Gå til innhold

Tankenes makt!💭💬

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvangstanker.Ingen vet det.Ikke engang samboeren gjennom 10?!? År! kanskje han har sett tedenser, men aldri vært nevnt.Jeg må ha kontroll på det meste.Perfeksjonist til de grader.Jeg hater rot(ikke enkelt med flere barn i hus)...jeg er livredd det skal hende barna mine noe.Når jeg f.eks skal koke vann til grøten til babyen så må jeg fylle pannen 6 ganger ellers så hender det noe..tror jeg!Jeg er også livredd for at jeg skal være så stresset at jeg har f.eks blandet noe som ikke skal være i maten osv....jeg er klin gærn føles det ut som.Livredd brann.Sjekker alt maaaange ganger før jeg går ut.Hver gang!Kunne ønske jeg kunne se over ovnen-alle knapper av og gå...men nei....sliter på meg!😥Er det flere?

Anonymous poster hash: 0937f...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

terapi neste

du kan få det mye bedre med litt hjelp, snakk med fastlegen din. det finnes hjelp å få og du er ikke alene om å ha det slik.

stor klem 

Anonymous poster hash: 17d4e...a13
Skrevet

Jeg har tvangstanker. Er veldig redd for skitt og bakterier og å smitte andre. Er inne i en veldig dårlig periode nå, er sykmeldt og kan ikke gjøre noen ting. Har begynt på medisiner nå.

Anonymous poster hash: c00b0...2a5
Skrevet

Uff hvilke medisiner bruker du?😟kjenner jeg er litt redd for å bli medisinert

Skrevet

Uff hvilke medisiner bruker du?kjenner jeg er litt redd for å bli medisinert

Bruker venlafaksin, men det er flere antidepressiva som fungerer. Det er behandling å få ogå, de fleste sykehus har OCD-team. Anbefaler deg å se psyk forandring som ligger på tv3play.

Skrevet

Okei takk, skal sjekke det ut!👍

Skrevet

Må man forresten innom lege først eller kan man ta kontakt selv med psykolog?

Skrevet

Må man forresten innom lege først eller kan man ta kontakt selv med psykolog?

Du kan ta kontakt med psykolog uten refusjonsordning uten henvisning fra lege. Da er det svært kostbart ca 1000 kr timen. Legen kan henvise deg til psykolog med refusjon privat eller på DPS. Legen kan også søke deg inn til OCD-team på sykehuset.

Skrevet

Uff hvilke medisiner bruker du?kjenner jeg er litt redd for å bli medisinert

Bruker venlafaksin, men det er flere antidepressiva som fungerer. Det er behandling å få ogå, de fleste sykehus har OCD-team. Anbefaler deg å se psyk forandring som ligger på tv3play.

Tusen tusen takk for å tipse om den serien! Jeg lider også av OCD og tvangspreget personlighetsforstyrrelse.

Jeg går på Zoloft som har en grei nok virkning på meg. Den tar ikke bort tvangstendensene, men reduserer ubehaget og reaksjonene som kommer med det.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har levd med OCD siden jeg var liten, først va det mest trangshandlinger, men fra begynnelsen av 20 årene kom tvangstankene, noe jeg synes er det vanskeligste å leve med av det to. for et års tid siden begynte jeg å spise «renere». Jeg kuttet ut all kunstig søtning først, all lettbrus, alt som er søtt uten sukker, tyggis, pastiller osv., og merket med en gang bedring. Jeg ble ikke like ofte og på samme møte bombardert med de tankene jeg ikke ville ha. Så kuttet jeg ut melkeprodukter og merket ennå mer bedring, i tillegg til at huden min ble renere på tre dager. Det kan være at jeg er en av de flere som har vanskelig for å fordøye melkeproteinet, som kan gi utsalg på OCD siden fordøyelsessystemet og hjernen henger veldig sammen. Etter hvert har jeg også kuttet ut det meste av animalske produkter på grunn av at det er mye man får i seg når man spiser kjøtt, fugl og fisk som man ikke har kontroll på, alt det de har spist og levd i. I tillegg ønsker jeg heller ikke å støtte hvordan mesteparten av denne industrien behandler dyrene. Men det jeg har merket mest bedring av bortsett fra å kutte kunstig søtning og melkeprodukter er å kutte ut det meste av alle de tilsetningsstoffene som finnes i så mye av maten man får i seg hver dag. Alt som blir tilsatt i kjøpsauser, kjøttpålegg, brød, kjeks, potetgull og mye annen snacks. Jeg leser nå konsekvent på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper og styrer unna E stoffer, fortykningsmidler og ord jeg ikke kjenner igjen som vanlig mat. Men det er flere produkter som er gode som ikke inneholder annet enn rene ingredienser, man må bare lete litt av og til før å finne dem. Sørlandschips inneholder for eksempel kun potet, olje og krydder.

Jeg skriver dette for at jeg gjerne vil hjelpe andre som er i samme situasjon. Det er absolutt verd å prøve! Men jeg vil anbefale å lese litt om ernæring/vegansk ernæring for å passe på at man får i seg det hjernen og kroppen trenger for å fungere optimalt. Jeg passer på at jeg får i meg nok protein fra plantekilder, i tillegg tar jeg multivitamin med jern og en god dose B12 på grunn av at man ikke får i seg B12 ved et vegansk/plantebasert kosthold. Jeg tar BIOLIFE sin siden har lite tilsetningsstoffer, men den har lite magnesium så da tar jeg det i tillegg. Jeg tar også probiotika av og til, og selolje/tran hver dag. 

Anonymous poster hash: 02886...4c4
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at mannen merker det når du må fylle vann i kjelen 6 ganger!

Du må snakke med mannen, og du må snakke med legwn. Henvisning til psykolog og kanskje også medisiner. Men det er greit å ha mannen som støtte også. Klart han merker det uansett hvis du går til psykolog flere ganger i uka og tar medisiner hver dag. Han støtter deg nok allerede, han vet bare ikke hvordan han skal ta det opp eller snakke om det.

Anonymous poster hash: 5ba9b...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...