Gå til innhold

Hjeeelp. jobb.aap.gravid.sykepenger.NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om dette? Ringt Nav 3 ganger og alle sier forskjellige ting. Blir veldig usikker og redd: (

Har hatt aap pga sykdom i 4 år ca. Fikk  barn og fikk fødselspenger under denne perioden. aap ble avsluttet før dette. i mars i.å gikk jeg ut av fødsespermisjon og startet deltidsjobbing.ekstravakter.Fordi jeg ikke fikk fast jobb selv om jeg søkte alt jeg kom over fikk jeg forlenget aap frem til slutten av august 15. i juni fikk jeg fast jobb, men liten stillingsprosent. Jobbet ekstra i to jobber, og sendte inn meldekort samtidig. de siste to md av aap perioden hadde jeg kun utbetalt lønn og ikke aap.

Jeg er nå gravid igjen og har ekstrem svangerskapskvalme.

Står i fare for å bli sykemeldt fra den lille stillingen jeg har. Den i seg selv er ikke nok utbetalt til at jeg klarer det økonomisk.fordi jeg har jobbet så mye ekstra. nå orker jeg ikke jobbe ekstra nesten. : (

Hun ene på nav trodde jeg hadde rett på sykepenger ved sykemelding fordi jeg hadde hatt inntektsgivende arb de siste 4 ukene. Hun sa arb giver betalte de første 16 ukene, og etter dette blir det nav som betaler, og da blir det regnet gjennomsnittet av hva jeg har tjent.

De to andre jeg snakket med sa at jeg ikke hadde rett på sykepenger fordi jeg hadde "brukt opp"sykepenge perioden pga aap og at jeg måtte jobbe 26 uker eller mer for å få sykepenger.

Hva gjør jeg?? Hva er riktig.?? Veldig takknemlig om noen vil hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 2b735...3dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke rett på sykepenger før du har kun inntekt fra arbeidsgiver i 26 uker.

Du har brukt opp din periode

Skrevet

selv om man har jobbet i aap perioden? Hmm synes det høres rart ut...

Skrevet

Du mottar penger fra nav,som er og "bruke av" sykepenge rettighetene dine.det du evt må prøve er å er forlenge aap perioden din.så den går helt til permisjonen starter

Skrevet

Du har ikke krav på sykepenger før du har vært i jobb i 26 uker, spiller ingen rolle at du har jobbet i tillegg til aap.

Regelen er at du må være "helt arbeidsfør i 26 uker" før du har opparbeidet deg nytt sykepengegrunnlag.

Anonymous poster hash: c3de0...718
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at om du blir syk på nytt før du har opparbeidet deg nye sykepengerettigheter så kan du søke gjenopptak av aap.

Søknad om gjenopptak i samme sak

Hvis det er mindre enn 52 uker siden sist du fikk utbetalt AAP, og du ikke har brukt opp den maksimale stønadsperioden på 4 år, kan du søke om gjenopptak av AAP hvis du blir syk på nytt. Du kan søke gjenopptak både om du blir syk av samme sykdom eller om du får en ny sykdom. Du kan tidligst gjenoppta AAP fra den dagen du søker.

Du må likevel søke på nytt hvis

• det har gått mer enn 52 uker siden sist du fikk AAP
  • saken din var avsluttet med endelig opphør (se vedtak fra NAV)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at om du blir syk på nytt før du har opparbeidet deg nye sykepengerettigheter så kan du søke gjenopptak av aap.

Hvis det er mindre enn 52 uker siden sist du fikk utbetalt AAP, og du ikke har brukt opp den maksimale stønadsperioden på 4 år, kan du søke om gjenopptak av AAP hvis du blir syk på nytt. Du kan søke gjenopptak både om du blir syk av samme sykdom eller om du får en ny sykdom. Du kan tidligst gjenoppta AAP fra den dagen du søker.

Hun sier jo hun har brukt opp aap perioden.

Hi du må som de over skriver ha vært helt arbeidsfør i 26 uker for å igjen ha rett på sykepenger.

Blir du syk nå har du ikke rett på noe annet enn sosialpenger om du ikke har en mann som tjener for mye.

Anonymous poster hash: 9e377...cd7

Skrevet

Hun sier jo hun har brukt opp aap perioden.

Hi du må som de over skriver ha vært helt arbeidsfør i 26 uker for å igjen ha rett på sykepenger.

Blir du syk nå har du ikke rett på noe annet enn sosialpenger om du ikke har en mann som tjener for mye.

Anonymous poster hash: 9e377...cd7

Aap-perioden kan forlenges, det er helt uproblematisk så lenge det er en sjanse for at personen vil bli frisk nok til å jobbe igjen på et senere tidspunkt.

Selv om hovedregelen er at man bare kan få aap i 4 år kan den forlenges om man trenger lenger tid, og det gjøres hele tiden. 

Klippet fra nav:

Du kan som hovedregel ikke få AAP i mer enn fire år. Hvor lenge du får AAP avhenger av behovet ditt for å være i arbeidsrettet aktivitet. Stønadsperioden vil derfor variere fra person til person. I særlige tilfeller kan stønadsperioden forlenges utover fire år, etter en konkret vurdering av den enkelte sak.

Skrevet

jeg har hatt i 4 år, og et halvt år til nå til overgang i jobb. har sendt søknaden nå. så da får jeg håpe på det beste. 

Skrevet

Kor langt er du på vei?

Korleis definerer du ekstrem svangeskapskvalme? Du klarer på et vis å jobbe den velte stillingsprosenten din?

Det er jo vanleg å vere kvalm i begynnelsen. Du kan vel ha tid til å tene deg opp rett til foreldrepenger??

Skrevet

Så idiotisk å bli gravid når du ikke kommer innpå arbeidsmarkedet, får hjelp til det og endelig har sjansen til å kunne få jobber og vise hva du er god for.

Viser at NAV rett og slett har sløst vekk tid og energi på en som ikke burde fått hjelp.

Hva med å ta litt ansvar selv? Se mulighetene nå når det endelig lysner? Noen er allergiske mot å jobbe og vil bare ha godene som alle andre betaler for.

Anonymous poster hash: 06b15...98d

Skrevet

Du har ikke rett på sykepenger før du har kun inntekt fra arbeidsgiver i 26 uker.

Du har brukt opp din periode

Dette stemmer. Etter aap må man ha jobbet i 26 uker uten å få betalt av NAV, man må jobbe seg inn i rettighetene igjen.

Skrevet

Så idiotisk å bli gravid når du ikke kommer innpå arbeidsmarkedet, får hjelp til det og endelig har sjansen til å kunne få jobber og vise hva du er god for.

Viser at NAV rett og slett har sløst vekk tid og energi på en som ikke burde fått hjelp.

Hva med å ta litt ansvar selv? Se mulighetene nå når det endelig lysner? Noen er allergiske mot å jobbe og vil bare ha godene som alle andre betaler for.

Hei og takk for "hyggelig" svar. For det første så er det ikke slik at jeg har planlagt å bli gravid nå. Ble gravid mens jeg gikk på prevensjon,og vil ikke ta abort bare pga rasshøl som deg har slik tankegang. Blir helt sjokkert over hvor mye ekle folk det er her på forumet.: ( For det andre har jeg vart utenfor arbeidslivet pga sykdom og har kjempet meg tilbake i arbeid. Har jobbet lenge nå-valgt å jobbe, enn å motta AAP, selv om jeg har sendt inn meldekort og har hatt rett på det. jeg er verken arbeidssky eller allergisk mot å jobbe. Jeg vil gjerne jobbe, og skal ut i jobb igjen etter permisjon. Du skriver at du mener at jeg ikke burde fått hjelp når jeg har vært syk?! Du må være et forferdelig menneske som klarer å uttale deg om ting du ikke har greie på.Jeg kom med et spørsmål,har du bare dritt å komme med kan du heller la være å bruke tiden din på det.

Skrevet

Kor langt er du på vei?

Korleis definerer du ekstrem svangeskapskvalme? Du klarer på et vis å jobbe den velte stillingsprosenten din?

Det er jo vanleg å vere kvalm i begynnelsen. Du kan vel ha tid til å tene deg opp rett til foreldrepenger??

ekstrem svangerskapskvalme er når man spyr hele dagen og kvalm døgnet rundt. funker ikke når man jobber tett på andre mennesker.

Skrevet

Kor langt er du på vei?Korleis definerer du ekstrem svangeskapskvalme? Du klarer på et vis å jobbe den velte stillingsprosenten din?Det er jo vanleg å vere kvalm i begynnelsen. Du kan vel ha tid til å tene deg opp rett til foreldrepenger??

ekstrem svangerskapskvalme er når man spyr hele dagen og kvalm døgnet rundt. funker ikke når man jobber tett på andre mennesker. Anonymous poster hash: 2b735...3dc

Tenkte at det jo kunne gå over. At kvalmen ville gi seg. Håpe iallefall det så du får ein bedre graviditet!

Har prøvd å lese det første innlegget ditt fleire gonger, men er usikker på om eg forstår likevel.

Når du var i foreldrepermisjon. Hadde du så mykje av fellesperioden at permisjonen din til sammen var over 26veker? Då skal du ha tent deg opp rettighet til et nytt år med sjukemelding. Men nå har du fått aap ein liten periode. Eg kan ikkje forstå at det (sjøl om eg ikkje er 100% sikker) skal ta frå deg rettighetene til sjukemelding. Og som du seie har du kun fått utbetalt lønn frå arbeidsgivar og ingenting frå NAV i det siste. Og har med det arbeidd over 4 veker, og tent deg opp til rett på sjukepenger på den måten.

Men eg tenke. Du vil vel aldri få noko sikkert svar uten at du faktisk står i situasjonen. Min erfaring med NAV e at di svare litt fort og generelt.

Har du ekstrem svangerskapskvalme så må du vel bare sjukemeldast. Då kan du ha fokus på deg sjøl og på å ta til deg væske og ernæring. Du vil nok uansett ikkje klare å auke arbeidsmengden for å få eit høgare inntektsgrunnlag for å rekne ut sjukepenger frå enn du alt har. Sjukepengene legges til grunn for foreldrepengene og du vil "vere i jobb" di 6 av dei 10siste mnd før permisjonen starte.

Skrevet

Hvorfor så uansvarlig? Utrolig dumt å bli gravid i den situasjonen du er i da. Ikke vanskelig å unngå graviditet.

Anonymous poster hash: c2a9f...45b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...