Gå til innhold

20-åringen har flyttet hjem igjen, og jeg blir gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun flyttet i leilighet med kjæresten når hun var 18, men de kunne ikke leie der de bodde lenger. den nye leiligheten er ikke klar før i desember, og jeg gleder meg så til hun flytter. Synes det er vondt å si det, for hun er datteren min, men det er så mye ekstra arbeid med henne.

Det jeg irriterer meg mest over er brukte snusposer. Det tror hun er greit å legge fra seg overalt, gjerne på nattbordet, oppi kopper eller der det passer henne. Jeg finner det på de mest utroligste plasser! Før hun flyttet hjemmefra så ga jeg beskjed om at jeg skulle ikke se henne med snus i mitt hus før hun var 18. Dette aksepterte hun, og vi hadde aldri det problemet da. Men nå som hun er 20 kan jeg ikke lenger si noe på det, og det virker som hun elsker å "plage" meg med å legge snus overalt. Det bor flere små barn her som kan spise det, og det er jo livsfarlig. Jeg har sagt flere ganger at de små kan bli syke, men det går inn det ene øret og ut det andre.

Så er det middagen. Jeg gir beskjed om at nå er det middag, men ser ikke noe til henne. Hun kommer kanskje å henter litt mat når vi er ferdige med å spise, for å så ta der med opp på rommet. Vi har alltid hatt den regelen på at vi sitter ved kjøkkenbordet å spiser, men denne gjelder visst ikke for henne lenger. Jeg gidder ikke stå å krangle med henne foran de små, så jeg gir meg desverre litt for lett.

Hun rydder aldri opp etter seg, og rommet er fullt av tallerker, glass og en haug av klær. Skolebøkene ligger strødd utover hele rommet. Hun har vasket rommet to-tre ganger i uken siden hun flyttet hit i begynnelsen av August, og hun liker å ha det rent rundt seg. Rydding sliter hun mer med, det ser ut som en svinesti etter to timer. Jeg forstår ikke helt at hun gidder å vaske så mye, for hun griser med en gang hun er ferdig.

Hun roter så at jeg holder på å bli gal! Jeg gleder meg til å få henne hjem et par måneder, men det tilter snart for meg. Spesielt det med snusen, det er bokstavlig talt overalt! Hun er verdens snilleste jente, og hjelper gjerne til med de små og hjelper gjerne med å handle mat. Det er bare måten hun roter på.. Noen som har et genialt tips? Hilsen en frustrert mamma.

Anonymous poster hash: c213a...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, hæ? Selvfølgelig kan du "si noe på det" selv om hun er tjue. Hun er voksen, men bor hos dere. Da følger hun deres regler, dessuten skal hun hjelpe til rikelig og burde betale husleie.

Sett grenser, menneske.

Anonymous poster hash: a2422...930
Skrevet

Enig med #2

Når man bor hos andre må man ta hensyn og kan ikke oppføre seg som om man bor alene i egen leilighet - voksen eller ei...

Skrevet

Hiv henne ut.

Anonymous poster hash: 02580...775

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Her hadde jeg faktisk sagt at om hun ikke kutter ut å legge snusen over alt så får hun finne seg et annet sted å bo. Vet du hva, greit hun er datteren din, men hun er voksen og burde oppføre seg deretter!!

Jeg hadde også krevd at rommet ble ryddet, at hun ryddet etter seg selv og hjalp til med middag og opprydding der også.

Trodde virkelig 20åringer hadde litt mer folkeskikk!? :o

Skrevet

Samle sammen all snusen du finner og legg det i en fin skål på rommet hennes. Hver eneste snuspose.

Jeg hadde eksplodert både på snusen og matvanene, at hun har det rotete på rommet hadde ikke brydd meg det minste.

Når hun bor hos deg skal hun følge husets regler, de gjelder enten man er 10 eller 20 år.

Skrevet

Ditt hus, dine regler! Sett ned foten. Hun er gjest! Be henne oppføre seg som en.

Skrevet

Hadde absolutt ikke godtatt det det. Enten så følger hun reglene for å bo hjemme eller så står hun frtitt til å finne annet sted å bo. Hun er voksen så i tillegg til å følge husets regler burde hun betale kost og losji + rydde vaske etter seg og ta sin del av husvask av fellesarealer og matlaging. Hun bor ikke på hotell.

Er det slik dere har oppdratt henne?

Anonymous poster hash: 909a4...362
Skrevet

Hun er voksen. Hun har bodd for seg selv i to år. Hun kan ikke lenger oppføre seg som en tenåring som bor hjemme og er rebelsk mot foreldrene sine.

Hun er en gjest og må oppføre seg deretter. Spør henne hva hun ville gjort hvis noen oppførte seg slik i hennes hjem.

Skrevet

Uff føler med deg! Har en selv hjemme i samme alder. Gjør ingenting. Spiser gratis, bor gratis og har til og med egen hushjelp (meg:() har bedt far stramme opp (jeg er da stemor) men ingenting skjer.. Orker ikke gå å mase hele tiden jeg heller..

Hva er vanlig at dere andres store barn bidrar med i hjemmet?

Føler med deg Hi!

Anonymous poster hash: f48f4...a50

Skrevet

Ditt hus dine regler! Har vel ingenting med alder å gjøre? Du bestemmer da det er dine husregler og datteren din har å følge dem. 

Flyttet selv hjem som 18 åring for en periode på 1,5 år, hadde fått egne vaner.... Men det var ikke snakk om at jeg kunne dure frem som jeg ville. Jeg hadde yngre søsken som skulle taes hensyn til.

Snus er direkte farlig for barn og svelge(som regel ikke brukte) men allikevel. Still et ultimatum.... Følg normale husregler så lenge hun bor under ditt tak, eller finn et annet sted å bo. Hun er 20 år!

Skrevet

Her er det bare å sette ned foten kjære HI :)

Jeg flyttet hjem til min mor når jeg var 20 år, etter å ha bodd borte under siste årene på vgs. Ble boende hos henne til jeg ble sammen med mannen.

Nå er jeg 27 år. Det å flytte hjem, er ikke det samme som "mor er hushjelpen" :) Jeg og mor satte oss ned sammen i starten, og ble enig om mitt ansvar i huset.

Kan jo dele det jeg husker fra avtalen vår:

- Rydde opp etter meg selv, i hele huset

- Ta del i husarbeidet, med andre ord, gjøre det jeg så burde gjøres (klesvask, oppvask, støvsuge osv osv)

- Lage middag 2 ganger i uken, samt handle inn til middagen (før jeg fikk jobb, så innebar det å få penger av min mor, som hun fikk igjen resterende på)

- Hjelpe med yngre søsken ved behov

Etter jeg fikk meg jobb, så la vi til at jeg "betalte" min mor ved å handle inn mat 2-3 gnager i uka og jeg hjalp til litt økonomisk ellers.

Så tenker jeg slik da, at man respekterer de som respekterer en selv, min mor tok meg i hus, på noe ubestemt tid (bodde hos henne i 1,5 år før jeg og mannen flyttet sammen) så jeg så det som et selvfølge at jeg deltok på det som var "felles tid" i huset, så sant det ikke var noen planer fra min side utenom (som å jobbe, spise med venner eller være hos kjæresten) var med rundt middagsbordet, og deltok til tider på familiekvelder (brettspill/film)

At din datter oppfører seg slik ovenfor deg synes jeg er veldig trist, og ikke minst unaturlig. Snus er farlig for små, hun burde (som minste krav) kunne kaste de i søpla! :o

Anonymous poster hash: fb819...adf
Skrevet

Så lenge du godtar det, vil hun fortsette...

Anonymous poster hash: ce641...c0f

Skrevet

Har vært der selv, unntatt det med snusposene. Det er jo fullstendig uakseptabelt!

Føler med deg, skjønner godt at du gleder deg til hun flytter. Usunt å ha voksne barn boende hjemme, det er iallfall min erfaring.

Skrevet

Da det ble slutt mellom meg og samboer måtte jeg flytte hjem med 4 åringen i en overgangsfase. Jeg var 24 år.

De to-tre månedene jeg bodde hjemme måtte jeg fint innrette meg etter mine foreldres regler. Sånn var det bare.

Jeg var vant med å kunne bestemme over meg selv, og plutselig måtte jeg innrette meg etter foreldrene mine igjen. Det var litt kjipt, men jeg hadde ikke noe valg.

Alt går bare man er tydelig! Det er uaktuelt å tro man bor på hotell når man har blitt såpass stor! Krev at hun rydder etter seg!

Da vi var tenåringer hadde vi en regel; "alt av mat/drikke/asjetter/glass, alt som kan tiltrekke seg dyr SKAL ryddes bort."

Tenker det er et minimum av hva man kan kreve av en 20åring!

Anonymous poster hash: 8ca9d...4de

Skrevet

Datteren min er 21 og bor hjemme, og det kommer hun til å gjøre i minst 2,5 år til (går på høyskole, sparer penger)

Hun må passe og kjøre småsøskenene sine hit og dit. Hun lager middag og baker innimellom. Hun tørker støv og støvsuger, bretter håndklær og tar ut av oppvaskmaskinen. Hun klipper plen/måker snø.

Jeg sorterer og vasker klær, men hun bretter sine egne. Dette er faste oppgaver!

Hadde ALDRI akseptert oppførselen til din datter!!

Du får sette henne ned, den dag i dag!, og si rolig at nå er det nok!! Kan hun ikke kaste snusposene i bosset og hjelpe til i huset, så må du be henne flytte et annet sted! Med ØYEBLIKKELIG virkning, og ingen sjanse nr.2!! Og det gjør du klinkende klart!

Hun har fått klar beskjed, en eneste snuspose til, så er det på hue & ræva ut!!

Nå mistenker jeg deg for å være altfor pinglete til dette, så vil du ha en feig utvei - legg hver eneste snuspose du finner i sengen hennes!! Skitneklærne hennes bare kaster du inn på rommet hennes!

Anonymous poster hash: 0544b...c1a

Skrevet

Takk for mange svar. Kjenner begeret virkelig er fullt nå, er ikke det minste koselig å ha henne hjemme lenger. Når hun bodde sammen med kjæresten sin hadde de det strøkent, alltid rent og ryddig. Kan ikke huske å ha sett brukte snusposer der heller. Nå som hun har flyttet hjem gir hun f i alt, og rommet ser ut som en svinesti. Skjønner ikke hva som har skjedd med henne.

Jeg kommer ikke til å kaste henne ut, selv om det har fristet. Hun betaler ingen husleie, og det kommer hun ikke til å gjøre heller. Men vi har blitt enige om at 7000 i mnd skal gå til boligsparing. Vi har råd til å ha henne hjemme og jeg synes det er viktigere at hun sparer de pengene.

I dag tidlig ga jeg beskjed om at jeg reiste på butikken, og når jeg kom hjem skulle ALLE snusposene være fjernet. Hvis ikke de var det ble regelen om at jeg ikke skulle se henne med snus i mitt hjem før hun flyttet innført igjen. Hadde trodd jeg kom til å få en kommentar med at hun faktisk var 20, og jeg ikke kunne nekte henne, men der tok jeg feil. Da jeg kom hjem var det ikke en eneste snus å se.

Når hun ikke møtte opp når jeg sa det var middag, gikk jeg opp til henne og sa at nå var det middag. Jeg sa hun gjerne måtte ligge i sengen, men da fikk hun ikke komme ned for å hente med seg middag opp på rommet sitt. Det var nå det var middag, som ble spist på kjøkkenet, og hvis ikke hun kom ble det brødskiver på henne. Hun kom ned og spiste middag med oss. Vi vasket opp sammen, og fikk snakket en del om hva vi kunne gjøre for å få det bedre sammen den perioden hun skulle bo her. Hun var enig i at hun måtte skjerpe seg når det gjelder middag, tallerkener og glass på rommet. Snusing skulle hun også gjøre minst mulig synlig for oss andre som ikke er så begeistret for det. Rommet ser likt ut enn så lenge, desverre. Jeg synes egentlig dette høres for godt ut til å være sant, og har en følelse på at de gamle vanene snart faller tilbake. Satser likevel på at vi får en koselig tid frem til desember og at det var så lite som skulle til for at det ble bedre. (Har sikkert hatt 200 samtaler med henne om dette temaet, men en skikkelig sur og streng beskjed om at nå var det nok var visst det som skulle til, håper jeg)

Hadde aldri trodd jeg kom til å skrive et innlegg om barneoppdragelse (eller voksenoppdragelse ;) ) på et mammaforum, men der tok jeg jammen feil. Takk for mange svar, ønsker dere en god helg videre :-)

Anonymous poster hash: c213a...ca8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...