utdannet til det man vil. Det er vanligvis ganske kjipe grunner til at man mottar AAP. Anonymous poster hash: 9f6a4...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå