Gå til innhold

Baby og språk.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 11 måneder har den siste måneden begynt å snakke.

Hun sier nå mamma, pappa, hei, hadet (og vinker) natta og i tillegg har hun tre egne ord for sulten, tørst og hund.

Flere sier hun er langt fremme.

Min første så jeg aner ikke.

Når begynte din å si flere ord?

Min datter sa natta fra hun var ni måneder så har de andre ordene rent på nå den siste måneden.

 

Anonymous poster hash: 1b997...f47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er helst vanlig. Jeg hadde en som snakket veldig tidlig og satte sammen et par ord i god tid før han fylte et år, han var treg motorisk.

 

Nestemann pratet også og hadde mange ord før 1 årsdagen, men var tidlig ute motorisk.

 

Jeg jobbet i barnehage og vi hadde en gutt på 9 måneder som satte sammen setninger. Han nektet å røre seg, satt bom fast der vi satte han på gulvet, og satt å kommanderte alle til å hente ting og flytte seg! Helt rart å høre en så liten fyr prate så mye!

 

Anonymous poster hash: 0d549...639

Skrevet

Tror det er helst vanlig. Jeg hadde en som snakket veldig tidlig og satte sammen et par ord i god tid før han fylte et år, han var treg motorisk.

 

Nestemann pratet også og hadde mange ord før 1 årsdagen, men var tidlig ute motorisk.

 

Jeg jobbet i barnehage og vi hadde en gutt på 9 måneder som satte sammen setninger. Han nektet å røre seg, satt bom fast der vi satte han på gulvet, og satt å kommanderte alle til å hente ting og flytte seg! Helt rart å høre en så liten fyr prate så mye!

 

Anonymous poster hash: 0d549...639

Hehe. Datteren min er faktisk litt treg med å bevege seg rundt. Ligger helst rolig og skravler.

 

Anonymous poster hash: 1b997...f47

Skrevet

Det er individuelt. Min sa fem-seks ord da han var ti mnd, men kun ca 20 nå når han er 15 mnd.

 

Det er kjekt å følge med på utviklingen deres:-)

 

Anonymous poster hash: 55749...ee5

Skrevet

Eldste snakket ikke før han var rundt 20mnd.. Minste snakket på inn og utpust fra 9mnd.. Har pratet mye og lange setninger fra 1års alderen. .



Anonymous poster hash: 0da98...43c
Skrevet (endret)

Mi på 10 mnd sier ingenting foreløpig☺ stresser ikke med det. Storesøster pratet som en foss fra hun var 1,5 år.

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

Min sa kun mamma som 12 mnd. Pappa som 13 mnd så kom det sakte. Som 2,5 fikk jeg høre hun var langt fremme i det å følge en samtale fremover.

Alltid vært tidlig motorisk.

Skrevet

Min har ikke veldig mange ord enda er vel ca 21 mnd. Men har noen ord og gjør seg veldig forstått med kroppspråk, å har på en måte laget sitt eget tegn til tale språk. Hun har vært tidlige på det motoriske da, liksom ikke hatt tid eller bry til å snakke. Så føler det er veldig inviduelt har venner med barn som har hatt kjempe utviklet språk før 2 års alderen til de som snakker uforståelig når de er tre.

 

Anonymous poster hash: 6fef6...351

Skrevet

 

Eldste snakket ikke før han var rundt 20mnd.. Minste snakket på inn og utpust fra 9mnd.. Har pratet mye og lange setninger fra 1års alderen. .

 

Anonymous poster hash: 0da98...43c

LANGE setninger fra fylte ett?

 

Anonymous poster hash: ce98b...c2d

Skrevet

helt vanlig,min var 7mnd når han sa mamma, sa masse som 11 månder ,men sikkelig setninger og slik kom ikke før etter han hadde fylt 2 år, og nå er han 2 år og 7mnd og snakker som en foss og synger masse :)

Skrevet

Mi på 10 mnd sier ingenting foreløpig☺ stresser ikke med det. Storesøster pratet som en foss fra hun var 1,5 år.

Eller jo, nå sier hun mamma og pappa ☺ har øvd iherdig 😂
Skrevet

Min sa ca 4 ord da han fylt 2 år. Laaangt fram motorisk, men treg språklig. Da han ble tre år var han helt aldersadekvat språklig, så skjedde mye på ett år. Hadde ikke "tid" til å prate før etter fylte to år. Var høyt og lavt all sin våkne tid.

 

Nr 2 ser ut til å bli helt lik. Aldri bablet noe særlig og ikke interessert i bøker, sanger, når vi prater osv. Men full fart hele tiden. Har det supertravelt motorisk og gikk da han var ni mnd. Er nå 1 1/2.

 

Anonymous poster hash: 78e4a...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...