Gå til innhold

98 % av alle somaliske kvinner blir omskåret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge Redd barna. Somaliske jenter blir sendt til hjemlandet for å bli omskåret, eller blir omskåret på et kjøkkenbord i Norge. Før var det rutinesjekk av jenters underliv for å avdekke dette. Men pga press har norske myndigheter gått bort fra dette. Hvem er vi nordmenn som tillater denne jævelskapen? Fullstendig uten ryggrad?

Anonymous poster hash: b9296...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Må ikke tråkke muslimer på tærna må vite de kan bli støtt og føle seg urettferdig behandlet, mannlige muslimer mener jeg... Kvinnelige ville nok vært glade for å slippe dette.

Anonymous poster hash: 02943...50b

Skrevet

Enig med deg. Må ikke tråkke muslimer på tærna må vite de kan bli støtt og føle seg urettferdig behandlet, mannlige muslimer mener jeg... Kvinnelige ville nok vært glade for å slippe dette.

Omskjæring av jenter/kvinner har ingenting med islam å gjøre. Dette er kulturelt og utføres også på kristne av kristne i noen afrikanske land

Anonymous poster hash: 2be8b...68b

Gjest Antarctica
Skrevet

Der tar du nok feil, man kan bli dømt for dette. Og de argeste pådriverne er merkelig nok ikke menn. Bisarrt nok er det kvinner som både tar initiativ til dette og gjennomfører selve lemlestelsen 😖

Men når man går det juridiske etter i sømmene - så er det jo ikke hjemmel i norsk lov for å dømme folk FØR de faktisk har gjort noe. Så å dømme foreldrene for potensiell omskjæring av døtrene er jo umulig. Og å dømme dem etterpå er vel og bra, men det er jo for seint for jenta.

Skrevet

Enig med deg. Må ikke tråkke muslimer på tærna må vite de kan bli støtt og føle seg urettferdig behandlet, mannlige muslimer mener jeg... Kvinnelige ville nok vært glade for å slippe dette.Anonymous poster hash: 02943...50b

Der tar du nok feil, man kan bli dømt for dette. Og de argeste pådriverne er merkelig nok ikke menn. Bisarrt nok er det kvinner som både tar initiativ til dette og gjennomfører selve lemlestelsen

Men når man går det juridiske etter i sømmene - så er det jo ikke hjemmel i norsk lov for å dømme folk FØR de faktisk har gjort noe. Så å dømme foreldrene for potensiell omskjæring av døtrene er jo umulig. Og å dømme dem etterpå er vel og bra, men det er jo for seint for jenta.

Ifølge Redd barna er det mennene som står bak presset om å kjønnslemleste. De krever å få gifte seg med en garantert jomfru, og da må denne være omskåret. En kvinnelig slektning av mannen sjekker dette før bryllupet.

Skrevet

Dette er kultur. Nordmenn har svært vanskelig med å skille kultur fra religion merker jeg

Skrevet

Dette er kultur. Nordmenn har svært vanskelig med å skille kultur fra religion merker jeg

Det er uvesentlig hva slags merkelapp som settes på dette. Det er OVERGREPET som er problemet.

Skrevet

Omskjæring av jenter/kvinner har ingenting med islam å gjøre. Dette er kulturelt og utføres også på kristne av kristne i noen afrikanske land

Anonymous poster hash: 2be8b...68b

Jepp. Omskjæring er ikke et islamsk problem, det er et afrikansk problem. 

Anonymous poster hash: 0c9b6...d3b

Skrevet

Mens noen har vansker mellom å skille mellom fantasier og det virkelige liv.

Anonymous poster hash: 69d83...587

Skrevet

Enig med deg. Må ikke tråkke muslimer på tærna må vite de kan bli støtt og føle seg urettferdig behandlet, mannlige muslimer mener jeg... Kvinnelige ville nok vært glade for å slippe dette.Anonymous poster hash: 02943...50b

Der tar du nok feil, man kan bli dømt for dette. Og de argeste pådriverne er merkelig nok ikke menn. Bisarrt nok er det kvinner som både tar initiativ til dette og gjennomfører selve lemlestelsen

Ifølge Redd barna er det mennene som står bak presset om å kjønnslemleste. De krever å få gifte seg med en garantert jomfru, og da må denne være omskåret. En kvinnelig slektning av mannen sjekker dette før bryllupet.

I følge somaliske kvinner jeg har snakket med som faktisk har opplevd å bli omskjært, er presset størst fra kvinnelige familiemedlemmer. Den ene fortalte selv at mor, tanter og bestemor stor for forberedelsene av både lemlestelsen og festen, mens pappaen sto på utsiden av døren og tryglet dem om å la være...

Anonymous poster hash: 55b33...983

Skrevet

Jo men dette er jeg enig i, at kvinnelig omskjæring er horribelt og at det ikke byrde skje

Skrevet

Jo men dette er jeg enig i, at kvinnelig omskjæring er horribelt og at det ikke byrde skje

I de fleste tilfeller er kvinnelig omskjæring mindre omfattende enn en mannlig...

Skrevet

Det er det nok ikke desverre og det wr to forskjellige ting det r snakk om

Skrevet

Kvinnelig omskjæring er en grusom lemlestelse, men ikke skyld på islam eller menn. Det her handler om tradisjoner og kultur og med størst press fra de kvinnelige i samfunnet.

Er du ikke omskjært i Somalia, så blir du nektet å gå på skole, du kan bli nektet legehjelp, du vil ha vanskelig for å bli gift osv.

Du blir utestengt. Du blir spyttet på og plaget antakeligvis resten av ditt liv. (Heldigvis øker kunnskapen og tradisjonene endres sakte men sikkert)

Mødre, bestemødre og tanter presser ikke barna inn fordi de ønsker å være onde, men fordi de tør ikke lide under konsekvensene av å IKKE omskjære.

Hilsen tidligere Plan-ansatt som arbeidet tett på emnet.

Anonymous poster hash: f5248...515

Skrevet

Men hvorfor tør ikke vi foreta en enkel ytre inspeksjon av jenters underliv, som en del av helsestasjonenes kontroller? Dette bør utføres på alle jenter, uansett opphav. Da ville det bli slutt på uvesenet i Norge. Ikke verre enn at gutters testikler blir rutinemessig undersøkt. Hvorfor er vi så feige? HI

Skrevet

I de fleste tilfeller er kvinnelig omskjæring mindre omfattende enn en mannlig...

Hallo....vet du faktisk hva de gjør ved omskjæring av småjentene?? Tydeligvis ikke

Anonymous poster hash: c8757...441

Skrevet

I følge somaliske kvinner jeg har snakket med som faktisk har opplevd å bli omskjært, er presset størst fra kvinnelige familiemedlemmer. Den ene fortalte selv at mor, tanter og bestemor stor for forberedelsene av både lemlestelsen og festen, mens pappaen sto på utsiden av døren og tryglet dem om å la være...

Anonymous poster hash: 55b33...983

Det er vel også fordi en somalisk kvinne er avhengig av å bli gift. Somaliske barn og menn har mer innsikt i vårt samfunn enn kvinnene og kan nok kanskje også lettere se at det finnes andre muligheter her enn i Somalia. 

Anonymous poster hash: fe18d...03d

Skrevet

Dersom Redd Barna presenterer de tallene, så mener de nok med "somaliske kvinner" nettopp kvinner som lever i Somalia.

Det er ikke tilfelle at en slik prosentandel somaliskættede jenter i Norge kjønnslemlestes. Det er gjennomført mange tiltak mot dette, og det sjekkes tidvis om barneverntjenesten får melding om bekymring vedrørende kjønnslemlestelse. Som oftest har det ikke forekommet.

Anonymous poster hash: 699f4...dd0
Skrevet

Hallo....vet du faktisk hva de gjør ved omskjæring av småjentene?? Tydeligvis ikke

Vet du hvor mange grader det finnes og hvilke som er mest brukt? Tydeligvis ikke...

Skrevet

What?!? Vet du hvor mange nerver er det i klitoris? Og så er den mye følsom og blodrik? Det er jo selveste erogen sonen for kvinner. G punktet! Hva slags nytelse kan en kvinne få uten klitoris? Hos mannen er det forhuden som tas bort,ikke hele penisen! Hvilke nytelse ville mannen hatt uten penis?det er jo utenkelig,ikke sant?

Det er tragisk,det som skjer i somalia og UD,barnevarnet,politiet må stoppe idiotene i å sende jenter tilbake til somalia.

Anonymous poster hash: dde43...024

Skrevet

Dersom Redd Barna presenterer de tallene, så mener de nok med "somaliske kvinner" nettopp kvinner som lever i Somalia. Det er ikke tilfelle at en slik prosentandel somaliskættede jenter i Norge kjønnslemlestes. Det er gjennomført mange tiltak mot dette, og det sjekkes tidvis om barneverntjenesten får melding om bekymring vedrørende kjønnslemlestelse. Som oftest har det ikke forekommet. Anonymous poster hash: 699f4...dd0

Ja, prosentandelen gjelder somaliske kvinner generelt. MEN, de skriver også at dette fortsatt er et stort problem blant somaliere i Norge. HI

Skrevet

Alle slags modifiseringer av kvinnelige kjønnsorganer regnes som omskjæring/kjønnslemlestelse. De fleste kulturer som utfører dette holder seg til kosmetiske inngripener.

Det er et problem at alt fra det mest bagatellmessige til det livstruende og livsødeleggende behandles under ett.

Anonymous poster hash: 52a63...ab9

Skrevet

Dersom Redd Barna presenterer de tallene, så mener de nok med "somaliske kvinner" nettopp kvinner som lever i Somalia. Det er ikke tilfelle at en slik prosentandel somaliskættede jenter i Norge kjønnslemlestes. Det er gjennomført mange tiltak mot dette, og det sjekkes tidvis om barneverntjenesten får melding om bekymring vedrørende kjønnslemlestelse. Som oftest har det ikke forekommet. Anonymous poster hash: 699f4...dd0

Ja, prosentandelen gjelder somaliske kvinner generelt. MEN, de skriver også at dette fortsatt er et stort problem blant somaliere i Norge. HI

Det er et problem, men inntrykket mitt er at det har blitt betydelig redusert i denne gruppen de siste årene. Jeg husker ikke de eksakte tallene, men vi kurses stadig på dette (jeg jobber i kommunal barneverntjeneste i hovedstaden). Det er klart positiv effekt av tiltakene som har vært satt inn.

Derimot er praksisen utbredt i en del vestafrikanske grupper fremdeles.

Anonymous poster hash: 699f4...dd0

Skrevet

Hadde en elev som 7 åring fikk skåret av klitoris, kjønnslepper ble sydd sammen med kun et bitte lite hull for menstrasjonens skyld. Hun ble heldigvis operert I Norge før en evt ektemann skulke ha sex med henne.

Hun fortalte meg at det var kvinnene i familien, moren, bestemødre og tanter som var pådrivere av dette.

Hun fortalte dette ble gjort på ferietur I Afrika...7 år gammel...uten bedøvelse..ble holdt av familiemedlemmer mens en tante av moren blant annet brukte kniv..

Denne jenta ble reddet av barnevernet. Vært gjennom flere operasjoner. .

Skrevet

Vet du hvor mange grader det finnes og hvilke som er mest brukt? Tydeligvis ikke...

Vet du hvilken grad som er vanligs i Somalia? Det er type tre, der kjønnslepper og klitoris fjernes før en syr vevet sammen slik at det bare gjennstår et ørlite hull for urin og mens. Så må en gjøre hullet større ved ekteskapsinngåelse og sprette opp hele herligheten før fødsel. Etterpå sys en sammen igjen frem til neste fødsel... Somaliske kvinner frå MANGE barn. 

Anonymous poster hash: fe18d...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...