Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Vi har en ettåring. Han er mest hos meg, men annenhver onsdag sover han hos sin far(pluss hyppig samvær ellers) . Han jobber og jeg studerer og lille går i barnehage. Far mener at om lille er syk og ikke kan bli levert i barnehage er han mitt ansvar, ikke hans. Og at han skal kunne levere han til meg, og jeg må ta fri fra skolen så han kan dra på jobb. Jeg mener at han er hans ansvar så lenge det er der han ble syk og at det er han som skal være hjemme med lille til det hadde vært naturlig for meg å hente han i barnehagen. Hvem har rett? Og er det noe sted det står noe om det? Vi har ikke spesifisert det i samværsavtalen for jeg har ikke tenkt over det og trudde det var en selvfølge å være hjemme med sykt barn, ikke ta som en selvfølge at da er han den andre parts ansvar. Anonymous poster hash: 69938...3be
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Har dere 10 dager hver med sykt barn, eller har du alle dagene da? Anonymous poster hash: d0f19...b86
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Med så lite samvær så har eksen i prinsippet rett. Sykedagene må du i utgangspunktet ta selv da du står som hovedforsørger med klart mer samvær enn far. MEN dere kan fordele sykedagene om dere vil det, bare gi beskjed om det til nav. Det er ikke noe problem Anonymous poster hash: 6e1a7...997
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Far får ikke betalt dersom han er hjemme med sykt barn = ditt ansvar. Far har rett! Anonymous poster hash: 0de11...ca3
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Hvor står det at man kan fordele sykedagene / omsorgsdagene? Jeg snakket med NAV om dette i dag og fikk da vite at det ikke var mulig å overføre noen av disse dagene til far. Jeg stusset veldig, så vis meg gjerne link der det fremkommer at far kan få noen av dagene...! Anonymous poster hash: 0de11...ca3
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Så lenge du har hovedomsorgen og blir regnet som alenemor har jo du ekstra syk barn dager. Her har pappa samvær annenhver helg. Og innimellom hverdag. Har fått beskjed av nav at han ikke kan ta syk barn dager, men jeg har dobbelt opp. Anonymous poster hash: 061c6...e30
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Du har som enslig forsørger alle de 20 dagene i året med sykt barn så far har rett, det er ditt ansvar (han får ikke lønn og har ikke krav på sykt-barn-dager så da blir det skulk) Anonymous poster hash: 16de5...4cb
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Far har startet firma med fire kompiser og styrer stort settmye av hverdagen selv. Hvilke rettigheter ang egenmld han har vet jeg ikke. Jeg er student med ansvar for egen læring så jeg har nok iallefall ikke rett på egenmld. Lirte på om noen har noen link e.l til hvor det kan spesifiseres. Et scenario er f.eks at jeg drar på skolen 07 og far ikke merker sykdom på lille før 08 når de står opp. Kan han da forvente at jeg skal avbryte timen/gruppearbeid/(eksamen for å sette det på spissen) og komme hjem for å ha lille istedenfor å holde seg hjemme selv? Anonymous poster hash: 69938...3be
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Hvor står det at man kan fordele sykedagene / omsorgsdagene? Jeg snakket med NAV om dette i dag og fikk da vite at det ikke var mulig å overføre noen av disse dagene til far. Jeg stusset veldig, så vis meg gjerne link der det fremkommer at far kan få noen av dagene...! Anonymous poster hash: 0de11...ca3 Jeg har ingen link, men da far og jeg sto ovenfor denne problemstillingen ringte jeg nav og spurte. Var saksbehandleren som sa jeg bare kunne overføre noen dager til far. Nå har vi ikke fått prøvd det ut i praksis da far plutselig ikke ville ha ungene på hverdagen lenger, så nå faller alt på meg uansett. Og det kan jo være jeg har fått feil beskjed. Skal ikke være påståelig her, altså Anonymous poster hash: 6e1a7...997
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Jeg ønsker også at far skal kunne ta noen av dagene.. frister å ringe NAV igjen og dobbeltsjekke... Takk ihvertfall 😉 Anonymous poster hash: 0de11...ca3
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Ser også det er fler anonyme som spør om ting innpå min tråd så for å ikke forvirre er jeg HI og kun skrevet hovedinnlegget og den kl 20:57 Ang jobb/studier Anonymous poster hash: 69938...3be
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Du som aleneforsørger har alle 20 dagene selv som flere påpeker her. Så da må nok du ta ansvaret også. Kan jo hende man kan overføre som en skriver her. Men far kan vel da også si nei. Han har jo veldig lite samvær, så er jo mest naturlig at du er med det syke barnet. Men om du har eksamen så håper jeg han kan vise litt velvilje. Men at det skal klaffe slik er vel ikke så stor sannsynlighet. Anonymous poster hash: adfb1...ebf
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Jeg har faktisk eksamen førstkommende torsdag og redd for at det sikkerhetsnettet jeg trudde jeg hadde om lille blir syk (mye syk første tiden i bhg) ikke holder vann. Jeg har ikke 20 dager med noe, er jo student og ikke arbeidstager. Far har eget selskap. Dvs han "skulker" ikke som noen påpekte, men jeg risikerer masteren min om jeg går glipp av viktige dager. Og nei, han viser ikke velvilje. :*( At ikke lille bare kan fortsette å ligge i den sengen han har sovet i hele natten men må hastes på med klær og ut i bilen og hjem til meg synes jeg høres helt feil ut. HI Anonymous poster hash: 69938...3be
Gjest Antarctica Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Du har rett i at det er dårlig gjort mot barnet og deg. Men formelt har han sitt på det tørre.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Man kan ha en fordeling på syke barn- dager mellom far og mor. Dette står ganske greit forklart på NAV sine nettsider Anonymous poster hash: 9015d...e3d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 STAKKARS BARN!! Anonymous poster hash: 61f50...c7e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Dette står jo klart og tydelig på NAVs egne sider om overføringen. Hvis du og den andre av barnets forelder ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av dere på grunnlag av samværsavtalen mellom dere. Dere må gi NAV en skriftlig erklæring om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger. Du kan overføre inntil ti omsorgsdager til ny ektefelle eller samboer forutsatt at samboerforholdet har vart i minst tolv måneder. Vi må få skriftlig melding om overføringen. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms Syns det var veldig tidlig med overnatting for en 1 åring. Anonymous poster hash: 59cbc...df0
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #18 Skrevet 25. september 2015 Dette står jo klart og tydelig på NAVs egne sider om overføringen. Hvis du og den andre av barnets forelder ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av dere på grunnlag av samværsavtalen mellom dere. Dere må gi NAV en skriftlig erklæring om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger. Du kan overføre inntil ti omsorgsdager til ny ektefelle eller samboer forutsatt at samboerforholdet har vart i minst tolv måneder. Vi må få skriftlig melding om overføringen. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms Syns det var veldig tidlig med overnatting for en 1 åring. Anonymous poster hash: 59cbc...df0 Det er ganske snodig at noen synes det er for tidlig med overnatting hos far når barnet er ett år (her var det jo snakk om en overnatting i uka og hyppig samvær på dagtid ellers), mens det er helt greit å overnatte hos mormor en natt fordi mor trenger barnevakt Anonymous poster hash: 16de5...4cb
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 Dette står jo klart og tydelig på NAVs egne sider om overføringen. Hvis du og den andre av barnets forelder ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av dere på grunnlag av samværsavtalen mellom dere. Dere må gi NAV en skriftlig erklæring om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger. Du kan overføre inntil ti omsorgsdager til ny ektefelle eller samboer forutsatt at samboerforholdet har vart i minst tolv måneder. Vi må få skriftlig melding om overføringen. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms Syns det var veldig tidlig med overnatting for en 1 åring. Anonymous poster hash: 59cbc...df0 Det er ganske snodig at noen synes det er for tidlig med overnatting hos far når barnet er ett år (her var det jo snakk om en overnatting i uka og hyppig samvær på dagtid ellers), mens det er helt greit å overnatte hos mormor en natt fordi mor trenger barnevakt Anonymous poster hash: 16de5...4cb Det er kanskje på grunn av at det er forskjellige mennesker som mener det. Jeg syns det er for tidlig med overnatting hos mormor og andre også ved 1 år. Anonymous poster hash: 59cbc...df0
Bøø Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 Har ikke studentforeningen på studiestedet eksamens garanti? I trondheim har studentbarnehagene eksamens garanti. Den går ut på at hvis et barn er sykt på eksammensdag eller dagmamma er syk. Kommer det en barnehage ansatt hjem til deg. Hvis dagmamma er syk, men barnet friskt får du levere i en barnehage de har. I perioder med mye omgangssyke og eksamener har de tidvis Opprettet karantene poster der de pleier de syke barna i bhg fordi de ikke har nok voksne til og sende til hvert hus. Dette er uavhengig om du har studentbarnehage eller ikke. Så jeg ville ringt studentsamskippnaden der du bor. For det høres ut som bf er truende til å svikte når du trenger han mest.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #21 Skrevet 25. september 2015 Dette står jo klart og tydelig på NAVs egne sider om overføringen. Hvis du og den andre av barnets forelder ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av dere på grunnlag av samværsavtalen mellom dere. Dere må gi NAV en skriftlig erklæring om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger. Du kan overføre inntil ti omsorgsdager til ny ektefelle eller samboer forutsatt at samboerforholdet har vart i minst tolv måneder. Vi må få skriftlig melding om overføringen. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Omsorgspenger.1073751616.cms Syns det var veldig tidlig med overnatting for en 1 åring. Anonymous poster hash: 59cbc...df0 Det er ganske snodig at noen synes det er for tidlig med overnatting hos far når barnet er ett år (her var det jo snakk om en overnatting i uka og hyppig samvær på dagtid ellers), mens det er helt greit å overnatte hos mormor en natt fordi mor trenger barnevakt Anonymous poster hash: 16de5...4cb Det er kanskje på grunn av at det er forskjellige mennesker som mener det. Jeg syns det er for tidlig med overnatting hos mormor og andre også ved 1 år. Anonymous poster hash: 59cbc...df0 Eller kanskje fordi mor og mormor er mye sammen i hverdagen også, der barnet er med - spiser middag sammen, besøker hverandre, går på kafé sammen, møtes hos felles familiemedlemmer... Osv osv osv. Da kjenner ettåringen mormor godt. Far og mor er ikke kjærester og sosialiserer ikke sammen heller. Da er terskelen litt høyere for overnatting, fordi barnet har færre erfaringer og opplevelser sammen med far. Anonymous poster hash: 02ac9...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå