Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Fant ut mandag for 1,5 uke siden at datteren min hadde lus. Vi har aldri hatt dette i hus før selv om barna nå er 10 og 8 år. Kjøpte kur og ga begge barna denne selv om sønnen ikke hadde noen. Kammet meg masse og fant absolutt ingneting så jeg tok ikke kuren. Senere på kvelden så skulle barna til pappan sin på samvær. Jeg hadde ringt han og fortalt det og han hadde også fått lus. Han vasket alt og tok kur før vi kom. Ha kammet datteren min hele tiden og alle andre i familien. På lørdag fant jeg plutselig 1 stor lus og masse egg i mitt hår. Tok kur og vasket alt av sengetøy og håndklær igjen. Puter ut ac sofaen etc. Fyrste børster og alt som skal til. Etasjen barna bruker ble ikke brukt på 4 dager mens de jadde samvær med pappan så der var vel all evt lus død innen fe kom tilbake. Håndklær og sengetøy ble selvfølgelig kokt. Så tok datteren min oppfølgingskuren i går og da jeg kammet etterpå datt det en død lus ut. Aner ikke om den har vært død lenge eller om den ble drept av den kuren. Nå kammet jeg meg (tok kur på lørdag) og ut kom 4 nymfer og masse egg. 1 lus kunne man se var lus, de 3 andre var så små at keg trodde det var egg men de beveget seg. Jeg har kammet meg nå i 2 timer og ingenting mer kommer ut. Egg er det vel fortsatt. Ingen kur i hus og må kjøpe i morgen tidlig. Igjen skifte av sengetøy og håndklær. Men hva kan jeg gjøre for å kvitte oss med disse jævlene? Jeg blir sprø av dette.. Datteren min må igjen da oppfølgingskur om 10 dager siden hun hadde en lus i går regner jeg med? Og jeg som skulle ta ny kur til mandag må ta nå og enda en. Blir vi noengang kvitt dette? Anonymous poster hash: 1c29f...323
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Poenget med oppfølgingskuren er at noen lus klekkes etter kuren. Det er derfor du må ha to kurer. Så lenge du tar kur to til riktig tid får du drept de nyklekte lusene før de legger egg igjen. Ellers vil 20-30 minutters kjemming hver dag som regel ordne saken helt uten lusemidler. Anonymous poster hash: 16b0a...2c6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Poenget med oppfølgingskuren er at noen lus klekkes etter kuren. Det er derfor du må ha to kurer. Så lenge du tar kur to til riktig tid får du drept de nyklekte lusene før de legger egg igjen. Ellers vil 20-30 minutters kjemming hver dag som regel ordne saken helt uten lusemidler. Anonymous poster hash: 16b0a...2c6 Ok takk. Men vil ikke disse nymfene kunne smitte andre i påvente av oppfølgingskur? Selv om de ikke legger egg så kan de vel smitte? Anonymous poster hash: 1c29f...323
Fjellfrøstjerne Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Hvilken kur har du brukt? Fra RELIS er det kun NYDA eller Malation/prioderm som er anbefalt.. Ikke feks Linicin shampoo
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Poenget med oppfølgingskuren er at noen lus klekkes etter kuren. Det er derfor du må ha to kurer. Så lenge du tar kur to til riktig tid får du drept de nyklekte lusene før de legger egg igjen. Ellers vil 20-30 minutters kjemming hver dag som regel ordne saken helt uten lusemidler.Anonymous poster hash: 16b0a...2c6 Ok takk. Men vil ikke disse nymfene kunne smitte andre i påvente av oppfølgingskur? Selv om de ikke legger egg så kan de vel smitte? Anonymous poster hash: 1c29f...323 Teoretik sett kan de det, men lus er ikke så smittsomt som mange tror. Ikke bytt lue eller gni hodene mot hverandre noen dager. Flett eller sett opp langt hår. Da skal det mye til at det smitter. Anonymous poster hash: 16b0a...2c6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Kjøp Nullus. http://www.nullus.no/ Anonymous poster hash: aba23...a00
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Hvilken kur har du brukt? Fra RELIS er det kun NYDA eller Malation/prioderm som er anbefalt.. Ikke feks Linicin shampoo Brukt Linicin men ikke sjampoen. Den kuren de har. Olje er det vel. Er den de selger på apoteket. Anonymous poster hash: 1c29f...323
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Hvilken kur har du brukt? Fra RELIS er det kun NYDA eller Malation/prioderm som er anbefalt.. Ikke feks Linicin shampooBrukt Linicin men ikke sjampoen. Den kuren de har. Olje er det vel. Er den de selger på apoteket. Anonymous poster hash: 1c29f...323 Den funka dårlig her. Anonymous poster hash: d57d1...a00
Mamma_til_2 Skrevet 25. september 2015 #9 Skrevet 25. september 2015 Di må bare fortsette og gre håret og lure helt til du ikke finner noen, men har du funnet ut hvor lusen kommer fra? Gitt beskjed til skole/ bhg/ fritidsordning/ venner etc? Det hjelper ikke at du grer og kurer så lenge de får det fra noen som ikke vet at de har der.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #10 Skrevet 25. september 2015 Di må bare fortsette og gre håret og lure helt til du ikke finner noen, men har du funnet ut hvor lusen kommer fra? Gitt beskjed til skole/ bhg/ fritidsordning/ venner etc? Det hjelper ikke at du grer og kurer så lenge de får det fra noen som ikke vet at de har der. Vi fikk lapp fra skolen om at det er lus på trinnet noen dager før. Sjekket henne 5 dager før og ingenting som jeg så. Så plutselig hadde hun masse. Kanskje jeg hadde sjekket for dårlig med lusekam. Gitt beskjed til vennene i nabolaget og en nær venninne hadde også lus. Begge er behandlet. Vet ikke hvem som har smittet hvem. Hun har nå sluttet med å ordne håret til hverandre på skolen som de er glad i iallefall. Anonymous poster hash: 1c29f...323
1jente2gutter Skrevet 25. september 2015 #11 Skrevet 25. september 2015 Kun priodem/malation og de andre kurene med dimethicone ( kan skrives anderledes) er anbefalt. Kan bruke f.eks linicin solution, men ikke sjampoen. Kan bruke Nyda og blant anna. Men må brukes rett. Står etter 9-10 dager på noen og 7 dager på andre, følg med!!!!! Da jeg brukte linicin solution og tok ny 9 dager etter, virket det. Og viktig: ikke hørt på alle kjerringråd når der gjelder lus!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå