Gå til innhold

Hull i ørene på (større) barn ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år har lenge etterspurt hull i ørene, og jeg sa athun skulle få nå i høstferien. Dette var før jeg leste meg opp på noe.

Så er jeg den typen som liker å lese meg opp på alt mulig, så hull i ørene ble grundig googlet opp, og der kom det fram mye forskjellig. Essensen var dette:

1. Å ta hull hos frisør er visst fy-fy. Dette bør gjøres hos piercing-studio.

2. De fleste mener at 6-8 år pluss er innafor, noe som er litt interessant med tanke på at alle piercing-studioene jeg ringte til hadde aldersgrense på 12 år! Og jeg vet om svært få 11-åringe jenter som ikke har hull i ørene (er lærer).

3. Hovedargumentet for å ikke ta hos frisør er at det ikke går an å sterilisere pistolen de skyter med og barnet da kommer i kontakt med andre barns blod.

4. Et annet argument er at de visst nok skyter hull med en butt gjenstand.

5. Det skal være så smertefullt å skyte hull fordi frisører ikke har utdannelse innen dette og derfor treffer nerver osv.

Ok, så jeg må innrømme at jeg ble litt skremt, men besluttet meg likevel for å forhøre meg litt meg grundig i stede for å bare lese på nett. Heldigvis! For jeg kunne fort slakte argumentene over her.

3. Pistolen de skyter med viser seg å ikke en gang være i nærheten av selve hullet, altså null blod som kommer i kontakt med andre barns blod. De tar ut en steril øredobb som ligger i en slags anretning som festes til pistolen, og det er kun denne som har kontakt med øreflippen, IKKE pistolen!

4. De skyter øredobben igjennom, og den er veldig spiss i enden, overhode ikke butt.

5. Det er riktig at frisører er frisører, men de gjennomgår faktisk kurs for å kunne ta hull. Alle frisørsalongene jeg ringte til (7 stykk, jeg lette etter en med ledig time, derfor så mange) hadde enten ingen som kunne ta hull, eller bare en eller to som var kurset i dette og dermed kvalifisert. Hun som tok hull  ørene på min datter var tydelig veldig erfaren og datteren min synes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. Jeg hadde advart henne om at det ville bli vondt, men fikk beskjed om at "Mamma, hvorfor sa du at det var vondt? Jeg kjente det jo nesten ikke engang!".

Så det får meg til å undres litt. Alle dere som er så veldig i mot å ta hull i ørene hos frisørsalonger, vet dere egentlig hva dere snakker om, eller bare baserer dere argumentene på det dere leser på nett? Det er godt mulig det var annerledes før, men i så fall har det skjedd en endring til det bedre nå.

Anonymous poster hash: 11e29...5ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min på 6 år har lenge etterspurt hull i ørene, og jeg sa athun skulle få nå i høstferien. Dette var før jeg leste meg opp på noe.

Så er jeg den typen som liker å lese meg opp på alt mulig, så hull i ørene ble grundig googlet opp, og der kom det fram mye forskjellig. Essensen var dette:

1. Å ta hull hos frisør er visst fy-fy. Dette bør gjøres hos piercing-studio.

2. De fleste mener at 6-8 år pluss er innafor, noe som er litt interessant med tanke på at alle piercing-studioene jeg ringte til hadde aldersgrense på 12 år! Og jeg vet om svært få 11-åringe jenter som ikke har hull i ørene (er lærer).

3. Hovedargumentet for å ikke ta hos frisør er at det ikke går an å sterilisere pistolen de skyter med og barnet da kommer i kontakt med andre barns blod.

4. Et annet argument er at de visst nok skyter hull med en butt gjenstand.

5. Det skal være så smertefullt å skyte hull fordi frisører ikke har utdannelse innen dette og derfor treffer nerver osv.

Ok, så jeg må innrømme at jeg ble litt skremt, men besluttet meg likevel for å forhøre meg litt meg grundig i stede for å bare lese på nett. Heldigvis! For jeg kunne fort slakte argumentene over her.

3. Pistolen de skyter med viser seg å ikke en gang være i nærheten av selve hullet, altså null blod som kommer i kontakt med andre barns blod. De tar ut en steril øredobb som ligger i en slags anretning som festes til pistolen, og det er kun denne som har kontakt med øreflippen, IKKE pistolen!

4. De skyter øredobben igjennom, og den er veldig spiss i enden, overhode ikke butt.

5. Det er riktig at frisører er frisører, men de gjennomgår faktisk kurs for å kunne ta hull. Alle frisørsalongene jeg ringte til (7 stykk, jeg lette etter en med ledig time, derfor så mange) hadde enten ingen som kunne ta hull, eller bare en eller to som var kurset i dette og dermed kvalifisert. Hun som tok hull ørene på min datter var tydelig veldig erfaren og datteren min synes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. Jeg hadde advart henne om at det ville bli vondt, men fikk beskjed om at "Mamma, hvorfor sa du at det var vondt? Jeg kjente det jo nesten ikke engang!".

Så det får meg til å undres litt. Alle dere som er så veldig i mot å ta hull i ørene hos frisørsalonger, vet dere egentlig hva dere snakker om, eller bare baserer dere argumentene på det dere leser på nett? Det er godt mulig det var annerledes før, men i så fall har det skjedd en endring til det bedre nå.

Håper du får respons fra de som er helt imot at frisører tar hull i ørene. Det har vært mange meninger her inne før om dette temaet!

Anonymous poster hash: dd104...f73

Skrevet

Ja, det er nettopp det, og derfor ble jeg så utrolig positivt overrasket. Jeg synes i hvert fall ikke dette var noe ille og sårene har allerede begynt å gro veldig fint. Vi fikk veldig god veiledning på hvordan vi skulle rense og en inngående forklaring på at vi bare skulle vri en gang rundt hver morgen og kveld, ikke vri mye slik mange sier.

HI

Skrevet

Henter meg litt popcorn og setter meg til rette :D

Hilsen ei som lot døtrene sine ta hull i ørene på 4 års dagen ;)

Anonymous poster hash: 45812...127

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når min datter tok hull i ørene for 6 år siden tok de med en pistol som var engangs. Dobben satt på, (den var av plast, så ikke noe nikkel) og de hadde bare én som kunne gjøre det der, og de anbefalte at det var to stk så de kunne ta samtidig. Men hun ville ha, og det gikk strålende. Dette var hos frisøren og ikke avskrekkende i pris heller!

Skrevet

Var gjennom akkurat det samme for et par mnd siden. Datteren skulle få hull i ørene, og jeg leste masse på nett. Ble også først skeptisk til frisør, men tok til slutt hull hos frisør likevel. Nå etter seks uker, er hullet helt fint. Ikke noe verk eller sår.

Anonymous poster hash: fdc8e...5ac

Skrevet

Tok hos frisør. Hun markerte hvor hun skulle skyte med en tusj. Hun skjøt. Vi fulgte alle forholdsregler. Fikk kjempeinfeksjon og øredobbene begynte å "vandre" nedover. Vi tok de til slutt ut og fant ut at de skulle få gro igjen. Med hun har to prikker igjen under huden... Det har altså fungert som en slags tatovering... Blekket har blitt skutt inn i huden og satt seg der. Ikke særlig pent.

Dette er to år siden. Hun er nå 8 og vi kommer til å vente til hun er over 12. Da blir det piercingstudio neste.

Har forresten lest noe om at der er en del nerver i øreflippene man ikke bør gjennomhulle, og dette er vanskelig å finne ut av på barn, derfor anbefales det å vente. En som driver mer piercing skal ha mer kunnskap rundt dette og vite hvordan han skal pierce.

Men dømmer ingen. For de fleste går det bra. Bare synd når det ender sånn som med vår datter :/

Anonymous poster hash: 5a360...0ff

Skrevet

Greit nok at utstyret var/er sterilt, men hvor sterilt er det egentlig et sted de klipper hår? Selv om pistolen ikke er i direkte kontakt med øret vil det vel uansett sprute mikroskopiske bloddråper på den.

Piercingnåler er dessuten hule og har en form som dytter nervene til side i stedet for å "revne" de sånn som en øredobb eller en hvilken som helst annen spiss gjenstand vil gjøre.

Anonymous poster hash: 669c9...191

Skrevet

Men hvorfor har piercingstudioene 12 årsgrense?

Svaret på det er viktigere for meg enn om en frisør er flink nok.

Skrevet

Dumme meg visste ikke eller har ikke tenkt over muligheten for å ta hull i ørene noe annet sted enn hos frisøren. Jeg er voksen og tok aldri hull i ørene og min datter får vente til hun er 18 så kan hun bestemme selv.

Anonymous poster hash: bfa2b...c77

Skrevet

Men hvorfor har piercingstudioene 12 årsgrense?

Svaret på det er viktigere for meg enn om en frisør er flink nok.

Jeg vet hvorfor, så her tok jeg ganske enkelt en risikovurdering.

Nå skal jeg absolutt ikke forsøke å overbevise andre som at det er lurt å ta hull i ørene på 6-åringer bare basert på det jeg fant ut, men jeg ville gjerne fjerne noen av fordommene der ute.

Når det er sagt, så kan det også oppstå både infeksjoner og smerter når man tar piercing hos profesjonelle piercere, noe ene niesen min fikk oppleve (hull lenger oppe i ene øret, det ble veldig betent, hun var da 15 år).

Du som lurte på dette med salong og hygiene. Der vi gikk hadde de et eget rom hvor de tok hull i ørene og hvor det ikke var noen produkter osv til hårpleie, så jeg vil tro det var rent og sterilt nok.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...