Gå til innhold

Provosert over en nybakt mor jeg kjenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har uhelbredelig kreft. Riktignok vokser svulsten langsomt slik at han har noen år igjen, men likevel finnes det ikke behandling, og han kommer til å dø av dette i relativt ung alder. 

Mor ønsket å ha noe etter mannen, så de har fått et barn. 

Barnet er noen måneder nå, men mor har begynt å røyke igjen etter svangerskapet. Hallo ? 

Her mister barnet garantert pappa tidlig, og så velger mor i tillegg å forkorte livet sitt også i form av røyking. 

Hva med å ta vare på egen helse, og på den måten ihvertfall prøve å kompensere for manglende pappa. 

Kjenner jeg blir provosert på barnets vegne, selv om jeg vet det ikke er min sak. 

Anonymous poster hash: fe81d...652
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen har uhelbredelig kreft. Riktignok vokser svulsten langsomt slik at han har noen år igjen, men likevel finnes det ikke behandling, og han kommer til å dø av dette i relativt ung alder.

Barnet er noen måneder nå, men mor har begynt å røyke igjen etter svangerskapet. Hallo ?

Her mister barnet garantert pappa tidlig, og så velger mor i tillegg å forkorte livet sitt også i form av røyking.

Hva med å ta vare på egen helse, og på den måten ihvertfall prøve å kompensere for manglende pappa.

Kjenner jeg blir provosert på barnets vegne, selv om jeg vet det ikke er min sak.

Javel? Kreft kan man få selv om man ikke røyker og. Synd det stinker, er dyrt og er kreftfremkallende og kan utvikles til Kols om man røyker lenge. Hennes kropp og hennes valg. Hadde ikke brydd meg, sålenge hun ikke ammer da...

Anonymous poster hash: 173eb...d9b

Skrevet

Javel? Kreft kan man få selv om man ikke røyker og. Synd det stinker, er dyrt og er kreftfremkallende og kan utvikles til Kols om man røyker lenge. Hennes kropp og hennes valg. Hadde ikke brydd meg, sålenge hun ikke ammer da...

Anonymous poster hash: 173eb...d9b

Ja, kreft kan man få uansett. Ingen garantier. 

Men så opplyst som man er i 2015, synes jeg det er ekstremt egoistisk å begynne å røyke igjen når man har ansvaret for et lite menneske med disse fremtidsutsiktene. 

Skrevet

Røykere fortrenger skadeeffekten på seg selv. Hun tenker sikkert at hun har det tøft og at røyken er en trøst og har sikkert en rekke slike argumenter overfor seg selv for å fortsette. Redselen for risikoen er mye lavere enn frykten for at røykeslutten skal gi dårligere livskvalitet. Det er en vrangforestilling, en sykdom nærmest... Det er nikotinen som hjernevasker... Man innbiller seg at man trenger det for å roe seg, for å ikke stresse og for kosens skyld. Alt er en illusjon. Men det skjønner man ikke som røyker...

Skjønner at det er irriterende, men det nytter ikke at andre forsøker å si noe eller gi skyldfølelse.

Det som kan hjelpe er boken "endelig ikke røyker". Den bryter ned vrangforestillingene og får åpnet øynene til røykeren. Men det er jo ikke enkelt å få en røyker til å tørre å lese den da, siden de innerst inne er livredd for å slutte...

Anonymous poster hash: 83c81...9f4

Skrevet

Synes det er mye verre med dømmende folk som deg. Hva med å faktisk ikke legge deg borti hva hun gjør og det helvete urettferdige hun lever midt oppi?

Min søster som var det sunneste og mest veltrent mennesket jeg vet om er død...av kreft.

Anonymous poster hash: ac6bd...b05

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss. Du syns livet hennes blir bedre av dømmende folk, da? Når hun er i en ekstrem situasjon? Hvem vet hvilke laster du selv ville ha dyrket om du satt så vondt i det. Pass munnen din heller, du.

Skrevet

Det er ikke bedre å spise store sjokoladeplater hver dag! Stakkars dame, hun har det vanvittig tøft nå. En last fortjener hun faktisk å ha. Hva vet du om hun tenker å røyke hele livet?

Anonymous poster hash: 79c5b...e65

Skrevet

Dere som sier at dama må jo ha røyken sin, for mannen skal dø om 6-7 år, hva med BABYEN oppi dette? Fortjener ikke barn å vokse opp i et røykfritt hjem?

Anonymous poster hash: 74c35...a8d

Skrevet

Når man vet at mannen kommer til å dø altfor tidlig og likevel velger å sette et barn til verden (det har jeg stor forståelse for), så mener jeg at man plikter å ikke utsette seg selv for unødvendig helserisiko selv. Man har tatt et bevisst valg, da må man også stå for det og minimere sjansene for at barnet blir helt foreldreløst.

Jeg kan forstå at påkjenningene gjør at hun føler hun må avstresse, og at hun gjør det med røyken. Men det er ingen unnskyldning. Hun må ta tak i det følelsesmessige.

Og babyen har rett til å ha et røykfritt hjem! Og burde ha en rett til at den forelderen som bør være der alene i mange år tar vare på egen helse.

Tross at jeg er dypt uenig i hennes valg om å begynne å røyke igjen så sender jeg henne noen varme tanker, hun går tøffe tider imøte. Håper hun greier å ta bedre vare på seg selv fremover enn det hun gjør nå.

Anonymous poster hash: 43c9b...29f
Skrevet

Dere som sier at dama må jo ha røyken sin, for mannen skal dø om 6-7 år, hva med BABYEN oppi dette? Fortjener ikke barn å vokse opp i et røykfritt hjem?

Jeg røyker ikke...aldri gjort. Men babyen kan jo voks opp I et røykfri hjem selv om mora tar seg en røyk utendørs?

Anonymous poster hash: ac6bd...b05

Skrevet

Så klart ikke bra om hun røyker inne eller i nærheten av babyen, men det blir jo en annen diskusjon... Er så få som røyker inne nå, at det slo meg ikke en gang at hun kunne gjøre det...

Anonymous poster hash: 83c81...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...