Anonym bruker Skrevet 27. september 2015 #1 Skrevet 27. september 2015 Jeg har en 5-åring (akkurat fylt 5) som sliter litt med sosiale koder og settinger.. Hun har siden hun startet i ny barnehage for litt over et år siden slitt litt med det sosiale. Det var litt utestenging av de andre barna i barnehagen, og litt tull. Dette går mye bedre nå, og hun leker fint med flere av barna. Hun har også et par jenter som hun leker mye med Utfordringen er heller at hun er ganske bestemt og "sjefete", og det fører rett som det er til at de andre ikke gidder å leke med henne. Da blir hun selvfølgelig lei seg, men ser nok ikke helt sammenhengen selv.. I dag hadde hun besøk av den ene av jentene fra barnehagen. Vi har snakket mye om dette med å oppføre seg pent og være grei når man har besøk hjemme.. Men da besøket kom så tar det ikke lang tid før hun blir sur, går og setter seg i et hjørne, vil ikke være med mer osv - kun fordi hun ikke får alt som hun vil. Dette skjer stort sett hver gang hun har med noen hjem.. og vi prøver å invitere med hjem så ofte vi kan, slik at vi får øvd mye på dette. Men faren er jo at de andre barna ikke gidder å bli med henne hjem etter hvert fordi hun bare er sur og grinete. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne med å forstå disse sosiale kodene bedre? Noe kommer kanskje med alderen tenker jeg - hun er født sent på året, og er sånn sett en del yngre enn mange av de andre "jevngamle" barna. Men jeg vil så gjerne hjelpe henne med å unngå å alltid havne i krangler med de andre.. Noen tips? Anonymous poster hash: 5650a...539
Anonym bruker Skrevet 27. september 2015 #2 Skrevet 27. september 2015 Er du konkret nok? Ord som "være grei" er diffuse. Hva med "hver din tur til å bestemme"? Anonymous poster hash: d3b0c...9b9
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #3 Skrevet 28. september 2015 Min er litt lik din. Hun forstår det sosiale men hun er ganske dominant. Fikk beskjed fra barnehagen. Vi har øvd masse hjemme med å gi henne motstand. Når vi leker med henne og hun vil bestemme så sier vi for det meste at hun ikke kan bestemme over oss og at hvis vi leker må hun følge leken og la den utvikle seg. I tillegg er hun utrolig påståelig og vi har nok gitt oss for ofte fordi vi ikke har orket en times diskusjon. Nå går vi inn i diskusjonen om hun har feil og forklarer til hun forstår. Feks kan hun si at en kjøttmeis heter "gulfugl" det har hun lært i barnehagen. Helt absurd å forklare å diskutere dette i laaaaang tid. 🙊 Hun begynner å bli bedre nå og fått masse positivt tilbake fra barnehagen. Jeg ville tatt tak i alle slike situasjoner hjemme og forklart og forklart. Det er bedre å starte med dere fordi da kan dere forklare når situasjonen oppstår, andre barn bare går sin vei. Vi øvde også endel på å tape. Løpe omkapp. Spille spill etc. Vi har nok latt henne vinne litt for ofte. I starten når hun tapte ble hun sur lenge men nå taper hun med et smil faktisk og sier noen ganger vinner jeg og andre ganger vinner du. En annen ting, hun har lekt litt med datteren til en venninne som er åtte år, hun forguder henne og er mye flinkere til å innordne seg litt større barn. Øve øve øve er vel løsningen. Noen ganger gikk jeg bevist inn i noen situasjoner fordi jeg visste det ville bli leven, men det er en fin måte å øve på da. Du må bare ta de store kampene når du har tid og overskudd. 😊 Anonymous poster hash: 27de0...e3b
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #4 Skrevet 28. september 2015 Er hun enebarn? Anonymous poster hash: ff7c6...241
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #5 Skrevet 28. september 2015 Om hun allerede har fylt 5 år er hun vel ikke født spesielt sent året? Forsøk å forklar sammenhengen mellom at hun blir sur og setter seg i en krok og at vennene kanskje ikke vil komme på besøk. Hun er stor nok til å forstå sammenhengen. Det var forklaringer av konkrete episoder som hjalp her hos oss. Hilsen mammaen til et desemberbarn. Anonymous poster hash: a30ff...7f0
❤lille stjerne❤ Skrevet 28. september 2015 #6 Skrevet 28. september 2015 Finne på aktiviteter som hum mestrer og er trygg på? Min kan gjerne ha den oppførselen og virke sur og sjefete, men så er det ofte fordi hun er usikker på spillet/reglene i leken og da blir hun fort tverr.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #7 Skrevet 28. september 2015 Vi har øvd på sosiale ferdigheter. Har lykkes! I dag er mitt barn en meget god venn og lekekamerat. Populær, raus og fleksibel. Stå på! Anonymous poster hash: e1ec6...189
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #8 Skrevet 28. september 2015 Vi har øvd på sosiale ferdigheter. Har lykkes! I dag er mitt barn en meget god venn og lekekamerat. Populær, raus og fleksibel. Stå på! Anonymous poster hash: e1ec6...189 Hvordan har dere gjort det da? Noen konkrete tips? Har lignende problemer med min 4-åring. Han spør ofte om å få besøk av bestevennen, men når han først er her så bare sutrer og klager han i stedet for å faktisk leke med ham. "Mamma! XXX gjør ikke det jeg sier!" "XXX lar meg ikke få leke med den og den tingen!" (Og da skal han gjerne ha akkurat det vennen har bare fordi han har det, ikke fordi han egentlig er så veldig interessert i å leke med det.) Det er visst ikke noe problem i barnehagen, selv om de to leker mye sammen der. Så det må være noe vi gjør galt her hjemme? Han har veldig mye besøk av denne vennen, så det er ikke det at han ikke er vant til å måtte dele hjemme heller, selv om han er enebarn. Og ikke er vennen uforsiktig med lekene hans heller. Det var ikke sånn før, han var veldig opptatt av å dele tidligere, og fant seg nesten i litt for mye fra andre i frykt for at de ikke skulle ville leke med ham. Men nå virker det ikke som han bryr seg om det lenger, han er mer opptatt av at alt skal skje på hans premisser, og ved den minste motgang er det sutring og klaging. Anonymous poster hash: 825e3...d22
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 Hvordan øver dere? Jeg har en sjefete gitt på snart 9år😕 Anonymous poster hash: 9379d...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå