Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Gutten min er 2 år og har forstoppelse. Har begynt med laktulose etter legens anbefaling samt fiberrik kost og mye drikke (vann). Må gi mikrolax hver 3 dag pga hard avføring og stooore smerter. Da kommer det en stor og hard klump, med smerter såklart. Men etter at klumpen er ute er han som en ny unge. Er det farlig å gi mikrolax så ofte? Legen nevnte at i overgangen til fiberrik kost kan han bli mer plaget, men han nevnte ikke hvor lenge og om jeg bør begrense bruk av mikrolax. Leser litt på nett at tarmen kan bli avhengig av dette for å få tømt seg. Klarer han ikke bæsje selv om jeg fortsetter med mikrolax? :S Anonymous poster hash: 70ffe...949
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Du må snakke med legen om dette. Det er helt ok med microlax i blant, men ikke godt til ungen om han ikke får skikkelige do-rutiner :/ ønsker dere lykke til! Ikke godt for en liten pjokk <3 Anonymous poster hash: 4e30e...ded
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Gi sviskemos og sviskesaft og yoghurt hver da og pass på at han får rikelig med drikke. Hjalp veldig for min forstoppede 2 åring. Anonymous poster hash: 5b9c5...13d
BareEnTil Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Har du prøvd med litt duphalc kvar dag? Det er ikkje skadelig og påvirker ikkje tarmene.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Det kan jo fort bli en uvane. altså å provosere fram tømming av tarmen. Ville hørt med legen om muligheten til å prøve Movicol Junior en periode. Det holder avføringen myk i tarmen og gir barnet mulighet til å få normale dorutiner(dvs det får oppleve at å bæsje ikke gjør vondt). Det gjør ingen skade på tarmen og gir ikke avhengighet. Vi prøvde dette på vår gutt etter at han var plaget med hard mage(og etterhvert kraftig forstoppelse) over en lang periode. Gikk på Movicol JR i 3 mnd og har vært helt fin i magen siden(3 år siden nå) Movicol junior er uten smak, men har litt seig konsistens, lett å gi ved å blande i drikke. Finnes Movicol til voksne også, men den er med smak og ikke så lett å få i et barn. Det er på resept og de aller fleste apotek må bestille dette inn til deg, men det tar maks et par dager. Anonymous poster hash: b6e14...f6c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Du må snakke med legen om dette. Det er helt ok med microlax i blant, men ikke godt til ungen om han ikke får skikkelige do-rutiner :/ ønsker dere lykke til! Ikke godt for en liten pjokk <3 Anonymous poster hash: 4e30e...ded Vi setter han på do hver dag etter middag,fast tidspunkt (også råd jeg har lest på nett), da dette skal hjelpe. Men frykter at han holder igjen avføringen pga smertene, virker som han er redd for å bæsje. Selv om han synes det er stas å sitte på do. Nei ikke godt for han :/ men ikke så godt om mamma ødelegger tarmen hans heller får ringe legen, tenkte ikke over å spørre når jeg var der. Anonymous poster hash: 70ffe...949
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Gi sviskemos og sviskesaft og yoghurt hver da og pass på at han får rikelig med drikke. Hjalp veldig for min forstoppede 2 åring. Anonymous poster hash: 5b9c5...13d Det gjør vi allerede, ingen effekt enda her dessverre. Anonymous poster hash: 70ffe...949
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 Har du prøvd med litt duphalc kvar dag? Det er ikkje skadelig og påvirker ikkje tarmene. Samme som laktulose, er det ikke? Anonymous poster hash: 70ffe...949
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #9 Skrevet 23. september 2015 Det kan jo fort bli en uvane. altså å provosere fram tømming av tarmen. Ville hørt med legen om muligheten til å prøve Movicol Junior en periode. Det holder avføringen myk i tarmen og gir barnet mulighet til å få normale dorutiner(dvs det får oppleve at å bæsje ikke gjør vondt). Det gjør ingen skade på tarmen og gir ikke avhengighet. Vi prøvde dette på vår gutt etter at han var plaget med hard mage(og etterhvert kraftig forstoppelse) over en lang periode. Gikk på Movicol JR i 3 mnd og har vært helt fin i magen siden(3 år siden nå) Movicol junior er uten smak, men har litt seig konsistens, lett å gi ved å blande i drikke. Finnes Movicol til voksne også, men den er med smak og ikke så lett å få i et barn. Det er på resept og de aller fleste apotek må bestille dette inn til deg, men det tar maks et par dager. Anonymous poster hash: b6e14...f6c Hva er det i forhold til laktulose som legen anbefalte? Anonymous poster hash: 70ffe...949
BareEnTil Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Har du prøvd med litt duphalc kvar dag? Det er ikkje skadelig og påvirker ikkje tarmene. Samme som laktulose, er det ikke? Anonymous poster hash: 70ffe...949 Ja, gansk likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå