Gå til innhold

Mannen er i arbeidspraksis via nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er en så flink og utadvendt mann, men mangler utdannelse. Nå er han i arbeidspraksis, og idag måtte han jobbe til kl 18. Kan de forlange det? Han har jobbet overtid før også. Normale arbeidstiden hans er 08.30 til 16.30. Trodde de bare måtte ha 7,5 time arbeidsdag også?

Noen som kan litt om dette? Føler han blir utnyttet.

Anonymous poster hash: 9f279...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal vell følge en normal arbeidstid, han må ta dette til saksbehandler. Han får jo ikke betalt for overtiden, men om de ser at han kan få fast jobb så er det jo ett pluss at han jobber over om de har behov men mange blir utnyttet.

Skrevet

Han skal ikke jobbe mer enn normal arbeidstid. Så da må han snakke med arbeidsplassen han er på om han får betalt fra de de dagene han jobber ekstra :) om han ikke får noe tar han det opp med nav saksbehandleren sin og finner en løsning med h*n. Evt om han får avspassere en dag eller en annen løsning de har. Men han er ikke betalt fra nav å jobbe mer en 7.5t om det er det som er avtalt i praksisavtalen :)

Skrevet

Vil han ha jobb, eller vil han ikke ha jobb?

Anonymous poster hash: c0b5a...915

Skrevet

Enig, hva med å stå på og vise at man kan ta i et tak for å få jobb?

Rart kona sitter hjemme, ser på klokka og klager på at mannen må hjelpe i en travel periode på jobb.

Du tenker kanskje han skal slippe alt i hendene og gå nøyaktig når han slutter hver dag?

Anonymous poster hash: 5f203...329

Skrevet

Å utnytte er aldri ok, uansett om man er vanlig arbeidstager eller i tiltak gjennom NAV.

Å utnytte noen som er i en mer sårbar situasjon er uetisk. Tipper arbeidsgiver har økonomiske motiver for å utnytte gratis arbeidskraft for å slippe å betale overtid.

Anonymous poster hash: 5ebfc...0ac

Skrevet

Det er ikke alltid så enkelt, mange utnytter gratis arbeidskraft fra nav og tyner folk som ikke tør si nei.

Vet om en arbeidsplass her som stadig tar inn folk på 3-mnd engasjement via nav. De får jo lønna si fra nav så for arbeidsgiver er det gratis arbeidskraft. Gir personen på engasjement inntrykk at det er muligheter for fast ansettelse "Bare stå på"

Når de 3 mnd er gått var det dessverre ikke behov for å ansette likevel... Men noen mnd senere er en ny person der i engasjement fra nav. Sykt at de får holde på sånn, kjenner en som jobbet ræva av seg der i 3 mnd fordi han stadig fikk høre at "det er store muligheter for forlengelse og fast ansettelse" men som slukøret ble kastet ut etter 3 mnd for å gi plass til ny nav-klient.

Ikke jobb gratis, det er utnyttelse og ingen skal utnyttes!

Anonymous poster hash: b0148...1d1

Skrevet

Selvsagt vil han ha jobb. Dette var et regelrett dumt spørsmål, og du bør trekke det tilbake. Det er aldri OK å utnytte folk. Jeg er sikker på at mannen til HI gjerne jobber litt overtid i blant som de fleste av oss. Ville DU jobbet overtid gratis?

Anonymous poster hash: 414d7...8d7

Skrevet

Selvsagt vil han ha jobb. Dette var et regelrett dumt spørsmål, og du bør trekke det tilbake. Det er aldri OK å utnytte folk. Jeg er sikker på at mannen til HI gjerne jobber litt overtid i blant som de fleste av oss. Ville DU jobbet overtid gratis?

Burde trekke det tilbake?

Er dere 14 år eller?

Anonymous poster hash: 40c42...927

Skrevet

Selvfølgelig vil han ha jobb, men han trenger jo ikke bli utnyttet tenker jeg.

Jeg sitter heller ikke hjemme og venter, jobber kun natt så ordningen hans passer perfekt for oss.

Han har jobbet ca 30 min mer enn det han skal hver dag nesten så synes det var lenge å plutselig holde han igjen til kl 18.00. Men han gjorde det med et smil i håp om å få fast ansettelse, selvfølgelig.

HI

Skrevet

7,5 time med arbeid og 30 minutter med lunsj ja😊 8 timer pr dag, men lunsjen er ikke lønnet.

Du kan be han spørre sjefen pent hvordan de løser det når han jobber overtid mtp NAV. Jeg er selv i praksis (fast ansettelse etter praksisen) og jeg spurte hvordan de ønsket å gjøre det. Jeg kunne spare opp og få det utbetalt i lønn når jeg signerer kontrakten, eller avspassere 😊

Anonymous poster hash: b72d7...13f

Skrevet

Hvor lenge varer praksis da? Mannen kun egentlig velge når han startet i jobben, fast eller praksis, men ble anbefalt praksis først om det ikke skulle fungere slik at han ikke må gjennom hele nav-mølla om det skulle gå skeis.

HI

Skrevet

Det skal vell stå i papirene han har fått fra NAV? Vi (jeg og NAV) ble enige om 3mnd. Noen har praksis i 14 dager, andre ett helt år, så det kommer an på hva de har blitt enige om.

Hvis han ikke vet så be han ringe NAV å spørre hvor lenge den skal vare😊

Anonymous poster hash: b72d7...13f

Skrevet

Dersom han har sjanser til å få jobb der, bør han bite dette i seg.... Bli litt utnyttet, om det skal til... Jeg har slikket flere sjefer oppover ryggen jeg, og har tjent på det hver gang.

Anonymous poster hash: dc160...2c5
Skrevet

Jeg jobber overtid rett som det er. Ingen betaling, ingen avspasering. Er LIS-lege på indremedisin og går i vikariat. Alle jobber langt mer enn vi får betalt for...

Anonymous poster hash: 1eecc...87d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...