Gå til innhold

Snakker dere med sønnene deres om voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på vg i dag om den sak der en jente har blitt voldtatt på et hotell der en av hennes kompiser var tilstede og filmet overgrepene. Og da begynte jeg (har selv kun døtre) å lure på om dere med sønner snakker med de om hva voldtekt er, og at det også gjelder dersom personen er bevisstløs eller "bare" veldig full. Veldig mange blir jo også voldtatt av nære relasjoner. Og det kommer jo også stadig frem at gutter også blir voldtatt. 

Kan hende at jeg som jentemamma er på hugget ang dette med å gi samtykke, at de faktisk skal si til den personen de vil ha sex med at det er noe de vil, og få et svar tilsvarende tilbake. Har også sagt at hvis man har sex med en gutt som ikke kan/klarer gi samtykke, så er det faktisk voldtekt selv om penisen hans er aldri så stiv.

Så, hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 0a6c7...fc6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en seksåring og en treåring - vi har ikke kommet dit ☺

Anonymous poster hash: df79c...93a

Skrevet

Nå er ikke mine gutter så gamle enda at en slik samtale er aktuelt. Men jeg kommer til å snakke om voldtekt og hva som er greit og ikke greit. Og at dette kan skje med gutter.

Vi har allerede snakket med eldste (5år) om grenser, kropp og hva som er greit, ikke greit..

Sånn ellers, så syns jeg det er vanskelig å snakke med de om det, for jeg vil jo ikke skremme de, men jeg vil jo at de skal forstå at noen faktisk er "slemme"...  Hvordan finner andre en balanse?

Anonymous poster hash: 88748...1fa
Skrevet

Gutta mine er 7 og 9 år så akkurat voldtekt har vi ikke snakket om.

Men vi har snakket mye om det å sette grenser for seg selv og egen kropp og det å respektere andres grenser.

Men siden deres far er en hissigpropp med minimal inpulskontroll så snakker vi heller mye om dette med å være hardhendte og respektløse osv.

Mine sønner har fått streng beskjed om at det aldri finnes en unnskyldning for å legge en hånd på kjæresten sin/andre jenter, og dette med å vise respekt for jentene. Jeg prøver å lære dem at man kan vise respekt selv om man er uenige osv.

Tenker vi tar praten om alkohol, sex og rus om noen få år..

Anonymous poster hash: a566e...8d7

Skrevet

Gutta mine er 7 og 9 år så akkurat voldtekt har vi ikke snakket om.

Men vi har snakket mye om det å sette grenser for seg selv og egen kropp og det å respektere andres grenser.

Men siden deres far er en hissigpropp med minimal inpulskontroll så snakker vi heller mye om dette med å være hardhendte og respektløse osv.

Mine sønner har fått streng beskjed om at det aldri finnes en unnskyldning for å legge en hånd på kjæresten sin/andre jenter, og dette med å vise respekt for jentene. Jeg prøver å lære dem at man kan vise respekt selv om man er uenige osv.

Tenker vi tar praten om alkohol, sex og rus om noen få år..

Skulle stå iMpulskontroll ;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Snakker med dem om respekt for andre, om andres grenser og andres følelser. Øver dem i social skills.

Skrevet

Mine er 5 og 2 år, men prøver å lære dem at man selv bestemmer over egen kropp og at man skal la andre bestemme over sin. F eks når femåringen vil kose med lillebror og lillebror ikke vil, så forklarer jeg at ingen kan tvinge noen til å kose. Har også lært om at intime deler er private. Tenker man må gi barn kunnskap om egen kropp og egne grenser uavhengig av alder og kjønn.

Skrevet

Mine er for små enda, men jeg kommer til å snakke om hvordan man behandler andre og viktigheten av å respektere egen og andres kropp med både gutten og jenta.

Nå voldtar ikke jenter så ofte, men herregud så slemme de kan være mot gutter på andre måter. Like viktig å snakke med dem om å respektere andre som med gutta.

Og gutten skal lære seg at uten et klart samtykke skal han holde seg unna.

Anonymous poster hash: a7404...803

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...