Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Når ble barna vanskelige? Altså var de normale og enkle de første leveårene? Og når visste dere at det var noe annerledes med dem? Tusen takk for svar Anonymous poster hash: 5f1ec...6af
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Har en datter på 6 år med autisme. Hun har vært krevende siden hun ble født, veldig urolig, vanskelig å få til å sove, osv.... Men verdens skjønneste jente!!! Anonymous poster hash: bb256...f6f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Man merker vanligvis at barnet ikke er "helt som alle andre" ganske tidlig, noen helt fra starten. Det kan være vanskelig å sette fingeren på, og helsesøster skal ha det tilbat alt er normalt. Det kan være en kamp å bli hørt i systemet. Anonymous poster hash: 7e402...7ce
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Alltid vært krevende! Men forsto det ordentlig da han var fem åt gammel. Så derimot i mange år at han var av et annet kaliber enn jevngamle. Vanlig oppdragelse funket jo virkelig ikke. Anonymous poster hash: 1f687...7af
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Merket vel noe uvanlig i 1 trinn, men ingen hjelp før ungdomsskolen. Som forelder uten faglig bakgrunn er det ikke alltid lett å peke på feil som annet en personlighet. Iallefall når vanskene ikke er særlig uttalte. Her er det ADD, en vanskeligere vanske å se.. Anonymous poster hash: 0caee...f75
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Alt var normalt frem til ca 1,5 - forsinket språk. Slet sosialt, taklet dårlig overgangssituasjoner. Diagnosen Asberger ble ikke satt før han var nesten 9 år. Velfungerende Anonymous poster hash: 07e83...d1b
Kjerringa med agurken Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Oppdaget at det var noe ikke var slik det skulle da sønnen min begynte på skolen som 5.5 åring. Alt resatte seg (alt fra spising med kniv og gaffel, vaner og oppførsel- det meste forsvant). Han har alltid vært mammadalt og alltid likt å være sammen med de som er mindre enn han- ikke jevnaldrende. Fikk diagnosen asperger for en stund siden etter snart 5 år med offentlige instanser som skulle teste og evaluere. Mange er forskjellige i de første årene. Noen kan man oppdage det på med en gang, mens andre får utslaget da de begynner på skolen eller noe er i forandring.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Merket det fra første sekund egentlig. Veldig krevende baby, sov nesten aldri, kunne aldri ligge og pusle for seg selv, ble helt hysterisk når han var sulten, trøtt osv., og klarte ikke finne roen. Ville ikke samsove eller ligge alene, bevegelse var det eneste som hjalp. Var urolig ved måltidene, så amming var veldig vanskelig. En hel del ting rett og slett. Ble henvist til BUP ved 3 års alder. Mistanken er ADHD og Tourettes. Anonymous poster hash: 34920...bc9
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Sånn i etterpåklokskap ser jeg mye allerede fra babytiden, men der og da tenkte jeg at det var e variant av normalt det også. Søvnen har alltid vert det verste, han sov så lite og brukte evigheter på å sovne. Han var også uvanlig sensitiv ovenfor bl.a. lyder og folkemengder (det som en del foretrekker å kalle høysensitivitet), ble fortere redd enn normalt osv. D han ble litt eldre hadde han ofte vanvittige raserianfall der han ble helt "borte" og jeg ikke fikk kontakt med ham. Jeg trodde dette også var normalt, for jeg hadde ikke noen erfaring med barn fra før og merket meg egentlig bare at han varlitt vanskligere enn andre barn. Elles var det egentlig ikke noe jeg stusset så mye over, han var relativt rolig, faktisk, og kunne godt sitte lenge med ting som interesserte ham. Første gangen jeg begynte å lure litt var mot slutten av 1. klasse. Selv om han var smart og flink på selve skolen, var lekser et sant hel***. Bøkene gikk vegg i mellom og det var daglige, voldsomme raserianfall. Han var mye ute og "lekte", altså hoppet og spratt rundt, men ville være i fred da. Han ble også mer rastløs, byttet venner ofte, ble fort lei av ting osv. Likevel var det ikke før han nærmet seg 9 år at vi besluttet oss for å i første omgang koble inn PPT. At det tok så lang tid har delvis noe å si med at han fungerte ganske godt på skolen og veldig godt sosialt. Han var/er "normal" på det aller meste, men så var det disse tingene som ble mer og mer tydelige. Ting som hver for seg ikke var noe å bekymre seg over, men som til sammen ble litt for mye. Den dårlige søvnen med masse mareritt hver natt, den hoppende leken han bare "måtte" leke, hvordan han stadig rotet vekk blyanter, bøker, matbokser osv, den dårlie impulskontrollen, de vanvittige raserianfallene som ikke forsvant osv. Vi kom til hos BUP like etter at han fylte 11 år og han ble veldig grundig utredet, bla. med innleggelse for observasjon siden de på vanlig BUP var så usikker. Han fikk diagnosene Tourettes syndrom og ADHD. Den spesielle "leken" viste seg å være tics. Anonymous poster hash: 9f5ae...c2f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Jeg har ikke ett barn med Asbergers, men jeg har en bror med det. Han ble dessverre diagnotisert meget sent (ja, faktisk i fjor, i en alder av 37). De første tegn var faktisk søvnløshet. Han sov dårlig. I en lder av 2 måtte han systematisere alt; dyr, farge og for på lego, bilmerker. Han lærte seg å lese/skrive før han ble tre. Men alt måtte være på hans premisser! Dagligdagse tings måtte skje slik de gjorde i går, og slik ble de gjordt dagen etter. Han fikk endelig hjelp på ungdomsskolen; han gjorde da fag på universitetsnivå i matematikk, kjemi og biologi. Han klarer seg nå, god jobb, noen venner. Jeg er stolt av min bror, han var en outsider, men klarte seg. BNå er han en folk ser opp til! Anonymous poster hash: 44076...773
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 . Anonymous poster hash: 08994...af2
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Alle dere som nevner søvnvasker, i hvilken grad? Kan dere skrive litt mer detaljert akkurat om det ? :-) Anonymous poster hash: 5f1ec...6af
Kjerringa med agurken Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Alle dere som nevner søvnvasker, i hvilken grad? Kan dere skrive litt mer detaljert akkurat om det ? :-) Anonymous poster hash: 5f1ec...6af Tja, redd for mørket, ser ting som beveger på seg, kosedyr som er onde, psykoser når det har vært hendelser (f.eks skummel video, historie eller bilde kan trigge det), mareritt over lengre perioder (månedsvis)= foreldre opp flere ganger om natten (på det verste over 20x per natt- hyperventilering etc). Vi har heldigvis fått sovetabletter nå! Hjelper på det. Nå er det opp 0-4 ganger per natt.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Har et barn med Adhd som mistenktes fra skolens side når hun var ca 8.Har ei på 5,5 år som og har vært under utredning,men er for ung til å få diagnose(de mistenker adhd )på henne også.Jeg har begynt p lure på om det er asberger .Hva skilles Adhd og asbergers? Anonymous poster hash: 16548...bf7
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Alle dere som nevner søvnvasker, i hvilken grad? Kan dere skrive litt mer detaljert akkurat om det ? :-) Anonymous poster hash: 5f1ec...6af Tja, redd for mørket, ser ting som beveger på seg, kosedyr som er onde, psykoser når det har vært hendelser (f.eks skummel video, historie eller bilde kan trigge det), mareritt over lengre perioder (månedsvis)= foreldre opp flere ganger om natten (på det verste over 20x per natt- hyperventilering etc). Vi har heldigvis fått sovetabletter nå! Hjelper på det. Nå er det opp 0-4 ganger per natt. Kjenner igjen mye av dette. Ifjor var det en grusom periode der han/vi iblant lå våken og livredd fra kl 2 eller 4 på natta. Dagen etter skulle jeg på jobb og han på skole. Urk. Ellers bruker han veldig lang tid på å sovne. Nå har han fått melatonin, som hjelper på innsovningen. Anonymous poster hash: 1f687...7af
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Broren min har asperger. Han sleit voldsomt med å finne søvnen som baby og barn. Bare kaos, har mamma sagt. Utrolig krevende fra første stund. Hun som ønsket seg mange barn sa stopp etter han fordi han var så vanskelig, så vi er bare to. Anonymous poster hash: 0df06...619
Kjerringa med agurken Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Har et barn med Adhd som mistenktes fra skolens side når hun var ca 8.Har ei på 5,5 år som og har vært under utredning,men er for ung til å få diagnose(de mistenker adhd )på henne også.Jeg har begynt p lure på om det er asberger .Hva skilles Adhd og asbergers? Anonymous poster hash: 16548...bf7 ADHD, tourettes etc er tilleggsdiagnoser eller kan være en diagnose i seg selv. Har man asperger er ADHD oh tourettes mulige tilleggsdiagnoser som ofte følger med autismespekteret. Melantonin er virkelig en gave. Første ukene var horrible, men stabiliserte seg etter dette. 3 mg tablett til svelging var nye bedre enn den til å ha under tunga.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Tusen takk for godt svar:).Datteren min har bare fått adhd diagnose og bupa har ikke gitt oss beskjed om at de har mistenkt noe annet.Minste mistenker de har adhd,men mine tanker har vært om kansje det er noe mer?Hun fungerer lite sosialt sammen med andre barn og trekker seg ofte bort.Hvis det blir for mye bråk for henne og nye folk rundt kan hun bli rasende,dytte og låse seg.Hun er helt foskjellig utifra søsteren (hun er veldig sosial )og nå med ritalin fungerer veldig godt. Anonymous poster hash: 16548...bf7
Kjerringa med agurken Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 Tusen takk for godt svar:).Datteren min har bare fått adhd diagnose og bupa har ikke gitt oss beskjed om at de har mistenkt noe annet.Minste mistenker de har adhd,men mine tanker har vært om kansje det er noe mer?Hun fungerer lite sosialt sammen med andre barn og trekker seg ofte bort.Hvis det blir for mye bråk for henne og nye folk rundt kan hun bli rasende,dytte og låse seg.Hun er helt foskjellig utifra søsteren (hun er veldig sosial )og nå med ritalin fungerer veldig godt. Anonymous poster hash: 16548...bf7 Datteren din ut som sønnen min utifra det ille du forteller om hun trekker seg bor, rasende, dytte, låse seg, men BUP er de som tar vurderingene. Man kan jo ha asperger og ha ADHD i tillegg da. Vår utredning tok 4 år for asperger. Du kan gjerne kontakte meg på pm hvis det er noe du lurer på. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 Alle dere som nevner søvnvasker, i hvilken grad? Kan dere skrive litt mer detaljert akkurat om det ? :-) Anonymous poster hash: 5f1ec...6af Da han var liten handlet det mye om at det var veldig vanskelig å få ham til å sovne. Selv da han bare var 2-3 måneder gammel og tydelig trøtt, lå han der med oppsperrede øyne og skulle ikke sove uansett hvor mye jeg gikk og vugget og vugget på vognen. Han våknet også av den minste lille lyd og sov svært urolig. Da han ble eldre begynte mareritt og natteskrekk. En lang periode fra han var ca 3 år til 7 år hadde han mye natteskrekk i tillegg til mareritt. I tillegg brukte han lang tid på å sovne om kvelden, men våknet grytidlig. Da han ble rundt 6-7 år begynte han å gå i søvne, snakket av og til i søvne og fikk enda mer mareritt. Det å gå i søvne roet seg da han ble rundt 9 år. Rundt 11-årsalderen nådde det en foreløpig topp. Han våknet flere ganger hver eneste natt, i tillegg til å bruke lang tid på å sovne og våknet alltid grytidlig selv om han åpenbart hadde sovet alt for lite. Han fortalte at han så ting, både skikkelser og "lys". Nå er han 13 år og får Melatonin for å sovne om kveldene. Han våkner fortsatt nesten hver natt, men han legger seg da på en madrass på gulvet ved siden av min seng om marerittet er så ille at han ikke tør å være alene lenger. Dette skjer i snitt 2-3 netter i uken. Han er også fortsatt veldig tidlig våken, men siden han nå i det minste sovner til ok tid på kvelden får han noenlunde nok søvn. Gutten vår er grundig utredet pga dette, men det er heldigvis ikke noe psykisk eller søvnapne som de en stund var bekymret for. Overlegen på nevrologisk har konkludert med store generelle søvnvansker. Anonymous poster hash: 9f5ae...c2f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #21 Skrevet 6. februar 2016 Dytt Anonymous poster hash: e7954...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå