Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Barnet mitt spiller i orkester. Orkesteret har ok økonomi, men ikke penger til å sponse mye på turer. Det har vært tradisjon med en utenlandstur hvert år der ungdommene gjør konserter og spiller sammen med orkestere og kor i andre land. Selv om de forsøker å holde kostnadene nede koster dette selvfølelig mye penger og ikke alle har like god økonomi. Hvordan løser andre organisasjoner, korps og orkester disse utfordringene? Turene er jo viktige for samholdet og når ungdommen har øvd sammen et år er det kjedlig om ikke alle kan bli med. Det sossiale er en ting, men det går ut over det musikalske også. Lydbildet blir ikke det samme om 1.fiolinisten eller hun som spiller fløytesolo er igjen hjemme for eksempel. Bør slike turer bare holdes i nærområdet for å være helt sikkre på at alle har råd? Bør orkesteret sponse alle litt for å holde prisen nede? Bør alle i utgangspunktet betale full pris, men med mulighet til å såke om redusert pris for dem med dårlig råd? Hva er den beste løsningen? Ungsomene er foresten fra 12-19 år gamle) Anonymous poster hash: 7053f...abd
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Jeg er naiv nok til å ha litt tro på godheten i mennesker jeg da. Nå har jeg ikke noen erfaring med korps og orkester, bare fotball. Der har begge de eldste guttene mine en på laget (brødre faktisk) som har svært dårlig råd. Foreldrene kommer heller ikke på foreldremøter pga de ikke har bil og kommer seg til/fra. På de foreldremøtene har dette blitt tatt opp, og alle er helt enige i at alle som har mulighet bidrar med litt ekstra innebtaling til "klubbkassen" og så gå litt av de pengene til å gi disse guttene nye fotballsko, innpass på ovenattingscuper osv. Første gangen det ble tatt opp hadde samtlige foreldre overført mellom 200 og 500 kr hver(!), så det var mer enn nok til å dekke alle utgiftene og mer til, men alle ville så gjerne bidra. Hva med noe tilsvarende? Ikke at navn nevnes, men å legge ut et kontonummer hvor alle som føler at de har litt ekstra å gi, setter inn en selvbestemt sum som skal gå til å dekke opphold for de som ikke har råd til å betale det selv. Så får helle de som har dårlig råd ta kontakt med styrer el. og "øke om" eller si fra om at de er en av de som ikke kan betale (alt) selv. Anonymous poster hash: e2301...c8d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Vi fikk utdelt kakebokser eller lodd vi skulle selge i forkant av en tur, så solgte vi de, leverte pengene til korpset og dermed hadde vi betalt for turen. Hvis det var noe sånt du mente. Anonymous poster hash: 386e3...202
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Vi fikk utdelt kakebokser eller lodd vi skulle selge i forkant av en tur, så solgte vi de, leverte pengene til korpset og dermed hadde vi betalt for turen. Hvis det var noe sånt du mente. Anonymous poster hash: 386e3...202 Det er en mulighet, men det ville blitt veldig mange kakebokser å selge. Vanligvis koster disse turene mellom 5.000,- og 10.000,- pr person. Oftest rundt 5.000,- da. Anonymous poster hash: 7053f...abd
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Her har det vært egenandel på ca 1500,- resten dekker korpset. Styret må tigge penger på alle tenkelige måter (finnes fond for slikt) og ungene selger lodder Anonymous poster hash: 7f82c...710
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Søke nav. Plikter å gi støtte. Anonymous poster hash: 383bf...854
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Dugnad. Varetelling på kiwi Selge kakebokser og dopapir Selge lodd utenfor Rema Selge pølser og is på 17.mai Anonymous poster hash: 9dde7...f9e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 Søke nav. Plikter å gi støtte.Anonymous poster hash: 383bf...854 Så vidt jeg vet dreier ikke dette seg om familier som lever fra hånd til munn eller regner seg som "fattige". En utgift på 5-20.000,- (det er flere søskenbarn og minst to søskenflokken på tre i orkesteret) kan likevell være såpass mye at foreldrene må tenke seg godt om før de sier ja til noe sånt. Jeg tviler på at noen av dem ville vurdere å be NAV om hjelp til dette som jo tross alt er et liksusforbruk. Anonymous poster hash: 7053f...abd
Husbygger Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Har ingen erfaring fra korps/orkester. Men fra håndball og fotball, hos oss er det mye dugnad. Spesielt for håndballen, der står vi parkeringsvakter på diverse messer som holdes I hallen her, hjelper til I kafeen på disse messene, er med på varetelling, selger lodd, selger kakeboks osv. For å tjene penger til laget, som igjen brukes til å dekke turneringer osv. Fotballen har en stor dugnad I året, da er det snakk om 12 timers vakt på russetreff. Så hvis dere skal få ned kostnaden, så måneder dugnads jobbing til.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc Må dere slutte å prate ned korps! Det er ikke alltid drit dyrt over alt! Hos oss koster det 800 i året. Lite dugnader har vi også, samt 1500 i egenandel på utenlandsturer (mindre i Norge). Da får ungen en hobby han mest sannsynlig kan drive med resten av livet, i motsetning til fotball ol som gjerne begrenser seg selv med årene. Sjekk skikkelig og drit i å prat dritt om korps til andre når du ikke har filla peiling på hvordan det fungerer i resten av Norge! Anonymous poster hash: 7f82c...710
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Til 9cc - det er jo bare tull. Her er korps og idrett like dyrt eller billig om du vil. Dugnad er det begge steder, men korpset har de beste og mest populære turene. Idretten legger beslag på sykt mange helger til kamper og cup'er, det synes jeg er litt trist. Sjelden familien kan reise bort. Men jenta elsker både korpset og idrettslaget - så da blir det begge deler. Men svaret på å få ned kostnadene er dugnad. Anonymous poster hash: e4903...504
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc Må dere slutte å prate ned korps! Det er ikke alltid drit dyrt over alt! Hos oss koster det 800 i året. Lite dugnader har vi også, samt 1500 i egenandel på utenlandsturer (mindre i Norge). Da får ungen en hobby han mest sannsynlig kan drive med resten av livet, i motsetning til fotball ol som gjerne begrenser seg selv med årene. Sjekk skikkelig og drit i å prat dritt om korps til andre når du ikke har filla peiling på hvordan det fungerer i resten av Norge! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Jeg har sjekket her vi bor, her er det veldig dyrt. Hva du betaler har ingen betydning for meg. Anonymous poster hash: 32125...9cc
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Til 9cc - det er jo bare tull. Her er korps og idrett like dyrt eller billig om du vil. Dugnad er det begge steder, men korpset har de beste og mest populære turene. Idretten legger beslag på sykt mange helger til kamper og cup'er, det synes jeg er litt trist. Sjelden familien kan reise bort. Men jenta elsker både korpset og idrettslaget - så da blir det begge deler. Men svaret på å få ned kostnadene er dugnad. Anonymous poster hash: e4903...504 Hva er tull? At det ikke er lik pris der jeg og du bor? Anonymous poster hash: 32125...9cc
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Jeg spilte i orkester da jeg var yngre og vi hadde "vennskapsorkestre" i Sverige, Danmark, Finland og Estland så hvert år dro vi til et av landene en helg og spilte. Foreldrene måtte betale det meste hos oss. Dyreste turen var den til Estland siden vi da måtte ta fly Anonymous poster hash: 8462a...ead
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Jeg spilte i orkester da jeg var yngre og vi hadde "vennskapsorkestre" i Sverige, Danmark, Finland og Estland så hvert år dro vi til et av landene en helg og spilte. Foreldrene måtte betale det meste hos oss. Dyreste turen var den til Estland siden vi da måtte ta fly Anonymous poster hash: 8462a...ead Og Finland Anonymous poster hash: 8462a...ead
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc Må dere slutte å prate ned korps! Det er ikke alltid drit dyrt over alt! Hos oss koster det 800 i året. Lite dugnader har vi også, samt 1500 i egenandel på utenlandsturer (mindre i Norge). Da får ungen en hobby han mest sannsynlig kan drive med resten av livet, i motsetning til fotball ol som gjerne begrenser seg selv med årene. Sjekk skikkelig og drit i å prat dritt om korps til andre når du ikke har filla peiling på hvordan det fungerer i resten av Norge! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Jeg har sjekket her vi bor, her er det veldig dyrt. Hva du betaler har ingen betydning for meg. Anonymous poster hash: 32125...9cc Nei, men det er av betydning for meg at du ikke gidder å nevne der du bor i teksten! Da prater du generelt og snakker ned korps som jeg er veldig glad for at eksisterer! Anonymous poster hash: 7f82c...710
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc Må dere slutte å prate ned korps! Det er ikke alltid drit dyrt over alt! Hos oss koster det 800 i året. Lite dugnader har vi også, samt 1500 i egenandel på utenlandsturer (mindre i Norge). Da får ungen en hobby han mest sannsynlig kan drive med resten av livet, i motsetning til fotball ol som gjerne begrenser seg selv med årene. Sjekk skikkelig og drit i å prat dritt om korps til andre når du ikke har filla peiling på hvordan det fungerer i resten av Norge! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Jeg har sjekket her vi bor, her er det veldig dyrt. Hva du betaler har ingen betydning for meg. Anonymous poster hash: 32125...9cc Nei, men det er av betydning for meg at du ikke gidder å nevne der du bor i teksten! Da prater du generelt og snakker ned korps som jeg er veldig glad for at eksisterer! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Og ikke sier noe om hva det faktisk koster! Anonymous poster hash: 7f82c...710
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Enda en grunn for å ikke oppfordre ungene til å spille i korpset. Ikke rart de har problemer med rekruteringen her. Dyrt nok som det er. Har ei jente som egentlig ville bli drillpike, men det ble ikke aktuelt siden hun da også måtte være med i korpset i tillegg til drillgruppe. Sykt dyrt. Anonymous poster hash: 32125...9cc Må dere slutte å prate ned korps! Det er ikke alltid drit dyrt over alt! Hos oss koster det 800 i året. Lite dugnader har vi også, samt 1500 i egenandel på utenlandsturer (mindre i Norge). Da får ungen en hobby han mest sannsynlig kan drive med resten av livet, i motsetning til fotball ol som gjerne begrenser seg selv med årene. Sjekk skikkelig og drit i å prat dritt om korps til andre når du ikke har filla peiling på hvordan det fungerer i resten av Norge! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Jeg har sjekket her vi bor, her er det veldig dyrt. Hva du betaler har ingen betydning for meg. Anonymous poster hash: 32125...9cc Nei, men det er av betydning for meg at du ikke gidder å nevne der du bor i teksten! Da prater du generelt og snakker ned korps som jeg er veldig glad for at eksisterer! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Og ikke sier noe om hva det faktisk koster! Anonymous poster hash: 7f82c...710 Her koster det i underkant av 6000 kr for korps + drill pr.år. Da er alt av klær, dugnader, turer +++++ utenom. Jeg har liten tro på at du aldri snakker negativt om noe. Anonymous poster hash: 32125...9cc
Nyttårs barn Skrevet 24. september 2015 #21 Skrevet 24. september 2015 Dugnad er svaret her HI. Prøv å gjøre turene billigst mulig å si klart ifra at om noen ikke har råd, så må de ta kontakt med ledelsen så finner man en løsning. Jeg regner med at i slike tilfeller er det det de færreste som ikke har råd, men for dem det gjelder er det jo kjipt.
Giss Skrevet 24. september 2015 #22 Skrevet 24. september 2015 Så det forventes at folk legger 5-10.000 kr til utenlandstur HVERT år? Det lyder som veldig mye i mine ører. Mange har jo flere søsken og om fritidsaktiviteter skal koste så mye (i tillegg til vanlig kontingent, utstyr og småturer/opplevelser i løpet av året) så blir det fort familiens samlede feriekasse som går med - hvert år. Det er mulig noen områder har folk med høy gjennomsnitsinnkomst. Her vi bor er det ganske blandet. Selv er jeg alenemor til to. Jeg hadde ikke hat noen mulighet for å følge dette opp. Kanskje ett år en gang i blant, men absolutt ikke hvert år. Mitt personlige syn er at en utenlandstur for orkestret bør være noe helt ekstra som skjer en gang i blant. Et høydepunkt utenom det vanlige. Vårt lokale ungdomsorkester har vært utenlands to ganger på 7-8 år. Da har det vært busstransport og privat innkvartering hos medlemmene i vertsorkestret. Da har det vært litt dugnad i forkant og et par lokale sponsorer som har gitt et tilskudd og turen har kostet ca 2500-2800 pr nese. Om turene skal være hvert år og med så høy pris bør det opplyses før man melder seg inn. Men da utelukker man jo effektivt barn i ikke-pengesterke familier fra å delta og det er jo trist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå