Gå til innhold

Konstant frykt for krybbedød.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn mistet sitt barn for to år siden av krybbedød. Etter etter har jeg fått ei lita jente. Og er livredd for at det samme skam skje. Alle er vel det. Men klarer ikke slappe av noen gang. Går inn til henne opptil 10 ganger hver kveld før jeg klarer og sovne. Ila natten våkner jeg minst to ganger og er inne hos henne og sjekker om hun puster og om hun ligger riktig vei. Flere som har det sånn? Vet jo at det skjer sjeldent, men klarer likevel ikke slappe av.

Anonymous poster hash: e9b4d...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på akkurat samme viset da ungene var små. Jeg har selv mistet et søsken i krybbedød og jeg var såpass gammel da det skjedde at jeg husker det godt. Det er helt grusomt! Men man kommer gjennom det, plutselig er ungene så store at man ikke tenker så mye over det lengre. I tillegg kan det kanskje hjelpe å tenke at krybbedød ikke er vanlig. Du har vel ikke hørt om så veldig mange tilfeller vil jeg tro? Men jeg skjønner deg veldig godt💛

Anonymous poster hash: 027a5...b5c

Skrevet

Hadde det på akkurat samme viset da ungene var små. Jeg har selv mistet et søsken i krybbedød og jeg var såpass gammel da det skjedde at jeg husker det godt. Det er helt grusomt! Men man kommer gjennom det, plutselig er ungene så store at man ikke tenker så mye over det lengre. I tillegg kan det kanskje hjelpe å tenke at krybbedød ikke er vanlig. Du har vel ikke hørt om så veldig mange tilfeller vil jeg tro? Men jeg skjønner deg veldig godt💛

Anonymous poster hash: 027a5...b5c

Bare det ene tilfellet i nærheten. Så ja, skjønner at det er sjeldent. Men klarer liksom ikke la være og tenke. Hvis jeg har lagt meg og tenker, skal jeg gå inn en gang til? Har jeg tenkt den tanken går jeg garantert inn igjen. Livredd for at jeg skal angre på at jeg ikke gjorde det.

Skrevet

Du kan kjøpe pustealarm, det gjorde jeg, men angra meg. Da gikk jeg konstant å venta på lyden av alarmen. Anbefaler deg babycall med kamera. Vinkle kamera slik du kan se barnets pustebevegelser. Da kan du sitte i sofaen og se barnet puste. Ha også kamera med deg når du skal sove. Dette er en fin ting å gjøre i starten. Du må aktivt jobbe med tankene du har. Istedenfor å fokusere på de tilfellene som har skjedd(forstår du gjør det siden noen nære har opplevd dette) så tenk på hvor utrolig liten sjanse det er for at det skal skje. Man kan ikke styre alt. Man har ikke kontroll over alt. Du må la det gå litt etter litt. Når barnet blir større vil det bli lettere. Si til deg selv at det går bra. Det er veldig lite sannsynlig at det vil skje med ditt barn. Det kan også sette noe i halsen, falle å slå seg, brenne seg osv... Man må slippe kontrollen litt. Jeg vet hvordan du har det. Blir det for gale kan du kanskje snakke med helsesøster? Det gjorde jeg. Det hjalp å få høre hvor lite sannsynlig det er. Du er en god mamma og barnet ditt er helt friskt- det går så bra. Prøv kamera, det hjalp så mye 😃

Anonymous poster hash: da401...2c9

Skrevet

Du kan kjøpe pustealarm, det gjorde jeg, men angra meg. Da gikk jeg konstant å venta på lyden av alarmen. Anbefaler deg babycall med kamera. Vinkle kamera slik du kan se barnets pustebevegelser. Da kan du sitte i sofaen og se barnet puste. Ha også kamera med deg når du skal sove. Dette er en fin ting å gjøre i starten. Du må aktivt jobbe med tankene du har. Istedenfor å fokusere på de tilfellene som har skjedd(forstår du gjør det siden noen nære har opplevd dette) så tenk på hvor utrolig liten sjanse det er for at det skal skje. Man kan ikke styre alt. Man har ikke kontroll over alt. Du må la det gå litt etter litt. Når barnet blir større vil det bli lettere. Si til deg selv at det går bra. Det er veldig lite sannsynlig at det vil skje med ditt barn. Det kan også sette noe i halsen, falle å slå seg, brenne seg osv... Man må slippe kontrollen litt. Jeg vet hvordan du har det. Blir det for gale kan du kanskje snakke med helsesøster? Det gjorde jeg. Det hjalp å få høre hvor lite sannsynlig det er. Du er en god mamma og barnet ditt er helt friskt- det går så bra. Prøv kamera, det hjalp så mye 😃

Anonymous poster hash: da401...2c9

Tusen takk💟 Kamera skal jeg absolutt sjekke ut.

Skrevet

kjøpt pustealarm,da piper det hvis babyen slutter og puste

Skrevet

Hvordan fungerer den egentlig. Er det noe som festes på babyen, eller er det et apparat som er i rommet?

Skrevet

Jeg var veldig redd for det med første. Sjekket han mange ganger. Holdt på lenge også. Nå er han 10 år.

Nettopp fått ny baby, frykten kom opp igjen. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg denne gangen skulle ha slik babysense. Men forsøkte jobbe med meg selv heller, å kjøpte ikke slik jeg hadde planlagt.

Så kom jeg tilfeldigvis inn på en artikkel når baby var noen uker. Forsto fort hva den handlet om, orket ikke lese mer. Men da kom tankene igjen, som jeg egentlig hadde fått litt på avstand. Men jobbet meg gjennom det igjen.

Men så kom det en ny artikkel, denne gangen leste jeg hele. Etter det fikk jeg ikke fred. Jeg gikk da til innkjøp av en pustealarm. Brukt på finn til 400 kr. Jeg angrer ikke! Syns det er betryggende, går ikke å venter på noen alarm. For sjansen for at noe slikt skal skje er utrolig liten. Det vet jeg.

Nå var vår baby syk når den ble født, hadde pustevansker. Merket at jeg var redd det plutselig skulle komme tilbake.

Har snakket med krybbedødforeningen, de sa at det er svært få krybbedødtilfeller i Norge. De gangene det skjer er det flere faktorer som spiller inn. De sa at det måtte være flere risikofaktorer i bildet. Som f. eks. at man røyker OG at barnet ligger i samme seng som foreldrene.

De tankene er grusomme. De tar så mye plass også. Det er jo ikke noe man ikke kan styre. Man kan bare ta alle forhåndsreglene som er.

Anonymous poster hash: 3ac81...02c

Skrevet

Hvordan fungerer den egentlig. Er det noe som festes på babyen, eller er det et apparat som er i rommet?

http://www.babybanden.no/products/safetosleep-babycall-med-pustealarm

Denne var jo bare opptil tolv kg. :( min lille (store) veier jo snart tolv kg.

Skrevet

å. er sikkert over 12kg og

Skrevet

å. er sikkert over 12kg og

Ok:) skal kikke litt.

Skrevet

Jeg har også vært slik med mine 2. Den første hadde vi pustealarm på. Der var betryggende, men jeg tror at man ødelegger for seg selv på den måten.. Hun er nå 4 år og jeg er fortsatt altfor redd for alt mulig som kan skje. Jeg tror du trenger øvelsen fra babyen er liten at du må prøve å jobbe med deg selv heller.

Vi har kamera, og d er helt topp! Der ser man pusrebevegelsene. Men tenk deg om før du investerer i pustealarm. jeg tenker at du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Du vil nemlig aldri slutte å bekymre deg.. Men du lærer gjerne å senke skuldrene litt når du ser ting går bra. En pustealarm lærer deg dessverre ingenting.

Anonymous poster hash: 84a99...a63

Skrevet

Jeg leste nettopp enten en brosjyre på helsestasjonen, eller en annen tekst om krybbedød, og der sto det at sånne alarmer egentlig ikke hadde så mye for seg. De reddet ikke liv slik tanken var. 

Anonymous poster hash: 6dde6...14b
Skrevet

Jeg leste nettopp enten en brosjyre på helsestasjonen, eller en annen tekst om krybbedød, og der sto det at sånne alarmer egentlig ikke hadde så mye for seg. De reddet ikke liv slik tanken var.

Anonymous poster hash: 6dde6...14b

Jeg mener å ha hørt noe om at det er en falsk trygghet.

Men alle må gjøre som de mener er rett for seg. For min del, når den værste krybbedød faren er over, er det andre ting man skal bekymre seg over. Jeg kommer til å være bekymret resten av livet mitt har jeg konkludert med.

Og det med krybbedød, jeg personlig mener at det er noe "galt" med ungen, at det nok hadde skjedd uansett alarm eller ikke...

Anonymous poster hash: 77d41...148

Skrevet

Nå er det 10 år siden jeg hadde en baby men kjenenr meg veldig godt igjen i det du skriver.

Jeg var konstant inne hos henne å sjekket at hun pustet osv.

Jeg tror man må prøve å senke skuldrene å tenke at sjansen er svært svært liten for at noe skal skje.

Skrevet

Vi kjøpte pustealarm (babysence,,og jeg sov godt etter det. Det er en plate under madrassen som registrerer bevegelse/pusting. Den piper jo etter 20-30 sekunder uten pusting, så jeg tror virkelig det har noe for seg. Jeg tror man klarer å iverksette livreddende tiltak etter så få sekunder uten pust.

Når barna ble litt større, peip den når de gikk ut av senga. Kjekt å vite det også slik at jeg kunne stå opp og passe på. Pustealarm anbefales på det varmeste.

Anonymous poster hash: daa95...1dd

Skrevet

Grunnen til at den ikke har noe for seg er at krybbedød ikke kan forhindres...selv om det står 10 leger rundt barnet i det h*n slutter å puste klarer dem ikke å redde det selv om livreddende behandling iverksettes umiddelbart. Det fikk vi forklart da tragedien rammet oss💙

Anonymous poster hash: 4a848...916

Skrevet

Jeg er også livredd! Har en på 2,5 år og en nyfødt. Våkner av den minste lyd og er innom storebror hver gang jeg går forbi døra til badet. Jeg tenker at vi kvinner er programmert sånn og at sånn skal det være. De små er jo faktisk 100% avhengige av morsfølelsen vår for å overleve.

Anonymous poster hash: ec255...5f7

Skrevet

Hvor gammel er barnet da?

Jeg hadde det slik selv. Sov i egen seng vedsiden av sengen vår til hun var året. Da begynte jeg gradvis å slappe av og kunne flytte henne til eget rom.

Jeg savner å ha sengen hos oss. Var så godt å høre alle sovelyder.

Anonymous poster hash: 40cbc...f4e

Skrevet

Jeg har 3 barn. Minste er 3 mnd. Jeg lar rett og slett ikke redselen ta overhånd - og trøster meg med at det er UTROLIG få tilfeller av krybbedød i Norge. 

Anonymous poster hash: b6c7a...d6d
Skrevet

Hvor gammel er barnet da?

Jeg hadde det slik selv. Sov i egen seng vedsiden av sengen vår til hun var året. Da begynte jeg gradvis å slappe av og kunne flytte henne til eget rom.

Jeg savner å ha sengen hos oss. Var så godt å høre alle sovelyder.

Anonymous poster hash: 40cbc...f4e

Hun er 1,5 år. Våkner av den minste lille lyd. Så og ha henne hos meg i rommet er nok ikke det beste.

Skrevet

Det er veldig usannsynlig at et barn på 1,5 år skal dø i krybbedød. Det er større sjanse for at hun skal dø i en bilulykke eller noe annet. Den frykten du har er ikke rasjonell eller sunn. Tror du må søke hjelp for dette...

Anonymous poster hash: 2b11e...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...