Gå til innhold

De respekterer meg ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i lederstillinger i ti år og har nå i høst startet på mastergrad. Jeg er eneste med min grunnutdanning som tar studiet, de andre studentene er ti år yngre enn meg men fra en annan kvalifiserende grunnutdanning. 

Som sjef er jeg vant til å bli lyttet til, men her er det sagt rett ut av medstudentene at grunnutdanningen min er mindreverdig. Jeg merker også at de ikke hører etter når jeg prater og går ut i fra at jeg ikke kan noen ting. Jeg hadde ikke trodd at en gjeng med 22 åringer skulle få meg til å føle meg så liten.

Hvordan griper jeg dette an? For ordens skyld er fagansvarlig, jeg henger ikke etter på noen som helst slags måte. 

Anonymous poster hash: 9c014...a83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva salgs studie er dette da? Håper ikke jeg møter disse personene gjennom deres jobb den dagen de er ferdig. Jeg holder på med en master, og i klassen min har vi ulik bakgrunn. Men jeg og halvparten av de andre har samme bakgrunn, og muligens en fordel i studie. Men vi snakker da aldri dritt om de andres utdanning. De kan ikke mindre enn oss, men noe annet.

Tror det beste bare er å heve se over dette. Er det mye gruppearbeid?

Anonymous poster hash: c8bf5...0e6

Skrevet

Hvordan takler du det når ansatte ikke respekterer deg da? 

Anonymous poster hash: 6d63c...7e6
Skrevet

Det har sjelden vært et problem, jeg har naturlig autoritet. Her har jeg ikke flagget meg selv spesielt høyt, jeg bare sa hva som var grunnutdanningen min (en bachelor og et årsstudium på universitetet) og hva jeg jobber med. I en lunsjpause  noen dager senere ble det sagt at den utdanningen jeg har gått er sååå dårlig, en av de andre hadde nemlig satt på en benk mens noen fra dette studiet løste en gruppeoppgave som var sååå teit. Alle var enige om at det var helt latterlig å kalle det høyere utdanning.

Hva salgs studie er dette da? Håper ikke jeg møter disse personene gjennom deres jobb den dagen de er ferdig. Jeg holder på med en master, og i klassen min har vi ulik bakgrunn. Men jeg og halvparten av de andre har samme bakgrunn, og muligens en fordel i studie. Men vi snakker da aldri dritt om de andres utdanning. De kan ikke mindre enn oss, men noe annet.

Det er ikke mye gruppearbeid, men mye fremlegg foran de andre. Dette er jeg egentlig god på, men det frister lite når jeg vet at tilhørerne tror at jeg er komplett idiot. 

Skrevet

Virker som om de bruker det som en hersketeknikk. "Oss mot deg", "din utdannelse teller ikke", "din erfaring er verdiløs".

Du har mer erfaring enn dem, du er sikkert på mange måter sikrere enn dem, de bruker det eneste argumentet de har... at du har en annen grunnutdanning.

Minn dem saklig på at hvis din grunnutdanning ikke var minst jevngod med deres, så ville du aldri fått plass på studiet.

Det er sikkert ikke alle som er slik du beskriver, så se om det er noen du ikke har snakket med som du kan bli kjent med. Av og til er noen av de stilleste, de som ikke sier for mye de første ukene på skolen, gode å samarbeide med. De kan umiddelbart virke mer usikre og umodne, men oftere er det at de bare ikke har behov for å hevde seg selv, at de er tryggere på seg selv. Så se om du kan bytte miljø, hvem du omgås, hvem du etablerer kollokviegruppe med osv.

De som kommer med slike uttalelser som du har fått virker svært umodne, og kommer sikkert til å reagere umodent på enhver kritikk. Men det går jo an å minne dem på at det er viktig med tverrfaglighet, og at når de kommer ut i arbeidslivet så må de samarbeide med personer med ulik bakgrunn enn det de selv har.

Anonymous poster hash: b7395...3ee
Skrevet

Det har sjelden vært et problem, jeg har naturlig autoritet. Her har jeg ikke flagget meg selv spesielt høyt, jeg bare sa hva som var grunnutdanningen min (en bachelor og et årsstudium på universitetet) og hva jeg jobber med. I en lunsjpause noen dager senere ble det sagt at den utdanningen jeg har gått er sååå dårlig, en av de andre hadde nemlig satt på en benk mens noen fra dette studiet løste en gruppeoppgave som var sååå teit. Alle var enige om at det var helt latterlig å kalle det høyere utdanning.

Det er ikke mye gruppearbeid, men mye fremlegg foran de andre. Dette er jeg egentlig god på, men det frister lite når jeg vet at tilhørerne tror at jeg er komplett idiot.

Framlegg blir din mulighet til å vise dem hva du er god for😉 Lykke til😊

Skrevet

Jeg tenker at du som er vant til å være sjef og ha autoritet kanskje har tråkket litt feil heltestatus starten her. Dere skal være likeverdige og klassekamerater, og med din alder blir det enda vanskeligere å bli en del av gruppa. Bare det å presentere seg på "feil måte" med fokus på lang erfaring og viktig stilling kan føre til at de distanserer seg fra deg og ikke ser på deg som en av dem.

Anonymous poster hash: 71b9a...3d3

Skrevet

Tenker at du burde heve deg over det og drite i det! De er unge, ser ikke verdien av erfaring. Trist. Gjør de ganske patetisk og små. Du VET hva du er god for. Det burde være nok.

Skrevet

Vis dem, ved å få bedre karakterer enn dem! Gjør deg bemerket i klassen, ta ordet!

Anonymous poster hash: ed574...7bc

Skrevet

Det har sjelden vært et problem, jeg har naturlig autoritet. Her har jeg ikke flagget meg selv spesielt høyt, jeg bare sa hva som var grunnutdanningen min (en bachelor og et årsstudium på universitetet) og hva jeg jobber med. I en lunsjpause noen dager senere ble det sagt at den utdanningen jeg har gått er sååå dårlig, en av de andre hadde nemlig satt på en benk mens noen fra dette studiet løste en gruppeoppgave som var sååå teit. Alle var enige om at det var helt latterlig å kalle det høyere utdanning.

Overbevis de andre! Det klarer du! 👍🏻

Skrevet

Jeg tenker at du som er vant til å være sjef og ha autoritet kanskje har tråkket litt feil heltestatus starten her. Dere skal være likeverdige og klassekamerater, og med din alder blir det enda vanskeligere å bli en del av gruppa. Bare det å presentere seg på "feil måte" med fokus på lang erfaring og viktig stilling kan føre til at de distanserer seg fra deg og ikke ser på deg som en av dem.

Anonymous poster hash: 71b9a...3d3

Jeg kan ikke helt forestille meg det. Vi hadde presentasjonsrunde og alle skulle fortelle hva bakgrunnen deres var. Jeg gjorde ikke noe nummer av det, jeg bare sa hva jeg var utdannet som og hva jeg hadde jobbet med siden jeg var ferdig med bachelor. Det jeg la vekt på var motivasjonen for å ta studiet som er interesse og nye utfordringer. Jeg tror nok heller ikke at de anser min jobb for å være "viktig", den er relevant for bacheloren min som i følge dem burde være på vgs-nivå.

Skrevet

Mulig de innerst inne er litt misunnelig på det, eller syns du er gammal.

Jeg hadde hevet meg så jævlig høyt over der, og gått på skolen dette året, og tenkt at det er en prikk i havet i et langt arbeidsliv.

Anonymous poster hash: 9069a...369

Skrevet

Hev deg over det. Dette er sånn fagsnobberi fra slike som aldri har vært i arbeidslivet. De blir tidsnok realitetsorientert når det blir deres tur til å starte å jobbe.

Skrevet

Hvilken utdannelse har du?

Hvorfor trenger du å vite det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...