Gå til innhold

Noen vegetarianere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært opptatt av miljø og dyrevelferd, vurderer nå å gå over til vegetar. Vil nok åpne opp for å spise egg (dra egne høns i hagen) og av og til ost til helt spesielle oster, så er jo ikke helt vegansk, men må jo være langt bedre enn kjøtt hver dag. Dagens kjøttindustri gjør meg kvalm.

Men hvor starter man? Det er jo ikke bare å hoppe i det. Jeg vet jeg har mye å sette meg inn i, noen tips fra andre som har forsøkt?

Anonymous poster hash: 1be2c...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid vært opptatt av miljø og dyrevelferd, vurderer nå å gå over til vegetar. Vil nok åpne opp for å spise egg (dra egne høns i hagen) og av og til ost til helt spesielle oster, så er jo ikke helt vegansk, men må jo være langt bedre enn kjøtt hver dag. Dagens kjøttindustri gjør meg kvalm.

Men hvor starter man? Det er jo ikke bare å hoppe i det. Jeg vet jeg har mye å sette meg inn i, noen tips fra andre som har forsøkt?

Beklager skrivefeil, tlf lever sitt eget liv.

Skrevet

Jeg hoppet bare i det som 18-åring (er nå 30) jeg var veganer i en periode, men det var ikke noe for meg. Jeg synes ikke det er et problem med et vegetarisk kosthold. Jeg har riktignok jernmangel, men det hadde jeg også før kostholdsendringen. Det finnes mange gode nettsider med gode oppskrifter og de aller fleste matbutikker selger vegetariske produkter. Det er vanskeligere å være vegetarianer i Norge kontra Sverige, men ikke spesielt vanskelig i seg selv.

Anonymous poster hash: 42f7d...1bb

Skrevet

Hei! Semi-veggis her. Jeg spider litt vilt og litt norsk sau/lam. Det er egentlig ganske lett. Man bare slutter å spise kjøtt 😉 her er noen tips som funker for meg:

Kikerter bruker jeg der jeg ellers ville brukt kylling. Supert i wok! :)

Til taco har vi bytta kjøttet med tomatbønner - har litt av krydderblandinga i tomatbønnene og varmer opp. Billig, sunt og godt :)

Bruker kjøtterstatninger når jeg trenger noe kjapt og enkelt, og til tur og grilling. (Anbefaler annamas pølser. Helt utrolig gode!)

Til pasta går det i tomatsaus med kidneybønner eller bollene fra HK - tanteungenes favoritt.

Bare fantasien setter grenser for alskens gratenger og pizzaer.

Husk at norvegia inneholder animalsk løpe - synnøve er uten. Kanskje ikke det viktigste, men greit å vite. :) Mye vingummi inneholder gelatin...

Hvis du vil unngå meieriprodukter så kan jeg anbefle wilmersburger-osten på det varmeste. Og den blå soyamelken. Kjempegod :) (litt søt, men det liker jeg.)

Hmmm... har jeg glemt noe, tro....

Anonymous poster hash: 0d1c0...ae8

Skrevet

Jeg hoppet bare i det som 18-åring (er nå 30) jeg var veganer i en periode, men det var ikke noe for meg. Jeg synes ikke det er et problem med et vegetarisk kosthold. Jeg har riktignok jernmangel, men det hadde jeg også før kostholdsendringen. Det finnes mange gode nettsider med gode oppskrifter og de aller fleste matbutikker selger vegetariske produkter. Det er vanskeligere å være vegetarianer i Norge kontra Sverige, men ikke spesielt vanskelig i seg selv.

Jeg ble mye friskere etter forresten, så det er ikke bare positivt for miljø og dyr :)

Skrevet

bare hoppet i det, jeg.. Gikk helt fint. 1,5 år siden nå, tok prøver hos legen for noen mnd siden, alle verdier fine. 

søk litt på nettet på oppskrifter.

Viktig å få i seg nok b12 og protein. Det har ikke vært noe problem her med variert kost med mye frukt og grønnsaker. 

Anonymous poster hash: 45ed6...975
Skrevet

Ooo ja! Lag hummus! Perfekt på brødskiva (med rødbeter) og som dip og dressing... ALT! :D

Skrevet

Mine beste tips:

- Linser i suppen gjør den mer mettende.

- Kidneybeans er kjempegodt som kjøtterstatter til taco. Vi har i hjemmelaget tacokrydder, løk og jalapenos. God med ost i også.

- Kikert-burgere er enkelt, raskt, sunt og veldig, veldig godt.

- Finknuste linfrø som bløtlegges kan brukes som egg-erstatning, om du ikke vil spise egg.

- Hummus, ajvar og guacamole er fantastisk på brødskiven! Eller generelt til mat.

- Er du redd for jernnivå (Noe som generelt ikke er et problem) så lag mat i en jernpanne.

- Lasagne er fantastisk med marinert rødløk og pinjekjerner.

- Indisk mat er ofte vegetarisk og proppfull av smak.

- Nøtter kan brukes som erstatning for ost, eller som variasjon. Bløtlegg cashewnøtter og kjør glatt med litt sitron, salt og pepper.

- Næringsgjær kan kjøpes beriket med B12 som kan brukes f.eks med cashew-osten. Den kan også brukes i matretter hvor man vil ha en litt "ostete" smak.

Skrevet

Å takk for masse gode tips. Nå virker det ikke fullt så "skummelt". Er det noen bøker, dokumentarer, nettsider eller blogger jeg bør få med meg?

Skrevet

Å takk for masse gode tips. Nå virker det ikke fullt så "skummelt". Er det noen bøker, dokumentarer, nettsider eller blogger jeg bør få med meg?

http://www.veganmisjonen.com/er nok den mest kjente norske siden :) Det kan virke litt voldsomt, men du kan jo tenke at du bytter ut f.eks en-to middager i uken med vegetariske også ser du hvordan det går :)

Jeg er ikke så glad i dokumentarer om dyrehold siden jeg blir fysisk dårlig av det (Derfor spiser jeg heller ikke kjøtt) 

Huff, nå sitter jeg ikke på min egen PC, så jeg kan ikke helt svare så bra på akkurat dette, men veganmisjonen er gull. 

Skrevet

Mine beste tips:

- Kidneybeans er kjempegodt som kjøtterstatter til taco. Vi har i hjemmelaget tacokrydder, løk og jalapenos. God med ost i også.

- Finknuste linfrø som bløtlegges kan brukes som egg-erstatning, om du ikke vil spise egg.

- Hummus, ajvar og guacamole er fantastisk på brødskiven! Eller generelt til mat.

- Er du redd for jernnivå (Noe som generelt ikke er et problem) så lag mat i en jernpanne.

- Nøtter kan brukes som erstatning for ost, eller som variasjon. Bløtlegg cashewnøtter og kjør glatt med litt sitron, salt og pepper.

- Næringsgjær kan kjøpes beriket med B12 som kan brukes f.eks med cashew-osten. Den kan også brukes i matretter hvor man vil ha en litt "ostete" smak.

Har du oppskrift på den lasagnen?

Anonymous poster hash: 011ac...c47

Skrevet

http://www.veganmisjonen.com/er nok den mest kjente norske siden :) Det kan virke litt voldsomt, men du kan jo tenke at du bytter ut f.eks en-to middager i uken med vegetariske også ser du hvordan det går :)

Jeg er ikke så glad i dokumentarer om dyrehold siden jeg blir fysisk dårlig av det (Derfor spiser jeg heller ikke kjøtt)

Huff, nå sitter jeg ikke på min egen PC, så jeg kan ikke helt svare så bra på akkurat dette, men veganmisjonen er gull.

Tusen takk.

Skrevet

Og så har du sider som veggispreik på face :)

Skrevet

Og så har du sider som veggispreik på face :)

Jeg er også veggis. Vært i snart 5 mnd nå. Hoppet mer eller mindre i det etter at jeg så en dokumetar på Netflix (husker ikke hvilken).

Hadde egentlig ikke planer om å legge om helt og bli "en vanskelig gjest", men etter ca 1,5 mnd orket jeg ikke tanken på å spise kjøtt uansett, så da la jeg like godt helt om :)

På blodprøve etter 3 mnd så alt fint og flott ut, til og med jern (jeg er i tillegg blodgiver, så det er flere grunner til at jeg kunne fått lave nivåer på det).

Akkuratt nå går jeg på "gravid" kosttilskudd fra apoteket, men før jeg begynte med det gikk jeg på noe kosttilskudd fra Life (total vegetarian, eller noe heter de).

Kan ellers tipse om at "Chicken style burger" fra fry's er veeeldig gode. Det samme er nuggetsene fra Quorn. Må være lov med litt "fast food" selv om man er veggis :kokk:

Skrevet

Mine beste tips:

Hvordan lager du marinert rødløk?

Vil du dele oppskrift på kikertburger?

Anonymous poster hash: 0b3de...449

Skrevet

Jeg har vært vegeterianer i 20 år.Spiser ikke kjøtt.Men spiser litt egg å ost.

Anonymous poster hash: 58888...df1
Skrevet

Jeg vuderer det samme.. Men hvordan gjør dere det med barna? Lager dere egen mat med kjøtt til dem, eller er de også vegetarianere? Litt usikker på hva som er vanlig. Kjenner jeg er så drittlei av kjøttproduksjonen, blir helt kvalm av hvordan de behandler dyrene.

Anonymous poster hash: 6d1f1...559

Skrevet

Jeg vuderer det samme.. Men hvordan gjør dere det med barna? Lager dere egen mat med kjøtt til dem, eller er de også vegetarianere? Litt usikker på hva som er vanlig. Kjenner jeg er så drittlei av kjøttproduksjonen, blir helt kvalm av hvordan de behandler dyrene.

Anonymous poster hash: 6d1f1...559

De har ikke vondt av å ikke spise kjøtt de heller. Kan jo fiske en fisk til de innimellom om du er engstelig, men så lenge du leser deg opp på hva de trenger, og de ikke får noen mangler, er det ikke noe problem :)

Skrevet

Vært vegetarianer/veganer i 8 år, det er et hav av forskjell på tilgjengelighet av mat og oppskrifter nå kontra da. Nå får du vegetarpølser, burgere etc i stort sett alle dagligvareforetninger. Anbefaler å sjekke ut vegetarmatblogger som veganmisjonen.com, vegetarbloggen.com eller meatless.no/oppskrifter. Meatless har masse bra info om alle fordelene ved å spise plantebasert, tips om ernæring og hvordan man enkelt går frem for å spise mer plantebasert. Sjekk også ut "hva slags veganmat lager du i dag" på facebook for masse bra inspirasjon. :)

For inspirasjon ang kjøtt og miljø anbefaler jeg "Cowspiracy", den er tilgjengelig på Netflix. "Earthlings" er ikke for sarte sjeler, men viser på en veldig direkte måte hvordan dyr lider i ulike industrier vi mennesker finner det for godt å bruke dem. "Vegucated" er også veldig bra, litt mindre grafisk. Hvis du er interessert i et mer filosofisk perspektiv anbefaler jeg "Speciesism - The movie".

Her spiser alle plantebasert hjemme, så får barna velge å spise hva de vil når de er andre steder, det fungerer veldig fint for oss. 

Lykke til, dette valget er et av de beste valgene du kan gjøre for egen helse, miljø og klima, og ikke minst dyr. 

Anonymous poster hash: 0522b...1e7
Skrevet

Kuttet ut alt kjøtt for 7 år siden. Beste jeg har gjort :) nå er hele familien vegetariske. Begynn imorgen!! Du lærer underveis! :)

Anonymous poster hash: ec1ca...433

Skrevet

"Forks over knives" kan du se.

vært vegetarianer ett år. Er det for livstid! Tok blodprøver for noen mnd siden. Alt fint. Barna spiser vegetarisk hjemme men hva de vil ute.

Anonymous poster hash: 45ed6...975

Skrevet

Vi vil gi barna våre det vi spiser. Om de, når de de blir større, smaker på mat hos andre og ønsker seg kjøtt vil jeg kjøpe og tilberede det iblant. Jeg synes barn skal få være med å velge middag :)

Jeg kan stort sett stå for det jeg har i hus. Jeg er opptatt av miljø og dyrevelferd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...