Gå til innhold

Lærere i småskolen:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er å knekke lesekoden? Min sønn staver ordet, setter lydene sammen og forstår hva ordet ble. Han må ha hjelp til noen bokstaver og noen ord blir ikke helt rett (feks Mons blir ons). Men han skjønner at lesekorpset har stum t. har de først knekt den når de leser flytende? Uansett syns jeg det er utrolig gøy! Sykt hvor fort de lærer. Han har kunnet litt bokstaver, men ikke vært interessert før han begynte på skolen. Sprøtt hva dere lærere får til :)

Anonymous poster hash: 268db...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å knekke lesekoden er når barna leser ordbilder i stedet for å lydere ordene. Altså når de ser ordet "hund" som en helhet (som et bilde" i stedet for å lese hver bokstav og sette sammen til et ord "h-u-n-d = hund". Når man leser ordbilder er det fin flyt i setningen som leses.

Anonymous poster hash: b59c2...72e

Skrevet

Å knekke lesekoden er når barna leser ordbilder i stedet for å lydere ordene. Altså når de ser ordet "hund" som en helhet (som et bilde" i stedet for å lese hver bokstav og sette sammen til et ord "h-u-n-d = hund". Når man leser ordbilder er det fin flyt i setningen som leses.

Takk for svar! Da har jeg tenkt feil. Morsomt å se hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Å knekke lese koden vil si at man kan dele ordet opp i lyder, sette det sammen igjen og forstå meningen i ordet. Slik kan man da møte ukjente ord men likevel kunne lese det.

Anonymous poster hash: 49348...97e

Skrevet

Sønnen din kan jo lese litt da, men har ikke knekt selve lesekoden. Men nå når han klarer å lydere ordene og forstår hvilken mening ordet har er det bare øving som skal til før han tar steger videre. Jo mer han leser og lyderer de vanligste ordene, jo fortere vil han kjenne dem igjen og kunne ta snarveien ved å lese ordbildene :) lykke til, det er morsomt å se de små utvikle seg. Og ikke minst har han et godt utgangspunkt når han skal starte på skolen :)

Skrevet

Sønnen din kan jo lese litt da, men har ikke knekt selve lesekoden. Men nå når han klarer å lydere ordene og forstår hvilken mening ordet har er det bare øving som skal til før han tar steger videre. Jo mer han leser og lyderer de vanligste ordene, jo fortere vil han kjenne dem igjen og kunne ta snarveien ved å lese ordbildene :) lykke til, det er morsomt å se de små utvikle seg. Og ikke minst har han et godt utgangspunkt når han skal starte på skolen :)

Ser nå at han har begynt på skolen :) Fint at han viser progresjon og at han er godt på vei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...