Gå til innhold

Legging av barn som blir snart 5 mnd - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli rimelig lei og sliten. Altså jeg har ingen fast klokkeslett på legging fordi han tar seg offte 2-3 dupp om dagen. Har prøvd å holde han våken på dagen slik at han kan sove bedre på natta men da blir han bare utrolig grinete og gråter masse. Jeg må nesten vugge han i armene mine hele tiden og stryke han over pannen hele tiden for at han skal sove. Og må legge han forsiktig i sprinkelsengen for at han ikke skal våkne, fordi om han oppdager at han er i sprinkelsengen å ikke armene mine så begynner han å hyl grine.

Har prøvd å få han til å sove i sengen min men det hjelper heller ikke.

Noen ganger sover han åtte på kvelden, noen ganger ni, noen ganger elleve osv osv. Det utrolig slitsomt fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det. Jeg kan jo seriøst ikke gå å vugge han hver kveld, han er blitt også ganske tung. Veier nesten 9 kg.. Har prøvd å gi litt grøt på kvelden, eller smoothie, eller most avokado for at han skal være mett i løpet av natten men uansett så våkner han opp til flere ganger i løpet av natta for å ha melk.

Jeg er alene med han så føler meg utmattet, når jeg får lite søvn. Og dessuten så er han lys våken kl 05 eller 06 på morningen.

Anonymous poster hash: c477e...4f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min ble fem måneder fikk hun siste dupp før 1600.

Hun sov 9, 12 og 14. Jeg tok henne opp i god tid før 16.

La henne for kvelden 1800. Hun hadde litt problemer med å finne roen selv så vi vugget og bysset mye. Ved 5-6 måneder skjedde det noe og hun trengte mindre og mindre støtte. Fra 7 måneder har hun sovnet av seg selv på 5 minutter.

Du må prøve å gi de samme rutiner hver dag. Søvn omtrent til samme tid og leggetid samme tid. Vi begynte å gi henne et bad hver kveld. (Helsestasjon foreslo det) Samme rutine på kveldsstell. Bad, baby massasje, på med pysj, grøt og så pupp og seng. Vi merket at hun liksom mentalt gjorde seg klar for natten. Bad og massasje var beroligende og avslappende. Hun ble veldig kosete og fornøyd av det.

Etterhvert som vi ble kjent med henne oppdaget vi at beroligende prat og sang gjorde henne mer våken så vi satt bare stille i mørket og hold en hånd på magen hennes.

Flere sier at det er lurt om babyen får sovne i senga og ikke på armen din da de kan bli veldig forvirret av å sovne hos deg og så våkne i senga.

Jeg ville forsøkt å roe ved å sitte ved senga. Legg gjerne en trøye du har brukt inntil barnet, da kjenner h*n lukta di.

Du merker forskjell på gråten. Er det bare sutring så la h*n ligge mens du holder på h*n. Eskalerer gråten tar du opp og trøster slik at h*n ikke gråter seg bort, da blir de for oppspilt og tar lang tid å roe. Når gråten har stilnet legger du ned igjen og starter forfra.

Dette er vår oppskrift på hvordan vi gikk fra konstant bæring til et barn som sovner av seg selv og sover hele natta.

Sikkert tusen metoder der ute.

Det er ikke unormalt at et barn på fem måneder er slik men nå er en fin tid å starte med faste rutiner.

Anonymous poster hash: 64188...d38

Skrevet

slutt og klag,slik er det og ha barn, ikke stress med rutiner så tidlig,her begynte vi ikke før han nærmest seg 10 mnd

Anonymous poster hash: 77c4f...5c6
Skrevet

slutt og klag,slik er det og ha barn, ikke stress med rutiner så tidlig,her begynte vi ikke før han nærmest seg 10 mnd

Om du ikke ønsker rutiner så må du jo bare være våken på natt og aldri ha egentid.

Men hi, ikke hold en baby våken. Det gir overtrøtte og grinete unger. I tillegg blir det vanskelig å finne roen.

La han sove til han våkner selv. Også siste dupp.

Ha samme rutine hver kveld. Feks stell eller bad kl 19, så pysj nattasang og senga.

Kanskje må du bruke tid de første dagene, men det er verdt det.

Anonymous poster hash: 3f33b...683

Skrevet

Vår eldste var som din, helt til vi oppdaget at hun trengte en koseklut med lukten av mamma. Da hun fikk en gammel T-skjorte som hun kunne sulle rundt med når hun skulle sove, gikk det mye raskere, og hun sov trygt og godt nesten hele natta igjennom. Prøv det. :)

Anonymous poster hash: 8d524...f6d

Skrevet

Vår eldste var som din, helt til vi oppdaget at hun trengte en koseklut med lukten av mamma. Da hun fikk en gammel T-skjorte som hun kunne sulle rundt med når hun skulle sove, gikk det mye raskere, og hun sov trygt og godt nesten hele natta igjennom. Prøv det. :)

Anonymous poster hash: 8d524...f6d

Det har forresten alle mine hatt... Og smokk. De gasklutene er lette og myke.

Anonymous poster hash: 3f33b...683

Skrevet

Jøss.. Så frekk du er? Jeg klager ikke, man må få lov å utdype seg at man blir sliten når barnet våkner hele tiden på natta og mor(jeg) ikke får søvnet jeg trenger får å fungere.

Livet er ikke over bare fordi man har fått barn! Spurte også bare om tips/råd. Du kunne bare ha holdt deg til å svare på det jeg spør om.

Skrevet

Takk for svar til dere andre.

hi

Skrevet

Vi flyttet babyen på eget rom ved 6 mnd. Frem til da våknet hun flere ganger i løpet av natten. Allerede første natta sov hun 10 timer i strekk. Jeg tenker hun våknet så mye pga at hun luktet meg. Var en drøm!

Gikk ikke like lett med nr to, men det ble redusert til 1-2 oppvåkninger pr natt, i stedet for mange! Tok den ene ammingen rett før jeg selv gikk og la meg, og da ble det bare en tur opp om natten :)

Anonymous poster hash: 1f030...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...