Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å begynne å bake brød selv, for å spare penger, mindre salt og tilsetningsstoffer. Noen som har en god og enkel oppskrift? Helst noe som ikke tar hele dagen med heving o.l.

Tidligere når jeg har bakt er brødet hardt og tørt etter en dag. Bør jeg ha i noen naturlige "konserveringsmidler" for å gjøre det mer holdbart? Og hvordan bør det oppbevares?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte å begynne å bake brød selv, for å spare penger, mindre salt og tilsetningsstoffer. Noen som har en god og enkel oppskrift? Helst noe som ikke tar hele dagen med heving o.l.

Tidligere når jeg har bakt er brødet hardt og tørt etter en dag. Bør jeg ha i noen naturlige "konserveringsmidler" for å gjøre det mer holdbart? Og hvordan bør det oppbevares?

Hva mener du med naturlige konserveringsmidler?

Anonymous poster hash: 8295d...21b

Skrevet

Hva mener du med naturlige konserveringsmidler?

Anonymous poster hash: 8295d...21b

Jeg vet ikke, jeg lurer på om det finnes noe som ikke er e-stoffer, som man har i skapet fra før.

Skrevet

Jeg baker brød selv, tre i slengen og oppbevarer dem i fryseren. Jeg deler dem opp før jeg fryser dem, sånn at jeg kan ta opp bare det vi trenger til en dag. Oppskriften er enkel og grei, og jeg kan godt dele den hvis du vil ha den.

Skrevet

Jeg baker brød selv, tre i slengen og oppbevarer dem i fryseren. Jeg deler dem opp før jeg fryser dem, sånn at jeg kan ta opp bare det vi trenger til en dag. Oppskriften er enkel og grei, og jeg kan godt dele den hvis du vil ha den.

Ja takk! Bruker du brødformer eller steker rett på plata?

Skrevet

Jeg bruker følgende grunnoppskrift til 3-4 brød:

800 g hvetemel

300 g sammalt hvete fin

600 g sammalt hvete grov

1pk tørrgjør

1ts salt

1ss sukker (kan sløyfes, men fint for hevingens skyld)

1,2 l lunket vann

1 dl olje

Blander det tørre først, så har jeg i væsken.

Har du ikke kjøkkenmaskin/eltemaskin anbefaler jeg deg å kjøpe dette.

Elter i maskin i 15 minutter. Forhever til ca dobbel str.

Baker ut brødene og etterhever i ca 45 minutter

Stekes på ca 45 minutter på 180 grader.

Jeg pleier å variere brødene med å bytte ut noe av det sammalte melet med rug. Har i havregryn, havrekli, hvetekli og forskjellige frø. Har da i litt mindre hvetemel. Bare å prøve seg frem etter hvert.

Brødet oppbevares i brødpose i brødboks eller i et skap. Mørkt og tørt.

De du ikke skal spise med det samme skal selvsagt i fryseren ;)

Anonymous poster hash: d188b...036

Skrevet

Her er min:

1/2 kg kornbrød (melblanding)

1/2 kg sammalt hvete, grov

1 ss sukker

1 ss salt

1pose tørrgjær

12 dl vann

1 "strek" soyaolje (men jeg bruker helst solsikkeolje), se på strekene på flaska.

Dette blandes til ei suppe.

Tilsett siktet hvetemel til deigen blir glatt og fin.

La deigen heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter.

Bak ut tre brød og ha dem i godt smurte former.

La dem etterheve ca 45 minutter.

Stek på nederste rille i ovnen i 55 til 60 minutter, 200 grader.

Det hender at jeg også putter i linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner eller havregryn, litt etter hva jeg har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...