Gå til innhold

Fritak for Nasjonaleprøver i 5. klasse???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5. klassing som sliter på skolen. Er under utredning av spesialpedagog og får andre lekser enn resten av klassen. Sliter med konsentrasjonen. Vi har slitt med skoleproblemer siden 1.klasse men lærerne har ikke villet høre på oss. Klassen fikk ny lærer siste del av 4. klasse og denne så heldigvis det vi har sett hele veien men ikke fått gehør for. Nå har denne læreren som sagt tatt tak i det og spesialpedagogen på skolen er på "saken". Dette har kommet i gang nå i høst og jeg ser at det allerede er i ferd med å endre seg litt. Barnet er ikke så kritisk til å gå på skolen lengre, leksene foregår uten timer med hyl og skrik. I går gjorde barnet lekser alene for første gang og så og si alt var riktig.

I sted ringte læreren meg og spurte om vi ønsket å frita barnet for nasjonale prøver som de skal ha om noen uker. Kan også søke om fritak for enkelte prøver, ikke alle tre fagene (regning, lesing og engelsk) Tilbakemelding må gis i morgen pga. søknader.

En del av meg mener at disse prøvene skal barnet slippe. Barnet er ikke på nivå med de andre i klassen og jeg tror disse prøvene vil stresse barnet.

Samtidig er det også en del av meg som mener at barnet skal ta testene. Resultatene av testene vil gå ut over rangeringen av skolen om mange gjør det dårlig. Har hørt om andre skoler rundt om i landet hvor foreldre har blitt bedt om å holde barn som ikke gjør det så bra på skolen hjemme disse dagene prøvene er.

Både faren til barnet og jeg sliter litt med samme tankegang her. Vi vil gjøre det som er riktig.

Kan noen komme med sitt synspunkt? Vi trenger litt hjelp

Anonymous poster hash: 19ebf...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste her om dagen at rektorlønnen en basert på resultatet fra disse prøvene, stemmer det?

Og nei, jeg ville aldri latt barnet mitt få fritak dor en prøve...

Anonymous poster hash: 87c5b...efa

Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig at skolen får lov til å gi fritak. Her hos oss får vi ikke lov til det. Vi tilbyr å sitte alene på grupperom, evt sammen med en lærer/assistent dersom vi ser behov for det. Vi tilbyr også hjelp til å lese oppgavene høyt og til å holde konsentrasjonen, men vi har fått streng beskjed om å ikke frita noen.

Når det gjelder spørsmålet ditt så hadde jeg nok ikke søkt om fritak, men heller bedt om tilrettelegginger slik jeg beskriver over. Dersom læreren bruker de verktøyene han har tilgjengelig, kan prøvene være en god hjelp når dere skal finne veien videre. Jeg synes også at det er feil å frita barn som vil "trekke ned snittet" til skolen, men det er min personlige mening 😉

Anonymous poster hash: dbf3a...92e

Skrevet

Trodde det var bare barn på iop som kunne søke fritak jeg?

Anonymous poster hash: 86083...2a9

Skrevet

Jeg synes barnet bør ta prøven, men dere kan godt si at det er helt greit at han går etter en halvtime eller 10 minutter hvis han ikke føler at han får til mer.

Husk også at dårlige resultater på en skole kan være med på å få bevilget mer penger til den skolen, selv om ikke rektor liker å ikke ligge på topp resultatmessig.

Anonymous poster hash: 9034a...48a
Skrevet

Min sønn har fått ekstra hjelp på nasjonale prøver. Fått bruke litt mer tid, sittet på grupperom halve prøven og oppgaver har blitt lest for ham. Hvis jeg ikke husker feil så tok han da sin versjon av nasjonale prøver i norsk og matte, men fikk fritak fra engelsk. Han kunne knapt et eneste ord engelsk i 5.klasse så det hadde vært drepen for ham å skulle prøve å komme seg gjennom det.

Anonymous poster hash: 84e1c...db1

Skrevet

Det skal ganske mye til for at skolen skal kunne gi fritak.

Fra udir.no:

Det er etter dette kun to kategorier elever som kan vurderes for fritak fra en nasjonal prøve, og det er enten elever som allerede har enkeltvedtak om at de har rett til spesialundervisning etter § 5-1 i opplæringsloven OG det i tillegg er klart at prøven det vurderes fritak fra, ikke vil ha mye å si for elevens opplæring

eller

elever som allerede har enkeltvedtak på at de har rett til særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8 i opplæringsloven OG det i tillegg er klart at prøven det vurderes fritak frå, ikke vil ha mye å si for elevens opplæring.

Anonymous poster hash: 9034a...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...