Gå til innhold

Hjemmefødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er der noen her som har erfaring med hjemmefødsler? Jeg har to ukompliserte fødsler bak meg, en med epidural og en med steriltvannspapler( som ikke hadde noe virkning forsåvidt)

Men denne gangen ønsker jeg litt å prøve en hjemmefødsel, så hvis noen har erfaring så setter jeg pris på høre om det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med på hjemmefødsel i Nederland hvor det er nærmest normen.

Tredjegangsfødende, alt gikk fint til hun kom ut. Barnet pustet ikke når hun kom ut. Det var en helt forjævlig opplevelse, selv om hun overlevde.

Den tiden mens vi ventet på ambulanse. Huff...

Anonymous poster hash: 5b101...c0a

Skrevet

Var det da langt til sykehuset? Vi bor 10 minutter unna. Har bil i tilfelle ambulansen bruker langt tid. Men skal i utgangspunktet ikke ta mer enn maks 10 minutter men ...

Skrevet

Var det da langt til sykehuset? Vi bor 10 minutter unna. Har bil i tilfelle ambulansen bruker langt tid. Men skal i utgangspunktet ikke ta mer enn maks 10 minutter men ...

Tror ikke det var langt...

De fikk ikke ta egen bil fordi ambulanse har utstyr og helsepersonell.

Den fødselen er faktisk noe av det verste jeg har opplevd. Synet av den blålige kroppen var så nifst. Tenkte en del på dette under min egen fødsel faktisk.

Jeg hadde som du sikkert skjønner aldri tord dette

Skrevet

Kan du ikke heller føde på en abc klinikk ( el hva det heter) eller på sykehus men sammen med bare en fødekvinne, da har du alt innen rekkevidde om noe går galt samtidig som du har "hjemmefødsel" borte?

Skrevet

Den fødselen er faktisk noe av det verste jeg har opplevd. Synet av den blålige kroppen var så nifst. Tenkte en del på dette under min egen fødsel faktisk.

Er du jordmor, eller? Jeg tror du lyver.

For i Nederland er det normen at jordmor er til stede ved hjemmefødsel. Og selve det å føde hjemme er ikke normen, men det er vanlig. Ca 25% av fødslene foregår hjemme.

Tror du også ville ha visst, dersom dette er sant, at blålig farge på en nyfødt er udramatisk. Hvit og slapp, derimot...

Anonymous poster hash: fe0a4...a6d

Skrevet

Jeg ville heller valgt en jordmorstyrt avdeling, som hun over her sier. En i barselgruppen bestemte seg for hjemmefødsel med nr 4 da hun har hatt 3 ukompliserte fødsler. Det endte heldigvis bra, pulsen falt på slutten og det ble hastesnitt. Ikke en god opplevelse.

Anonymous poster hash: 95907...b5f
Skrevet

For i Nederland er det normen at jordmor er til stede ved hjemmefødsel. Og selve det å føde hjemme er ikke normen, men det er vanlig. Ca 25% av fødslene foregår hjemme.

Tror du også ville ha visst, dersom dette er sant, at blålig farge på en nyfødt er udramatisk. Hvit og slapp, derimot...

Jeg er ikke jordmor. Dette var kona til min manns bror. Jeg aner ikke hva fargen kom av, men poenget var at hun ikke skrek eller bevegde på seg. Alle trodde hun var død, selv om jordmoren prøvde å berolige moren.

Du trenger ikke å tro på meg, det er egentlig ikke så nøye.

Skrevet

Takk for alle svar, jeg kommer nok til å vurdere dette enda mer nå etter å høre svarene her. Slikt kan jo skje, men er jo som dere sier bedre å være på sykehuset hvis noe livstruende skulle skje.

Skrevet

Jeg er ikke jordmor. Dette var kona til min manns bror. Jeg aner ikke hva fargen kom av, men poenget var at hun ikke skrek eller bevegde på seg. Alle trodde hun var død, selv om jordmoren prøvde å berolige moren.

Alle unntagen fagpersonen, da.

Din historie forteller egentlig bare at for en lekmann kan en hjemmefødsel være skremmende. Men det kan da virkelig en sykehusfødsel også.

Skrevet

Hva med en naturlig fødsel på sykehus? Slik som Fødeloftet i stavanger og Storken i Bergen? Rommene i stvngr ser ut som hotellrom ( med litt gjemt utstyr) og du har alt personell der om det skulle gått galt.

Hvem skulle hjulpet deg på hjemmefødsel?

Anonymous poster hash: ccdc2...abf

Skrevet

Men forskjellen er jo at hjelpen er mye nærmere på sykehuset, men det frister fortsatt å føde hjemme da det er kjente omgivelser og opplevelsen blir mer vår. Som sagt vi bor ikke langt unna symehuSet og med en ambulanse vil det ta 4-5 minutter. Men jeg får snakke med jordmødre og leger for å då mer informasjon rundt dette.

Skrevet

Ja...det er jo fint at fagpersonen ikke ble traumatisert, bare foreldrene og storfamilien som også var der (...).

Skrevet

Etter hva jeg forstår så er det jordmor og lege (det koster selvfølge litt) og de har nok mest sannsynlig rutiner for hvordan de gjør ting. Og de er ganske strenge på hvem som kan føde hjemme, de følger nøye med på den gravide og babyen gjennom hele svangerskapet med ekstra kontroller.

Skrevet

Mitt tredje barn ble hardt skadet under fødselen, skrudde seg feil/skeivt ned i bekkenet og ble hengende fast i skuldrene..

Hodet var ute, skuldrene satt fast. Brystkassen til barnet er da så klemt fast i fødselskanalen at det ikke får trekt pusten, navlestrengen var også i klem så barnet fikk ikke oksygen den veien heller.

Katastrofealarmen gikk, fem voksne måtte til før de klarte bryte barnet løs med makt. Det var helt livløst og måtte gjenopplives, ble varig skadet.

Da har jeg ikke nevnt skadene jeg fikk, for at barnet har blitt handikappet er jo det viktigste her. Hadde vi ikke vært på sykehuset hadde ikke barnet overlevd.

Så for meg er hjemmefødsel det reneste galskap. Joda, de fleste fødsler er problemfrie, men fremdeles er fødsel det farligste vi kvinner gjør og de gangene det ikke går bra står så altfor mye på spill...

Anonymous poster hash: 75cb1...5df

Skrevet

Oi for en opplevelse du har hatt "/ det er det, man har aldri noen garanti for at alt går som det skal. Så bra at barnet overlevde og at det tross alt gikk bra med dere begge to

Skrevet

Jeg har hatt uplanlagt hjemmefødsel. Hadde ALDRI hatt en planlagt hjemmefødsel, tror jeg hadde stresset så mye og tenkt på alt som kunne gått galt at jeg ikke hadde slappet av på slutten av svangerskapet. Nå gikk min uplanlagte hjemmefødsel veldig bra, jenta kom rett vei med hodet I motsetning til brødrene som var stjernekikkere. Det var nok defor det gikk så veldig fort også, men har tenkt veldig mye I ettertid på hva som kunne gått galt og på hva vi skulle gjort hvis jenta ikke hadde pustet når hun kom ut.

Så jeg hadde helt klart valgt å føde på en type fødeavdeling som fødeloftet,storken osv.

Skrevet

Ja ikkesant. Ser ut som jeg kanskje heller litt mer mot det nå ja etter å ha hørt deres erfaringer

Skrevet

Bestekompisen min mistet sønnen sin i hjemmefødsel.

Jeg hadde aldri i verden turt det..

Skrevet

Det hadde jeg aldri turt, og jeg har hatt to problemfrie fødsler. Hjemmefødsel er i mine øyne egoistisk.

Anonymous poster hash: a518c...011

Skrevet

Ja...det er jo fint at fagpersonen ikke ble traumatisert, bare foreldrene og storfamilien som også var der (...).

Hva hadde nå ellers storfamilien der å gjøre...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...